Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.12.2011, 20:34
-teemu -teemu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.03.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 166
Perusasetus

Suoraruiskudiesel ja e85


Olen ollut tovin pois palstalta ja en tiedä onko tätä jo pohdittu.

Miten toimisi ahdetun dieselin ahtoilman jäähdytämisestä e85:llä?
Entä ajatus e85:llä ajaminen niin että sytytys tapahtuisi pienellä dieselmäärällä?
Tehon lisäys normaalin ruiskutusannoksen lisäksi imusarjaan reippastikkin e85 etanolia?

Ei puututa hinta tms. järkevyys kysymyksiin.

Millaisia puristussuhteita vakio suoraruiskuissa käytetään? e85 kestänee ainakin 1:16?

-Teemu

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.12.2011, 21:13
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.874
Perusasetus

Omassa commonrail dieselissä ainakin puristussuhde 18:1. Taitaa siis syttyä etanolisekoitus ennenaikojaan?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.12.2011, 21:26
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.606
Perusasetus

En tuosta E85:stä tiedä, mutta diesel-koneesta voi tehdä dual-fuelin maa/biokaasulla. Dieseliä ruiskutetaan 10% normaalista määrästä, joka sitten toimii nestemäisenä sytytystulppana kaasulle. Toimiakseen tuo melkeinpä vaati pumppusuutin tai CR-koneen, miksei onnistu mekaaniseen pumppuunkin mutta vaatii jonkinlaisen ohjausmoottorin siihen millä rajoitetaan dieselin määrä kymmenykseen.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.12.2011, 21:48
-teemu -teemu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.03.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 166
Perusasetus

Puukaasulla muistaakseni oli rajana tuo 16:1. Etanolista vain arvaus, eikö e85 oktaanit ole jotain 110?
-Teemu

Wikipedia:
Etanoli 110 oktaania, E85 106 oktaania, Tolueeni 112

Viimeksi muokannut -teemu : 03.12.2011 21:52
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.12.2011, 22:07
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.606
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -teemu Näytä viesti
Puukaasulla muistaakseni oli rajana tuo 16:1. Etanolista vain arvaus, eikö e85 oktaanit ole jotain 110?
-Teemu

Wikipedia:
Etanoli 110 oktaania, E85 106 oktaania, Tolueeni 112
Ja maakaasu 130, biokaasu 140.

Etanoli on sikäli huono polttoaine kun se vaatii rosteriset polttoainelinjat ja muut, mitään köykämiiniosia ei voi käyttää. Scanian etanolimoottorissakin on suuttimissa erikoispinnoite että kestävät käytössä.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.12.2011, 22:20
-teemu -teemu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.03.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 166
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Ja maakaasu 130, biokaasu 140.

Etanoli on sikäli huono polttoaine kun se vaatii rosteriset polttoainelinjat ja muut, mitään köykämiiniosia ei voi käyttää. Scanian etanolimoottorissakin on suuttimissa erikoispinnoite että kestävät käytössä.
Eikö Metanoli ole se joka on alumiinille todella pahasta, etanoli on myös muttei kai niin pahaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.12.2011, 22:27
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.268
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Ja maakaasu 130, biokaasu 140.

Etanoli on sikäli huono polttoaine kun se vaatii rosteriset polttoainelinjat ja muut, mitään köykämiiniosia ei voi käyttää. Scanian etanolimoottorissakin on suuttimissa erikoispinnoite että kestävät käytössä.
Etanolimoottori, eli ottomoottori sytytystulpilla? Noita on monilla eri valmistajilla, esim mersun kaupunkibusseja (kaasulla) löytyy pk seudulta.

Valmet/sisu diesel moottoreista on myös otto-moottori versioita. Ruiskutussuuttimen tilalla on M10x1 kierre sytytystulpalle. Dieselin männistä on sorvattu tavaraa pois, ja puristussuhde taisi olla 9. Noita moottoreitä käytetään maa- tai nestekaasulla.

Ameriikkalaiset käyttää tosiaan diesel moottoreita nestekaasulla (LPG). Tuota joskus mietittiin sisua-palstalla, että kuinka ne sen tekevät.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.12.2011, 22:41
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.268
Perusasetus

Alkoholin sisältämä energia määrä on pienempi kuin bensiinin. (ei uskoisi, kun katsoo lauantai-iltana nakkikioski tai taksi jonossa tapahtuvaa reippaitten nuorten miesten painia ). Ja bensassa on vähemmän energiaa kuin dieselissä. Eli viinaa saa työntää oikein tosissaan diesel moottoriin, jos sillä aikoo tehoa tehdä.

Alkoholi täytyisi tosiaan syöttää imusarjan kautta, ruiskupumppu ja suuttimet eivät sitä pitkään jaksa syöttää. Ne kun voidellaan polttoaineella, ja viina on todella kuivaa tavaraa.

Imuventtiilien ajoitusta voit joutua muuttamaan, että kone pelaa kunnolla.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 04.12.2011, 16:59
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
En tuosta E85:stä tiedä, mutta diesel-koneesta voi tehdä dual-fuelin maa/biokaasulla. Dieseliä ruiskutetaan 10% normaalista määrästä, joka sitten toimii nestemäisenä sytytystulppana kaasulle. Toimiakseen tuo melkeinpä vaati pumppusuutin tai CR-koneen, miksei onnistu mekaaniseen pumppuunkin mutta vaatii jonkinlaisen ohjausmoottorin siihen millä rajoitetaan dieselin määrä kymmenykseen.
Kyllä varmaankin toimii normaalilla syöttöpumpulla, ja vieläpä ilman sen kummempaa muokkausta.

siis pumppu luulee että nyt ajetaan pintakaasulla, vaikka todellisuudessa vedätetään. toki hommaa voi järkeistää säätämällä erikseen ennakot.

Tyhjäkäynnillä ja osakuormituksilla vaan kasvaa tuo dieselin osuus.

Ja sitten se tehon repiminen: tarkoittaa että enemmän ahtopainetta; ja sitten ollaan siinä tilanteessa että käy vaikkapa ilman tuota dieseliäkin, mutta ei pitkään. (siis kaasun puristuskestävyys ei riitä, vaan alakaa toimia puristussytytteisenä; alkaa naputtaa)

Ja viina ei kestä semminkään, joten eipä taida onnistua ollenkaan?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 04.12.2011, 17:11
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

Mie oon tuota vuntsaillu että toimisiko tuo E85 samoin kuin tuo nestekaasun työntäminen ahtoilman sekaan.??

Eli täydellä teholla tms.alentaisi ilman lämpötilaa, ja samalla siitä saisi lisää soppaa palotapahtumaan???

Vai hä..

Oli jossain rekka tai varaosa lehessä juttua tuosta etanolidieselistä ja toisaalla siinä sanottiin ettei kulutus jurikaan kasva,ja taas toisaalla että pitää olla isompi tankki, ja jytäkämpi syöttöpummppu kun sitä kuluu tuplaten normi dieseliin verrattuna...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 04.12.2011, 18:04
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.606
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Etanolimoottori, eli ottomoottori sytytystulpilla? Noita on monilla eri valmistajilla, esim mersun kaupunkibusseja (kaasulla) löytyy pk seudulta.

Valmet/sisu diesel moottoreista on myös otto-moottori versioita. Ruiskutussuuttimen tilalla on M10x1 kierre sytytystulpalle. Dieselin männistä on sorvattu tavaraa pois, ja puristussuhde taisi olla 9. Noita moottoreitä käytetään maa- tai nestekaasulla.
Scanian etanolikone on muokattu PDE-pumppusuutin koneesta, puristukset 28:1 ja kaikki etanolin kanssa tekemisissä olevat muovi ja alumiiniosat on korvattu rosterilla.

Sytytystulpat on 9-litraisessa kaasumoottorissa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 04.12.2011, 21:33
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.606
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Kyllä varmaankin toimii normaalilla syöttöpumpulla, ja vieläpä ilman sen kummempaa muokkausta.

siis pumppu luulee että nyt ajetaan pintakaasulla, vaikka todellisuudessa vedätetään. toki hommaa voi järkeistää säätämällä erikseen ennakot.

Tyhjäkäynnillä ja osakuormituksilla vaan kasvaa tuo dieselin osuus.

Ja sitten se tehon repiminen: tarkoittaa että enemmän ahtopainetta; ja sitten ollaan siinä tilanteessa että käy vaikkapa ilman tuota dieseliäkin, mutta ei pitkään. (siis kaasun puristuskestävyys ei riitä, vaan alakaa toimia puristussytytteisenä; alkaa naputtaa)
Totta, taitaa toimia ihan sellaisenaan. Pitää perehtyä aiheeseen lisää.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 21.03.2014, 21:48
-teemu -teemu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.03.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 166
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Totta, taitaa toimia ihan sellaisenaan. Pitää perehtyä aiheeseen lisää.
Mitenkäs tämä? joko joku on koittanut? Itse olen tässä välissä hajottanut yhden bensakoneen re85 kikkailulla.


Jahas tietenkin tämä on kokeiltu ja hyvin toimii. Rakentelu alkakoon.

Taikasana on: Ethanol Fumigation of a Turbocharged Diesel Engine

-Teemu

Viimeksi muokannut -teemu : 21.03.2014 22:06
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 21.03.2014, 22:33
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.905
Perusasetus

kerro miten ja mikä hajos ??
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 21.03.2014, 22:52
-teemu -teemu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.03.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 166
Perusasetus

Todennäköisesti kiertokanki, en avannut ja reikä oli niin pieni etten nähnyt. Vääntöä oli arviolta ainakin tuplat alkuperäiseen. Alkuperäinen syy oli arvaukseni mukaan massiiviset sytytyshäiriöt ja niistä syntynyt laakerivaurio.
On tuo 85 budjettivirittäjän unelmatavaraa. Kestää puristaa ja laihalle mennessä vain tehot putoaa, ei pala venttiilit.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 21.03.2014, 23:10
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -teemu Näytä viesti
Todennäköisesti kiertokanki, en avannut ja reikä oli niin pieni etten nähnyt. Vääntöä oli arviolta ainakin tuplat alkuperäiseen. Alkuperäinen syy oli arvaukseni mukaan massiiviset sytytyshäiriöt ja niistä syntynyt laakerivaurio.
On tuo 85 budjettivirittäjän unelmatavaraa. Kestää puristaa ja laihalle mennessä vain tehot putoaa, ei pala venttiilit.
Eihän se venttiilin palamisen pelko olekkaan ahtajalla, vaan mäntään sulava reikä! Joka muuten kuulostaa ihan laakerivauriolta :P
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 21.03.2014, 23:48
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Siis oliko tävä vauriokone diesel, ja vielä turbolla?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -teemu Näytä viesti
Todennäköisesti kiertokanki, en avannut ja reikä oli niin pieni etten nähnyt. Vääntöä oli arviolta ainakin tuplat alkuperäiseen. Alkuperäinen syy oli arvaukseni mukaan massiiviset sytytyshäiriöt ja niistä syntynyt laakerivaurio.
On tuo 85 budjettivirittäjän unelmatavaraa. Kestää puristaa ja laihalle mennessä vain tehot putoaa, ei pala venttiilit.
Siis milloin diesel, turbolla taikka ilman käy "Laihalla"?
Siis silloin, kun se käy taloudellisesti! Ja silloin käy "liian" rikkaalla, kun putkesta tulee mustaa...

Ja milloin diesel käy Liian Laihalla; silloin kun se sammuu dieselin puutteeseen.

-> dieseli on täysin immuuni tuolle laihalla käynnille, mikä bensakoneissa aiheuttaa moottorivaurion! (tässä mittakaavassa, mitä nyt keskustellaan)

-> Jos tuo -teemu :n poksahtanut kone on turbodiesel, ja siitä on revitty RE85:lla (lainaus """" Vääntöä oli arviolta ainakin tuplat alkuperäiseen""""
Niin tuo vaurion syy on täysin oikea: (lainaus """"Alkuperäinen syy oli arvaukseni mukaan massiiviset sytytyshäiriöt ja niistä syntynyt laakerivaurio."""""""""
-> siis tuo RE85 on syttynyt SUUREN ahtopaineen ja dsl:n puristusten vaikutuksesta PALJON ennen yläkuolokohtaa; siis kampiakseli ja kierokanki on nostanut mäntää täyttä palopainetta vastaan, kun normaalisti tuo täysi palopaine tulee vasta noin yläkuolokohdassa, tai jopa himppu jälkeen...
Ja jos väännöt on; (lainaus """" Vääntöä oli arviolta ainakin tuplat alkuperäiseen"""" niin se ei selity RE85:lla, vaikka lisäpolttoaineena; tuota happea (siis ilmaa, siis ahtopainetta) pitää saada n.tuplat, ja jos sitä "toimitetaan" turbolla, niin säädöissään olevaan dieseliin ei riitä tuplat ahtopaineet?

-> siis tuo RE85 ei vain kestä turbodieselin puristusuhdetta ja ahtopainetta, jos meinataan virittää. Ja tuo lämpötila vaikuttaa, samoin kuin moottorin ominaisuudet, nyt se termi hukassa....

Jos haluaisi ottaa tuolla RE85 lisätehoja dieselistä, niin toimisi varmaan parhaiten, kun laskee puristukset mahd.matalaksi ja ahtopaine mahd. pieneksi; toki silloin hyötysuhde kärsii...

-> jos haluaa vanhasta autosta TEHOA RE85:n avulla; niin silloin pitää olla sytytystulpat suihkujen sijaan palotilassa...
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 22.03.2014, 00:59
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -teemu Näytä viesti
Mitenkäs tämä? joko joku on koittanut? Itse olen tässä välissä hajottanut yhden bensakoneen re85 kikkailulla.


Jahas tietenkin tämä on kokeiltu ja hyvin toimii. Rakentelu alkakoon.

Taikasana on: Ethanol Fumigation of a Turbocharged Diesel Engine

-Teemu
Sulla on kaasut ja viinat sekaisin...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 22.03.2014, 07:37
-teemu -teemu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.03.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 166
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Eihän se venttiilin palamisen pelko olekkaan ahtajalla, vaan mäntään sulava reikä! Joka muuten kuulostaa ihan laakerivauriolta :P
Tässä mäntä jäi ylös ja kolinaa ei vajaapyttyisenä enää siirrellessä kuulunut.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 22.03.2014, 08:03
-teemu -teemu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.03.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 166
Perusasetus

Hyvähyvä hommaa ei siis kokonaan ole tyrmätty. Suoraruiskuissa joissa ruiskutus alkaa vasta ykk.ssa ongelmaksi tutkimusten mukaan tulee itsesyttyminen kun etanolin määrä ylittää 40% pa määrästä. Osakuormalla taas syttymisviive kasvaa haitallisesti, koska seos jäähtyy liikaa.
Kertooko joku minulle miten toteuttaisin e85 suuttimen aukioloajan ahtopaineen funktiona ja vielä rpm tieto mukaan?
Bensaruiskussa suuttimen signaalin kopioiminen oli simppeli, muttei taida cr suuttimen signaali sopia bensasuuttimelle kun saattaisi ruiskutusaika jäädä olemattomaksi?

-Teemu
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
e85, suoraruisku, vesiruiskutus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 05:20 (GMT +2).