|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
Nivan ja Roverin lt230 jakiksissa on keskitasauspyörästö kytkettävällä lukolla.
Kai niitä muissakin on mut noi tuli eka mieleen. Lisäis varmaan ketteryyttä mukavasti verrattuna tönkkö jakikseen.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#27
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata |
#28
|
|||
|
|||
202/203 Bankussa on normi volvon vaihdelaatikko/jakolaatikkopaketti.
Nimim. Synnytimpä kerran uuden laatikon paikalleen..
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#29
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tai mites onnistuu banjo kotelossa lukko mekanismin siirto. Ja millainen boori holkin vastin murikassa on, kun sekin jää väärälle puolen. Mikä olisi haluttu rengas koko, joku perus 235/75-15 vai vähän isompi? Lähinnä, kuinka lähellä akselit on toisiaan, tulee kuitenkin joka tapauksessa melko lyhyillä kardaneilla. Jos kardaani lähdöt eri puolilla ja vasen/oikea, niin menee kulmat tiukille. Jos ei tee sitten jotain sen tyyppistä puotto laatikkoa, että etu kardaani lähtee toisesta sivusta ja taka kardaani lähtö toisesta, olis akseliin nähden paremmin linjassaan... --- Jakolaatikoista, Jeepissä, onko se virallisesta NP242?? On 2H, 4H fulltime (avoin), 4H part-time (lukko), N, 4L (lukko). Mutta muitakin on juu.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#30
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tuossa ylemmässä piirroksessa akseleiden pinjonit vastakkain. Puottolaatikko on toisessa akselissa kiinni, niin väli kardaanille saa paremmin pituutta. Alemmassa kuvassa akselit oikein päin, etuakseleiden pinjonit taakse päin, ja taka-akseleiden pinjonit eteenpäin. Sisemmille akseleille puotto. Banjon ylitse akseli josta tukilaakeroinnin kautta kardaanin saa uloimmille akseleille. Periaatteessa jopa helpompi tehdä näillä versioilla, kuin erillisillä puotto laatikoilla, kardaaneitakin tulee vähemmän. Ja akseleiden väliset kardaanin pituudet ja linjat helpottuu. ---- Ja seuraavaksi, millaiset akselien ripustukset. Tuleeko lehti jousta. Kierre jousta. Jotain keinu akselointia, kuten maansiirtodumppereissa.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#31
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#32
|
||||
|
||||
Mitä jos nuo puotto laatikot korvaisi ketjuilla/rattailla...
Eli 1.akselilta kardaani 2.akselin laipan kohdalle josta tipauttaisi ketjulla vedon 2,akselille ja tahän väliin murros/ristinivel josta kardaani jakikselle ja sama homma 3,4 akselin kanssa... |
#33
|
||||
|
||||
Yritin kaivella lehtiarkistoa, kun tossa 90-luvun lopulla oli Petersenin lehdessä Chevyn 6x6 pick-up, ja siinä oli laitettu jakolaatikko kakkosakselin pinjonille. Hämärä mielikuva että ois ollu Dana 300?
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#34
|
||||
|
||||
Kävin Potkiskelemassa palikoita ja nyt meikälle selveni akseleihinei tehdä muutoksia-. Eteen ja taakse hiluxin jakikset käännettynä niin että pää jakikselta veto hiluksin takakardaanin laippaan. Hilux jakiksen etukardaanin laipalta veto 2 akselille ja hilux jakiksen päälaatikon akselilta veto 1 akselille. Tämä onnistuu jos hilux jakiksen välitys pitkällä puolella 1:1. Mutta onko??? Siis ln 65 ja 46 jakikset....
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata |
#35
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#36
|
||||
|
||||
Eipä hättäillä! Sekin vaihtoehto olis että pää jakikselta hiluxin jakikselle pooriakselille. Taka jakikselta veto 2 ja 4 akseleille. Etummaiselta jakikselta veto taas 1 ja 3 akselille. Näin saataisiin myös hilux jakiksista pieni puoli käyttöön ja välitykset olis aika nam . Myös näin tehtäessä 2 ja 3 akselien ylimenot tulis vähän korkeammalta koska hiluksissa etukardaani on alempana kuin takakardaanin lähtö. Eiks jee??? Ja ei niitä akseli muutoksia..
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata |
#37
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#38
|
||||
|
||||
Minähän en mistään mitään ymmärrä, mutta jos puhtaasti metsämöyrintään peliä teet niin unohda jakikset ja akselit, hydemoottorit pinioineihin kiinni ja pumppu kampuran päähän, saat tajuttomasti nyyyttoneita, helppo rakentaa ja taatusti lähtee pehmeämmin liikkeelle kuin krapulassa tärisevä kytkinjalka.
Ja voit rakentaa ihan joustojakin, letku on halpaa. sellasia tänään
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
#39
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#40
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata |
#41
|
||||
|
||||
Paa pari läpivetävää lukollista akselia, niin ei tartte ylimääräisiä laatikoita viritellä.
|
#42
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ja kestävyys paranisi huomattavasti, jos modaisi noita banjon pultteja; siis vaihtaisi ainakin kierteen vaikka 12mm ja läpipultiksi, tietysti pitäisi putkittaa tuo murikka k.o pultien kohdalta. Tuo aikaisemmin ehdottamani ratkaisu, että toiselta jakikselta veto 1. ja 3. akselille, toiselta 2. ja 4. kestisi varmaan enemmän voimaa, ja saisi keskimmäisten akselien välinkin huomattavan lyhyeksi.... |
#43
|
||||
|
||||
Lainaus:
Kannattaa ottaa selvää mitä hydrauliosat maksaa, eikä välttämättä ihan ikh:sta. Saatat yllättyä.
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
#44
|
|||
|
|||
Neuvostoliittolaista, siis erinomaista http://alternathistory.org.ua/files/...smission-p.jpg
|
#45
|
|||
|
|||
Se 5e/h ei ole lompakosta pois, mutta noi hydrauliikkaosat on.
|
#46
|
||||
|
||||
Tätä komppaan. Jos jollakin on tarjota sopivasti mitoitetut hydraulipalikat niin tietysti tarjouksia otetaan vastaan. Perstuntumalla hydraulimoottoreitten sovitus 3,9 välitteiseen perään vaatisi joko aika julmettu kuutioisen moottorin tai esimerkiksi koko kaivinkoneen napavälityksen. Yllätyn jos alle 2000€ saa käytetynkään hydraulilaite setin. Ja sehän tarkoittaa 400 työtuntia jolla jo jotain pitäs saada väsättyä Mutta hydrauliveto on oikein tervetullut jos sen edulisesti saa tehtyä.
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata |
#47
|
||||
|
||||
Onko ihan "jokapäiväisessä" ajossa?? mieten tuo 2 murikka on shimmattu? Onko siitä vaan vedetty tasauspyörästön pukit pois??
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata |
#48
|
||||
|
||||
Takapään kopioi kylmästi tuosta http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=40778
Jää vain etupään keksiminen ja säästyy painoakin kun ei tule laatikko-laatikko-laatikko-laatikko-laatikko...yhdistelmää |
#49
|
||||
|
||||
joo ja tuo hydrauliveto vaatii myös venttilipöydältä ominaisuuksia että vetää joka akselilla yhtä paljon..
|
#50
|
|||
|
|||
Palijon on vääntyä pinionilla josaki normimaasturisa hittaalla ykkösellä? Nuin suurin piirtein, onko kukkaa laskenu? Auttas hydraulimoottorin mitotuksesa jos suunnittellee moottoria suoraan kiinni kardaanin paikalle perään.
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään erilliset xenon ajovalot | antti-85 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 18.06.2011 16:32 |
New Process jakolaatikot? | -Jarkko- | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 18.05.2010 12:13 |
HJ:n jakolaatikot?? | Tikru75 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 28.01.2009 23:49 |
Jakolaatikot | Tumi | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 04.02.2008 17:35 |
BJ:n jakolaatikot | Killer-Wo | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 19.02.2005 11:12 |