|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#76
|
||||
|
||||
Ou jee... Seuraavanlainen laatikko pamahti eilen kotiovelle.
Eli siis Superwinch Tiger Shark 9500. Vaikuttaa ihan asialliselta kapistukselta, vaikka kyseessä Superwinchin spurgusarjan vinssi.
__________________
_________________ Land Rover Defender 110 Td5 Vm.2002 --------------------------- Viimeksi muokannut Defender 110 : 19.01.2014 13:39 |
#77
|
||||
|
||||
Tuli käytetettyä auto vuoden 2013 katsastuksessa ja HYVÄKSYTTY leima napsahti. Tosin korjauskehotus ja merkintä otteeseen tuli vuotavasta vasemman puolen etuiskarista ja kuukausi aikaa korjata kuntoon. Iskarit tuli uusittua autoon alustakorotuksen yhteydessä kesällä 2011, eli noin 2 vuotta se sitten kesti ehjänä. Tiedä sitten, eikö Terrafirman laatu olekkaan niin hyvää kun on kehuttu vai oliko taas vaan huonoa tuuria.
Joka tapauksessa, pistin uudet etuiskarit tilaukseen kummallekkin puolelle ja samalla tuli tilattua uudet paksummat sisäänjouston rajoitinkumit etu- ja taka-akselille. Takana rengas osui äärijoustossa joustinlautaseen. Sitten taas kuvia. Tässä kuva vuotavasta iskarista. Uudet paksummat sisäänjouston rajoitinkumit etu- ja taka-akselille. Uusi iskari ja rajoitinkumi paikallaan. Sitten sama homma toiselle puolelle, mutta siitä ei tullut enää otettua kuvia kuten ei myöskään kumien asentamisesta taka-akselille. Vanhat rajoitinkumit olivat jo aika haperot, eli ihan hyvä että tuli vaihdettua. Myös niiden kiinnikkeet olivat niin jämähtäneet, että joutui irroittamaan rälläkällä. Noh, taas saa vuoden ajella rauhassa.
__________________
_________________ Land Rover Defender 110 Td5 Vm.2002 --------------------------- |
#78
|
||||
|
||||
Laitoin kanssa Discoon tollaset samanlaiset rajoitinkumit kun näytti tosiaan että ei osu enää niihin vakioihin kun jousitus/iskarit pohjaa. Just ettei iskarit jysähdä paskaks tai korvakkeet lähde irti...
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#79
|
||||
|
||||
Talvi saapui viimein tänne eteläänkin, joten tuli laitettua uudet talvikiekot alle.
Ja pari kuvaa... Tässä kokovertailu 235/85-R16 vs 255/85-R16 Ja pari kuvaa kokonaisuudesta Vanteista tuli ihan hienot ja sopivat minusta hyvin autoon. Tuo originaali rengaskoko vaan näyttää aika pieneltä. Johtuu tosin varmaan vaan siitä, kun nyt monta vuotta ajellut noilla mutikoilla ja silmä tottunut niihin. Renkaat löytyivät palstan kautta ja niistä vielä kiitokset Kouvolan suuntaan kzj:lle. Kyseessä ovat Kumhon Powergrip KC11 nastoitettuna pakettiauton teräsnastoilla. Ajotuntuma on hyvä ja pito on ihan mieletön verrattuna mutikoihin.
__________________
_________________ Land Rover Defender 110 Td5 Vm.2002 --------------------------- Viimeksi muokannut Defender 110 : 16.01.2014 22:33 |
#80
|
||||
|
||||
Vinssipuskuri tulee pian kuumasinkityksestä, ja ajattelin kiinnittää siihen pari lisäkaukovaloa xenoneilla öisiä teitä valaisemaan. Tarkoituksena olisi kasata laillinen paketti, ettei tarvitsisi aina kerran vuodessa säätää ennen katsastusta.
Lueskelin täältä, että bilteman 42321 lisäpitkissä olisi hyväksyntä xenon polttimoille. Alla lainaus keskustelusta. Lainaus:
- Olisiko tämä laillinen yhdistelmä? - Olisiko joku toinen vaihtoehto edullisempi? Tiedän sen ettei halvalla saa hyvää, mutta ajattelin ettei sitten harmita niin paljoa jos lentävä kivi rikkoo tai joku varastaa valot. En ole aiemmin xenoneiden kanssa puuhastellut, joten niistä muutama kysymys jos joku tietävämpi voisi auttaa. - Minkä merkkisessä xenon muutossarjassa olisi paras hinta - laatusuhde? Sarja saisi olla miniballasteilla, jotta mahtuisivat helpommin lamppujen sisään. - Entä mikä on lain sallima suurin wattimäärä? 35 vai 55? - Onko noiden bilteman umpioiden referenssiluku tuo 37,5 myös noiden xenonien kanssa? Noissa bilteman valmiissa saman näköisissä xenon valoissa referenssiksi on ilmoitettu 50. Tämän hetkisten ajovalojen yhteenlaskettu referenssi on 25, joten tuo 37,5 olisi hyvä, koska tällöin summaksi tulisi tasan 100 ja kaikki valot saisi palaa samaan aikaan. Sitten vinssille pitäisi keksiä keulaan erillinen pääkatkaisija. Olisiko kellään suositella jotain hyvää ja kompaktin kokoista katkaisijaa, jossa olisi riittävä virrankesto? Kiitokset jo etukäteen kaikille jotka auttavat.
__________________
_________________ Land Rover Defender 110 Td5 Vm.2002 --------------------------- Viimeksi muokannut Defender 110 : 19.01.2014 18:37 |
#81
|
||||
|
||||
Noiden Bilteman valojen referenssiluku on 37,5 halogeeneillla ja 50 xenoneilla.
|
#82
|
||||
|
||||
Eilisen surffailun tuloksena omia mietteitä.
- Olisiko tämä laillinen yhdistelmä? Mikään H kannalla oleva muutossarja ei ilmeisesti ole oikeasti E hyväksytty. Tosin rivien välistä oli luettavissa, että katsastusmiehet katsovat sormien läpi kunhan umpiostä löytyy tuo DR merkintä. - Minkä merkkisessä xenon muutossarjassa olisi paras hinta - laatusuhde? Ainakin Olloja ja Cobria kehuttiin hyviksi. - Entä mikä on lain sallima suurin wattimäärä? 35 vai 55? Ilmeisesti 35. - Onko noiden bilteman umpioiden referenssiluku tuo 37,5 myös noiden xenonien kanssa? Arskalta tuli tietoa että 50. Halvin umpio josta löytyisi xenon hyväksyntä 37.5 referenssillä taitaisi olla Hellan Rallye 3003 17.5 Halogen referenssillä. Näytti olevan tarjouksessa 65 egeä kappale. Toinen vaihtoehto tietysti olisi, että ostaisi nuo Bilteman kuupat tai Hellat ja pysyisi Halogeeni polttimoissa. Saako tuolla Xenon muutoksella niin paljon eroa halogeeniin, että ovat rahansa arvoiset?
__________________
_________________ Land Rover Defender 110 Td5 Vm.2002 --------------------------- |
#83
|
||||
|
||||
Nbb alpha 225 dr20 ja hintaluokka suunnilleen sama kuin nuissa helloissa.
|
#84
|
|||
|
|||
Noita Ollon h7 sarjoja sai ainakin syksyllä Elekmalta 55e sarja. Muutaman sarjan olen ostanut ja ollut tyytyväinen, eivät ole miniballasteilla mutta ballastien johdot ovat sen verran pitkät että ballastit sai nätisti maskin taakse suojaan.
55w ei kannata tiekäyttöön ostaa, ovat liian tehokkaat ja pitkällä kantamalla ainakin 3000Hellassa. Joutuu vaihtamaan todella kaukaa lyhyille kun vastaantulijoita alkaa häikäistä. Tietenkin jos haluaa terrorisoida kanssa autoilijoita niin siihen ne ovat hyvät! |
#85
|
||||
|
||||
Tuli eilen illalla asennettua puskuri ja vinssi paikoilleen. Vielä puuttuu virtapiuhojen vetäminen ja pääkytkimen asentaminen. Puskuri aluksi hiekkapuhallettiin, jonka jälkeen käytin sen kuumasinkittävänä. Sen jälkeen maalasin sen samalla maalilla kuin nuo talvirenkaiden vanteetkin. Puskuri on Terrafirman tekele ja malliltaan ilmastoituun Defenderiin sopiva. Ilmastoidussa Defenderissä tuo jäähdyttimen maski tulee ulommas kuin ei ilmastoidussa mallissa. Osat istuivat hyvin ja ainoastaan maskin ritilästä joutui leikkaamaan kaksi alinta riviä pois, jotta mahtui vinssin taakse. Samalla alumiininen ohjausvarsien panssari vaihtui kaverin kanssa tehtyyn teräksiseen, joka kävi myös sinkkikylvyssä. Puskurihan on ollut autossa jo uudesta asti, niin kuin kaikilla muillakin...
Puskuri maalattuna Vinssi, puskuri ja keulapanssari paikoillaan Sivulta, vähän tuli keulaylitystä. Viimasuoja ja vinssin suoja paikoillaan Kiitos kaikille kommenteista Xenonien suhteen. Lisäkaukovaloja ei ole vielä tilattu, mutta vaaka on vahvasti kallistunut Hellan Comet FF500 sarjaan halogeeneillä. Koko sarjan saa noin satasella ja mukaan tulee asennustarvikkeet kivisuojineen. Pitää vielä miettiä...
__________________
_________________ Land Rover Defender 110 Td5 Vm.2002 --------------------------- Viimeksi muokannut Defender 110 : 06.02.2014 11:30 |
#86
|
||||
|
||||
Hirveästi ei ole edistystä tapahtunut, mutta sen verran sain aikaiseksi, että hommasin vinssikaapelit, pääkytkimen ja lisäpitkät. Lisäpitkiksi tuli nyt sitten valittua Hellan Comet FF500 tuikut. Lisäksi kyllästyin maahantuojan tekemiin konehuoneessa oleviin Webaston sähkövirityksiin, sekä jonkun tekemiin ajovalojen releytyksiin. Kaikki liitokset paskoilla abikoilla ilman mitään sukkia ja kaapelit olivat jo läpeensä hapettuneita. Defessä ajovalot ovat siis alkuperäisesti suoraan valokytkimen takana, ilman mitään releitä. Ratkaisuksi hommasin vesitiiviin sähkökotelon, johon rakentelin Webaston, ajovalojen ja lisävalojen sähköt. Ajovalot releytin pitkät ja lyhyet erikseen ja lisäpitkille tuli vain yksi rele. Liittimiksi hommasin Bilteman vesitiiviitä moninapaliittimiä, jotka vaikuttivat hintaansa nähden ihan hyviltä. Boksi mahtuu näppärästi oikeanpuolen lokarin sisään ajovalon taakse. Sitten taas vähän kuvia.
Sähköboksin kasausta... Ja valmiina... Vinssin 50mm2 kaapeli + suojaputki sekä pääkytkin ja lisävalot. Vinssin pääkytkin on Blue Sean mallistosta, eli samanlainen kuin aikaisemmin asennettu akkuvalintakytkinkin. Pääkytkimen ajattelin laittaa akkuvalintakytkimen viereen kuskin jalkatilaan. Tarkoituksena on myös varmuuden vuoksi vetää vinssin miinuskaapeli akulle asti.
__________________
_________________ Land Rover Defender 110 Td5 Vm.2002 --------------------------- |
#87
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#88
|
||||
|
||||
Valmistajan sivujen mukaan pääkytkin kestää jatkuvaa virtaa 300A, 500A 5 min kuormituksella ja 1500A 10 sekuntia, eli luulisi kyllä riittävän vinssille. Koko on joo pieni mutta kytkin vaikuttaa todella laadukkaalta jos vertaa esim. niihin rimpuloihin, joita yleensä löytyy tarvikeliikkeistä.
Tässä linkkiä tuotteeseen valmistajan sivuille. http://www.bluesea.com/products/6006...th__Knob_-_Red
__________________
_________________ Land Rover Defender 110 Td5 Vm.2002 --------------------------- Viimeksi muokannut Defender 110 : 12.03.2014 09:56 |
#89
|
||||
|
||||
Joo, noi Blue Sea:n kytkimet on laadukkaita ja venekäyttöön tehtyjä.
Itsekin meinasin tuollaisen hankkia, katsoin kanssa viimeks kun hypistelin kaupassa että pitäisi kestää hyvin vinssin virran-tai riippuu tietysti vinssistä...
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#90
|
||||
|
||||
Milläs koodilla noi on kun en löytänyt luettelosta enkä nettisivuilta ?
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#91
|
||||
|
||||
Kun uudistivat nuo Bilteman nettisivut niin tuntuu ettei sieltä löydä enää yhtään mitään, kun kaikki on kategorioitu ihan tyhmästi. Tässä sulle Kaitsu linkki liittimiin.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...iitanta-44150/ Liittimet ovat kymmenen kappaleen pusseissa, eli hinta ei ole ollenkaan paha. Nastat noihin liittimiinhän tosiaan joutuu vielä ostamaan erikseen, mutta ne ovatkin 50 kpl pusseissa.
__________________
_________________ Land Rover Defender 110 Td5 Vm.2002 --------------------------- Viimeksi muokannut Defender 110 : 17.03.2014 09:56 |
#92
|
||||
|
||||
Viikonloppuna tein autoon vuosihuollon, eli tuli vaihdettua öljyt akseleihin, vaihteistoihin ja moottoriin. Samalla tietysti vaihdoin kaikki suodattimet. Aikaa jäi myös sen verran, että ehdin viimeinkin viimeistellä vinssin ja valojen sähköt. Tuli tällä kertaa otettua paljon kuvia puuhastelun lomassa.
Tässä kuva uudesta umpion takasuojakuvusta ja umpiosta. Vaihdoin molemmat umpiot uusiin, koska vanhoista alkoi heijastinpinta jo lähtemään irti. Valotehoa tuli vanhoihin umpioihin verrattuna rutkasti lisää. Tähän saattoi tosin suurimmalta osalta vaikuttaa valojen releytys ja uudet paksut johdot. Umpio paikallaan. Kiinnikkeiden sopivuus oli taattu, koska sarja oli Defenderiin. Parempi puolisko vaihtoi samalla uuden ajovalokatkaisijan, sillä katkaisija on kovilla kun alkuperäisesti valoilla ei ole releitä. Katkaisijasta tuppaa nastat sulamaan iän myötä pois, kun kaikki valojen virrat kiertää niiden kautta. Nyt ei pitäisi tulla ongelmia, koska valoille tuli releet ja siis uusi valokytkin. Uusi valojen ja Webaston sähköpääkeskus paikallaan lokarin alla. Keulasta tuli nyt tämän näköinen, eli vähän Mikki Hiiri. Alkuperäinen ajatus oli laittaa lisäpitkät kaaren alapuolelle suojaan roikkumaan. Mutta koska FF500:set eivät olekaan symmetriset, oli ainut vaihtoehto laittaa ne näin. Saapahan jäähdytin edes vähän helpommin ilmaa ja kilvelle tuli hyvä paikka tuohon. Kilpitelineen taitoin alumiinilevystä ja pulttasin kiinni rullaohjaimeen. Vinssin pääkytkin tuli akkuvalintakytkimen viereen kuljettajan jalkatilaan. Akkulaatikossa alkaa olla jo hieman ahdasta. Vinssin kaapelit ovat kuvassa alimmaisina olevat, joilla on harmaat läpiviennit. Heräteostoksena tuli ostettua Defan akun jänniteilmaisin ja laitettua sille töpseli akkukotelon kylkeen. Tuo on siis ihan tupakansytytinliitäntään kytkettävä laite, joka ilmaisee eri värisillä ledeillä akun jännitteen. Nyt näkee kätevästi yhdellä vilkaisulla akkujen tilan, kun avaa oven ja on menossa autoon. Samalla sai kätevään paikkaan töpselin öljynvaihtopumpulle kun pumppaa auton alla öljyjä akseleihin ja vaihteistoihin. Vinssin vaijeri tuli ennen käyttöä vedettyä ohjeiden mukaan ulos (7 kierrosta jäi kelalle) ja vedettyä takaisin kelalle vastuksen kanssa. Voimaa vinssissä tuntuu olevan hyvin, mutta mikään nopeushirmu ei tuo malli kyllä ole. Vinssi pääsi heti tositoimiin kun piti mökiltä kaataa sähkölinjaan kallellaan päin oleva puu. Puu kaatui jä sähkölinjakin jäi ehjäksi.
__________________
_________________ Land Rover Defender 110 Td5 Vm.2002 --------------------------- |
#93
|
||||
|
||||
Pitkästä aikaa taas vähän päivitystä.
Eipä ole juurikaan tullut auton kanssa puuhasteltua muuta kuin ajettua. Tuli näet hommattua veneprojekti ja kesän vapaa-aika onkin oikeastaan kulunut venettä laitellessa ja sen kanssa ajellessa. Auto tuli käytettyä katsastuksessa heinäkuun puolivälissä ja meni läpi ilman mitään huomautuksia. Viime viikolla auton alle alkoi muodostua vähän öljyläikkää, joten tuli sitten viikonloppuna tutkittua mistä oikein vuotaa. Tuli ajettua auto montulle ja sitten lampun kanssa käymään läpi mistä vuotaa. Selkeää vuotokohtaa ei puolen tunnin ihmettelyn aikana osunut silmään, sillä ilmeisesti ajoviima oli sen verran tehokkaasti levitellyt öljyä ympäriinsä. Öljyn värin ja hajun perusteella päättelin vuodon tulevan vaihteistosta. Öljyn tason tarkastus vahvisti epäilyksen, eli vaihteistossa öljyvajetta ja jakolaatikko täynnä. Sitten päätin putsata kaiken öljyn ja lian huolellisesti pois ja lähteä hakemaan vaihteistoon lisää öljyä ajatuksena, että josko vuoto näkyisi selvemmin pienen ajon jälkeen puhtaassa vaihteistossa. Öljynhakukeikan jälkeen taas auton alle ja johan löytyi vuotokohta. Peruutusvalon katkaisijan juuresta vuotaa. Jotta anturiin pääsee käsiksi pitää purkaa pois vaihteistotunneli, joka on hommana aika veemäinen. Sitten pääsikin käsiksi vuotavaan katkaisijaan. Ei muuta kuin katkaisija irti, sitten uusi kuparitiiviste ja tippa hydrauliikkatiivistettä kierteisiin ja takaisin kasaan. Koska anturi ei ollut ihan löysälläkään, tuli mieleen josko olisi vuotanut siksi, että huohotin olisi tukkeessa ja sen takia ruikki mistä helpoiten paineet pääsee karkuun. Joten ei muuta kuin huohottimen banjoliitin auki ja paineilmaa putkeen, jossa tuntui kyllä ilma liikkuvan ihan hyvin. Sen jälkeen ei muuta kuin kamat takaisin kasaan, öljyä laatikkoon ja sormet ristiin että vuoto loppuu. Toistaiseksi ei ole enää tiputellut mistään. Mutta eikös näistä sanota, että jos nää ei vuoda niin öljy on loppu.
__________________
_________________ Land Rover Defender 110 Td5 Vm.2002 --------------------------- |
#94
|
||||
|
||||
Joo, enempi kannattaa huolestua jos ei yhtään merkkaile reviiriään
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu Land Rover 90/Defender | Racingrabbit | O/M/V Ajoneuvot | 7 | 17.12.2010 17:40 |
Ostetaan Land Rover Defender 90/110 | Rekisteröimätön | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 06.05.2010 20:58 |
M/V: Land Rover Defender 110 Td5 | Defe110 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 15.05.2008 16:09 |
M: Land Rover Defender 130 - 2005 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 15.08.2007 17:41 | |
M: Land Rover Defender 110 | landy | O/M/V Muut | 8 | 21.06.2005 07:17 |