|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#401
|
||||
|
||||
Tänään vaihdoin ne siirtopumpulle tulevat ja lähtevät letkunpätkät. Oli ainakin se lähtevä jo klemmarien kohdalta aika kasaan painunut ja se tuleva oli yksisuuntaventtiililtä sellainen muoviletku, niin eipä siitä oikeen nähnyt, onko hyvä vai huono.
Pumppasin sitten käsipumpulla hetken, ettei niin paljon tarttisi starttailla ilmaamiseksi. Alkoi vaan polttoainetta valua pumpun pohjasta... Letkuliitoksista se ei näyttänyt tulevan. Kohta loppui tiputtelu ja aattelin käydä ajamassa auton lämpimäksi, että näkee vuotaako jostain ja että voi sitä sisälämpö hommaa sitten kanssa tutkia. No, takaisin pihaan tullessa siitä pumpun pohjasta tippui parin sekunnin välein tippa... Äsken kattelin räjäytyskuvaa siirtopumpusta ja ei se taida voida vuotaa esim. tuon käsipumpun akselin vivusta kuin sillä, että kalvo on rikki? Ja kai se pumppu voi silti toimia, vaikka kalvo vähän vuotaisikin? No, seuraavaksi sitten sen irrotus ja purku... Ja jostain uuden kalvon ettiminen, tai mitä nyt sitten osoittautuukaan olevan rikki. Kattelin mä samalla, miten ne lämppärille tulevat letkut ja putket menee. Hanan kautta lämppärille menevä letku tulee alavesiletkusta. Hanaanhan oli se virtaussuuntakin merkitty. Koneelle menevä letku sitten menee termarikotelon ja vesipumpun imupuolen väliin nähdäkseni. Sunnuntaina kun mittailin, niin se lämppäriltä tuleva letku oli sen kolme astetta lämpimämpi. Voikohan kenno olla silleen tukossa, että vesi kiertää tosi vähän ja väärään suuntaan? En ainakaan oikein muuta syytä keksi, kun sen tukkoisuuden sisältä. Pitänee joku viikonloppu mennä työpaikalle vaihtamaan nesteet ja huuhtelemaan jäähdytysjärjestelmä, kun ei oikein näillä pakkasilla pihalla viitsi. Ai niin, jos siitä siirtopumpusta on kalvo rikki, niin pääseeköhän polttoainetta paljonkin moottoriöljyn sekaan? Öljynpaineet on ainakin vielä ollut hyvät, joten ei kovin laihaksi ainakaan ole mennyt. |
#402
|
||||
|
||||
Eikös se alavesiletku ole kylmin paikka, ylävesiletkusta tai siltä suunnnalta kait lämppärille yleensä menee?
|
#403
|
||||
|
||||
Lainaus:
paluulta kuulostais minunkin korvissa
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#404
|
||||
|
||||
Oikeassa olette, noin päin sen on oltava. Se, minkä hanassa luulin esittävän virtaussuuntaa, täytyykin esittää asennussuuntaa vaan. Silloin nuo mittausten lämpötilatkin on loogisesti päin. Pitää sitten vaan tutkia, miksi lämmintä ei tule kunnolla. Häiritsee se, että se vesi ei siellä kennossa juurikaan jäähdy, vaikka kenno ei näyttäisi olevan tukkeessa niin, että ilma ei siitä läpi pääsisi. mutta en tosiaan ole vielä purkanut, että siihen käsiksi pääsisi.
Huomenna jos saisi sen siirtopumpun irroiteltua ja purettua. Jos sitä ei saa heti uusittua / korjattua, niin onkohan mitään estettä laittaa lohkoon peitelaippaa ja pumpuksi sähkömalli? |
#405
|
||||
|
||||
Kalvon alla on yleensä juorureikä, mistä polttoaine pääsee valumaan pois.
Voit toki tulpata lohkossa olevat aukon, ja laittaa sopivan sähköpumpun tilalle. Esim kotimaisissa dieselmoottoreissa on sähköisiä siirtopumppuja esisuodattimen yhteydessä. Niitä on 40 ja 60 gallonaa/tunnissa malleja.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#406
|
||||
|
||||
Kävin sen pumpun irroittelemassa ja purinkin, että näki sen, että kalvo on aikansa elänyt ja siitä vuoti. Ja olihan siinä parikin reikää rungossa, mistä polttoaina pääsee valumaan pois, jos kalvon alle päätyy.
Pumpussa on numero 7.20632.00 ja erikseen 9 087 sekä teksti Made in Germany. Sekä kuvissa näkyvä logo, jossa kirjaimet APG (G on alla yksinään). Numerolla googletus antaa Pierburgin numeroita ja juurikin tuohon autoon käypäiseksi ilmoitetun pumpun, mutta ihan erinäköisen. http://www.teilehaber.de/kraftstoffp...d17624818.html Onkohan sitten vaan runkomalli vaihtunut? Laitetaanpa nyt muutama tunnistuskuva, jos joku vaikka osaisi vinkata, että mistä voisi uuden kalvon löytää, ettei tarttisi kokonaan uutta pumppua ostaa. Vaikka löytyi netistä jostain uusikin jollain vajaalla 70 €:llä, mutta hyvähän se olisi, jos jostain varaosakaupasta saisi hakea korjausosat suoraan. Auton kun tarttisi olla viikon päästä taas ajossa. No, saa sen nopeestikin ajoon sillä sähköpumpulla, mutta ei huvittaisi turhaan niitä sähkötöitä tehdä. Sitten ne kuvat vielä: |
#407
|
||||
|
||||
Tänään oli ohjelmassa auton ajokuntoon saattaminen, että ensi lauantaina pääsee ajelemaan. Tilasin jo uuden mekaanisen pumpun Saksasta, mutta se kun ei ehkä ehdi ajoissa, niin laittelin nyt sen sähköpumpun. Tuollaisilla osilla se tuli toteutettua.
Ja tuossa paikoillaan. Lohkon tuke ja pumpun asennusteline kun tuli tehtyä tuollein laiskasti, niin asennuskorkeutta piti hiukan säätää... Ja kun letkulähdöt oli eritavalla kuin alkuperäisessä, niin vähän lenkkiä pa-letkuun ja sen sai pois liian läheltä pakosarjaa. Hyvin tuntui toimivan ja vaikka on vain n. 120 l/h tuon pumpun tuotto, niin hyvin riitti soppa kilometrin ylämäessäkin, minkä kaasu pohjassa ajoin. |
#408
|
||||
|
||||
Viimeksi mä ostin pumpun kalvoa etrasta. Toimii vieläkin 6 vuottasitten korjattu..
|
#409
|
||||
|
||||
Lainaus:
Pitääpä tutkia, saako tuon kalvohässäkän purettua niin, että voisi pelkän kalvon vaihtaa. Ja kun tuossa tuo tiivistekin kalvon kanssa samaa osaa, niin pitää kattoa, miten se onnistuu. Jos nuo saa jotenkin järkeiltyä, niin kannattaahan sitten se kalvo vaihtaa, niin on sitten ehjä pumppu varalla. |
#410
|
||||
|
||||
Tänään oltiin Punkalla ajelemassa ja ihan hyvinhän se sujui, paitsi että taannoin tekemäni puskuri ei enää kestänytkään. Vaikka aiemmin olinkin sen kestäväksi todennut. Edelleen toimi hyvin siten, että alakulma ei ottanut kiinni mihinkään...
Yläkulma sitten ottikin... Eipä taida oikominen onnistua kuin leikkelemällä palasiksi ja hitsaamalla uudestaan kasaan. Pitää nyt kuitenkin ensin koittaa edes sen verran, että valon saisi näyttämään tietä, kun kotimatkalla tuli todettua, että nyt valaisee sillan kansien pohjia, kun alta ajaa. Vielä mä joskus opin, että kannattaa uskoa, jos se auto ei vaan jostain kohdasta noin viidellä yrityksellä käänny, niin luultavasti ei seuraavallakaan ja vähän enemmällä vauhdilla. |
#411
|
||||
|
||||
Kyllä huomaa että on "R" kummit alla, kun noin pullottaa kyljet.
Paljonko on kuvassa paineet?
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#412
|
||||
|
||||
1,0 bar oli renkaissa painetta. Edessä ei varmaan vähempää tarvitsekaan. Takana ei sitten noin pullottanutkaan, kun kuormaa oli vain vararenkaan verran, että siellä olisi vähän vähemmänkin voinut olla.
Jonkin verran tuli videota kuvattua, mm. kamera taka-akselissa kiinni. Kunhan niitä ehdin leikellä, niin laitan. Tosi hyvin näkyy, miten rengas elää eri tilanteissa. |
#413
|
||||
|
||||
Laitetaanpa tähänkin, kun sain jonkinlaisen videon leikkailtua...
Oli ensimmäistä kertaa käytössä Gopro kamera ja tuli sillä parisen tuntia kuvattuakin. Tuommoisen videon siitä sitten tein. Ja kovin hyvä kun en ole videoiden tekemisessä, niin pitää antaa katsomisohjeita. Ennen puoltaväliä on parista maastokohdasta eri kuvakulmista videota ja lopussa sitten tuota taka-akselin näkökulmaa pidemmältikin, jos vaikka kardaanien pyöriminen tai renkaiden kattelu kiinnostaa. |
#414
|
||||
|
||||
Tuo siirtopumppu näyttäs pahasti siltä että ois sama kuin jossain fiat traktoris. Pumppu taskuun ja marssia lähimpään tr.varaosia myyvään puljuun. Tai kurkkaa ikh.fi
__________________
________________________________________ |
#415
|
||||
|
||||
On tuolla samannäköisellä rungolla olevia pumppuja vaikka mihin. Mutta alkuperäisellä siirtopumpun valmistajan numerollakin löytyi listoilta vain pariin MANnin moottoriin tuon soveltuvuus. Olisiko sitten ero käyttövivussa tms.? Tuli kyllä muun muassa traktoriosaluetteloita selailtuakin.
|
#416
|
||||
|
||||
Taannoin tilailin peruutuskamerasetin kahdella langattomalla kameralla. Sen verran huolimattomasti kyllä, että tuli 12 V versio. No, ebaysta löytyi n. 4 € kappalehintaan pikkuisia jännitteenalentimia, niin niitä sitten tilailin lisäksi. hytissä olikin kyllä myös 12 V sähköt, mutta kameroille ja lähettimille ei.
Tänään viimein sain peruutuskameran laiteltua. Hommaa oli jonkin verran virtajohdon vetämisessä. Ensin aattelin ottaa sähköt takavaloilta, mutta kun niiden johdot on kaikki niin tiiviisti suojaputkissa, niin ei olisi onnistunut putkia leikkelemättä. Siispä taas yksi johto piti pujotella aiemmin laitettuun putkeen ja ottaa sähkö peruutusvalon kytkimeltä. Kamera tuli tuohon. Saa nähdä, onko ajellessa aina niin kurainen, ettei mitään näe... Kuvassa näkyvä pallo on noin metrin päässä autosta. Aiemmin tuli jo testailtua, että aika hyvin näkyy kuva pimeässäkin, kun kameroissa infrapunaledit valaisemassa. Eteenkin tulee kamera, kunhan puskurin ehdin oikomaan. Sen aattelin sijoitella puskurin alle jäähdyttimen edessä olevaan "kalteriin". Tulipa tänään mittailtua XJ:tä ja lavaa sillä silmällä taas, että mitenhän Jeepin saisi kyytiin mahtumaan... Ja taitaa se onnistua, kun eturenkaiden alle laittaa rampit niin, että eturenkaat saa lavan etuseinää vasten. Jos vaikka Jeeppiä kuskailisi tuossa kuukauden päästä, kun se ei oikein hyvässä tiekunnossa ole nyt. |
#417
|
||||
|
||||
Vähän pitää vielä fiksailla kamera-asennuksia, kun paikallaan toimii hyvin, mutta ajossa pätkii. Päättelin, että lähetin ja vastaanotin on syytä laittaa johonkin kiinni, kun nyt pääsevät heilumaan aika paljon ja kummankin ympärillä aika paljon johtoja. Jos ne vaikka häiritsee.
Tänään menin puskurin oikomishommaa aloittelemaan, mutta millään ei viitsinyt aloittaa rälläköintiä, kun oli aika kostea sää... Aattelin sitten kuitenkin kokeilla, josko saisi yhtään oikenemaan laittamalla ketjun puuhun kiinni ja toisen pään puskuriin ja sitten peruutusta. Kaveri piti soittaa tuohon hommaan apuun katsomaan, mitä tapahtuu, kun eihän puikoista näe. No, kerrankin joku homma onnistui helpommin, kuin ennalta ajateltu ja puskurin sai oikenemaan aika paljon tuolla tavalla. Eihän se virheetön ole, mutta valon sai taas suunnattua ja eiköhän se vältä sitten taas. Ehkä keväällä jos tekisi lisää vahvikkeita sitten, kun nyt aika huonot pihalla rakentelukelit. Tein eteen tulevalle kameralle kiinnikkeen ja jos vaikka huomenna senkin saisi laiteltua. Paljon olisi kaikkea puuhaa, mutta pahasti laiskottaa... |
#418
|
||||
|
||||
Peruutuskameran asennusta tuli korjailtua ja auttoihan se ja kuva näkyy nyt pääosin pätkimättä. Tosin tänään, kun auto oli hyötyajossa, niin ei ihan niin hyvin. Kävin työpaikalle hakemassa uuden jääkaapin ja kodinkoneliikkeen lastauslaituriin piti peruuttaa, niin eihän silloin tietenkään kuvaa näkynyt ollenkaan... Siinä pihassa ei muutenkaan oikein näkynyt. Taitaa vaan olla niin herkkä ulkopuolisille häiriöille. Eli johtopäätös taitaa olla, että jos peruutuskameraa tosiaan tarvitsee niin kannattaa jaksaa se piuha vetää tai sitten ostaa parempi langaton, jos ne vaikka toimii paremmin...
Tänään sitten lisää tähellisiä asennuksia, eli eteen kanssa kamera. Tuohon se asettui aika suojaiseen paikkaan. Edellisessä kuvassa näkyvä pallo näkyy tuossa justiinsa kuvassa ruudun reunalla. En mä kyllä nyt vielä oikein keksinyt, mitä tuolla kameralla tekee... Tai voihan nyt vaikka tarkistaa, onko joku laittanut palloja auton eteen, jos ei enää muista autoon kiivettyään. Tänään meinasi käydä tämän auton kanssa liikenteessä hiukan säpsäyttävä tilanne. Työpaikkani kun ei ole tosiaankaan minkään valtatien varressa, niin oli melkoisen liukkaat tiet, kun oli jäätynyt tienpinta ja päällä vielä vähän lunta. Olin mä sen liukkauden havainnut ja hissukseen ajelinkin, mutta niin vaan lähti oikealle kääntyvässä jyrkässä mutkassa nelipyöräluisuun... Ei siinä muuten sen kummempaa, mutta kun vastaan tuli juuri silloin pakettiauto. Vaan sain sentään auton hanskaan ja pidettyä omalla kaistalla. Pakun kuski ei ehkä edes huomannut mitään, tai ainakaan ei näkynyt mitään pikaisia jarrutuksia tai ohjausliikkeitä. Joten hyvinhän se lopulta meni, mutta säväytti vähän kuitenkin. |
#419
|
||||
|
||||
Seuraavalla kerralla puskurin oikomisessa ei tarvi kaveria kun laitat kameralle pikakiinnikkeen magneetilla.
|
#420
|
||||
|
||||
Lainaus:
Jossain vaiheessa ajattelin, että oisi ollut hyvä, jos oisi niin saanut asenneltua, että olisi ennen osumaa nähnyt, milloin akseli ottaa kiveen kiinni, mutta en oikein sellaista paikkaa keksinyt kameralle. |
#421
|
||||
|
||||
Tämmöistä hirmu hienoa ja kätevää tänään... Sade vaan sotki suunnitelmat ja kiinnikkeiden teko jäin viikonlopulle.
Vähän sentään sai tuohon liittyviä muita juttuja tehtyä, mutta oikeestaan aika minimaalisesti taas. Sunnuntaina olisi kuitenkin tavoite päästä testaamaan, kuinka toimii, vai toimiiko ollenkaan... |
#422
|
||||
|
||||
Edellinen homma jatkui ja plasmaleikkailua aattelin samalla vähän harjoitella. Leikattavaa oli aika paljon ja loppuvaiheessa alkoi tuota paremmin sujumaan...
Tuommoisia kannakkeita tein. Tänään sitten kaverin kanssa testattiin, kuinka Jeepin saa tuonne lavalle. Tuollainen oli lähtötilanne. Nuo ajorampithan on siis aiemmin tekemäni lavan laidat. Vinssiähän siinä tarvittiin, kun odotetusti ei pito riittänyt. Nostoliina on kiinni etupuskurissa ja siitä hytin yli ja vinssin vaijeri sitten siinä. Eikä edes pohjapanssari ottanut kiinni lavan reunaan. Ja nousi ja mahtuikin lavalle lopulta. Semmoinen ajatusvirhe oli, että kun lava laski jousituksen painuessa, niin rampithan jäi paikoilleen noiden tukien varaan. Sitten kun takarenkaat meni rampilta lavan puolelle, niin kummatkin rampit putosivatkin alas, kun kynnet ei enää osuneetkaan niihin kannakkeisiin. Vaan ei se enää siinä vaiheessa haitannut. Autoa saa vielä kymmenen senttiä eteenpäin lavalla, mutta oli tuo nostoliina vähän pitkänä, niin ei saanut vinssillä vedettyä pidemmälle. Pois ajoin, tai laskin vaijerin varassa, ilman noita tukia ramppien alla ja kestipä ne niinkin! No, toinen ihan vähän taipui toisesta laidasta, mutta yksillä tuilla pärjää ainakin varmasti. Tulipa kerrankin sellainen olo, että homma onnistui aika suunnitellusti ja auton monikäyttöisyys lisääntyi taas huomattavasti. Perjantaina Jeeppi taas kyytiin ja lauantaina MANni saa toimia sen kuljetusautona. Tietty ihan vaan siksi, kun luin, että tapahtumaan, mihin mennään, pitäisi kuljetusautojenkin olla nelivetoisia. |
#423
|
||||
|
||||
Tämä oli vielä viime viikonlopun jäljiltä tässä tilassa ja tänään piti se vapauttaa lastistaan...
Olipa sitten akut aivan tyhjät, kun pääkytkin oli jäänyt viikoksi kiinni. Toisen akun jännite oli n. 2V ja toisen n. 8V... Eikä riittänyt parista vanhasta akusta otettu apuvirta, joten jäipä sitten kuorma purkamatta. Huomenna sitten, kunhan akut on lataantuneet. Se hiukan aikaa ottaa, kun ei ole kuin 12V latureita. Teinpä sitten joutessani taas näitä hommia... Tällä kertaa vaan onneksi yhden "-":n vaihtaminen "R":ksi. Eli varapyöräänkin samanlainen kumi, kuin on allakin. Ja jäihän se kasaaminen huomiseksi, kun piti jättää osat kuivumaan pesun jälkeen. Keskiviikkona on katsastus, niin pitää ainakin tuo Jeeppi saada pois vissiin ennen sitä. |
#424
|
|||
|
|||
Siis Mannistako tyhjäsi akut?Lainaus:
Kuten varmaan tiedätkin, nuo 24 Volttiin kytketyt 2 kpl 12 voltin akkuja pitää ladata käytännössä aivan täyteen, ettei kestoikä lyhene yht`äkkiä Ja jos siellä on esim. 180 Ah akut, ja niitä lataa jollain pienellä laturilla, vaikka saisi tyhjään akkuun menemään vaikka 5 Amppeeria, niin vuorokaudessa ei suuria kerkiä tapahtumaan, varsinkin kun latauksen loppuvaiheessa virta alkaa pienenemään.... Toki voi käyttää tarvittaessa, vaikka akut ei olisikaan täynnä, mutta kannattaa ladata jokatapauksessa akkulatureilla molemmat tayteen. P.S mikä purki akut viikossa? ajopiirturin kello ei ainakaan kunnossaolevia akkuja pura viikossa? (Toki, oliko täynnä lähtiissäkään?) Kannattaa selvittää tuommoiset "vuodot", varsinkin maasturista: märkä turve tuommoisessa vuodossa voi kuivaa, ja jopa syttyä, siinä vaiheessa kun, vuotokohdasta esim, liittimestä johto syöpyy poikki. p.s aikalailla justiiinsa tuo mitoitus tuossa yhdistelmässä. peukku. |
#425
|
||||
|
||||
Lainaus:
Akut luultavasti, pähkäilyni mukaan, purkaantui, kun hytissä on jännitteenalennin, mikä kytkettynä pieneen 12 V akkuun. Jännitteenalennin kun antaa vain 12,5 V ulos, niin akku ei koskaan tule täyteen ja siten aina ottaa virtaa jonkin määrän. Kun jännitteenalentimessa vielä häviötä, niin kai siinä jonkinlainen kulutus on. Lisäksi kun irrotin akut toisistaan, niin huomasin, että toisessa navassa pultti oli löysällä ja liitos luultavasti siten huono. Oisko sekin osansa purkanut? Juu, ei ole ylimääräistä pituutta lavassa Jeepille, vaikka kantavuutta oiskin suunnilleen kahdelle. |
|
Luokat |
8.136, fae, maastokuorma-auto, man |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Spider man 4 | SL | Chit-Chat | 1 | 08.08.2007 13:39 |
Brave man | SamppaFIN | Jokes | 0 | 14.11.2002 17:48 |
Spider-Man | mikk0 | Movies | 0 | 02.09.2002 22:37 |
Business man | SamppaFIN | Jokes | 0 | 22.08.2002 14:14 |
Man with a problem | SamppaFIN | Jokes | 0 | 19.08.2002 17:13 |