|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#151
|
||||
|
||||
Tuli vaihdettua hehkutulpat, kun vanhat alkoi osoittamaan hiipumisen merkkejä.
Ykköspytyn hehkutulppa (kuvassa ylin vanhoista) oli aivan perkuleen tiukalla, meinasi usko loppua mutta irtosi sentään katkeamatta. Jostain syystä sain sitä hinkata edes takaisin aika tovin, että suostui tulemaan täysin irti. Onhan se selvästi noista nokisin, eli ei ihme että laittoi vastaan. Kolmossylinterin tulppa (toiseksi alin) on vähän erilainen kuin muut, olisko peräti jätetty edellisellä kerralla vaihtamatta kun se ihmeellinen huohotinpytty on kivasti haittaamassa vaihtoa Uudet tulpat on saksalaista laatua ja hyvin tuntui lähtevän niillä käyntiin. Samalla tuli uusittua kannesta ne lyhyet naftan paluulinjat, oli aika tehnyt tehtävänsä ja vanhat letkut olivat ihan korppua.
__________________
Tumpula Racing Team |
#152
|
|||
|
|||
Noki jumittaa tulpat kanteen ja sitten kun katkeaa, niin koneistamalla otetaan jämä pois. Oikeastaan tiivistepinta pitäisi ihan varoksi rotsata joka kerran, kun uusia tulppia laittaa, niin olisi varmemmin tiiviit.
__________________
Jukka |
#153
|
||||
|
||||
Venttiilit piti säätää mutta rakotulkki on jossain todella hyvässä jemmassa, niin se homma jämähti siihen. Kaupan avautumista odotellessa irrotin oikein puolen alppi-ikkunan, se kun on aavistuksen sateellla tihkunut vettä läpi. Kiitosta vaan Roopelle ohjeista, irtosi todella helpolla kun tietää mitä tekee.
Pikkuisen oli ruostepeikko tehnyt töitä ikkunan alakarmissa, piti hiomakonetta näyttää ja maalailla. Tiiviste oli puhdistuksen jälkeen hyväkuntoinen, ihmeen paljon kaikkea likaa/ruostetta/kiviä sinne tiivisteen rakosiin oli vuosien saatossa mennyt. Ilmankos pikkuisen tiputtelikin. Pitää varmaan sikamassaa laittaa joka väliin kun tuon kasaa takaisin paikoilleen. Onpahan sitten jälkipolvien kiva irrotella ikkunaa uudemman kerran
__________________
Tumpula Racing Team |
#154
|
||||
|
||||
Pienimuotoinen näpertely tallissa jatkuu. Maalailin kattokaiteiden välipuolat ja sovittelin niihin kiinnikkeet tunkille ja lapiolle. Tunkille on vaan läpipultit välipuolien läpi ja sopivasti kumipuslaa välissä. Lapiolle löytyi tallista tollaset kumikiinnikkeet. Tuohon keskimmäisen välipuolan kohdalle pitää laittaa vetoliina, joka pitää noi kattokaiteet kiinnii toisissaan ja samalla varmistaa nuo kiinnitykset. Vaikka melkoisen tukeva on noinkin. Kuvasta näemmä puuttuu tunkin kiinnityspulteista siipimutterit.
Sitten postimies Pate toi myöhästyneen joululahjapaketin, josta paljastui etuperän panssari. Pikkuisen jo ehdin sovitella paikoilleen ja erittäin asialliselta kapistukselta näytti. Tilauksessa on vielä raidetangon panssari ja kunhan se on kiinni niin auto alkaa olemaan valmis.
__________________
Tumpula Racing Team |
#155
|
||||
|
||||
Panssari paikallaan katsottuna edestäpäin:
Ja samaa takaapäin:
__________________
Tumpula Racing Team |
#156
|
|||
|
|||
toi lusikka sopii sitten taaksekin jos päätät joskus laittaa raidetangon suojan. Raidetangon suojaa se kuitenkin kaipaa jos aiot metsälle mennä ...
T/P |
#157
|
||||
|
||||
Tuon lusikan kun sain asenneltua niin mietin, jotta mitenkähän tässä nyt käy kun raidetangon suoja menee tämän kanssa ristiin
Kunhan jo tilattu raidetangon suoja saapuu niin pitää ihmetellä auton alla miten jatketaan. Katselin samalla tuota raidetankoa niin melkoisen ohutta tavaraa sekin on, eli kaipaisi vahviketta tai uutta vahvempaa osaa. Ohjausvarsihan tässä on jo vahvistettu ulkopuolisella metalliputkella, näkyy tuossa ylemmässä kuvassa. Niin ja tuo ohjausiskari pitäisi varmaan siirtää ylemmäs paremmin suojaan.
__________________
Tumpula Racing Team |
#158
|
|||
|
|||
Joo. Eli ei ainakaan minulla mahtunut tuo lusikka enää raidetangonsuojan kanssa paikalleen. Toisaalta, kun on tuo rt-suoja niin on tuo alkuperäinen raidetanko kestänyt. Mutkalle sen saa jos ottaa vasempaan renkaaseen hallitsemattoman iskun tai ratista väkisin vääntää, hyvin on kestänyt kun noita elkeitä on varonut. Ja juu, ohjausiskarin siirsin ohjausvarteen, sinänsä yksinkertainen homma mutta korvakkeet joutuu virkkaamaan. Siihen etupanssarin korvakkeeseen saa toisen pään, toiseen päähän tekee pannan ...
T/P |
#159
|
||||
|
||||
Minkäslainen perän panssari sulla Pekka on edessä ? Ja kenen tekemä raidetangon panssari ?
__________________
Tumpula Racing Team |
#160
|
|||
|
|||
Edessä on Antin tuotoksia, tuossa raidetangon suojassa on samassa kiinnin lusikka joka tulee perän alle/eteen. 10mm tavaraa sinkittynä, on ollut hjyvä.
T/P |
#161
|
||||
|
||||
Postimies Pate toi Terrafirman raidetangon suojan tullessaan. Asiallisen näköistä tavaraa tekevät, joskin ei tuo hintakaan ihan halvin ole.
Sinne se meni pikkuisen soveltamalla. Tuota ekassa kuvassa huonosti näkyvää murikalle tehtyä lovea piti syventää, jottei ota liikaa kiinni perän panssariin. Nyt raidetangon suoja ottaa tuen perän panssarista. Sama sivulta katsottuna: Jätin panssarin ja raidetangon väliin noin sentin, tosin ohjausiskari on sitäkin lähempänä panssaria. Auto alkaa olemaan mun osalta valmis tositoimiin, tämän ihmeempää kapistusta tästä ei ole tarkoitus tehdä. Seuraava vaihe on vuosikatsastus ja sen yhteydessä hyväksyttää opetupoljin.
__________________
Tumpula Racing Team Viimeksi muokannut Heguli : 12.01.2014 18:49 |
#162
|
||||
|
||||
Käytin autoa eilen katsastuksessa ja opetuspoljin meni läpi pitkällisen hieronnan jälkeen. Katsuri ei uskaltanut ajaa autoa dynolle, eli jarruteltiin konttorin pihalla vuorotellen normaalijarruilla sekä opetuspolkimella. Kyllähän se poljin jarruttaa mutta totuuden nimissä mikään huippujarru se ei ole, jotenkin sellainen "veltto" tuntuma koko polkimessa. Sisällä pukilla parikin katsuria ihmetteli allekirjoittaneen puukiinnitystä ja testailivat poljinta vielä uudemman kerran mutta meni lopulta läpi. Tarvii kuitenkin oman mielenrauhan takia lisätä yksi kiinnike pohjavaneriin ja toisaalta kiinnittää itse polkin paremmin vaneriin.
Muuten katsastus meni normaalisti, kaikki muuten OK mutta jarrulevyt edessä oli eri paksuiset (10,3 ja 11,9 mm) ja minimi on kuulemma 12,0 mm niin pitää levyt vaihtaa. Pikku juttu ja parantaa turvallisuutta, osat on jo tilattu.
__________________
Tumpula Racing Team |
#163
|
||||
|
||||
Pitkästä aikaa ehti talliin ropaamaan autoa. Opetuspolkimen kiinnitystä parantelin lisäämällä kiinnityspultteja sekä lattiaan että telineeseen. Muuttui poljin paljon jämäkämmäksi, vaikka edelleenkin siinä on sellaista kumimaista tunnelmaa.
Etujarrulevyt meni siis vaihtoon. Tilanne purettuna: Vanhat levyt oli melko hyvässä kunnossa, vaikkakin katsastajan mukaan ovat liian kuluneet. Tai onhan noi tietty aika ruosteiset. Uudet levyt paikoillaan. Tuli samalla vaihdettua laakerit kun sattui sellaiset olemaan hyllyssä. Jarrupalat oli juuri vaihdettu eli samat meni paikoilleen.
__________________
Tumpula Racing Team Viimeksi muokannut Heguli : 31.01.2014 06:44 |
#164
|
|||
|
|||
Olikos noi jarruputket happamat? Vähän näytti siltä ...
|
#165
|
||||
|
||||
Hähää, joku todellakin lukee tätä amatöörioffaajan räpellystarinaa
Eli oikeata puolta kun purin niin jarruputki katkesi käsiin hyvin pienestä taivutuksesta. Tutkailin tuota vasenta puolta kanssa tarkemmin ja vaihtoon menee sekin. Itse asiasssa pitää tutkia muidenkin jarruputkien kunto kunhan saa ensin auton uusintakatsastuksen hoidettua. Jarruneste pitää joka tapauksessa vaihtaa, on jotenkin samean näköistä.
__________________
Tumpula Racing Team |
#166
|
|||
|
|||
Onko sulla kuvaa tosta raidetangon panssarista edestäpäin? Näyttää jotenkin kantikkaalta laatikolta joka putoaa akseliputken alle... Maastojarru...?
|
#167
|
||||
|
||||
Discossa (ja Rangessa) raidetanko on melko alhaalla eikä panssarit maavaraa tietty lisää. Tuossa kuvatusta:
Raidetanko kun on tukivarsien alapuolella niin tuon ylemmäs sitä ei ole saatu.
__________________
Tumpula Racing Team Viimeksi muokannut Heguli : 06.02.2014 16:32 |
#168
|
|||
|
|||
Joo, mietin vaan tuota muotoa. Mulla on vähän vastaavanlainen panssari, mutta etukulma on paljon loivempi. Silti se jarruttaa metsässä aika tehokkaasti mm. mutaspooreissa.
|
#169
|
||||
|
||||
Se on tietty totta, että varsinkin kuskin puolella tuo panssarin etupuoli voisi olla vino, vaikka 45 asteen kulmassa niin tökkisi vähemmän. Ja toisaalta peruutettaessa suojan takapää ottaa kiinni, eli sekin reuna voisi olla viistetty.
__________________
Tumpula Racing Team |
#170
|
|||
|
|||
Mulla on Defenderissä aikalailla vastaava panssari. Siinä on kantit viistetty juuri se noin 45 astetta, jotta olisi vähän enempi kelkka. Silti se kyllä jarruttaa ihan huomattavasti mutaspooreissa jne. Vakio raidetanko meni banaaniksi panssarista huolimatta, vaikka olen välttänyt paikallaan ratin vääntämistä ja kiviä vasten pyörittelyä. Heavy duty-tanko ja panssari sen suojana on vähän yliampuvaa, mutta olkoon nyt toistaiseksi...
|
#171
|
||||
|
||||
Kenes suoja (mistä) Timo K:lla on?
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#172
|
||||
|
||||
Meinasi mennä pelihousut jarruputkien vaihdossa, kummankin pään pultit oli aivan perkuleen tiukalla. Kai siinä hapettumisellakin oli oma merkityksensä mutta oli ne aivan liian tiukkaan joskus kiristetty. Jarrusatulat oli pakko irrottaa uudemman kerran, että sai satulan viilapenkkiin kiinni ja kunnolla väännettyä jarruputken pään irti. Myös ilmaruuvit oli väännetty oikein urakalla kiinni.
Jostain syystä oikeanpuoleisen satulan ilmausruuviin ei mahtunut lenkkiavainta, oli pakko availla ja sulkea hylsyllä. Kivasti sotkeentui paikat kun ei saanut jarrunestettä johdettua letkun kautta keräysastian. Noin pienet osat teetti siis paljon työtä:
__________________
Tumpula Racing Team |
#173
|
||||
|
||||
Disco on seisonut pihassa odotelleen tositoimia mutta ensi viikolla mennään hakemaan poliisilta opetuslupa ja se kun saadaan niin aletaan ajoharjoittelu.
Ohjaustehostimen pumppu pitää vielä vaihtaa, välillä tehostus loppuu kuin seinään.
__________________
Tumpula Racing Team |
#174
|
||||
|
||||
On muuten hiemän ikävä homma, se viskon muovitunneli piti muistaakseni puoliväkisin kammeta sieltä välistä pois ja sitten se ilmausruuvi siellä simpukan päällä tartti pitkiä jatkoja...
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#175
|
||||
|
||||
Ite en ole Discosta moista vaihtanut mutta kuulemma melko sotkuinen operaatio. Ja varmaan omat kikkansa tuossakin hommassa. Menen maanantaina Lietoon pajalle niin pääsee itse helpolla
Itse asiassa pitää pakoputki vaihtaa samalla, alkaa olemaan loppupäästä aika rapea.
__________________
Tumpula Racing Team |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Myydään Discovery 1 300tdi vm 97 | jmb60 | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 04.11.2012 19:16 |
Myyty LR Discovery 300tdi -97 | Holst | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 24.07.2012 19:44 |
M: Land-Rover Discovery 300Tdi | myllis | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 07.05.2008 15:27 |
land rover discovery 300tdi-97??? | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 31.01.2004 23:17 |