Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.10.2013, 08:32
keltsi:n Avatar
keltsi keltsi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.05
Sijainti: Hämeenlinna
Viestit: 53
Perusasetus

XJ Cherokesta katosi ohjaustehostus, taas...


Kysyin asiasta eilen FJDC:n foorumilla, mutta laitetaan vielä tännekkin. Täällä on kuitenkin paljon enemmän käyttäjiä ja ehkä joku toinenkin on joskus törmännyt samanlaiseen ongelmaan...

Nyt rupeaa omat keinot ja ideat (sekä hermot) olemaan lopussa. Ei toi Cherokeen ohjustehostin vieläkään toimi Kerrataas vähän historiaa tuon tehostimen kanssa painimisista:

Useampi vuosi takaperin lisäsin tehostimen öljylle jäähdyttimen öljyn paluupuolelle sekä vaihdoin uudet öljyt (Gulf Power Steering Fluid). Ohjaus toimi tämän jälkeen nornaalisti, kunnes kerran tallilta lähtiessäni ohjaus meni "jumiin" pyörät sai juuri kääntymään, kun roikkui kaksin käsin ratista ja tehostimen pumppu piti melkoista meteliä. Tutkin öljynkiertoa irroittelemalla öljyletkuja simpukasta ja pumpusta. Jostain syystä paineistettu öljy ei päässyt tehostimeen, vaan pumpun paineenrajoitusventtiili kierrätti öljyä pumpusta suoraan säiliöön ja pumppu sekä öljy lämpenivät rajusti. Hommasin käytetyn Chevrolet S10:n simpukan ja sillä ohjaus lähti heti toimimaan.

Tänä keväänä katsastuksen jälkeen säätelin ohjausvarren pituutta tallinpihalla ja kääntelin renkaita laidasta laitaan moottori sammutettuna ja renkaat ilmassa. Tästähän se ei tykännyt, vaan jällen tehostus katosi. Tällä kertaa vain osittain, eli tehostus toimi osittain, mutta pumppu piti jälleen kovaa ääntä ja kävi kuumana. Nyt päätin ostaa uudet pumpun + simpukan ja siten päästä viimein näistä ongelmista eroon.

Nyt sitten sain nuo uudet osat vihdoin kiinni ja ilmattua. Kaikki toimi jälleen hienosti kunnes tuli ajaa pieni testilenkki ja n. viiden minuutin jälkeen tehostin häipyi jälleen Auto tallin ja jälleen letkuja irroitteleman. Lopputuloksena taas sama, ettei simpukka ota öljyä vastaan pumpulta, öljy kiertää jälleen paineenrajoitusventtiilin kautta säiliöön ja lämpenee todella kuumaksi... Ei auta vaikka ohittaa jäähdyttimen tuosta kierrosta.

Nykyinen setuppi on: hi-flow pumppu (uusi), Durangon simpukka (uusi), hydrauliikkaliikkeessä teetetty paine letku (vanha), paluuletkuna öljynkestävää kumiletkua ja öljynä Gulf PSF:ää.

Löytyykö arvon raadilta ideoita mistä tuota kadonnutta ohjaustehostusta pitäisi lähteä hakemaan??? Onko simpukassa tai pumpussa jotain "venttiiliä" jota alkuperäisien putkien/letkujen nipat pitäisivät paikoillaan?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.10.2013, 08:42
Pörö:n Avatar
Pörö Pörö ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.06
Sijainti: Huittinen
Viestit: 2.020
Perusasetus

Vaihda vielä tuo painepuolen letku, saattaa olla sisempikerros irti ko. letkusta.
__________________
PERKELE!
Lahjattomat lukottaa
Pääsponsori---> Joki-Pub
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.10.2013, 09:33
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.404
Perusasetus

Minä poltin yhden pumpun kun paluuletku meni lyttyyn lämmetessään ja aiheutti rankkaa kavitoimista kun pumppu ei saanut öljyä. Vaihdoin tilalle Nurmi-letkun ja nyt on toiminut hyvin. Sinun oireet eivät kuulosta ihan samalta, mutta tarkista nyt tämäkin.

http://www.st-tukku.net/nurmi-monika...ku-p-2358.html
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.10.2013, 10:37
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

mulla ainakin ohjaus tökkii etenkin kylmänä käymään laittaessa ja toisaalta taas kuumina kesäpäivinä pitkän offaamsien jälkeen, ilmiö oli paljon pahempi juurikin noilla gulffin psf:llä vs. moparin oma, semmonen lähes kirkas öljy... syytä en tiedä...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.10.2013, 08:37
sjeeppi:n Avatar
sjeeppi sjeeppi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.05
Sijainti: Böle, Sjundeå, Finland.
Viestit: 2.045
Perusasetus

No niin, se asentamasi lauhdutin voi aiheuttaa jotain häriötä, mutta itse olen käyttänyt ATF dextron III ja se ainakin toimiii moitteettomasti.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem
Koeta välttää halpoja kopioita
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.10.2013, 10:13
keltsi:n Avatar
keltsi keltsi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.05
Sijainti: Hämeenlinna
Viestit: 53
Perusasetus

Homma toistaiseksi kunnossa! Ohessa FJDC:n foorumille kirjoittamani vastaus. Kiitokset kaikille vikkejä antaneille!

No niin, eilinen päivä tuli sitten vietettyä tiiviisti tallilla kädet kyynärpäitä myöten tehostinöljyssä ja ihmeteltyä simpukan toimintaa. Jäi tosiaan kirjoittamatta, että jäähdytin oli jätetty pois kierrosta jo sunnuntai iltana ja silti tehostus oli edelleen kateissa...

Ensin ilmailin tehostajan uudestaan (moottori ei käynyt) ja tässä huomio kiinnittyi öljynpinnan korkeuden erikoiseen käytökseen. Aina äärilaitoja lähestyttäessä öljy meinasi tulla yli säiliöstä, mutta keskivaiheilla säiliö oli lähes tyhjä. Kääntelin rattia edestakaisin useita kymmeniä kertoja, mutta tilanne ei muuttunut miksikään. Käynnistettäessä moottori tehostin oli kokonaan pois pelistä ja alle minuutin käyttämisen jälkeen pumppu rupesi ääntämään.

Tässä vaiheessa loppui oma ymmärrys simpukan toiminnasta, joten kylälle hommaamaan tarvikkeita joilla saisi edes hieman tuota toimintaa tutkittua. Eli hydrauliikkaliikkeestä simpukkaan sopivat nipat 8mm letkukke sekä pätkä letkua, vielä apteekin kautta hakemaan pari "huuhteluruiskua" ja takaisin tallille.

Sitten autosta irroittamani Chevyn simpukka ruuvipenkkiin, nipat kiinni simpukkaan, molempiin nippoihin pätkä letkua, niiden päihin avonaiset injektioruiskut läpinäkyviksi säiliöiksi ja säiliöihin PSF:ää. Sitten hissukseen pyörittämään "rattiakselia" edes takaisin. Melko nopeasti tuo simpukka ilmaantui tuolla tapaa. Tämän jälkeen huomasin, että simpukka toimii ikään kuin pumppuna pumpaten paineliitännässä olleesta säiliöstä öljyä paluulinjan säiliöön. Tätähän ei näe mitenkään auton oman säiliön kanssaSamalla kokeilin painaa injektioruiskulla öljyä molempiin suuntiin simpukan läpi ja se myös virtasin molempiin suuntiin.

Sitten siirsin säiliöt autossa olevaan peruskorjattuun Durangon simpukkaan ja toistin samat testit. Tällä kertaa painelinjan säiliön öljynpinta pysyi kokoajan samassa tasossa, kun taas paluulinjan säiliössä öljy virtasi edestakaisin rattia käänneltäessä. Sitten koitin vielä painaa ruiskulla öljyä molemmista nipoista ja se pääsi virtaamaan vain paluulinjasta painelinjaan päin!

Tällä perusteella vaihdoin Chevyn simpukan takaisin, ilmasin sen ja koneet käymään, nyt oli vihdoin tehostin mukana pelissä Kävin pyörittelemässä Jeepillä tallinpihalla ja nyt se todellakin toimii. Pumppu on hiljainen, eikä pumpulta lähtevän letkun nippa lämpene.

Niin, nyt siellä on käytössä tuo jäähdytin, sama vanha Chevyn simpukka sekä samat vanhat letkut mitkä aikaisemminkin ja nesteinä yhä edelleen Gulfin PSF:t. Ainoastaan pumppu on nyt uusi, eli se vanha pumppu oli syyllinen edelliseen tehostuksen katoamiseen...

Jokin tuolla Durangon simpukassa nyt estää öljynvirtauksen oikeaan suuntaan, eli Timo L:n kommentti peruskorjattujen simpukoiden luotettavuudesta pitää paikkansa Pitää tässä kirjoitella RockAutoon pieni reklamaatio, saas nähdä mitä vastaavat...

Joka tapauksessa tilaan korjaussarjan tuohon simmpukkaan, se tulee näppärästi kaverini mukana, kun tulee jälleen suomeen lomalle ensi kuun lopussa
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.10.2013, 13:33
Tapsala Tapsala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 648
Perusasetus

Ite askartelin kesällä hydroasiistantin jeeppii. samlla vaihdoin kakki tiivisteet simpukan sisälle. Tehostus hävisi tässä operaatiossa kokonaan Rattia pyörittelin puolelta toiselle moneen kertaan ja tehostusta tulikin pikkasen. Kun rattia käänsi pitkään samaan suuntaan ja antoi jenkaa, kääntyivät renkaat pikkuhiljaa haluttuun suuntaan... Tässä vaiheessa meni hermo ja tempasin simpukan mäkeen ja laitoin orbitrollin tilalle Mutta hiukan on jäänyt homma kaiveleen, et mikä helvetti siinä meni päin persettä. Olisko järjestelmässä ollut vaan ilmaan niin pirusti vai menikö simpukan kasaamisessa jotain oleellista mönkäät... Pumppu ujelsi kans kunnolla kun anto jenkaa, mutta tuon orbitrollin kanssa se toimii kuitenkin hyvin... Plaah...
__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ja taas mennään.. Jeep XJ -00 Borg Maasturiprojektit 0 18.09.2012 05:54
chevy van 6.5 TD jarrut ja ohjaustehostus hävis Harzaa Tekniikka & Jutustelu 4 04.09.2011 23:06
xj.n perä taas piippu79 Tekniikka & Jutustelu 21 08.07.2009 21:28
salasana katosi Chit-Chat 2 16.10.2007 09:10
Pakkanen katosi MäIte Rakas Päiväkirja 9 21.01.2003 13:08


Sivu luotu: 19:45 (GMT +2).