|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Mitä ruuvilukitetta Suzukin kannen kasaukseen?Sj410 kansi purettuna pöydällä ja aloin miettimään millä lukitteella esim. ne keinujen akselin pidikeruuvit olisi hyvä lukita. Olivat ihan tolkuttoman piukassa kun sitä purkasin. Tallista löytyy 'Loctite normaali', mutta onko se riittävä?
__________________
RASOR |
#2
|
|||
|
|||
eiköhän 243 piisaa, jos sillä siis normaalia tarkoitit.
|
#3
|
||||
|
||||
Tommonen purkki. Vähän hämää, kun ei Loctiten sivuiltakaan löydy vastaavaa. Ei kuitenkaan ole kauaa, kun tuon ostin. Itse liima on sinistä. Mitään numeroita ei putelista löydy. Edittiä: näkyykö toi kuva? Suora linkki kuvaan: http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=137676
__________________
RASOR Viimeksi muokannut Mutis : 08.09.2013 12:47 |
#4
|
|||
|
|||
Itsellä on kaiketi sen verran vanhempaa että lukee koodi 243, kun sitten kovassa on taas oma kolmenumeroinen koodinsa, mutta samaa sinistä sotkua ja normaali lukee tuossa 243 kin. Tuohan ei oikein piukkaan niitä liimaa vaan lukitsee, kuten nylocmutteri, saa siis purettua ilman kuumennusta kätevästi.
|
#5
|
||||
|
||||
jotain ruuvilukitetta tosiaan kannattaa käyttää tai lyödä siihen pukin päälle lukitus pisteet
oon muutamankin 410 kannen nähny mistä on lähtenyt noi pultit karkuun |
#6
|
||||
|
||||
Mä en laittanu mitään ja on ne siellä nyt hetken ainakin pysyneet,tosin en oo tarkistanu.
Voin tulla 542:n putelin kans liimaan ne sun ruuvit
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#7
|
|||
|
|||
Toi 542 hydrauliliima on pehmeetä , sen saa irvistelemättä auki ja kun pari kertaa on kunnolla nytkähtäny pyörii jo melkein sormin. 270 oli se vihreä mikä tarvis kuumentaa auki, jos on kunnolla putsattu kierteet niin räikällä avattunakin tulee jo melkein kädet kipeeks.
|
#8
|
||||
|
||||
No sit muistin väärin jos se 270 oli sitä jeesusmutonpiukasloctitee
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#9
|
||||
|
||||
Lainaus:
Taidanpa lätkiä tuota lukitetta, mitä nyt sattuu olemaan ja lisäkai tuurnan kanssa lukitus. Eiköhän ne siellä sillä pysy. Kiitokset vastauksista.
__________________
RASOR |
#10
|
||||
|
||||
Mää löin pistepuikolla montun kannan väliin hyvin pysyy jaa saa vielä auki jos tarvetta
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#11
|
|||
|
|||
Suotta mäiskit pistepuikolla jos tuon sinisen locun laitat, ei ne nyloc mutteritkaan itsestään aukea.
|
#12
|
|||
|
|||
Älkää nyt ainakaan ottako tätä ***tuiluna.
Kolmella kovuusluokan lukitteella pärjää. Ne luokat ovat pehmeä, keskikova ja kova. Jokaiselta ruuvilukitteen toimittajalta löytyy nämä. Myös valmistajan (auton) ilmoittamat kiristysmomentit pitää ottaa huomioon ja käyttää oikein. Pehmeä on tarkoitettu pitämään, mutta myös helposti aukaistavaksi. Keskikova todellakin pitämään, silti vielä aukaistavissa normaaleilla työkaluilla. Kova onkin sitten ns. pysyvä liitos. Sen aukaisuun tarvitaan jo lämpöä, jatkovartta jne. Ja kyllä se pehmeäkin pitää. Tässä jutussa on varmaankin kyse teräspultista ja alumiinikierteistä. Tiedän kokemuksesta, kuinka helppoa kierteet on korkata. Alumiinikierteet antautuu teräkselle pelkällä ranteella, jopa sormilla, jos ovat kuluneet. No, pääasia on, että käyttää lukitetta tällaisissa pienen momentin vaativissa kierteissä. Ite voi päättää, että auotaanko niitä enää. |
#13
|
||||
|
||||
Ei ole kierteet alumiinissa.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#14
|
|||
|
|||
Tää mun juttu onkin yleisohje. Teräs/teräs-liitos -> oikea momentti, edes sinnepäin, riittää melkein joka paikassa ilman lukitetta, riippumatta kierteen koosta. Ei kuitenkaan kaikissa. Pitäähän sen olla tieto joka jätkällä, ettei M4 kierrettä voi/saa vetää kiinni samalla voimalla kuin suurempia. Teräs/alumiini, jopa vain kannattaa käyttää lukitetta ja kuten sanoin, ite voi päättää avataanko sitä enää koskaan siten, ettei kierteen harjat tuu mukana. Onko muuten kukaan nähnyt kärryissä alumiinipultteja missään? Toki on eri kovuuksilla olevia teräksiä, mutta näistä tehdyillä kierreosilla ei ole taipumusta korkata, ellei käytä liikaa voimaa JA/TAI/SEKÄETTÄ käytä liian vähän kierresyvyyttä. Pulttia pitää upottaa kierteeseen vähintään 1,5 X halkaisija, mieluummin enemmän. Ja jos narttu on pehmeämpää, niin vielä enemmän. Olen nähnyt kuinka M16 kierteet vedetään suoraksi ja käsivoimin. Senpä jälkeen olikin voimistelua. Tämähän ei ole tarkoitus.
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen. |
#15
|
||||
|
||||
Hiukan menee ohi aiheen mutta kun asia taas tuli esille.
Miksi muuten aina käsketään kiertää 1.5 kertaa syvyyttä verrattuna leveyteen ku eihän esim M8 mutterikaan ole ja silti pysyy ?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#16
|
|||
|
|||
Mittaapa mutteri uuestaan ja kerro sen jälkeen onko ne missä suhteessa.
Otapa myös huomioon, että on olemassa muitakin mutterin kokoja kuin se yksi. Jokaiselle löytyy omat standardin mukaiset kiristysmomentit. Miten niin ohi aiheesta? Perustele. Kysehän on siitä, että miten kierreliitos saadaan pitämään. Sitäpaitsi monenko kannen liitoksissa on näkynyt muttereita? Tän jo voi ottaa... Ai niin, ohan niitä pinnapulttejakin...
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen. |
#17
|
||||
|
||||
Normi M8 mutteri abaut 6.4mm paksu eli ei likikään tuota X1.5 vaan alle pultin paksuuden.
Ohi aiheesta eli ei liity varsinaisesti tuohon lukitteen käyttöön suzukin keinuvipuakselin ruuvien lukitsemisessa. Ja nimenomaan että kirjoitin itse siitä reilusti mettään. Kysymys ei ollut kannessa sijaitsevissa muttereista joten myös siksi ohi alkuperäisen aiheen vaan ihmettelin sitä miksi aina suositellaan käytettäväksi tuo X 1.5 ... Lainaus:
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#18
|
|||
|
|||
Hankipa tietoosi SFS standardit kierteistä, niin voit oppia jotain.
Tämmöset mutu-jutut loppuu aika äkkiä. Kierrelukitteet ovat ja toimivat edelleen niinkuin sanoin. Palatakseni aiheeseen.
__________________
Ja se viimeinen on, viimeinen. |
#19
|
||||
|
||||
Lainaus:
yhdestä kannesta jouduin noi kaivelemaan missä ne oli liimalla vedetty kiinni ja ihan turhaa työtä teetti ja yhteen joutui vielä hitsaamaan mutterin päälle et aukesi ja kaikki ruuvit oli sen jälkeen oikeastaan käyttökelvottomia!UGH |
#20
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tuoltahan nuo standardit löytyy. Sivulta viisi. M8 mutteri on n. 0,8 x pultin kierteiden ulkohalkisijan verran paksu. Eli saman kuin kierteitä tehdessä suositeltu alkureijän koko. Eli Bluevanin mainitsema ~6,5mm. M8 pultin vahvuus on kierteiden välistä mitattuna se sama ~6,5mm. Tuosta 1,5 x pultin halkaisijan verran kiertämisestä mutteriin en voi muuta kuin mutuilla. Liekö varmuusvara, jos pulttista häipyy tärinän yms. rasituksen vuoksi kierteet, niin jää rämisemään, eikä heti putoa pois.
__________________
RASOR Viimeksi muokannut Mutis : 13.09.2013 22:14 |
Luokat |
suzuki kansi ruuvilukite |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
ohjeita vinssin korjauksesta toyotan navan kasaukseen. | BryGgi | Linkit | 4 | 09.09.2011 11:11 |
Pätevät ohjeet ve4 pumpun kasaukseen | BryGgi | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 10.01.2011 01:23 |
hj61 kannen kiristys ja kannen pulttien paksuus? | 0ltzi | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 07.05.2010 17:17 |
Mitä karttaohjelmia käytätte ja mitä gps:ää? | telipeto | Tekniikka & Jutustelu | 53 | 25.09.2008 06:37 |
Suzukin jakolaatikko, mitä kestää??? | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 17.11.2004 13:50 |