|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
MaastokuormuriJos hyvin käy, niin ajattelin tehdä viikon road tripin ens keväänä ja tuoda maastokourmurin tullessa espanjasta/saksasta/italiasta suomeen Samalla vois tuoda paljon muutakin jos lavalle mahtuu. Mitäs käyttökelposia vaihtoehtoja on olemassa? Tiedossa on jo: * MAN KAT mitä hyvää ja huonoa? * Renault TRM + porttaaleilla * Unimog - kalliita * Scanian sbat - scanian automaatti ei taida olla paras maastoon Mitä ja mistä noita kannattais katella? Autoscout on jo kahlattu läpi.
|
#2
|
||||
|
||||
Mä miettisin varaosien saatavuutta sekä helppoutta ...
Toki käyttötarkoituskin vaikuttaa
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#3
|
||||
|
||||
Kyllähän sitä käyttöä keksii, mutta ens keväästä lähtien pitäs alkaa tontille raahaamaan kamaa. Myöhemmin sitte vaikka hakee puuta mettästä.
Man katissa taitaa olla parhaimman kuuloset äänet, joka on tärkeämpää ku varaosat |
#4
|
||||
|
||||
Ajelin kesällä hiukan puolanpoikien Renault TRM:llä. Varsin pehmeetä kyytiä.
Reunakiven korkuinen rappu ei juuri tunnu ohjaamoon,vaikka veti vauhdissa kanttarin yli. Miinuspuolena vetokin on melko pehmeetä vaikka oli turbollisella koneella. Muutenkin kapistuksen kunto oli vähän niin ja näin,että saatto olla muutama polle kopin alta karannu paremmille laitumille
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 5 x 4x4: LJ + SJ + BJ + OUTLANDER + HILUX |
#5
|
||||
|
||||
Mitä TRM mallia meinasit katella? Niitä on melko laaja mallisto:
http://www.military-today.com/trucks...t_trm_2000.htm http://www.military-today.com/trucks...t_trm_4000.htm http://www.military-today.com/trucks..._trm_10000.htm MAN KATteja on myös 2, 3 ja 4 akselisia. Pieninkin KATti on melko iso mötkäle, isompi kuin mikään MOGGI. Suomen armeijassa vaihtoivat ainakin yhteen SBATtiin kovan laatikon tilalle. Ei ole varmaan mikään ameriikan temppu. Romikselta 110/111/112 kanikasta osat tilalle. Toki tulee siinä hiki, ja naama paskaiseksi.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! Viimeksi muokannut sisua45 : 26.07.2013 09:47 |
#6
|
||||
|
||||
TRM 2000 pisti silmään hinnalla. Akselit taitaa olla ongelma varaosien suhteen.
http://www.truckscout24.com/search/e...le_id=14398341 Pienintä KATtia katoin, eli sitä 2 akselista. Se näyttää jo miehekkäältä kapistukselta. Iso pyöreä kattoluukkukin. Useampiakseliset on jo omaan käyttöön vähän liioittelua. Esim. tämä olis kiva, ei mikään halvin, mutta aika vähä ajettu. http://www.truckscout24.com/search/e...le_id=14200639 Eri asia onko niitä enä ens keväänä saatavilla. Sellasen lavalle mahtuis muutakin tuotavaa. |
#7
|
||||
|
||||
Kenenkähän tekemiä ne akselit on? Tuossa vanhemmassa on näköjään suora aksula. Tuommoinen osoite löytyi koneelta, eri malleja: http://lesrenaultdepapier.fr/TRM.htm
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#8
|
||||
|
||||
Lainaus:
http://www.gunbus.co.uk/folder-17-trm-2000-gun-bus |
#9
|
|||
|
|||
Mobile.de löytyy kohtuullisen paljon noita manneja... Itsekkin moista kuolannu.
|
#10
|
||||
|
||||
Englannista löytyy tälläisiä:
http://toprest.com/eng/sub-equipment.php?SID=35 http://www.mod-sales.com/direct/vehi...26,/Trucks.htm
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#11
|
|||
|
|||
Kaverilla on tollanen ja vaikuttaa ihan pätevältä laitteelta.
http://www.nettikone.com/magirus-deutz/168-4x4/1041623 |
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#13
|
||||
|
||||
En nyt noista vaihtoehdoista tiedä sen tarkempaa mutta aikoinaan kun kuorma-autoja korjailin työkseni niin rellu oli vaikee osiltaan siis saatavuus huonoa,koneet kestää ja muu tekniikka mutta sähköt ja jarrut on syvältä.
Scanian sbat on ilmeisesti melko hankala myös osiltaan varsinkin vaihteiston kannalta ja muutenkin melko kömpelö. Manni on luotettava peli oikeastaan kaikilta osiltaan ja osia saa suomestakin helposti mutta ei edullisesti.Moggihan on arvostettu peli monessakin suhteessa. |
#14
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
- eskimo kaenuusta |
#15
|
|||
|
|||
Tuolla ollu välillä hyvinki halvalla relluja
http://www.leboncoin.fr/_vehicules_/...&q=renault+trm |
#16
|
||||
|
||||
Kyllä on vielä ilmajäähdytteinen Klöckner-Humboldt-Deutz suora kuutonen. Niitä tehdään vieläkin, erityisesti kaivoskäyttöön.
http://www.truck-expo.com/en/d/other...-army-13271102
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#17
|
||||
|
||||
jotkut Leyland daffit vaikuttaa kans aika päteviltä, mutta hieman vierastan englantilaisia laitteita.
Ei sillä, että ranskalaiset herättäis yhtään enempää luottamusta |
#18
|
|||
|
|||
Iveco-Magirus 90-16AW jatko-ohjaamolla tuli ostettua pari viikkoa sitten Saksasta AignerTrucksilta. Samaa Ivecoa myös olemassa 110-17 jotka yleensä tavallisella ohjaamolla. 90-16 aika usein jatko-ohjaamolla. Siniset Saksan THWn vanhoja kalustoautoja, tuolla yksilöllä ajettu 27tkm.
Samaa sarjaa kuin Magirukset, mutta Iveco saanut merkkinsä nokkaan. Valmistettu -86 Länsi-Saksassa Ulmissa Magiruksen tehtaalla, nyt siellä kai tehdään Stralista ja muita... http://www.aignertrucks.com/de/fahrz...rus-90-16-aw-2 Samalla kauppiaalla on myös MANnin KATteja ja muita jänniä vehkeitä. MAN KAT aika järeän luokan kapine Relluihin ja Magiruksiin verrattuna, vanha KAT tosiaan ilmajäähdytteisellä V8 Deutzilla, jotain uudempia olemassa MANnin nestekoneella. KAT oikea maastokuorma-auto kierrejousilla jne... 90-16AW varustettiin Saksassa 14.5-20 ykköspyörillä ja muutoskatsastettiin alle 7,5 tonniseksi. Huomenna pitäisi koittaa saada kilvet kun saatiin virallinen saksalainen ote muutetulla kokonaispainolla... Voin koittaa laittaa kokemuksia autosta kun päästään enempi liikenteeseen, tuhannen kilsaa sillä jo ajettiin Itävallan rajalta Traveen ja Helsingistä kotiin... |
#19
|
||||
|
||||
Manin katti se vaan houkuttaa enemmän, mutta kulutus taitaa olla jotain 40-50L/100km paikkeilla.
Mites muiden kulutukset karkeasti? |
#20
|
||||
|
||||
[QUOTE=GaryRock;1028285]Manin katti se vaan houkuttaa enemmän, mutta kulutus taitaa olla jotain 40-50L/100km paikkeilla.
QUOTE] Veisiköhän se kaksiakselinen noin paljon? Vai ajattelitko 6x6 tai 8x8 versiota? Jostain googlettelin, että KAT 1 4x4 DIN kulutus olisi 32,2 l/100 km, 12,7 litran Deutz moottorilla. Eikä noita kulutuksia taideta ihan tyhjänä ilmoittaa. Ainakaan oma pienempi MANni ei kuluta minun ajoissa niin paljon kuin ilmoitettu on. |
#21
|
||||
|
||||
Entäs se Unimoggi, vaik tämmönen näpsän lyhyt: http://suchen.mobile.de/lkw-inserat/...ossPrice=false
|
#22
|
||||
|
||||
Lainaus:
Man kat on taas aivan liian iso, mutta halpa. Tajusin tänään videoita katellessa, että sinnehän mahtuis istumaan kevyesti neljä rinnakkain. |
#23
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#24
|
||||
|
||||
Tässä kun jo jonkin verran tullut tutuksi tuollainen pienempi MAN, niin sellaistakin voisi vaihtoehdoksi esittää... Budjettiin pitäisi mahtua ja on saatavilla siviili ja sotilasmalleja. Lavalla tuossa on mittaa kolme metriä, että se ei kyllä kauhean pitkä ole, jos sellaista tarvitsee. Koneessa ei myöskään vakiona ole liikaa tehoa, 136 tai 150 hv. Vaan pääsee noillakin, mitä nyt jossain pitkässä soramäessä ja paksussa hangessa ois kaipaillut lisää paukkua. Ahtaa toki voi ja sehän muuttaa tilanteen. Vaihteiston ja jakovaihteiston välissä on myös välikardaani, joten isomman moottori-vaihteistopaketin sovitus ei ole vaikeeta. Eli siis hakumalliksi 8.136, 8.150, 9.136 tai 9.150 FAE. Nuo 9 alkuiset on pidemmällä akselivälillä ja usein jatko-ohjaamolla.
Ai niin, siitä KATista on muistaakseni jotain versioita, joissa leveys 2,9 tms ja sellaistahan ei kilpiin saa. Tai ainakin netissä muistaisin nähneeni tavallista kuorkkileveyttä leveämpiä. |
#25
|
||||
|
||||
Lainaus:
Useimmat KATit tais olla 2.5m leveitä, ainaki 2 akseliset. Jossain näin kans maininnan noista leveämmistä, mutta oli muistaakseni kolmella tai neljällä akselilla. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
o: Maastokuormuri | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 29.07.2006 18:17 | |
Tunnista maastokuormuri | tapsa4x4 | Chit-Chat | 9 | 23.08.2005 06:43 |