|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
kokemuksia tököteistä joita voi porata ja kierteyttää?näppäränä säätelin venttiilit ja onnistuin samalla katkaisemaan alumiinikanteen yhden pultin . no porasin jämään ensin pienen reiän ja siihen sellaisen ulosvetäjän joka perhana katkes myös. Käytettyäni koko kirosanavarastoni ja keksittyä samalla muuraman uuden, oli onnistunut kaivertamaan tuo hemmetin ulosvetäjän irti. Eli reikä oli aika ruma ja pultti vieläkin sisällä. Sitten isomma poralla ja vieläisommalla ulosvetäjällä... poikki taas.. sekin saatiin ulos kaivettua, mutta nyt on kannessa aikamoinen monttu.. sai siihen vielä vähän jengaa, mutta tuli mieleen noi tuubissa myytävät kemialliset metallit sunmuut. Onko kellään kokemuksia niistä? tekeekö yhtikäs mitään? tuossa pitäisi peittää sellainen 15 millimetriä syvä ja ylhäältä 8 mm leveä alaspäin kiemurrellen kapeneva reikä. Siihen meinaisin porata reijän ja tehdä kierteen. Paras tietenkin olisi täyttöhitsauttaa jossain alumiinillä ja tehdä sitten uusiksi, mutta ensin perse-edellä.
|
#2
|
|||
|
|||
Rocolia reikään niin ei tartte ihmetellä. http://tuotteet.etra.fi/fi/g20128510/
|
#3
|
|||
|
|||
Kokeilun arvoinen voisi olla Techno Weld juotospuikko!
Techno-Weldilla voit korjata sisäkierteen ilman kierretappia (poraa reikä ylikokoiseksi, sulata täyteen ainetta, pudota sulaan sopiva pultti, kierrä irti kun osa on jäähtynyt) Siis kappale lämmitetään sen verran että puikko sulaa, sen jälkeen teräspultti halutulla kierteellä sulaan (suoraan) ja annetaan jäähtyä. Ei tartu teräkseen, joten pultin voi ruuvata irti kappaleen jäähdyttyä ja kierre on valmis. Itsellä ei tuosta kierteenteosta ole kokemusta, mutta muunlaisissa korjausjuotoksissa on ainakin ollut oiva aine! http://www.roadmachine.fi/technoweld/technoweld.html |
#4
|
||||
|
||||
Technoweldille ääni täältäkin, löytyy motonetistä ja toimii tarvii vaan toholta jonkin verran tehoa isommissa kappaleissa.
Koritina on toinen helposti käsiteltävä materiaali, joka juoksutteen kanssa tarttuu hyvin, mutta on lajinsa pehmeää. Kemiallinen metalli ei kestä tuossa käytössä, testattu on.
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#5
|
||||
|
||||
Kuinka iso se reikä on nyt, verrattuna alkuperäiseen? Jos ei ole pahasti isontunut, niin korjauskierre. Helicoil, re-coil, time-sert jne.
Jos on kauhian iso monttu, niin joku sorvaa sulle oman korjausholkin. Eli reikään niin iso kierrereikä, että on terveessä valussa kiinni. Saman kierteen pultista tehtyyn pätkään alkuperäinen kierrereikä keskelle. Kemialliset metallit tahtovat olla muovia (epoksia), jossa on mausteena jotain metallia. Eivät kovin kestäviä tuommoisessa käytössä.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#6
|
|||
|
|||
On enempi kosmeettinen haitta, tai nojoo, siellä on vaan kolmisenkierrosta jengaa pohjalla, taidan tuota technoweldiä koittaa sulatella suppilon yläosaan, josko sais muutaman kierroksen lisää, korjaa kunnolla talvella kun pyörä on talviteloilla muutenkin
|
#7
|
||||
|
||||
Lainaus:
Leikkutahnalla ku meinasit korjata...
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#8
|
|||
|
|||
Hyvä putsaus. Vaikkapa motonetista saatavaa permatexin "kemiallista metallia" kolo täyteen ja sitten kierrät pinnapultin sinne pohjaan saakka. Luulisi kestävän jos ei pakosarjan pultti ole. Tietysti hankalampi jos ei pinnapultti käy.
Muistikuvan mukaan kouluajoilta se voima jokatapauksessa on vain muutamalla jengan kierroksella pitkässäkin kierteessä. ps. muista kiristää momenttiavaimella, ettei kyynerpää momentilla niin kauan kun napsahtaa. Viimeksi muokannut Jugga : 17.07.2013 09:24 |
#9
|
||||
|
||||
Kierteen maksimilujuus saavutetaan pultin halkaisijaa vastaavalla syvyydellä.
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#10
|
|||
|
|||
Aiheesta on väitelty ennenkin...Lainaus:
(Jossain näin taannoin asiasta ihan faktaa, olikohan 8.8 pultti ja joku yleinen rakenneteräs, olikohan 44?, niin esimerkin pultissa (olikohan M10?) vielä kymmenes kierre kantoi joitakin prosentteja, siis 15mm syvyydellä reiästä.) Toinen "nyrkkisääntö" on kierretanko betonissa: 20x halkaisija riittää yleensä.... Mutta aloittajan kysymykseen; itse vetäisin reikään "helicoil"- tyyppisen korjauskierteen, ja nimenomaan PITKÄN, ja käyttäisin vastaisuudessa pinnapulttia k.o kierteessä. Minulla itselläni on Bilteman 5? eri kierteen sarja, ja täytyy sanoa että laatu ei vastaa alkuperäistä "helicoil"ia, mutta hinta on murto-osa, ja harrastekäytössä itselläni tulee käytettyä muutaman kerran vuodessa, ja yhtään epäonnistumista ei ole tullut. P.S Aina kun alumiiniä lastutaan, niin leikkuuneste N:O 1 on Sinol! siis se sekatavarakaupan denaturoitu etanoli! ainut suurempi haitta, on se että jos avokäsin turaa, niin kynnet maistuu niin pahalta, että pitää hakea kynsisakset... |
#11
|
||||
|
||||
mikä sen katkenneen pultin tehtävä on?
|
#12
|
|||
|
|||
Technoweld toimii jos ei tule iskumaisia kuormia liitokseen (rajusti eri kovuus kuin alussa, murtuu irti) ja tosiaan se kappaleen lämmitys juotosvaiheeseen voi olla haaste. Amuliini ihan välttävästi johtaa lämpöä...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#13
|
|||
|
|||
Toi pultti pitää paikoilaan kannesta lähtevää jäähdytysvesiputkea, joka menee termostaatille. Pitää olla sen verran jämysti kuitenkin että putki pysyy paineenalaisena kohillaan eikä vuoda liitoksesta. Näytti pysyvän paikoillaan niillä parilla kierteelläkin, pultin halkaisija kun M5. Eli ei millään momentilla. Tohon juureen kun laittaa sitä tököttiä noin varmuuden vuoksi.
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Letkunkiristimiä joita voi kiristää letkun suunnasta ... ? | pee | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 24.04.2013 20:22 |
Keksintöjä joita ei ole!! | RJ70 | Linkit | 4 | 18.06.2007 11:36 |
Uutisia, joita haluaisit kuulla | SoksalItok | Bullshit | 21 | 23.01.2006 12:36 |
Asioita joita inhoan | Lars | Rakas Päiväkirja | 13 | 22.02.2003 11:13 |
Keksintöjä joita ei ole! | MäIte | This And That | 0 | 10.06.2002 21:49 |