|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
maalipinnan myllytys??Onkos porukalla kokemusta ihan tommosesta koneellisesta maalipinnan myllytyksestä vs käsin tehtynä esim fareclalla? Onko tuossa kestollisesti mitään eroa. Meinaan siis että kumpi noista huononee nopeemmin taas ulkona? Olisi yksi punainen auto tarkoitus saada punaiseksi lievän valkoisen ihottuman takia.. Normaali vahauskin vetää auton punaiseksi muutamaksi viikoksi, ja turtle waxin hiontavaha pitää auton suht punaisena kuukauden päivät.. Fareclaa ei olla kokeiltu vielä. En ole ikinä tehnyt koneellista myllytystä, mutta kaveri kertoi että joku corvette oli myllytetty itse, ja sen näköinen se sitten olikin... Mikä olisi oikea tapa pitää punainen haalistunut auto punaisena koko kesän, ilman että kerran kuussa täytyy sitä hinkata punaiseksi?
|
#2
|
||||
|
||||
Punainen vaalentunut maalipinta.
Terve.
Ainoa tapa millä saat sen pysymään vaivatta punaisena on ylimaalaus. Meille tuli juuri töihin jarruremonttiin ja pintaruosteiden poistoon punainen Ford Focus johon oli takuuna vaihdettu vuosia sitten konepelti ja etuovet kun alkuperäisten maali kuoriutui irti. Nyt näissä pysyy maali vaan ovat ihan haalistuneet ja aikaa on kulunt sen verta jotta eivä niitä enään korvaa. On nuo kerran vesihiottu ja senjälkeen myllytetty kiiltäviksi ja vahattu vaan puolessavuodessa ne on taas ihan haalistuneet. t. Ismo Ämmä Lainaus:
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#3
|
||||
|
||||
Maalaukseen toi meneekin tässä jossain vaiheessa kunhan aikaa ja rahaa järjestyy, mutta jos pärjäisi tämän kesän ilman jatkuvaa kiroamista ja hinkkaamista.
|
#4
|
||||
|
||||
Lainaus:
Itte käytän Autoglym:n vahaa (punainen etiketti, "Super Resin Polish", tai musta etiketti "Ultra Deep Shine", ovat suht kovia vahoja) ja ne on pysyny aika hyvin pinnassa kiinni, vaikka pesen autoani raskaan kaluston "ympäristöystävällisillä" pesuaineilla, jolla lika irtoaa ilman hankaamista... Ja lopuksi pintaan tuo Extra Gloss jonka antaa kuivua yön yli ja sitten kiilloittaa pinnan laikalla, niin VOTVOTVOT... Mutta kestäväksi jos haluaa niin muuta oikotietä ei oikein ole kuin ylimaalaus, punaisessa maalissa kun tuota pigmenttiä on niin sairaan paljon, että se palaa siinä helposti vaaleaksi. Ennen vahausta onn laittanu muoviosiin tätä "suojaksi" Niin ja ammattilaisethan käyttää Prestan aineita myllytyksessä, kun ei kuluta maalia niin paljoa pois kun Fareclan aineet...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#5
|
||||
|
||||
Mulla on kanssa mattapunanen mitsu käyttöautona, viime kesänä hieroin siihen koneella jotain korrekin kliineriä mitä sattu nurkista löytyä ja päälle joku "testivoittaja" kovavaha.
Auto on pysynyt tähän asti yllättävän hyvänä vaikkei se mikään ferrarin punanen olekaan, autoa oon pessyt vaan jollain vahatulle autolle tarkotetulla shampoolla. |
#6
|
||||
|
||||
Viime kesänä otin ja korjasin golfin kuskin ovesta pienet ruosteenalut pois, ja samalla sitten piti myllyttää maalirajat piiloon. Tulin vaan innostuneeksi ja myllytinkin koko auton kerralla, kun haalistumia oli vähän siellä ja täällä, eniten katossa.
Aineena oli Farecla G3, sen jälkeen myllytyskoneella hieroin punaisen värivahan pintaan ja lopuksi vielä Meguiars vaha, olisikohan ollut sellainen carnuba-vahaa sisältävä tökötti. Vieläkin on pinta hyvänä, vesi helmeilee nätisti pois pinnalta. Puskurit tosin pitäisi vielä käsitellä black chromella uudestaan, kun ne alkaa taas olla harmaat... Tässä vielä kuva viime kesältä:
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#7
|
|||
|
|||
Jos on pahasti hapettunu niin kyllähän sen savella saa elvytettyä jos on maalipintaa vielä paljon jäljellä
Noissa fareclan tuubeissa on muuten karkeudet merkitty aika epäloogisesti, ja niitä kiillotuslaikkojakin on montaa mallia. Se perus valkoinen villalaikka on aikas perkuleen karkea ja sillä vetäsee helposti puhkikin terävistä reunoista. Suosittelen loppukiillotukseen vähän hienompaa sinistä villalaikkaa. Laikkaa pitää vähän kastella/kostuttaa, eikä suorassa auringonpaisteessa saa myllyttää eikä liian kovilla kierroksilla ettei aine pala. Ja yleisin virhe on laittaa sitä kiillotus ainetta liikaa, jos on liikaa kiillotusainetta niin se peseytyy seuraavas pesus poies ja taas on himmee pinta. Eli ensiks hiovalla tahnalla hapettuneet pinnat puhtaaks ja si kiillotusaineella kirkkaaks ja sitte vaha päälle niin tulee hyvä |
#8
|
|||
|
|||
Tällänen kone tuli muutama vuos sitten hommattua ja on kyllä toimiva ja paljon mukavampi touhuta kun käsin.
http://www.prospect.fi/product_info.php?products_id=206 Meinasin ensin ostaa rälläkkä mallisen koneen mutta myyjä suositteli epäkesko konetta. Menzernan ja valet pron tuotteilla putsaillu ja kiillottanu pinnan ja dodon vahat vielä pintaan ja kiilto on kyllä ollu ihan hyvä. Tosin todella huonoja pintoja ei oo vielä tarvinny käsitellä, mutta pari kertaa vuoteen kun jaksas tehdä kunnolla tuon käsittelyn niin pärjäis kyllä. |
#9
|
|||
|
|||
Tälläkin sen saa paremman näköiseksiLainaus:
http://www.espoonstarwash.fi/vahaus/zirconite/ |
#10
|
|||
|
|||
Tuo kakskomponentti pinnoite maksaa aikas pirusti. Ainaki ku ite olin fiksarina hyvinkäällä niin sielä tuo makso 350e per käsittely. Ennemmin myllyttää ja laadukas vaha päälle. Mieluiten nano vaha kun se kestää aikas hyvin.
Ite myllytin serkkupojan auton joka on punanen. Myllytys aineena käytin iha motonetistä autoglymin keskikarkeaa ja lopuksi hienointa mitä löyty. Päälle vielä Korrekin nanovaha niin kestää. Myllytyksestä on kulunu parivuotta ja auto on sen näkönen ku se olis vasta myllytetty. Talvella kannattaa varoa hinkkaamasta maalipintaa lumiharjalla ku jättä aika hyvät skraidut ja sumentaa maalipintaa, sama asia kun vetäisi hiomapaperilla yli. Tämä tosin silloin jos on vastamaalattu tai myllytetty auto. Multa saapi kysellä neuvoa myllytykseen ku tuota kokemustaki löytyy
__________________
Meni se ainaki eilen siitä... Apostolin kyyti OY |
#11
|
||||
|
||||
Otetaas vielä ylös. En ole viitsinyt ottaa autoa vielä ajoon kun emännän katkennut koipikin vielä parantumatta, niin ei kerkee ajaa 3mella autolla.
Mutta asiaan. Kokeilin piruuttanu ampua rättiin wurth puhastusspraytä, pyyhkäsin auton katosta pikkupläntiltä jonkun likatäplän pois, ja kas kummaa katosta tuli siitä kohalta punanen. Vierestä on sitten aavistuksen valkoisempi. Onko toi maalipinta nytten hapettunut, vai onko siihen palannut huono vaha kiinni ja se on haalistunut? Eikai maalipinta saa tulla kiiltäväksi jos sen puhdistaa "liuottimella". Rättiin ei jäännyt juurikaan väriä, ehkä hitusen. Koko katon saisi punaiseksi putsaamalla se tolla puhastussprayllä, ja sitten vaha. Ideoita kuinka tulkita tuota maalipintaa? |
#12
|
||||
|
||||
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Maalipinnan myllytys | wallu | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 17.04.2006 22:44 |
Maalipinnan myllytys?? | Vuosimallit 1984-1996 | 11 | 13.05.2004 12:03 |