|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
Talvirenkaat voblottaa/täristää. Aurauskulmat pielessä?Elikkä auto on 4runner ja ei mitään kori virityksiä. Ensin vähän historiaa. Kesärenkaat on 265/75 15" katukuviolla vakio toyotan valseilla ja toimi normaalisti. Aurauskulmissa säätämisen varaa kun vähän vedättää oikealle ja ratti on vähän vinossa vasempaan. Tarkoitus säädättää vasta katsastuksen jälkeen mahdollisten väljyyksien takia . No vaihdoin nyt kesällä hommaamani aika hyväkuntoiset nastakummit kokoa 31" eli saman kokoset kuin kesärenkaatkin ,vanteet on mangelssit 8tuumaa leveät ,et:tä en muista mutta levittää jonkin verran enemmän mitä alkuperäiset. Alussa renkaat voblatti jo liikkeelle lähdössä (myös kytkin pohjassa) ja 50 -60 vaudissa km/h ku tuntu että rengas lähtee justiinsa irti. 75-80 Km/h vauhdissa alkaa rattia täristään. No ajattelin et renkaat tasapainotukseen niin sillä asia ok . Mutta renkaiden vispaus ja voblaus ei lähtenytkään toki väheni jonkin verran ,nyt alkaa vispata siinä 55Km vauhissa ja mut ratti tärisee samassa n.80km vauhissa. Sen vain huomasin et nuilla vanteilla ratti on melkein suorassa suoraan ajaessa. nyt sit asiaan eli oisko mulla aurauskulmat noin pielessä joka vois aiheuttaa ton vispauksen mitä se ei kesärenkailla tee? toinen ajatus oli se kun on nuissa aurauskulmissa korjaamisen varaa ja noi vanteet levittää jonkin verran niin ne liittyis jotenkin toisiinsa.. Vai onko mitä muita mahtollisuuksia tuohon vispukseen?
|
#2
|
|||
|
|||
Ohjauskulmat voi vaikuttaa tuohon, jos ovat sopivasti pielessä. Toinen asia mikä vaikuttaa, on vanne itsessään. Onko vanteen keskireikä paljon isompi, kuin napa? Pyöränpultit ei riitä pelkästään keskittämään vannetta vaan keskireiän tulis olla aina oikean kokoinen, tai sovitusholkit väliin.
Mulla oli aikoinaan autossa samaa vikaa, että ratti vispaa ja renkaat täristää. Renkaat oli painotettu just eikä melkeen ja soviterenkaatkin oli välissä. Eivät vaan olleet tarpeeksi timmit sinne väliin niin vanne ei keskittynyt kunnolla. Kävin hakemassa rengasliikkeestä uudet niin loppu vapinat. |
#3
|
||||
|
||||
Lainaus:
Pakko mennä pelkillä pulteilla..
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 5 x 4x4: LJ + SJ + BJ + OUTLANDER + HILUX |
#4
|
||||
|
||||
Millä ajelet?
|
#5
|
|||
|
|||
Jokos aloittajalle selvisi mikä siinä ratin asennossa on?
Omassa käyttiksessä leveämmät ja 35ET;llä olevat kesäset niin ratti on oikealle vinossa suoraan mennessä ja 49ET;llä talvisilla suorassa tai vähemmän oikealle vinossa. Joskus harvemmin vasemmalle vinossa, mutta sitäkin joskus tekee. Tuulessa ajautuu minne haluaa ja urista kanssa haluaa haeskella eli ei passaa nukahtaa rattiin Muistaakseni pikkuisen syö oikeata etusta, mutta nyt ehkä sentin matalemmilla takasilla ei syönyt kuin molempia etusia tasaisesti. Katsastuksessa välyksiä ei ollut
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#6
|
||||
|
||||
Sillo ku oli viel Bj,ni siinä ei taka-akselilla ollu keskitysranttia ollenkaan vaan takavanteet tuli ainoastaan pulttien varaan.
Eli Bj-42 oli kyseessä ja puolkevennetyllä taka-aksulalla.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 5 x 4x4: LJ + SJ + BJ + OUTLANDER + HILUX |
#7
|
||||
|
||||
Koska käytät samoja vanteita kuin aiemmin, niin vian täytyy olla renkaan runkoviassa (vyö poikki), josta aiheutuu renkaan pintakuvion heittoa sivu- ja pystysuunnassa.
Vaihda etu ja takarenkaiden paikkaa, niin loppuu ratin väpinä. Ongelmat toki siirttyy taka-akselille, mutta ei tunnu enään ratissa, ainakaan paljon. Runkovammasella ei tietty kannata ajella lainkaan, mutta takana se ei vaikuta ratin vapinaan kovin paljon. Rengas voi olla tasapainossa, mutta se ei auta pomppiseen eikä sivuittain vetelyyn. Alumiinivanne on tarkempi ristiin rastiin kiristämisessä, jotta keskittää, peltivanne menee melkein väkisin keskelle jo toisella pultin kiristämisellä. Kiristä aluvanteella eka ja toka pultti vähän, löysää ekaa ja kiristä kolmatta vähän, niin keskitys on ok. Ne keskireikien sovitepalat toki auttaa keskittämisessä, mutta ei niitä tarvi. /Joukka |
#8
|
||||
|
||||
Meinasin vaan että keskireijäton vanne olisi aika monessa maasturissa öö, hivenen haasteellinen... : )
|
#9
|
||||
|
||||
Juu ei kaikissa olekkaan,mutta 90% on ja kyllä sen vanteen on suositeltavaa olla keskitetty kunnolla,jos on alumiini vanne kyseessä. Esim. entisessä työpaikassa etsittiin yhteen LC:hen kunnon sovite renkaat,kun vanteissa ei niitä ollut ja keskireikä oli tyyliin 12mm liian iso. Asiakkaan mukaan täristi kiihdytyksissä voimakkaasti,ja 90-100km/h vauhdissa,sovite renkaat väliin niin ongelmat katosi sillä. Peltivanne ei sovitteita tarvitse,vaikka on niitä niihinkin laitettu.
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla. LaMaas ry www.lamaas.fi www.lamaas.1g.fi https://www.facebook.com/LaMaasRy |
#10
|
|||
|
|||
Minulla on ollut Mazdarangerissa ainakin viidet eri vanteet ja kaikissa liian iso keskireikä. Vanteesta johtuvaa heittoa ei ole ollut, eli kyllä kartiomutterit on keskittäneet ne riittävästi. Yhdet täristi tietyssä nopeudessa, mutta se johtui päällä olleista nokialaisista renkaista, joissa oli rungossa heittoa.
Jos on suorakartio tai pallokartio mutterit/ruuvit, niin kyllä niillä vanne keskittyy, kun ei ensin vedä sitä ensimmäistä heti täyteen momenttiin. Kiristys kahdessa vaiheessa ja mahdollisimman lähellä kolmion muotoista kaaviota käyttäen, niin vanne asettuu napaan kyllä keskelle. Jos on sylinterin mallisella suoraseinäisellä reiällä olevat vanteet, joissa käytetään olakkeella varustettuja muttereita/ruuveja, niin sitten keskireikä keskittää ja se pitää olla jämpti. Minulla on vanhassa peräkärryssä tuollaiset kevytmetallivanteet.
__________________
Jukka |
#11
|
||||
|
||||
jos ei kartio mutterit toimi nii haiskahtaa runko vialta.. ja jos parissa oli sivuttais heittoo ni oothan laittanu ne taakse.
|
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
Pyöränkulmien kans touhuilu ihan turhaa, se ei tällasta ongelmaa korjaa. |
#13
|
||||
|
||||
Lainaus:
jos runnerin nivelet on kunnossa niin lähtisin etsimään vikaa renkaista,, eli oisko vyöt poikki..? minkä ikäiset renkaat ovat,, minkä merkkiset ja miten muutenkin kuluneet..? vanteita en välttämäti rupeis syyttämään..
__________________
vapari ei ole vaihtoehto Ahdin takaa tahdin ja ilo alkaa kilosta,, riemu kahdesta mutta kone remppa kolmesta No worries, mate ! Hojossa on sitä jotai Pensselit pestään bensalla ja dieselillä tehdään VOIMAA |
#14
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#15
|
||||
|
||||
Soviterenkaat ??
Aika harva ymmärtääkseni maasturissa moisia on käyttänyt/tarvinnut. Kuinkakohan monessa on jämptti sovite edes liukuhihnalta lähteissään. Hyvät mutterit ja ristikiristyksellä yleensä kohdistunut oikein.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#16
|
|||
|
|||
Juu aika harvassa maasturissa tuntuu olevan tiukka keskieikä. Lähinnä henkilöautojuttuja?
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi! |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hj61 aurauskulmat | helmapelti | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 22.08.2012 15:04 |
Aurauskulmat | Rölli | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 15.01.2012 14:46 |
SJ410 aurauskulmat | Heguli | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 26.11.2011 20:45 |
Päästöarvot pielessä, Katti vai jotain muuta? | SamiN | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 17.07.2011 20:13 |
Suzukin jako? voiko olla pielessä? | Timbba | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 09.03.2006 18:39 |