Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.08.2013, 22:05
kokkolanpoika:n Avatar
kokkolanpoika kokkolanpoika ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 06.10.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 514
Perusasetus

Renkaan kuluminen? Jatkuuko vai ei?


Mitäs mieltä arvon raati on näin yleensä suraavasta väittämästä..

Kävin tossa paikallisella Vianorilla säädättämässä viimekesänä ohjauskulmat edestä, camper ja auraukset.
Renkaat olivat jo lähteneen kulumaan sisäreunastaan pikkusen kun camperille ei ollut säätöä aikaisemmin ja on ollut pielessä täten. Siinä säädettiin sitten kaikki ohjearvoihin.
Kaveri sanoi säätäessä että vaikka nämä kulmat nytten laitetaan kohdalleen, ei tämä tarkoita sitä että kuluminen pysähtyisi renkaissa. KOSKA RENGAS ON LÄHTENYT JO KERRAN KULUMAAN, NIIN SE YLEENSÄ JATKAA KULUMISTA VAIKKA KULMAT KOHDALLAAN. Ellet sitten käännä renkaita niin että ulkoreuna laitetaan sisäpuolelle, kuluminen yleensä lakkaa. Näin ei sitten tehty kun ajattelin että kokeillaan mitä tapahtuu.
Nytten sitten huomasin tänäkesänä että toisen puolen rengas on kulunut lähes kaljuksi sisäreunastaan. En kyllä tosin tiedä missä ajassa. Laakereissa eikä nivelissä yms ei tunnu väljää.
Jotenka ajattelin kysästä että onko toi Vianorin asentajan teoria totta? Ei viitti ostaa uusia renkaita vielä, pitää ajaa varuilta toiseen paikkaan kulmien tarkistukseen josko jokin olisi pielessä. Sen tuossa muuten huomasin että toisen puolen raidetangossa on enemmän kierrettä näkyvissä kun toisella puolella. Mutta tämä kait vaikuttaa vain maksimi kääntyvyyteen?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.08.2013, 22:21
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

On. Toisesta reunasta kulumaan lähteny rengas kuluu loppuun vaikka sen pistäisi taakse. Ja tästä on tuoretta omaakin kokemusta.

Ja syy on se että siinä syntyy renkaan sisäistä kitkaa kun toisen laidan kehä on lyhyempi kuin toisen ja siitä taas syntyy luistoa....

Eli jos sitä ei sorvaa tai tee jotain muita hokkuspokkus temppuja niin kuluu loppuun ja melko nopeasti verrattuna suoraan kuluneeseen kumiin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.08.2013, 22:45
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.241
Blog Entries: 5
Perusasetus

no perkales, taas oppi jotain uutta!!!
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
http://www.roverfriends.fi/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.08.2013, 15:57
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
On. Toisesta reunasta kulumaan lähteny rengas kuluu loppuun vaikka sen pistäisi taakse.
Ja syy on se että siinä syntyy renkaan sisäistä kitkaa kun toisen laidan kehä on lyhyempi kuin toisen ja siitä taas syntyy luistoa....
Enpä menis sanomaan, kun raskaan kaluston eturengas kuluu "yleensä" ulkosyrjästään camber:n muutoksen takia (tyhjänä neg - kuormattuna nollassa), joten ulkoreunan olkapää kuluu esim. linja-autoissa nopeasti. Tämän takia rengas käännetään vanteella ja se saadaan kulutettua suoraksi kun pinta alkaa olemaan lopussa.

Paripyörissä tuo erikokoisuus on eri juttu, eli isompi rengas määrää kehänopeuden ja pienemmälle renkaalle tulee suurempi kehänopeus, jolloin rengas venyy ja kuluu aivan uskomattoman nopeasti. Lisäksi puolien välinen ero laittaa tasauspyörästön töihin ja siitä tulee "vähän" isompi lasku kuin kuluneet renkaat...

Kylläkin veikkaisin kokolanpojalla olevan nyt kulman karussa, kun toinen puoli on mennyt sileäksi.
Veikkaus: keskipiste ei ole kohdallaan?

Ja raidetangoistahan tuo ohjauksen keskitys tehdään, johon vaikuttaa sitten laitteisto. OLIKO 2-piste vai 4-piste mittaus? Kakspiste koneessa kun auton suoruus mittalaitteeseen on ÄÄRIMMÄISEN TÄRKEÄ toimenpide, nelipisteessä se on hyvä laittaa suht suoraan ja välttää auton nostamista korista, ettei akseliston asento/nivelet pääse liikkumaan ajo asennosta poies...

Ja tietysti kannattaa aloittaa mittaus keskityksellä eikä kulmien säädöillä, kuten olen kauhulla huomannut jopa merkkiliikkeissä tapahtuvan!!!
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.08.2013, 08:48
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.283
Perusasetus

Ohjauksessa on keskikohta simpukassa/hammastangossa mahdollisesti erilainen kuin muut alueet, saattaa jopa huomata käytännössä eri jäykkyyttä tai välitystä.
Ja onko alkuperäiset renkaat? Päteekö ohjearvot? Onko ohjearvot alkujaan oikein?
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.08.2013, 19:04
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Enpä menis sanomaan, kun raskaan kaluston eturengas kuluu "yleensä" ulkosyrjästään camber:n muutoksen takia (tyhjänä neg - kuormattuna nollassa), joten ulkoreunan olkapää kuluu esim. linja-autoissa nopeasti. Tämän takia rengas käännetään vanteella ja se saadaan kulutettua suoraksi kun pinta alkaa olemaan lopussa.

Paripyörissä tuo erikokoisuus on eri juttu, eli isompi rengas määrää kehänopeuden ja pienemmälle renkaalle tulee suurempi kehänopeus, jolloin rengas venyy ja kuluu aivan uskomattoman nopeasti. Lisäksi puolien välinen ero laittaa tasauspyörästön töihin ja siitä tulee "vähän" isompi lasku kuin kuluneet renkaat...

Kylläkin veikkaisin kokolanpojalla olevan nyt kulman karussa, kun toinen puoli on mennyt sileäksi.
Veikkaus: keskipiste ei ole kohdallaan?

Ja raidetangoistahan tuo ohjauksen keskitys tehdään, johon vaikuttaa sitten laitteisto. OLIKO 2-piste vai 4-piste mittaus? Kakspiste koneessa kun auton suoruus mittalaitteeseen on ÄÄRIMMÄISEN TÄRKEÄ toimenpide, nelipisteessä se on hyvä laittaa suht suoraan ja välttää auton nostamista korista, ettei akseliston asento/nivelet pääse liikkumaan ajo asennosta poies...

Ja tietysti kannattaa aloittaa mittaus keskityksellä eikä kulmien säädöillä, kuten olen kauhulla huomannut jopa merkkiliikkeissä tapahtuvan!!!
No tuo renkaan kääntö on ny se hokkuspokkus konsti mikä saattaa auttaakkin.

Vaan Bertassa on ny tuo Vatiiva kierros loppumetreillä tuloksella että akseli swapin jälkeen edessä ennen kulmien säätöä n.kuukauden pyöriny pari joka on ollu n.vuoden takana on loppu ja edessä oleva pari joka oli alkuun takana niin niissä on n.8 mm pintaa.

Eli se pari joka sai alun. Kului loppuun huomattavan nopeasti.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.08.2013, 19:15
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Siis kun rengas on kulunut vain toiselta reunalta, niin sen reunan halkaisija pienempi, ja sitäkautta pyrkii olemaan hitaampi, siis lipsuu varsinkin vapaastipyörivänä juurikin kuluneemmalta puolen -> kuluu nopeasti, varsinkin jos on Jäykkä runkoinen ja -pintainen.

Saattas alkaa kulumaan tasaisesti, jos pistäs vetävään pyörään.

-> Aika monta kertaa ihmiset säästää muutaman kympin, että eivät käytä nelipyöräsuuntauksen tarkistukseesa; mutta 50 tarkastus maksun säästö maksaa 500e renkaat, ja sittenkin pitää käyttää suuntauksessa.

p.s Jos kulmat pikkuisen pielessä, ja vielä pystykallistus ja auraus yhdessä; niin renkaat kuluu huomattavan tasaisesti, mutta nopeaa.
Ja polttoainettakin kuluu enemmän, jos vaikka 2% enemmän, niin se on 10 000 km jo jotain.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.08.2013, 20:23
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

Ei auttanu ainakaan merkittävästi.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 15.08.2013, 22:47
JanneBlomgren JanneBlomgren ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Sipoo
Viestit: 991
Perusasetus

Vähän samaa teoriaa:

Paripyörävehkeissä, toinen rengas paripyöristä on vähän enemmän kulunut, tai ainakin pienempi halkaisijaltaan, ei väliä onko sisempi vai ulompi.

Kumpi renkaista kuluu nopeammin?

Se pienempi koska sille tulee vähemmän painoa=pitoa. Isompi määrää vauhdin koska sillä on parempi pito ja pienempi laahaa koko ajan vähän perässä.
__________________
http://jangren.fi/

Tänään tehdään pönttö!

Kyllä jenkki on jees!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.08.2013, 07:58
Juippa:n Avatar
Juippa Juippa ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.12.06
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 549
Perusasetus

Vaihoin keväällä edestä mutikat takse koska olivat kuluneet ulkoreunalta aikaslailla enempi kuin muuten.

Ne ovat onneksi lähteneet kulumaan suoraan taka akselilla... Korkeuseroa sisä ja ulkoreunalla oli kummiskin vajaa sentti.

Renkaat 33x12,5x15 General Grabber.

Ja ei, en polttanut niitä suoraks...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.08.2013, 18:03
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren Näytä viesti
Vähän samaa teoriaa:

Paripyörävehkeissä, toinen rengas paripyöristä on vähän enemmän kulunut, tai ainakin pienempi halkaisijaltaan, ei väliä onko sisempi vai ulompi.

Kumpi renkaista kuluu nopeammin?

Se pienempi koska sille tulee vähemmän painoa=pitoa. Isompi määrää vauhdin koska sillä on parempi pito ja pienempi laahaa koko ajan vähän perässä.
Kyllä se johtuu ihan halkaisia/vieräntä matka eroista miksi se matalampi alkaa kulumaan,eikä siitä pidosta tai painosta.
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla.
LaMaas ry
www.lamaas.fi
www.lamaas.1g.fi
https://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.08.2013, 18:42
JanneBlomgren JanneBlomgren ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Sipoo
Viestit: 991
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu Näytä viesti
Kyllä se johtuu ihan halkaisia/vieräntä matka eroista miksi se matalampi alkaa kulumaan,eikä siitä pidosta tai painosta.
Jaa, no miksi se pienempi kuluu enemmän?
__________________
http://jangren.fi/

Tänään tehdään pönttö!

Kyllä jenkki on jees!
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 16.08.2013, 19:52
tikkukuski:n Avatar
tikkukuski tikkukuski ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 03.05.10
Sijainti: viitasaari
Viestit: 471
Perusasetus

se pienempi kehäinen lyö kokoajan hieman niin sanotusti sutia.. huomaa raskaassa kalustossa esim sen ettei pidä laittaa pinnattua ja pintaamatonta pareiksi koska niissä on korkeuseroa.. nyt esim omassa ajokissa on kärryssä uusi michelin ja pinnattu michelin vierekkäin niin pinnattu on kohta siloinen ja uusi liki täyspintainen
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 17.08.2013, 07:56
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren Näytä viesti
Jaa, no miksi se pienempi kuluu enemmän?
Tikkukuski sen kertoikin jo,mutta helposti selitettynä pienempi rengas joutuu pyörimään pidemmän matkan kuin normaalisti.
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla.
LaMaas ry
www.lamaas.fi
www.lamaas.1g.fi
https://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 17.08.2013, 09:47
JanneBlomgren JanneBlomgren ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Sipoo
Viestit: 991
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu Näytä viesti
Tikkukuski sen kertoikin jo,mutta helposti selitettynä pienempi rengas joutuu pyörimään pidemmän matkan kuin normaalisti.
Mutta miksi se kuluu eikä isompi?
__________________
http://jangren.fi/

Tänään tehdään pönttö!

Kyllä jenkki on jees!
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 17.08.2013, 10:03
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.884
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu Näytä viesti
pienempi rengas joutuu pyörimään pidemmän matkan kuin normaalisti.
Saman matkanhan se pienempi pyörii kuin isompi, mutta pienenpi joutuu pitämään kiirettä jotta pysyy isomman vauhdissa.
__________________
Jeep


ISORY
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
renkaan kuluminen epätasaisesti hojo85 Tekniikka & Jutustelu 42 19.01.2021 13:40
Paremmat renkaat eteen vai taakse offiautossa sekä kuluneen renkaan asennus suunta tume_81 Tekniikka & Jutustelu 5 20.10.2012 22:14
Lunastus vai ei battis Tekniikka & Jutustelu 23 18.02.2008 12:52
ohjausiskari vai ei?? Tekniikka & Jutustelu 6 27.06.2005 10:49
Snorkkeli vai ei mikad Tekniikka & Jutustelu 11 28.03.2005 16:18


Sivu luotu: 10:53 (GMT +2).