Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.10.2020, 19:18
Uazmies:n Avatar
Uazmies Uazmies ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.05
Sijainti: suami
Viestit: 715
Perusasetus

Ei persana sentään. Mä oon touhunnut noiden kuormausnosturien kanssa vuodesta 2005 ja nykyään polttavat tuolla Bolognassa Effereihin osia SSAB:n Strenx-levystä välillä 700-1300.

Täytyypä soittaa heti huomenna ja sanoa että lopettavat ny jumalauta tollasen lasinhauraan paskan käyttämisen ja siirtyvät vanhaan kunnon viiskakkoseen niin alkaa rakenteet kestämään.


Kuten niin monesti ennenkin olen sanonut, jos ei osaa mitään kannattaa pitää kädet taskussa ja jos ei ymmärrä niin suu kiinni.

__________________
If idiots could fly, internet would be an airport.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.10.2020, 06:10
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Uazmies Näytä viesti
Ei persana sentään. Mä oon touhunnut noiden kuormausnosturien kanssa vuodesta 2005 ja nykyään polttavat tuolla Bolognassa Effereihin osia SSAB:n Strenx-levystä välillä 700-1300.

Täytyypä soittaa heti huomenna ja sanoa että lopettavat ny jumalauta tollasen lasinhauraan paskan käyttämisen ja siirtyvät vanhaan kunnon viiskakkoseen niin alkaa rakenteet kestämään.


Kuten niin monesti ennenkin olen sanonut, jos ei osaa mitään kannattaa pitää kädet taskussa ja jos ei ymmärrä niin suu kiinni.
On tainnut olla "touhuaminen" lähinnä levyjen kantamista, kun kerran edes materiaalin murtovenymän arvo ei ole tuossa ajassa selvinnyt? Sehän alenee tuolla kamalla jonnekin 15% huonommalle puolelle jo 600 MPa kieppeillä.

Tuollaisia materiaaleja voidaan pitää siinä mielessä hauraina, että esimerkiksi tavallinen kanki napsahtaa poikki eikä taivu, ja toisaalta rakenne ei yleensä varoita hajoamisestaan, vaan kilahtaa poikki sopivan hetken tullessa. Esimerkiksi painelaitteissa vasta murtovenymän ollessa yli 35% voidaan materiaalia pitää täysin sitkeänä ja lujuus hyödyntää kokonaan. 30-35% on välimuoto ja alle 30% on "hauras". Yleisemmin teräksellä 20% on pidetty rajana jossa sitkeyden puute voi aiheuttaa ongelmia.

Hauraat materiaalit sinänsä voivat kyllä toimia joissain sovelluksissa - ovathan ikkunatkin hauraita. Niitä pitää vain osata käyttää, ja sillä sektorilla taas tuntuu olevan ilmeisiä puutteita.

Kirjoituksesi viimeisestä lauseesta olen kyllä samaa mieltä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.10.2020, 09:20
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.561
Perusasetus

Nythän alkaa koukun asennus olla tarkkaa touhuu. Jos oikein jännittää 10.9 tapin kestävyys niin laita 12.9 tapit ja viimeisenä vippaskonstina ylipitkä tappi ja holkki että saapi pienen venymisvaran. Niinkuin metsäkoneen kuormaimen kiinnityksissä käyttäävät jos tapit paukkuu poikki.

Tai sitten vaan 10.9 tapit, nord-lock aluslevy ja momenttiavaimella kiristys noin 115Nm ja kovaa ajoa. Nii ja putsaat liiat paskat pois kiinnityspintojen välistä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.10.2020, 16:08
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.266
Perusasetus

Multa löytyy 4.6, 4.8 ja 5.8 lujuisia pultteja, jos oikein lujan rakenteen meinaa tehdä Ovako steel sekä aitoja kiinalaisia paskoja.

Kyllä se kovakin pultti venyy. Töissä oli ongelmia pulttien kiristyksen kanssa, M12x50 12.9, ja ne venähtivät. Osa oli aivan tiimalasin muotoisia, mutteivat olleet poikki. Syynä venähdykseen oli pultin kannan alla oleva tukilevy, joka oli liian liukas.

10.9 on hyvä kompromissi moneen kohteeseen, ei ole kovinkaan helposti liian kova.

Luetteloiden mukaan on myös 14.9 pultteja, onko kukaan nähnyt, minä en?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.10.2020, 17:46
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Luetteloiden mukaan on myös 14.9 pultteja, onko kukaan nähnyt, minä en?
En ole ikinä nähnyt tuollaisia, mutta käsittääkseni esim. ARP:n pultit ja studit on kohtuu paljon vahvempia kuin jenkkien grade 8. Eli siis olisivat myös vahvempia kuin 12.9
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.10.2020, 21:12
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 603
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
En ole ikinä nähnyt tuollaisia, mutta käsittääkseni esim. ARP:n pultit ja studit on kohtuu paljon vahvempia kuin jenkkien grade 8. Eli siis olisivat myös vahvempia kuin 12.9
ARP ruuveille oli annettu myötö- ja murtovoiman arvoja, vai muistanko väärin.
Niistä ja poikkileikkauksen alasta saisi vertailun näihin meidän lujuusluokituksiin.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.10.2020, 21:23
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Juu varmasti löytyy tiedot, ja on ne "peruspulteista" eroavaa seosta. Eiköhän niidenkin materiaali kuitenkin tule aihiona jota käytetään tyyliin mil- spec. vehkeissä, teollisuudessa vaativammissa paikoissa tjsp..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.10.2020, 21:15
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 603
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Multa löytyy 4.6, 4.8 ja 5.8 lujuisia pultteja, jos oikein lujan rakenteen meinaa tehdä Ovako steel sekä aitoja kiinalaisia paskoja.
Voiskin muistaessaan upgradettaa tunkin 5.8 ruuveilla
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Vetokoukun tekeminen Eskimo Chit-Chat 20 16.01.2014 19:04
vetokoukun piirustukset calma Tekniikka & Jutustelu 0 30.06.2013 21:53
Pajeron (-88) vetokoukun pultit Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 2 13.08.2010 07:37
Ostettu SA vetokoukun tai vastaavan juba O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 14.03.2010 20:28
Vetokoukun "painoista" pee Tekniikka & Jutustelu 16 13.05.2005 22:24


Sivu luotu: 14:57 (GMT +2).