Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.06.2014, 09:30
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Millähän ohjelmalla mahtaisi saada selville mikä ohjelma/prosessi käyttää kiintolevyä? Kyseessä win7. Rutisee kuin tekisi jotain tarkastusta mutta saattaa tehdä 4 tuntia yhtä mittaa. Käynee levyn kunnon päälle jos kovin kauan kiusaa samaa tahtia... Ei aloita heti käynnistäessä vaan jonkun ajan päästä.

__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.06.2014, 11:25
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yölento Näytä viesti
Millähän ohjelmalla mahtaisi saada selville mikä ohjelma/prosessi käyttää kiintolevyä? Kyseessä win7. Rutisee kuin tekisi jotain tarkastusta mutta saattaa tehdä 4 tuntia yhtä mittaa. Käynee levyn kunnon päälle jos kovin kauan kiusaa samaa tahtia... Ei aloita heti käynnistäessä vaan jonkun ajan päästä.
http://technet.microsoft.com/en-us/s.../bb896645.aspx

Sitten vielä ottaa kaikki muut kuin file activity pois päältä oikealta yläpalkista niin selviää.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.08.2014, 17:41
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.220
Perusasetus

Kai tääkin on jonkun sortin tietokoneongelma, kun pitäis ostaa uudet sisuskalut koneeseen...

Eli, alkaa jo nykyinen kokoonpano lähestymään kunnioitettavaa seitsemän vuoden ikää(kylläpä aika rientää, kun en ole edes tajunnut ennen kuin nyt ajatellessani asiaa, että miten vanha mopo tuo kone on!), niin pitäisi saada laatikkoon uudempaa tekniikkaa, ja kun olen jo tippunut kehityksen kelkasta pahasti näiltä osin, enkä jaksa noita asiaan vihkiytyneitä nörttifoorumeita selailla, niin kysytään täällä suosikkifoorumin puolella.

En tarvitse mitään superhipolaitteistoa, vaan hintalaatusuhteeltaan kohtuullisen kokoonpanon, jolla vois sinnitellä taas vaikka sen seitsemän vuotta.

Käyttötarkoitukset, joihin tarvitsis vähän puhtia:

- HD Videoeditointi(jossain vaiheessa myös varmaan tarkempilaatuistakin videota tarvis koittaa leikellä...)
- 3D-mallinnus
- 3D-tulostusohjelmien käyttö, kun mallin viipalointi ottaa vähän liikaa aikaa monimutkaisten osien kanssa

EN PELAA MITÄÄN, koska siihen tarkoitukseen on noita käyttäjäystävällisempiäkin laitteita, joten sen ehdoilla ei osia valita.

Lähinnä hakusessa vain ATX-emolevy, muistit, prossu, näyttis, ja hyvä tuuletin prossuun(ehkä jopa joku suljetun piirin nestejäähy?).

Ideoita ja vinkkejä?
__________________
-Pauli-

Viimeksi muokannut Palex : 21.08.2014 18:05
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.08.2014, 06:30
Mylppy Mylppy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.09.04
Sijainti: Häme
Viestit: 1.328
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
Kai tääkin on jonkun sortin tietokoneongelma, kun pitäis ostaa uudet sisuskalut koneeseen...

Lähinnä hakusessa vain ATX-emolevy, muistit, prossu, näyttis, ja hyvä tuuletin prossuun(ehkä jopa joku suljetun piirin nestejäähy?).

Helppoa. Prosessoriksi tehokkain Inttelin prossa 1150 kannalla, jonka perse kestää ostaa. Esim i7-4790k. Videon editoinnissa ja pakkauksessa ei prosessoritehoa ole koskaan tarpeeksi. Useimmat videonkäsittelyohjelmat tukevat hyvin moni coreisia prosesseroita, joten i7 sen puolesta on hyvä valinta. Emolevyksi melkein mikä vaan, tämä ei ole niin hirveän tärkeää, kunhan liittimiä löytyy tarpeeksi ja muistia saa vaikka tulevaisuutta ajatellen sen 32 gigaa. 16GB muistia rupeaa jo riittämään nykypäivänä pitkälle. Emolevyillä ei ole mitään älytöntä merkitystä suorituskykyyn, kuten ei muistien nopeudellakaan. Näillä saadaan se muutama prosentti tehohyöty. Enemmän hyötyä tulee kun vaan sijoittaa sen rahan prosessoriin.

Itse en ole hirveä fani noille suljetuille vesijäähyille, vaan suosin ihan perinteisiä ilmajäähyjä. Noissa vesijutuissa on se, että vaikka ovat kuinka suljettuja, niin ei ne vuosia pyöri ilman huolenpitoa, kuten normaalit ilmajäähdytykset. Monelle nuo ihan vakio coolerit on aivan tarpeeksi hiljaisia. Monasti koneen poweri pitää pahempaa meteliä kuin tuo prossan mukana tuleva jäähy. Itselläni laitettu vähän järempää cooleria omaan masiinaan, eli Noctua NH-C14 coolerina ja on melko hyvä ja ennenkaikkea sen saa laitettua matalaan koteloon. Sisarmalli NH-D14 on suositumpi, mutta vaatii aina paksun kotelon. Itselläni prossana vanhempaa sukupolvea edustava i7-3770k ylikellotettuna 24/7 4,4 gigahertsiin, kun vakiona boostilla kellotaajuus 3,9GHz. Tuo Noctua tämän pitää järkevissä lämmöissä tuulettimet minimiin säädettynä.

Itse voisin kokeilla ensin ilman erillistä näytönohjainta integroidulla näytönohjaimella. Sillä kuitenkin yllättävän hyvin eri 3D-caditkin pyörii. Ja jos ottaa erillisen näyttiksen, niin näytönohjainta ei kannata hirveästi alimitoittaa. Ottaa näytönohjaimeksi jonkin noin 150-200€ näyttiksen, niin ollaan turvallisilla vesillä. Ainoa sääntö on näyttiksessä on ettei Radeonia hanki... Viimeisen 10 vuoden aikana ei ole sattunut yhtään luotettavaa Radeonia mulle. Viimeksi oli Radeon itselläni alkukesästä ja sen vaihdoin melko nopeasti takaisin GeForceen. 200€ hintaluokka näytönohjaimissa on sellainen, millä ihan komiasti pelaakin ja tehot riittää varmasti normaaliin käyttöön.

Yksi asia mikä tuosta listasta unohtui on SSD-levy. Aivan ehdottomasti kannattaa koneen käyttis asentaa SSD:lle ja jo budjetti antaa myöden, niin toinen SSD levy sitten työlevyksi jolta videoita editoi. Kuitenkin nykyään noi 256 gigaiset SSD:t ei paljoa yli satasta maksa kun sattuu sopiva tarjous. Se kannattaa katsoa että ovat malleja joissa siirtonopeudet kumpaankin suuntaan on luokkaa 500 MB/s tai yli, sillä markkinoilla on paljon hitaampiakin. Varastolevyiksi sitten vaikka WD:n Greenejä, jotka ovat hitaita levyjä, mutta kohtuullisen hiljaisia.

Heitetäänpähän tästä vaikka pikainen paketti koneen sisuskaluista. Hinnat katsottu Jimssiltä.:


Prosessori:

Intel Haswell i7-4790K, LGA1150, 4.0GHz, 8MB, Boxed
~330€
tai vähän hitaampi jota pidän miniminä tuon tyyppiseen käyttöön
Intel Haswell i5-4670K, LGA1150, 3.4GHz, 6MB, Boxed
~230€


Emolevyksi: (ok emolevy, ei suosikki merkkini, mutta spekseiltään hyvä. Asrock on tyypillinen kiinantuote, jossa homma ei ole ihan loppuun saakka viimeistelty, mutta hinta laatusuhteeltaan kuitenkin asiallisia. Itse olen suosinut vuosia Asuksen paremman luokan emolevyjä. Rehellisesti sanottuna vaan eivät pärjää hinta/omainaisuus vertailussa.)
AsRock Fatal1ty Z97 Killer, LGA1150, Intel Z97, DDR3, ATX
~150€

Muisti: (halvin 16gb kitti mikä löytyi. Nopeammat maksaisivat noin 30 enemmän.)
Kingston 16GB (2x8GB)HyperX Fury, DDR3 1333MHz, CL9, 1.5V, musta
~145€

SSD levy: (alla oleva tullut todettua ihan toimivaksi ja järkeväksi, vaikka on jo vanhahko malli. Ja nähnyt monasti myytävän tätä melko paljon halvemmalla kuin alla oleva hinta.)
A-Data 256GB XPG SX900 SSD-kiintolevy, 2,5", SATA III
~140€

= ~765€


Tämän jälkeen sitten vaikka myöhemmin hankkii noita hiljaisempia jäähyjä ja näytönohjaimia. Virtalähteenä suosittelisin jotain noin 650w teholuokkaista. Tuo on itsessään ylimitoitettu tälle raudalle, mutta antaa mahdollisuuden laittaa tehokkaampaa näyttistä yms.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.08.2014, 06:32
Eräilves:n Avatar
Eräilves Eräilves ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.02.14
Sijainti: Iisalmi
Viestit: 153
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
Kai tääkin on jonkun sortin tietokoneongelma, kun pitäis ostaa uudet sisuskalut koneeseen...

Eli, alkaa jo nykyinen kokoonpano lähestymään kunnioitettavaa seitsemän vuoden ikää(kylläpä aika rientää, kun en ole edes tajunnut ennen kuin nyt ajatellessani asiaa, että miten vanha mopo tuo kone on!), niin pitäisi saada laatikkoon uudempaa tekniikkaa, ja kun olen jo tippunut kehityksen kelkasta pahasti näiltä osin, enkä jaksa noita asiaan vihkiytyneitä nörttifoorumeita selailla, niin kysytään täällä suosikkifoorumin puolella.

En tarvitse mitään superhipolaitteistoa, vaan hintalaatusuhteeltaan kohtuullisen kokoonpanon, jolla vois sinnitellä taas vaikka sen seitsemän vuotta.

Käyttötarkoitukset, joihin tarvitsis vähän puhtia:

- HD Videoeditointi(jossain vaiheessa myös varmaan tarkempilaatuistakin videota tarvis koittaa leikellä...)
- 3D-mallinnus
- 3D-tulostusohjelmien käyttö, kun mallin viipalointi ottaa vähän liikaa aikaa monimutkaisten osien kanssa

EN PELAA MITÄÄN, koska siihen tarkoitukseen on noita käyttäjäystävällisempiäkin laitteita, joten sen ehdoilla ei osia valita.

Lähinnä hakusessa vain ATX-emolevy, muistit, prossu, näyttis, ja hyvä tuuletin prossuun(ehkä jopa joku suljetun piirin nestejäähy?).

Ideoita ja vinkkejä?
Hmm, no et sanonut mitään budjetista, mutta jos ajattelit tuon 7 vuotta vielä nii tässä olisi yhenlaine kokoonpano Tuo 3D mallinnus ja tulostusohjelmien käyttö ei käy ihan kaikista halvimmilla osilla kuitenkaan, paitti tökkivästi.. En ole mikään kummoinen nörtti kuitenkaa näistä osista, mutta sentään jotain tiedän että voin suositella


Näyttis: http://www.jimms.fi/tuote/04G-P4-3748-KR

Emolevy: http://www.jimms.fi/tuote/H87-G41-PC-MATE

Prossu: http://www.jimms.fi/tuote/BX80646I54690K

Muisti: http://www.jimms.fi/tuote/KHX1600C9D3K3/12GX

Prossujäähy: http://www.jimms.fi/tuote/DCACO-FP701-CSA01


Mutta kannattaa toki muistaa, että ohjelmat kehittyvät ja kehittyvät myös



EDIT. Ylempänä tuli paljon osaavammalta henkilöltä vastaus, suosittelen sen katsomaan
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.08.2014, 07:05
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.848
Perusasetus

En kyllä itse ymmärrä tuota Intel hehkutusta. Toki onhan ne nopeempia, mutta jos haetaan hinta/teho suhdetta niin AMD on kyllä parempi vaihtoehto. Itse olen aina noita AMD prossia käytellyt. Tällä hetkellä koneessa on FX-8350. Edukas prossa ja paljon tehoa. Vielä jos nuo softat osaa hyödyntää ne kaikki 8 corea niin varmasti on nopeaa.

SSD-levyjen suhteen olen myös hieman skeptinen. Vielä vuosi sitten eräässä firmassa melkein puolet SSD-levyillä varustetuista koneista hajosi sen SSD-levyn osalta. Sieltä ei sitten erkkikään kaiva tietoja ulos. Koska jengi niin kehui SSD-levyjä niin hankin omaan läppäriin sellaisen. Ei ollut kuin 128gb versio reilu vuosi sitten. Mutta jo siinäkin on blokkeja mitkä ei ole käytössä. Eli levy ei ole enää 128gb. Koko tais olla nyt jo 123gb. SSD-levy nimittäin pienenee käytön myötä kun niihin blokkeihin ei voi enää kirjoittaa. Jos etsii pitkä-ikäistä ratkaisua niin unohda SSD. Itse en ainakaan sellaista tule ostaan pelikoneeseen vaikka kuin nopeita ne olisi.

Muistin osalta Mylpyn kanssa samoilla linjoilla. Muisti on halpaa. Mitä enemmän sen parempi. En tiedä saavuttaako silläkään mitään että ottaa mahdollisimman nopeaa muistia? Taitaa olla aika minimaalinen hyöty, ellei hae sitten sitä maksimi tehoa.

Emon suhteen on kanssa aika sama minkä ottaa. Ottaa sellaisen missä on sopivat liitännät. En tie kaivataanko esim. firewireä? Yhdessä vaiheessa sellainen piti olla jos harrasti videohommia. Silloin ottaa emon missä tuo on integroitu.

Jos ei pelaa niin onko tuolla näyttikselläkään niin väliä? Kunhan muistia on vaan paljon.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.08.2014, 09:36
Mylppy Mylppy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.09.04
Sijainti: Häme
Viestit: 1.328
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
En kyllä itse ymmärrä tuota Intel hehkutusta. Toki onhan ne nopeempia, mutta jos haetaan hinta/teho suhdetta niin AMD on kyllä parempi vaihtoehto. Itse olen aina noita AMD prossia käytellyt. Tällä hetkellä koneessa on FX-8350. Edukas prossa ja paljon tehoa. Vielä jos nuo softat osaa hyödyntää ne kaikki 8 corea niin varmasti on nopeaa.

SSD-levyjen suhteen olen myös hieman skeptinen. Vielä vuosi sitten eräässä firmassa melkein puolet SSD-levyillä varustetuista koneista hajosi sen SSD-levyn osalta. Sieltä ei sitten erkkikään kaiva tietoja ulos. Koska jengi niin kehui SSD-levyjä niin hankin omaan läppäriin sellaisen. Ei ollut kuin 128gb versio reilu vuosi sitten. Mutta jo siinäkin on blokkeja mitkä ei ole käytössä. Eli levy ei ole enää 128gb. Koko tais olla nyt jo 123gb. SSD-levy nimittäin pienenee käytön myötä kun niihin blokkeihin ei voi enää kirjoittaa. Jos etsii pitkä-ikäistä ratkaisua niin unohda SSD. Itse en ainakaan sellaista tule ostaan pelikoneeseen vaikka kuin nopeita ne olisi.

Muistin osalta Mylpyn kanssa samoilla linjoilla. Muisti on halpaa. Mitä enemmän sen parempi. En tiedä saavuttaako silläkään mitään että ottaa mahdollisimman nopeaa muistia? Taitaa olla aika minimaalinen hyöty, ellei hae sitten sitä maksimi tehoa.

Emon suhteen on kanssa aika sama minkä ottaa. Ottaa sellaisen missä on sopivat liitännät. En tie kaivataanko esim. firewireä? Yhdessä vaiheessa sellainen piti olla jos harrasti videohommia. Silloin ottaa emon missä tuo on integroitu.

Jos ei pelaa niin onko tuolla näyttikselläkään niin väliä? Kunhan muistia on vaan paljon.
Intelin prossa sen takia, että oikeasti siltä puolelta saa aikapaljon tehokkaampia prosessoreita, kuin AMD:ltä. AMD on erinomainen valinta kun mennään halppis koneisiin jossa ovat erinomaisia hinta / tehosuhteeltaan. Tehokäyttöön hankittaessa kyllä joudutaan Intelin puolelle menemään. Tällä hetkellä nopein AMD taitaa olla AMD FX-9590, jota nopeampi i7-4790 on noin 50%... Ja jos koneen käyttö on videon editointia ja muuta cpu-intensiivistä hommaa, niin kaikki rahat moottoriin on suositukseni:)

http://www.anandtech.com/bench/CPU/1033 <- Tuolta löytyy aika hyvää vertailua niin prosessoreista kuin näytönohjaimistakin.

Kuten Nerd-O tuossa sanoikin, niin niiden hajoaminen on ongelma. Kun perinteisistä kiintolevyistä pikkaisen rikkoutuneista suuren osan pystyy ihan kotitempuilla pelastamaan ja niistäkin mitä ei itse pysty pelastamaan vielä 90% pystytään asiaan erikoistuneissa puljuissa pelastamaan. (Kunhan ei lukupäät ole levyä pahasti naarmuttaneet, tai mennyt yli curien-pisteen. Kumpaankin on tullut törmättyä:) SSD-puolella olen jostain kuullut että spesialistienkin puolella lukema olisi karkeasti 10%, mitä oikeasti hajonneista ssd-levyistä voidaan pelastaa.

SSD levyt ovat ihan ehdottomia käyttöjärjestelmälle ja ohjelmille. Nopeusetu on vain niin valtava, että se ajaa noiden mainittujen ongelmien yli. Esimerkiksi omassa kotimasiinassa on itselläni pari SSD-levyä ja sitten pari suurta perinteistä varastolevyä. Suurimmalla SSD-levyllä on käyttöjärjestelmä ja ohjelmat. Toinen SSD on pyhitetty Windowsin Search Indexille ja eri ohjelmien temppitiedostoille. Kaikki oma data on perinteisillä kiintolevyille varastoituna.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.08.2014, 10:51
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.220
Perusasetus

Kiitoksia vastauksista!

Jos tuosta erillisestä näyttökortista ei ole mitään hyötyä noissa 3D-hommissa, ja emo ajaa saman asian, niin en mä sellaista ala sitten turhaan laittamaan.

Nuo SSD:t on itselle ihan tuntematonta osa-aluetta, mutta jos se koneen toimintaa nopeuttaa, niin voisihan sellaisen käyttistä varten laittaa siinä tapauksessa. Tässä nykyisessä koneessa on kyllä sen verran kovalevytilaa, että riittää kyllä noin niin kuin muuten, ainakin toistaiseksi.

Onkos tuo mun nykyinen 430w virtalähde jo ihan liian tehoton uudelle kokoonpanolle ja täysin pois suljettu? Tai miten tuo virtalähteen tehottomuus yleensäkään ilmenee käytössä?

Budjettia en ole tähän hommaan varsinaisesti laatinut, mutta en mä mitään parasta mitä rahalla saa vehjettä tarvitse kyllä, koska ihan harrastekäyttöön tulee kuitenkin, ja ei nuo editointihommatkaan mitään jokapäiväistä vääntämistä ole läheskään. Ja jos verrataan tämän nykyisen koneen tehoihin, niin olen varmaan melko positiivisesti yllättynyt uuden kokoonpanon suorituskyvystä, vaikka se olis mistä palikoista rakennettu!

Mylpyltä tuli kuitenkin aika kattavaa tietoa, joten varmaan jotain sen suuntaista tässä pitää sitten alkaa kaavailemaan!
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
ongelma, probleema, tietokone


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mitsu L200 kone propleema timpe86 Tekniikka & Jutustelu 14 07.07.2012 18:18
lj 70 propleema svon ukko Tekniikka & Jutustelu 4 22.04.2012 08:26
4runner laatikko propleema kaistapää Tekniikka & Jutustelu 8 26.02.2009 21:58
O: tietokone veejii O/M/V Muut 3 07.08.2006 09:26
soa projektin kuvia + propleema? tare Tekniikka & Jutustelu 31 19.11.2004 13:21


Sivu luotu: 18:00 (GMT +2).