|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Dinitrol ML ja vastaavat kotelosuojaaineetJostain syystä toi Dinitrol ML on kortilla vähän joka paikassa.. Mitkä aineet olisi vastaavia vähän märäksi jääviä kotelosuojaaineita? Wurth kotelosuoja-aine 1L ? Finikor 1 1L? Tectyl ML Joku muu.. Tarkoitus olisi laittaa tuota varsinaisen bitumimassan esikäsittelyksi.
|
#2
|
|||
|
|||
Noiden kotelonsuoja-aineiden ideahan on olla helposti ruiskutettavia koteloon. Kaikki mainitsemasi käsittääkseni toimivat näin.
Sitä en ymmärrä, että meinaat laittaa bitumia kotelonsuoja-aineen päälle? Joku sinkkispray tai pohjamaali, oikea maali ja sitten kiveniskumassa... |
#3
|
|||
|
|||
Oma suosikkini noista on Tectyl. Kuivuu toki kovemmaksi, tai ainakin nopeammin kuin Dinitrol. Ei haise törkyisen pitkään ja pohjustekäytössä tuossa pysyy mielestäni massa hyvin kiinni. Yli 25 vuotta olen tuolla omiani sutannut, mahdolliset ongelmat ovat johtuneet ukosta ja käsiteltävästä materiaalista. Palkin sisällä dinitrol toimii mielestäni paremmin.
Finikoria en ole kokeillut. Ainakaan aiemmin en ole löytänyt sitä ns. tavallisten ihmisten kaupoista. Aineena olen mieltänyt sen ammattilaisten kamaksi, joten varmaan hyvää sekin. Pajeron pohja oli vedelty luultavasti sillä. Hiukan tämäkin saattoi olla tectyliä kovempaa, tykkäsin tuntumasta. Harrastajalla nämä valinnat ovat aina vähän mutuilua ja taikauskoa. Kaikki noista lienevät käyttöön tehtyjä ja jollain lailla asiansa varmasti ajavat. Kaveri joskus ysärillä sotki Tectylin ruiskumassaa ja kotelosuojaa välikerrokseksi kotelosuojan ja varsinaisen paksun massan väliin. Oli kuulemma oppinut tämän jollain koripajalla, toisaalta oli myös tunnettu juttumies. Pari kertaa olen kokeillut, ei ainakaan huonompi tulos. Viimeksi muokannut turakki : 03.08.2022 06:51 |
#4
|
||||
|
||||
Noita kaikenlaisia itseoppineita juttumiehiä on kyllä joka lähtöön. Joskus aihetta googlettelin, niin monen mielestä oli paras ku sekotti kattilassa kaikkea, mitä hyllystä löyty ja keitteli kivaks seokseks.
Tota Dinitrollin katoamista esim. Motonetin hyllyltä oon itekki ihmetelly ja samalla pohtinu olisko ne Motoxin vastaavat kuinka toimivia. |
#5
|
||||
|
||||
Täällä myös ML:n katoamista kaupoista ihmettelevä.
Wurth kotelosuoja on vaaleaa "vahaa", about samaa kamaa kuin Sika cavity wax. Pakon edessä sitäkin nyt vähän ruiskinut, mutta ei jotenkin vakuuta. Se ei tunnu imeytyvän ja leviävän niin hyvin kuin ML. Motox kotelosuoja on hyvin lähelle ML:n kaltaista ja yllätti positiivisesti. Pidemmästä toimivuudesta ei vielä tietoa. Bilteman kotelosuoja-ainetta 36-2415 ja ruostesuoja-ainetta 36-2429 meinasin nyt vielä ottaa testiin. Onko näistä jollain jo käyttökokemuksia? Viimeksi muokannut LaaLaa : 03.08.2022 14:32 |
#6
|
||||
|
||||
Bitumipohjainen paksumpi alustamassa suojaa hyvin tuota rusteelta suojaavaa kotelosuoja-aine kalvoa kuivumiselta ja kolhuilta. Tämä siis alustaan ruiskutettuna. Ja eristää jopa vähän ääniä.
|
#7
|
||||
|
||||
Lainaus:
http://www.hulifer.net/paku/kuvat/Te...osteenEsto.pdf |
#8
|
||||
|
||||
Näitä paksumpia inhoon nykyään syvästi. Vaikka kuinka kyllästät ruosteiset saumakohdat jollain koteloaineella ja laitat tätä sit päälle, niin vuosien päästä on kupla siinä ja ruosteinen paise sen alla. Mukavampi uusia ohuempia vahamaisia kerroksia aina siitä kun näkee että pukkaa läpi, kuin että saattaa tulla isojakin mätätaskuja vaivihkaa.
|
#9
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#10
|
||||
|
||||
Just käytin vaimon auton Finikor-liikkeessä ruostesuojauksessa ja sanoivat, että piti parista kohtaa tukivarsia hiekkapuhaltaa + maalata koska pienikin ruoste tulee lopulta läpi vaikka käsittelee kotelosuojalla kauttaaltaan ja sit vetää massan päälle.
Eli ei se kotelosuoja ja massa toimi kuin ruosteettomassa autossa. Ite oon omaan autoon ostanut Finikorin aineet suoraan suojaamosta kun sieltä saa stydimpiä ammattilaisaineita mitä Motonetit jne. ei myy. Ne aineet kestää liuotinpesutkin sitten.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#11
|
|||
|
|||
Tätä Biltemassa ainakin myytävää täysin pellavaöljypohjasta kotelosuojaa laittanu joka vuosi ja hyvänä pysyny.. 2purkkia riittää hyvin hiluxin runkoon ja koko alustaan.
Ei tee mitää ruoste mahöalustaa niiku massat ruosteen päälle. Ennen kehittelin kaikkia seoksia vaa tää vie voiton. Ruiskulla vaa joka paikka täytee. Toki kunno pesu sisältä ulkoo enne.. Selaa alaspäin nii löytyy litra purkki tavarana. https://www.biltema.fi/autonhoito/au...ine-2000017145 |
#12
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#13
|
||||
|
||||
Tuo taas oli tossa ylempänä olevassa testissä jäänyt viimeiseksi.
|
#14
|
|||
|
|||
Tais olla just tuo ML sitä öljypohjaista, notta imeytyy ruosteeseenkin. Muut ko. valmistajan tuotteet tais olla vaha tjsp. pohjaisia.
Valmistajan sivuilta lueskelin noita koostumuksia viimekesänä.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#15
|
|||
|
|||
Mikähän on paras konsti pohjan putsaamiseen ennen kotelonsuojaa, eilen pesin painepesurilla, kastuin itsekin oli sellainen Karcher säädettävä mutkalle menevä pesuvarsi?
Yhdel yrittämällä ei peseydy tarpeeksi. Rotosuuttimella ei uskalla pestä ilman tarkkaa tähtäystä. |
#16
|
||||
|
||||
Automaalarina pitkän pätkän tehnyt appiukko vainaa tapasi sanoa että jos autoa haluaa väkisinkin massata, niin ei sillä puhtaudella niin väliä, mutta sen pitää olla totaalisen KUIVA!
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#17
|
|||
|
|||
Sen takia laittasin kotelosuojaa koska muut vaihtoehdot vaatii enempi työtä.
|
#18
|
|||
|
|||
Tuli käyttöauton pohjaan sumuteltua Wurth kotelosuoja-aine ohuelti, päivä kuivumista ja sitten suht ohuelti Sika 6060 bitumimassaa siihen päälle. Kai se tuossa taas muutaman vuoden menee.
Wurth kotelosuoja-aine on tosiaan melko kovaksi kuivuvaa vahaa toisin kuin Dinitrol ML mikä on melkein kuin öljyä. Omat ajopelit tullut suunilleen tällä kaavalla pidettyä pohjasta käyttökelpoisena: -Uutena (itselle ) tankki ja takaapurunko pois. Jos aiempaa massaa niin sitä kyllästää muutaman päivän moottorinpesuliuottimella ja lopuksi pesee painepesurilla pois. -Kaikki irto ruoste ja irtopohjamaali pois hiekkapuhaltamalla. -Ohuesti dinitrol ML ja päälle paksua bitumimassaa. Selvästi suojassa oleviin kohtiin reilumpi kerros. -Joka kevät huolellinen pesu talven kurat pois. -Poistaa irronneet massat ja paikkamassaa spraypurkilla Sitten kun alkaa massa kuoriintua enempi niin puhaltaa irronneet pois (ilman purkamista) ja massaa uudelleen ruiskulla. Muuten: -Ei paksujakerroksia bitumimassaa siten että pelti lahoaa välistä jos kosteus pääsee -Ei massaa irronneen pohjamaalin tai massan päälle. Itsekin olisin sillä kannalla että jos ei pysty hyvää puhdistusta tekemään niin pohjaan vain maksimmissaan noita kotelosuojavahoja tai tulee vielä pahempi korroosio pahimmassa taupauksessa. |
#19
|
||||
|
||||
^^^ Viimeinen lause niin totta kuin olla voi! ^^^
|
#20
|
|||
|
|||
Mikä tuo vaimon auto on?Lainaus:
Toki, jos hiekkapuhalletaan, niin silloin pohjalle sinkki.... |
#21
|
|||
|
|||
Lainaus:
Tuolla ajatuksella on tullut sitä Dinitrol ML laitettua bitumimassan alle että se säilöisi ruosteen siitä huolimatta että tullut hiekkapuhallettua. En ole koskaan noita käyttöauton pohjia maalannut koska en usko että ruoste ei kuitenkin työnny sieltä läpi. Ei se puhaltamallakaan niistä pienistä syöpymien pohjista lähde kaikki. Noi olosuhteet missä itse tulee toimittua ei kyllä muutenkaan ole maalaamiselle mikään oikea ympäristö. Ruostuminen vaatii kosteutta.. jos ruosteisen pultin pudottaa öljysankoon niin ei se siellä lisää ruostu. |
#22
|
||||
|
||||
Aina käyttänyt dinitrolin ML kun on niin notkeeta ja hyvin tunkeutuvaa. Nyt sitä ei tahdo saada niin olen joutunut ostamaan tectyliä sitten Sikaa ja nyt eilen ostin wurthin. Kaikissa sama että ovat niin jäykkiä ettei tahdo tulla edes ruiskusta läpi 🤯
|
#23
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ala-asteen opettajalla oli käyttöautona kusen värinen Morris Marina. Tuon ikäiset Britit ruostuivat melko hanakasti. Opettaja oli suojannut auton omalla tyylillään. Hän osti 10 kg ämpärin perus vaseliiniä, ja veti alustan pensselillä. Hyvin piti kuulemma ruosteen loitolla, oiken katsuritkin ihmettelivät. Tämä puolestaan 1980-lukua. Itsekin tuota massa-öljy sotkua olen joskus käyttänyt. Hyvin on toiminut, mutta niin varmaan olisi noissa kohteissa toiminut pelkkä massakin. Tai jopa vaseliini.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#24
|
||||
|
||||
Lainaus:
Sukulaisella oli 68 vuoden 404 peso, siihen sotkettiin pellavaöljyä ja tervaa. Aina 70 luvun lopulta tuohon 2000 luvun vaihteeseen, kunnes jäi seisomaan järvenrannalle pressu katokseen. Lepäili siellä melkeen 20v ja kävin ihmettelemässä niin etulokasuojien alareunat oli maatunu mutta muu pohja oli tallella eikä ruostetta oikeastaan edes näkynyt. Muistan kuulleeni sanonnan että massat ovat kusetusta ja eivät estä ruostumista.
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Dinitrol ML isompi erä | john_k | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 07.08.2020 18:08 |
Ostettu 265/70-15 tai vastaavat | kaistapää | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 19.02.2014 05:44 |
Ostetaan 205/70-15 tai vastaavat nastarenkaat | blomi | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 18.01.2009 20:44 |
Ostetaan 37 irokit tai vastaavat! | MehtäSika | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 02.12.2008 20:05 |
Ostetaan 37 irokit tai vastaavat | MehtäSika | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 25.11.2008 20:03 |