Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.05.2012, 08:18
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Akkuvalitsin ja lataus


Tervehdys!
Varmasti on asiasta keskustelua jo aiemminkin, jotta linkkejä vaan jatkoksi... ;-(

Mitenkähän kannattaisi kytkeä kaksi akkua ja laturia sekä akkuvalitsin 1-2-1+2-0 -kytkin niin että pelittää parhaiten?

Tarve olisi taata aina auton perustoiminnoille virta ja saada vinsseillekin kunnon sähköt.

Onnistuuko jos;
-yksi akku päälaturilta, joka tulee valitsimen kautta josta aina "perussähköt autoon".
-toinen akku omalta laturilta suoraan akulle, josta virrat vinssille.
-"hyppyjohto" akkujen väliin valitsimen kautta, jotta saadaan myös purettua virtoja suuntaan tai toiseen, mutta saadaan pidettyä tarvittaessa vinssiakkusysteemi ihan omana piirinään.

Vai sekoaako lataus tai akut?

Jos esim akku kakkonen on vinssauksesta kovin vajaa ja kääntää valitsimen 1+2 -asentoon, niin kaiketi täydempi akku antaa aika nopeasti ison osan virrastaan kakkoselle ja sitten on kaksi puolivajaata akkua?

Miten homma siis toimisi parhaiten? Mitään sähköisiä hienoja heebeleitä en haluaisi laittaa, jotakin erotusreleitä ym. mutta kahden akun järjestelmä pitäisi olla.

TT

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.05.2012, 09:42
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Jos auto käyja lataa ja sulla on vinssiakku tyhjä, ja ajoakku täynnä, ja kytket ne yhteen, niin ei siinä muuta tapahdu kuin vinssiakku alkaa latautumaan laturilta tulevalla virralla.

siis normaalit pääkytkimet vain molemmille akuille ja sitten ylimääräinen kytkin, jolla akkujen + navat kytketään yhteen.

Ja lataukset ei sekoa millään tavalla, laturit vain lataa epätäsaisesti (siis jompi kumpi laturi voi ladata täysillä, ja toinen ei ollenkaan)
mutta tämä ei pitäisi aiheuttaa ongelmia, ei ainakaan jos laturi ei ole moottorinohjauksen perässä (siis uusien autojen)

Ja jos tuon yhteenkytkennän haluaa automaattiseksi, niin bilteman erotusrele voisi toimia?, jossain topiikissa testailin sellaista.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.05.2012, 09:53
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

Oma näkemys olisi notta jos on kaksi laturia ja kaksi akkua niin kytkee vaan kummankin lataamaan omaansa ja akkujen väliin välikaapeli mihin laittaa päävirtakytkimen , että tarvittaessa saa ne akut kytkettyä toisiinsa rinnan.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.05.2012, 10:45
Td5:n Avatar
Td5 Td5 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.10.03
Sijainti: Vantaa, Suomi.
Viestit: 468
Perusasetus

My humble opinion....

Jätä pois kaikenmaailman jakokytkin jutut sun muut härpäkkeet. Yksinkertaiset jutut
on parhaita.
- Ostat yhtaikaa 2 kpl samanlaista laadukasta akkua jolloin ne on oletettavasti yhtä vanhoja.
- Kytket ne rinnan hyvillä kaapeleilla & kengillä, riittävästi paksuutta.
- Laitat hyvälaatuset pääkytkimet sekä vinssipiirille ja autolle
- Lisäät jonnekkin tommosen yksinkertaisen jännite indikaattorin.
http://www.flinkenberg.fi/batteries/ctek.html
"Comfort indicator" siit näet helposti missä tilassa akut on.
- Käytät älliä kun vinssaat, jos ei auto lähde liikkeelle, koita jotain muuta juttua,
älä vedä vinssiä rikki / akkuja tyhjäksi.

Näillä on menty ja autossa kompressori jääkaappi & tietsi joka päällä reissuissa koko ajan.
Vinssistä on sähköt pois kun ei käytetä ja kun auto odottelee seuraavaa reissua on autosta
pois sähköt siit toisesta pääkytkimestä. Aina tuntuu olevan jotain pientä kulutusta joka
hissukseen tyhjentää akut. Jos jotain lisäisin, niin käsikaasun jolla sais tyhjäkäyntikierroksia
nostettua kun touhuaa jumipaikoissa, akku lataantuis.

Aika lailla on vinssailtu eikä ole viel 2x55A keltasesta Optimasta sähköt loppunut.
Näin tehden sulla on max akkukapasiteetti käytössä, mutta toki on älliä käytettävä
ettei niit akkuja vedä tyhjiks ja motti sammuu.
__________________
Juha
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.06.2012, 08:16
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Oma näkemys olisi notta jos on kaksi laturia ja kaksi akkua niin kytkee vaan kummankin lataamaan omaansa ja akkujen väliin välikaapeli mihin laittaa päävirtakytkimen , että tarvittaessa saa ne akut kytkettyä toisiinsa rinnan.
jos tosiaan 2 laturia, niin sitten just noin. Ei pura toinen toista ja säilyy auti ain käynnistyskelpoisena kun vinssiakku erillisenä. pieni tarkennus vielä edelliseen viestiin: kun kaksi akku kytjee rinnakkkain, niin kyllä täydempi akku purkaa lataustaan tyhjempäänn niin kauan kunnes molemmissa on sama lataus.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.06.2012, 08:59
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.403
Perusasetus

Olen samoilla linjoilla edellisten kanssa: KISS on hyvä periaate tässä asiassa, vaikka mieluusti kaikkea uutta ja erikoista tekniikkaa kokeilenkin. Kytkentään on mielestäni kolme järkevää vaihtoehtoa:

1. Yksi laturi - akut kytketty pysyvästi yhteen
Tämä on paras tapa esimerkiksi kisa-autoon jossa on vain yksi laturi. Itselläni on käytössä tämä.

2. Yksi laturi - akut erotettuna päävirtakatkaisijalla (katkaisija normaalisti kiinni)
Tämä on hyvä jos on tarpeen esimerkiksi jäädä leiriytymään pidemmäksi aikaa ja halutaan varmistaa että auto lähtee vielä käyntiin vaikka hupiakku olisi päässyt tyhjäksi. Erotus onnistuu myös automaattireleellä, mutta en nää siitä juurikaan hyötyä.

3. Kaksi laturia - kumpikin laturi lataa omaa akkua; akut erotettuna päävirtakatkaisijalla (katkaisija normaalisti auki)
Paras vaihtoehto jossa saadaan tarvittaessa ~tuplattua latausvirta ja akkukapasiteetti vinssaussessioihin. Yhden laturin hajoaminen ei keskeytä matkantekoa eikä hupiakun tyhjentyminen estä käynnistymistä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.06.2012, 09:17
nenonen2 nenonen2 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.09
Sijainti: haapamäki
Viestit: 196
Perusasetus

Ilmeisesti kyse 12V systeemistä? Eikös tässä tapauksessa myös toimisi tuo normaali akun erotusrele joka ottaa ohjauksen laturilta. Eli lisälaitteet lisäakkuun ja auton omat sähköt omaan akkuun. Lisäakku lataa aina kun auto käynnissä mutta ei kuitenkaan tyhjää auton omaa akkua mikäli auto ei ole käynnissä. Ja lisäksi kun heittää tuon erotusreleen rinnalle vielä ohjaus napin niin jos auton oma akku jostain syystä tyhjenee niin voi painaa napista lisävirtaa.
Ai olitkin sanonut että et halua laittaa moista. Oliko tähän mikä syy? Tai siis että erityisen vaikea tai hankala tuo rakenne ei ainakaan ole.

Viimeksi muokannut nenonen2 : 02.06.2012 09:21
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.06.2012, 21:19
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
jos tosiaan 2 laturia, niin sitten just noin. Ei pura toinen toista ja säilyy auti ain käynnistyskelpoisena kun vinssiakku erillisenä. pieni tarkennus vielä edelliseen viestiin: kun kaksi akku kytjee rinnakkkain, niin kyllä täydempi akku purkaa lataustaan tyhjempäänn niin kauan kunnes molemmissa on sama lataus.
Ei pura täyttä akkua jos auto lataa!

Siis jos sinulla on kaksi esim. 100 Ah akkua, joista toinen on 95% tyhjä, ja toinen täynnä, ja auto lataa vaikkapa 20 Appeeria akkuihin:

Akkujen napajännite asettuu noin 13.0 - 13,5 voltin tietämille käytännössä heti, ja tuolla napajännitteellä täysi akku ei purkaannu käytännössä ollenkaan.

Tilanne hivenen huononee, jos auto ei lataa ollenkaan, sillä täyden akun napajännite on hivenen vajaa 13 volttia, ja tyhjän akun napajännite 12 V, tai jopa alle.

Ja kun nuo kytketään yhteen, niin täysi akku lähtee lataamaan tyhjää PIENELLÄ virralla, mutta enenkä täyden akun kapasiteetista on lähtenyt 1/3 osa, niin aikaa on kulunut niin pitkään, että tuo täyden akun tyhjeneminen lienee pielin ongelmista. (siis aikaa menee päivä tai useampi)

Tilanne on tietysti aivan toinen mikäli tyhjä akku on rikki/oikosulussa.

Ja sitten kun puhutaan vinssikäytöstä (virrat pyörii suuruusluokkaa 500 Amppeeria) niin päävirtakytkimet joutuu koville.

tuommoinen on minimitasoa http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...n-250-A-80514/

Kerran askartelin tuommoseen akkujen erotus päävirtakytkimeen ylimääräisen mikrokytkimen, niin sai ylimääräisestä öljynpainemittarin anturilta hälytyksen valosummerille. (hälytti jos akkujen erotuskytkin oli kiinni, ja ei ollut öljynpainetta)

Helpoimmalla tuon summerin saa hälyttämään päävirtakytkin päällä olosta, kun pistää päävirtakytkimen auton puolelta summerin kautta ylimääräiselle öljykellolle, siis valosummeri soi, jos ei ole öljynpainetta ja päävirtekytkin kiinni.

ja tuommoiset http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...n-100-A-80512/
on tarkoitettu ruohonleikkuriin ja 100A Datsuniin

Ja jos haluatte lisää varmuutta käynnistykseen, niin erottakaa starttimoottorin päävirta (ja solennoidin virta releen kautta päävirrasta) erilleen kaikesta muusta sähköstä:
Starttiakun voi tyhjentää vaan starttimoottorilla, mikäli tuo akkujen välinen päävirtakytkin on auki.

Ja tuohon starttimoottorin akun lataukseen riittää tuo bilteman erotuskytkin, toki rinnalle pitää laittaa oikea päävirtakytkin, sillä tuo herätteen ohjausrele ei vedä, jos käyttöakut TÄYSIN tyhjät.
(ja tuon päävirtakytkimen voi korvata isolla solennoidilla, jonka vetovirta otetaan painonapilla käynnistysmoottorin akulta, jolloin käynnistinmoottorin akkua voidaan käyttää myös vinssin apuakkuna)

Ja sitten se, että akkujen pitää olla täysin samanlaiset, ikäiset jne, ei haittaa, mutta ei se nyt niin välttämätöntä ole, varsinkin jos ne ei ole yhteenkytkettyinä, kun auto seisoo yli yön tai pidempään
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.06.2012, 21:58
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ei pura täyttä akkua jos auto lataa!

Siis jos sinulla on kaksi esim. 100 Ah akkua, joista toinen on 95% tyhjä, ja toinen täynnä, ja auto lataa vaikkapa 20 Appeeria akkuihin:

Akkujen napajännite asettuu noin 13.0 - 13,5 voltin tietämille käytännössä heti, ja tuolla napajännitteellä täysi akku ei purkaannu käytännössä ollenkaan.

Tilanne hivenen huononee, jos auto ei lataa ollenkaan, sillä täyden akun napajännite on hivenen vajaa 13 volttia, ja tyhjän akun napajännite 12 V, tai jopa alle.

Ja kun nuo kytketään yhteen, niin täysi akku lähtee lataamaan tyhjää PIENELLÄ virralla, mutta enenkä täyden akun kapasiteetista on lähtenyt 1/3 osa, niin aikaa on kulunut niin pitkään, että tuo täyden akun tyhjeneminen lienee pielin ongelmista. (siis aikaa menee päivä tai useampi)

Tilanne on tietysti aivan toinen mikäli tyhjä akku on rikki/oikosulussa.

Ja sitten kun puhutaan vinssikäytöstä (virrat pyörii suuruusluokkaa 500 Amppeeria) niin päävirtakytkimet joutuu koville.

tuommoinen on minimitasoa http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...n-250-A-80514/

Kerran askartelin tuommoseen akkujen erotus päävirtakytkimeen ylimääräisen mikrokytkimen, niin sai ylimääräisestä öljynpainemittarin anturilta hälytyksen valosummerille. (hälytti jos akkujen erotuskytkin oli kiinni, ja ei ollut öljynpainetta)

Helpoimmalla tuon summerin saa hälyttämään päävirtakytkin päällä olosta, kun pistää päävirtakytkimen auton puolelta summerin kautta ylimääräiselle öljykellolle, siis valosummeri soi, jos ei ole öljynpainetta ja päävirtekytkin kiinni.

ja tuommoiset http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...n-100-A-80512/
on tarkoitettu ruohonleikkuriin ja 100A Datsuniin

Ja jos haluatte lisää varmuutta käynnistykseen, niin erottakaa starttimoottorin päävirta (ja solennoidin virta releen kautta päävirrasta) erilleen kaikesta muusta sähköstä:
Starttiakun voi tyhjentää vaan starttimoottorilla, mikäli tuo akkujen välinen päävirtakytkin on auki.

Ja tuohon starttimoottorin akun lataukseen riittää tuo bilteman erotuskytkin, toki rinnalle pitää laittaa oikea päävirtakytkin, sillä tuo herätteen ohjausrele ei vedä, jos käyttöakut TÄYSIN tyhjät.
(ja tuon päävirtakytkimen voi korvata isolla solennoidilla, jonka vetovirta otetaan painonapilla käynnistysmoottorin akulta, jolloin käynnistinmoottorin akkua voidaan käyttää myös vinssin apuakkuna)

Ja sitten se, että akkujen pitää olla täysin samanlaiset, ikäiset jne, ei haittaa, mutta ei se nyt niin välttämätöntä ole, varsinkin jos ne ei ole yhteenkytkettyinä, kun auto seisoo yli yön tai pidempään
Kiitos tarkennuksesta.

Mun alkeissähköopin mukaan kun laitetaan toinen akku, jonka jännite on 12,8 V ja toinen jossa jännite on 12,5 V yhteen, niin kyllä siinä alkaa tuo jännite-ero tasaantumaan ja toisessa akussa kemiallinen reaktio joka purkaa ja toisessa toisinpäin. Tämä siis silloin kun akut ovat rinnankytkennässä ilman, että mistään tulee ulkoista jännitettä eli esim. latausta. Koska yhdyskaapelit ovat paksuja ja ohmit siis pieniä, nousee tasoitusvirta suureksi, mutta eipä sitä mistään huomaa kaapelit kun kestää tuon hyvin.

Kun laturi alkaa lataamaan, niin silloin molemmilla akuilla on sama jännite kun ne kerran ovat yhdessä. Minä väitän, että laturi lataa kumpaakin akkua, mutta oikeasti siihen tyhjempään menee enemmän virtaa, mutta jos akut ovat olleet yhdessä pitemmän aikaa, niin silloin latausvirrat jakaantuvat tasan, jos akut vaan ovat samanlaiset. Olet oikeassa siinä, että kun laturin syöttämä jännite on luokkaa 13,5-14,4 V, niin virta tulee sieltä laturista eli ylemmästä jännitteestä noihin akkuihin. Tämä ei kuitenkaan poista akkujen tasaantumista niin kauan kuin ne ovat yhdessä toisiinsa. Onko tällä sitten merkitystä käytännössä on sitten eri asia

Kannatan myös isovirtaisia pääkytkimiä ja erillisiä akkuja startille ja omaa akkua muille toiminnoille. Olen samaa mieltä myös tuosta biltema erotusrele+starttiakkuasiasta, ei tartte latausta juurikaan jos ei paljoa starttailla

Tuo öljynpaine+erotuskytkimen mikrokytkin on hyvä ajatus.

Noissa akkuhommissa huolestuttaa eniten se, jos kaapelit hiertyy ja tule oikosulku, helposti palaa koko laitos, pääkytkin on tosi hyvä olla. Veneessä mulla on aina laiturissa ollessa virrat pois ja kytkimen avaimet kotona, niin ei vorotkaan saa konetta käyntiin ilman työkaluja
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
BJ:N lataus Holle Tekniikka & Jutustelu 20 29.11.2010 21:31
psp:n lataus? ärjy Chit-Chat 4 30.01.2010 14:36
hj lataus GENOBI Tekniikka & Jutustelu 3 29.05.2009 21:19
hj lataus proto Tekniikka & Jutustelu 10 06.04.2009 10:51
hj.n lataus hampuusi Tekniikka & Jutustelu 5 25.01.2007 20:35


Sivu luotu: 04:09 (GMT +2).