|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
Peräkärryn akselintuentaJep, eli haaveissa olisi värkätä jarrullinen 1-akselinen peräkärry, ilmajousituksella. Mitä sanoo lakikirja akselintuennasta peräkärryn kohdalla, tuleeko olla riittävällä akselimassalla olevat tehdastekoiset tukivarret kuten autojen kohdalla, vai onko kärryn kanssa helpompaa? Ja mikä katsottaisiin peräkärryn kohdalla tehdastekoiseksi mikäli moinen on vaatimuksena? Tai miten on lehtijousien kanssa, mikä katsotaan kärryyn sopivaksi lehtijouseksi ja mikä ei? Eli onko mahdollista laittaa "leimalehdet" ja niiden lisäksi tukivarret + ilmapussit kuten lehtijousitettuun autoon esim. nelilinkkiä tehdessä? Vai onko koko idea täysin tuhoontuomittu heti alkuunsa?
|
#2
|
||||
|
||||
Lakikirja eikä mikään muukaan opus ei sano oikeestaan yhtään mitään. Teet niinkuin hyvältä tuntuu, takaat itte että kestää ja esität selvityksiä mistä vaaditaan, eli jarruista ja akselimassasta sekä tietty aisasta, jos sitten et tee sellasta jatkuvaa rakennetta mitä ei AKEn ohjeen mukaan katsota aisaks.
|
#3
|
|||
|
|||
Varmaan ilmajousitetulla kärryllä on tarkoituksensa, mutta itsellä on lehtijousten ja keinutelin yhdistelmä jarruin. Vierekkäin on kaksi lehtijousipakkaa yhden sijasta. Tuntuu menevän aika hyvin useimmilla alustoilla ja erilaisilla kuormilla.
|
#4
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ilmajousitusta haikailen lähinnä korkeussäädön takia, sekä tietysti sen takia että muilla ei ole samanlaista. Tällä kärryprojektilla ja järjellä ei keskenään ole juurikaan tekemistä, vaikkakin kärryä tultaneen töissäkin käyttämään. |
#5
|
||||
|
||||
Lainaus:
Yks.hyv. meillä 150 € O1/O2-luokan peräkärryille, eli säästöä voi tulla parikin sataa verrattuna johonkin toiseen paikkaan. Aisoja saa esim. http://www.teohydrauli.fi/web_kauppa...ist&m_group=14 Alle 200 € suurin osa näistäkin. Eli kyllä omatekelekärry kannattaa jos haluaa yhtään persoonallisemman mitä kaupasta saa, ja miksei vaikka muutenkin jos aikaa ja tarpeita löytyy sopivasti. Kärryn rungon voi myös siis tehdä niin ettei siinä tulkita olevan aisaa, joten lopullinen hinta verrattuna vanhoihin aikoihin ei ole noussut kuin n. 100 € (jos puhutaan jarruttomasta). Monesti vaan tuumataan että siihen palaa useampia satasia rahaa, ei kannata, vaikka se ei ole totta kun etsii sopivan hintaisen katsastusaseman. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 25.01.2011 09:59 |
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
#7
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mun mielestä kärryn itse tekeminen on kannattavaa vain siinä tapauksessa jos valmiina ei saa sopivaa. Mullakin on tämänlainen projekti menossa eli autolla hinattava iso raepuhalluskaappi Onko ilmajousikärryssä huomioitu mitä se tykkä oleilla mahdollisesti pitkiä aikoja käyttämättä ja sitten kärryä tarviikin yllättäen talvella kovassa pakkasessa? |
#8
|
||||
|
||||
Kiitoksia linkeistä. Niistähän saikin lähes kaiken tarpeellisen tiedon...
|
#9
|
||||
|
||||
Niin kauan kun ilmajousitusjärjestelmässä ei ole vettä, niin toimii oikein hyvin. Yleisin riesa se on raskaalla puolellakin että venttiili on joko jäässä, tai sit jään takia särkynyt (jos venttiilin sisukset on muovia). Tuonkin ongelman välttää kun venttiilin asentaa siten että vesi pääsee pois huohottimen kautta.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#10
|
||||
|
||||
Lainaus:
Osaatko/osaako juku muu heittää linkin mistä löytyy faktaa valoista ,siitä aisahommasta ym.,sviddu kun kvg ei tunnu toimivan tässä kohtaa... |
#11
|
||||
|
||||
Lisäpöytäkirja kertoo mitä tarvitaan: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/AF753...jaO1O2O3O4.pdf
Esim lausunto valojen asennuksesta ja alleajosuojasta. Ohje vetoaisasta: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/D7278...7_vetoaisa.pdf Aisaesimerkkejä: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/17D4D...lereistamv.pdf Hyväksytyn aisan saa kuulemma jo alle 300e Valoista esim tuolla sivulta 52 alkaen: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/65BD1...jaVersio20.pdf
__________________
Harbor Cruisers Viimeksi muokannut baxxter : 25.01.2011 08:04 |
#12
|
|||
|
|||
Hetkinen, vieläkö peräkärryjä kannattaa/voi tehdä itse, eikö tässä vasta lait muuttunu niin että ne itse tekemät kärryt vaatiin jonkin kalliin tyyppihyväksyntä jutskan? Näin ainakin katsastusinssi sanoi tutulleni että ei kannata nykyään vaivautua itse kärryn tekoon.
|
#13
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Peräkärryn kuomu | khonkonen | O/M/V Muut | 5 | 14.09.2009 20:21 |
Peräkärryn lisälaidat | Killer-Wo | Chit-Chat | 7 | 10.05.2009 23:12 |
Peräkärryn talvirengastus | hector | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 14.11.2006 23:46 |
OT:Peräkärryn rengaskoko ? | Jyri | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 09.07.2005 21:44 |
OT: peräkärryn vääntösauvajousituksesta | -MaTTi- | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 29.05.2005 18:42 |