Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.09.2023, 05:47
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 3.861
Perusasetus

Poliisi harkitsee autokaistojen vähentämistä ylinopeuksien karsimiseksi


"Asiasta on kirjoittanut Yle, joka on haastatellut poliisiylitarkastaja Pasi Rissasta Poliisihallituksesta. Rissasen mukaan yksi keino nopeuksien alentamisessa voisi olla kaistojen vähentäminen. Käytännössä tämä tarkoittaisi esimerkiksi sitä, että kaupunkien monikaistaisten ja maantientyyppisten teiden ajokaistojen määrää vähennettäisiin."

Lisää: https://www.iltalehti.fi/autouutiset...f-5f03f0895a9a

Siinä taasen aivopierua oikein kerrakseen! Eli monsieur Rissasen mielestä vaikka PK:n kehät yksikaistaisiksi niin loppuu kaahailu ja liikenne senkun vain sujuvoituu entisestään...

__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.09.2023, 07:47
james_III:n Avatar
james_III james_III ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 11.11.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.171
Perusasetus

Yrityksistä huolimatta täkäläisiin kauppaloihin kun ei ole tuota ruuhkaa ja sen suomia ongelmia saatu vieläkään aikaseksi, kovat keinot on todellakin otettava käyttöön. Kyllä se ruuhkamaksu vielä saadaan aikaan, ruuhkien kanssa nyt vähä ollu vielä haasteita.
__________________
Offi videoita: klik
Videot myös utreonissa
TurataanHuttua: klik
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.09.2023, 08:26
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.949
Perusasetus

Eikös autoon olisi helpompi suunnitella vakionopeudensäädin, joka huomioi nopeusrajoitukset ja tällaisia kuulemma on jo.

Vapaana cowboynä auringonlaskuun ratsastamisen aika autolla on mennyt pois kasvukeskusten luota.

Turvallisuutta ja sujuvuutta toisi yhtä nopeasti kulkevat ajopelit. Mopoautot oli epäyhteensopivia liikennevirtaan.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.09.2023, 07:56
J-J J-J ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.12.20
Sijainti: Heinola
Viestit: 41
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
"Asiasta on kirjoittanut Yle, joka on haastatellut poliisiylitarkastaja Pasi Rissasta Poliisihallituksesta. Rissasen mukaan yksi keino nopeuksien alentamisessa voisi olla kaistojen vähentäminen. Käytännössä tämä tarkoittaisi esimerkiksi sitä, että kaupunkien monikaistaisten ja maantientyyppisten teiden ajokaistojen määrää vähennettäisiin."

Lisää: https://www.iltalehti.fi/autouutiset...f-5f03f0895a9a

Siinä taasen aivopierua oikein kerrakseen! Eli monsieur Rissasen mielestä vaikka PK:n kehät yksikaistaisiksi niin loppuu kaahailu ja liikenne senkun vain sujuvoituu entisestään...
Siinä on taas äly ja väläys äänessä!
Itse ajelen tuollaisen 400km siirtymän kerta viikkoon muun arkiajelun lisäksi. Siihen ei toki hirveästi kaupunkien sisääntuloväyliä osu Jyväskylä-Vaajakoski kierron lisäksi. Ja voin luvata, että jos koko matkan olisi nelikaistaista eli kaksi per suunta, niin keskinopeus varmasti nousisi, mutta huippunopeus laskisi. Ja ei, en edes tee kamikaze-ohituksia eikä tuo maantieajoon varattu kulkine ole mikään raketti kiihtymään. Fakta vain on se, että ohitustilanteissa tulee ajettua usein yli sallitun koska mahdollisuudet sen oman lain salliman matkanopeuden pitämiseen myös ohittaessa on rajalliset (lyhyet ohituskaistat, harvat muut turvalliset ohituspaikat). Ja ei, en myöskään ole ruuhkassaohittelija. Tajuan kyllä kun tien sujuva maksimikapasiteetti on ylitetty ja ohittelusta on vain haittaa sujuvuudelle.

Miten olisi nopeusvalvonnan lisääminen ylinopeuksien suitsimiseksi?

Ja jos nyt puhutaan pelkästään sisääntuloväylien vauhtisokeudesta, niin siihen radikaali ehdotus. Automaattinen liikenteenvalvonta, jonka yhteyteen selkeä näyttö kertomaan nopeus ja/tai varoittamaan ylinopeudesta. Tuo olisi riittävä muistutus vauhdin pudottamisesta jos siis puhutaan vain vauhtisokeus-tyyppisestä ylinopeudesta. Tahallinen ylinopeus valvontapisteen jälkeen tai -pisteiden välillä on asia erikseen.

Automaattinen liikenteenvalvonta olisi yleisesti muuten ihan kannatettava vaihtoehto nopeusvalvontaan, mutta osa kuljettajista ei tiedä omaa nopeuttaan.. Viikottain nostaa verenpainetta kuljettajat, jotka ajavat jo valmiiksi rajoituksen mukaan ja sitten valvontatolpan kohdalla pudottavat noupeutta vielä sen 5-9 km/h eli vauhti laskee liki 10km/h alle rajoituksen. Pelkkä ajatus saa veren kiehumaan niin että parempi varmaan asentaa nokkapellin alle joku tyfooni jolla pelästyttää paskat housuun ennenkö ajan rattiraivopäissäni päälle.

Hirveästi ei myöskään lämmitä ylinopeussakkojen koventaminen, jos ei ole resursseja niitä sakkoja jaella. Miten olisi toistuvista ylinopeuksista kiristyvä rangaistus? Edellyttäisi tietysti sekin sitä, että niitä nopeuksia joku valvoisi.

Mutta yhtä kaikki. Kaahailuun puuttuminen liikenteen sujuvuutta heikentämällä kuuluun sarjaan rankaistaan kaikkia muutamien hölmöilystä.
Systemaattinen ylinopeus eli useimmat ajaa liian lujaa johtuu rajoituksen huonosta täytäntöönpanosta.
Sumputtamisella vain lisätään riskikäyttäytymistä. Kaahaajat kaahaa aina.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.09.2023, 15:35
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 3.861
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja J-J Näytä viesti
Tahallinen ylinopeus valvontapisteen jälkeen tai -pisteiden välillä on asia erikseen.
Tämä poistuisi keskinopeuden valvonnalla, mikä lie teknisesti on mahdollista ollut jo iet ja ajat. Mutta kun ei.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja J-J Näytä viesti
osa kuljettajista ei tiedä omaa nopeuttaan.. Viikottain nostaa verenpainetta kuljettajat, jotka ajavat jo valmiiksi rajoituksen mukaan ja sitten valvontatolpan kohdalla pudottavat noupeutta vielä sen 5-9 km/h eli vauhti laskee liki 10km/h alle rajoituksen. Pelkkä ajatus saa veren kiehumaan
Tai että 80 alueella ajetaan ruuhkassa varoiksi sitä pikkaisen alle mittarin ilmoittamaa, ja tolpan kohdalla vielä varoiksi jarrutetaan 60iin ettei vain välähdä. Tähän kun yhdistetään kimmotteliat ja oman elämänsä "Keket" niin ei tarvitse ihmetellä liikenteen sujumattomuutta kameravalvotuilla osuuksilla.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja J-J Näytä viesti
Mutta yhtä kaikki. Kaahailuun puuttuminen liikenteen sujuvuutta heikentämällä kuuluun sarjaan rankaistaan kaikkia muutamien hölmöilystä.
Systemaattinen ylinopeus eli useimmat ajaa liian lujaa johtuu rajoituksen huonosta täytäntöönpanosta.
Sumputtamisella vain lisätään riskikäyttäytymistä. Kaahaajat kaahaa aina.
Aamen.




Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Eikös autoon olisi helpompi suunnitella vakionopeudensäädin, joka huomioi nopeusrajoitukset ja tällaisia kuulemma on jo.
Huomenta. Eli siis "broblem solved"!
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.09.2023, 18:13
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 936
Perusasetus

Ajokorttiin virhepistesysteemi auttaisi ehkä hiukan.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.09.2023, 16:25
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.949
Perusasetus

Mitähä järkeä autoihin on tehdä ominaisuuksia, että kulkee yli 200 km/h ja kiihtyy hirveästi jos sellaisia ei voi laillisesti käyttää?

Voisi enempi tehdä turvallisen ajon ominaisuuksia. Turvallinen ajo voi olla joutuisakin. Monen työkoneen kanssa reuhtomaton tyyli paras. Miksei autollakin.

Paremmat vakkarit ja rajoittimet kehiin. Vois ajatella positiivisesti ajon optimointijärjestelmänä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.09.2023, 16:45
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 3.861
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Mitähä järkeä autoihin on tehdä ominaisuuksia, että kulkee yli 200 km/h ja kiihtyy hirveästi jos sellaisia ei voi laillisesti käyttää?

Voisi enempi tehdä turvallisen ajon ominaisuuksia. Turvallinen ajo voi olla joutuisakin. Monen työkoneen kanssa reuhtomaton tyyli paras. Miksei autollakin.

Paremmat vakkarit ja rajoittimet kehiin. Vois ajatella positiivisesti ajon optimointijärjestelmänä.
Tuon "ajatusten Tonavuuden" kun jaksaisi pilkkoa! Juu´u, kyllähän siinä kokonaispaketissa pointti, mutta kun se kuski on vaan aina se heikoin lenkki.

Edit: Jotenkin tuosta tuli mieleen kommunismin & EU:n holhous kimpassa...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.

Viimeksi muokannut wikke : 29.09.2023 16:48
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.09.2023, 13:33
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.043
Perusasetus

Vielä parempi keino ylinopeuksien välttämiseksi on poistaa tieverkosto kokonaan.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 30.09.2023, 19:06
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.865
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Vielä parempi keino ylinopeuksien välttämiseksi on poistaa tieverkosto kokonaan.
Tässähän se tulikin.

Jossain kuumassa etelän kaupungissa kuulemma poistettu jo kaistoja ja suljetaan jatkossa enenervässä määrin katuja autoilta.
Onkohan toiminut miten?
Tyytyväisyys lisääntynyt ja kaikki toiminta virkistynyt ihan uudelle tasolle?

Ennemmin tuntuisi olevan tarvetta järkeville nopeusrajoituksille ja liikenteen sujuvoittamiselle.
Täällä keskemmällä maata tuntuu ihmeelliseltä että valtateillä on 80 ja 60 rajoituksia ja jonossa mennään pahimmillaan se 20km/h alle.. HUOM! JONOSSA!
Minkä takia, kun ei ole autojakaan?
Raskas liikenne ei ole ainakaan täällä jonoista vetovastuussa.. Yhdistelmän edessä jyyrää yleensä aina joku "varovainen" kuljettaja, jolla ei ole mihinkään kiire.

"Varovainen" kuljettaja vetää varman päälle ja pakottaa muutkin tielläliikkujat joko omaan rytmiinsä, tai ohittamaan, jolloin nopeuksien hajonta onkin jo melkoista.

Onko ihminen, joka ei uskalla noita älyttömän alhaisiakaan nopeusrajoituksia käyttää täysimääräisesti, enää liikennekelpoinen?

Onko kuljettaja joka pelkää ajamista päätieverkollakin, enää sopiva liikenteeseen?

Onko ihme että törkeitä ohituksia tulee, kun ajetaan jonossa yhden, tai useamman "varovaisen" kuljettajan tahtiin?

Ongelma on poliisin harkinnan mukaan kuitenkin nuo ohittajat?
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.10.2023, 07:46
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.043
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Gary Grand Näytä viesti
Onko kuljettaja joka pelkää ajamista päätieverkollakin, enää sopiva liikenteeseen?
Ei.
Työkaverini sanoin: ajokortteja jaetaan liian demokraattisesti
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 02.10.2023, 08:17
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Ei.
Työkaverini sanoin: ajokortteja jaetaan liian demokraattisesti
Esim. omalla kotitiellä melko vanhat autoilee. Kaahailijat ollut nuoria.

Muutama vuosikymmen rakennettu yhteiskuntaa autoilun varaan. Ilman ajokorttia hankala kehittää mitään, jossa fyysistä liikuteltavaa.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 03.10.2023, 10:32
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.315
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Esim. omalla kotitiellä melko vanhat autoilee. Kaahailijat ollut nuoria.
Pari päivää sitten "omalla kotitiellä" melko vanha pappa oli ajaa risteyksessä meidän emännän päälle, kun ei pää kääntynyt vasemmalle yhtään katsoakseen, tuleeko sieltä joku. Pappa lasketti risteykseen ympärilleen katsomatta. Kai "oma" tuttu kotitie oli niin hyvin muistissa, ettei siinä ennenkään ole keneenkään osuttu, joten ei huolta nytkään.

Siinä risteyksessä on papan tulosuunnassa väistämisvelvollisuutta osoittava kärkikolmio, vain se yksi. Takapenkillä istunut mamma taisi olla kuljettajan silminä, kun oli ilmeestä päätellen kuulemma huomannut sivuikkunasta tilanteen, mutta ei kai sitten ehtinyt komentaa pappaa jarruttamaan ajoissa.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 02.10.2023, 08:17
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 176
Perusasetus

Ja sitten kun vähentämisen jälkeen autokaistoja on vain yksi per suunta, niin seuraavana vaiheena on vielä pk-seudun (ainakin Hgin) kaduilta jo tutuksi tullut bussipysäkkien levennyksien poistaminen ja korkeat kanttikivet sillä ainoalla ajokaistalla pysäkin kohdalla pysähtyneen bussin ohittamisen estämiseksi. Ai mihin sitä maavaraa tarvitaan katuajossa.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 05.10.2023, 13:56
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.470
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
Ja sitten kun vähentämisen jälkeen autokaistoja on vain yksi per suunta, niin seuraavana vaiheena on vielä pk-seudun (ainakin Hgin) kaduilta jo tutuksi tullut bussipysäkkien levennyksien poistaminen ja korkeat kanttikivet sillä ainoalla ajokaistalla pysäkin kohdalla pysähtyneen bussin ohittamisen estämiseksi. Ai mihin sitä maavaraa tarvitaan katuajossa.
Joo, ennen oli bussipysäkin kohdalla levennys, nyt on pahimmillaan kavennus. Ettei pysähtynyttä bussia voi mitenkään ohittaa turvallisesti/laillisesti. Näin bussi ei ole enää hitaampi kuin henkilöauto, joten autoilijat luontevasti suorastaan haluavat siirtyä joukkoliikenteen käyttäjiksi..!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Poliisi-Cruiseri Rompe1 Chit-Chat 6 04.11.2010 21:22
Poliisi valvoo sjeeppi Chit-Chat 14 19.07.2009 09:14
poliisi Rekisteröimätön Chit-Chat 13 14.01.2009 22:11
Poliisi on... sippis Chit-Chat 25 03.01.2005 01:04
Poliisi-huumoria mikk0 Jokes 1 26.07.2004 23:07


Sivu luotu: 00:16 (GMT +2).