|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
Poliisi harkitsee autokaistojen vähentämistä ylinopeuksien karsimiseksi"Asiasta on kirjoittanut Yle, joka on haastatellut poliisiylitarkastaja Pasi Rissasta Poliisihallituksesta. Rissasen mukaan yksi keino nopeuksien alentamisessa voisi olla kaistojen vähentäminen. Käytännössä tämä tarkoittaisi esimerkiksi sitä, että kaupunkien monikaistaisten ja maantientyyppisten teiden ajokaistojen määrää vähennettäisiin." Lisää: https://www.iltalehti.fi/autouutiset...f-5f03f0895a9a Siinä taasen aivopierua oikein kerrakseen! Eli monsieur Rissasen mielestä vaikka PK:n kehät yksikaistaisiksi niin loppuu kaahailu ja liikenne senkun vain sujuvoituu entisestään...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#2
|
||||
|
||||
Yrityksistä huolimatta täkäläisiin kauppaloihin kun ei ole tuota ruuhkaa ja sen suomia ongelmia saatu vieläkään aikaseksi, kovat keinot on todellakin otettava käyttöön. Kyllä se ruuhkamaksu vielä saadaan aikaan, ruuhkien kanssa nyt vähä ollu vielä haasteita.
|
#3
|
|||
|
|||
Eikös autoon olisi helpompi suunnitella vakionopeudensäädin, joka huomioi nopeusrajoitukset ja tällaisia kuulemma on jo.
Vapaana cowboynä auringonlaskuun ratsastamisen aika autolla on mennyt pois kasvukeskusten luota. Turvallisuutta ja sujuvuutta toisi yhtä nopeasti kulkevat ajopelit. Mopoautot oli epäyhteensopivia liikennevirtaan. |
#4
|
|||
|
|||
Lainaus:
Itse ajelen tuollaisen 400km siirtymän kerta viikkoon muun arkiajelun lisäksi. Siihen ei toki hirveästi kaupunkien sisääntuloväyliä osu Jyväskylä-Vaajakoski kierron lisäksi. Ja voin luvata, että jos koko matkan olisi nelikaistaista eli kaksi per suunta, niin keskinopeus varmasti nousisi, mutta huippunopeus laskisi. Ja ei, en edes tee kamikaze-ohituksia eikä tuo maantieajoon varattu kulkine ole mikään raketti kiihtymään. Fakta vain on se, että ohitustilanteissa tulee ajettua usein yli sallitun koska mahdollisuudet sen oman lain salliman matkanopeuden pitämiseen myös ohittaessa on rajalliset (lyhyet ohituskaistat, harvat muut turvalliset ohituspaikat). Ja ei, en myöskään ole ruuhkassaohittelija. Tajuan kyllä kun tien sujuva maksimikapasiteetti on ylitetty ja ohittelusta on vain haittaa sujuvuudelle. Miten olisi nopeusvalvonnan lisääminen ylinopeuksien suitsimiseksi? Ja jos nyt puhutaan pelkästään sisääntuloväylien vauhtisokeudesta, niin siihen radikaali ehdotus. Automaattinen liikenteenvalvonta, jonka yhteyteen selkeä näyttö kertomaan nopeus ja/tai varoittamaan ylinopeudesta. Tuo olisi riittävä muistutus vauhdin pudottamisesta jos siis puhutaan vain vauhtisokeus-tyyppisestä ylinopeudesta. Tahallinen ylinopeus valvontapisteen jälkeen tai -pisteiden välillä on asia erikseen. Automaattinen liikenteenvalvonta olisi yleisesti muuten ihan kannatettava vaihtoehto nopeusvalvontaan, mutta osa kuljettajista ei tiedä omaa nopeuttaan.. Viikottain nostaa verenpainetta kuljettajat, jotka ajavat jo valmiiksi rajoituksen mukaan ja sitten valvontatolpan kohdalla pudottavat noupeutta vielä sen 5-9 km/h eli vauhti laskee liki 10km/h alle rajoituksen. Pelkkä ajatus saa veren kiehumaan niin että parempi varmaan asentaa nokkapellin alle joku tyfooni jolla pelästyttää paskat housuun ennenkö ajan rattiraivopäissäni päälle. Hirveästi ei myöskään lämmitä ylinopeussakkojen koventaminen, jos ei ole resursseja niitä sakkoja jaella. Miten olisi toistuvista ylinopeuksista kiristyvä rangaistus? Edellyttäisi tietysti sekin sitä, että niitä nopeuksia joku valvoisi. Mutta yhtä kaikki. Kaahailuun puuttuminen liikenteen sujuvuutta heikentämällä kuuluun sarjaan rankaistaan kaikkia muutamien hölmöilystä. Systemaattinen ylinopeus eli useimmat ajaa liian lujaa johtuu rajoituksen huonosta täytäntöönpanosta. Sumputtamisella vain lisätään riskikäyttäytymistä. Kaahaajat kaahaa aina. |
#5
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Huomenta. Eli siis "broblem solved"!
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#6
|
||||
|
||||
Ajokorttiin virhepistesysteemi auttaisi ehkä hiukan.
|
#7
|
|||
|
|||
Mitähä järkeä autoihin on tehdä ominaisuuksia, että kulkee yli 200 km/h ja kiihtyy hirveästi jos sellaisia ei voi laillisesti käyttää?
Voisi enempi tehdä turvallisen ajon ominaisuuksia. Turvallinen ajo voi olla joutuisakin. Monen työkoneen kanssa reuhtomaton tyyli paras. Miksei autollakin. Paremmat vakkarit ja rajoittimet kehiin. Vois ajatella positiivisesti ajon optimointijärjestelmänä. |
#8
|
||||
|
||||
Lainaus:
Edit: Jotenkin tuosta tuli mieleen kommunismin & EU:n holhous kimpassa...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. Viimeksi muokannut wikke : 29.09.2023 16:48 |
#9
|
||||
|
||||
Vielä parempi keino ylinopeuksien välttämiseksi on poistaa tieverkosto kokonaan.
|
#10
|
||||
|
||||
Lainaus:
Jossain kuumassa etelän kaupungissa kuulemma poistettu jo kaistoja ja suljetaan jatkossa enenervässä määrin katuja autoilta. Onkohan toiminut miten? Tyytyväisyys lisääntynyt ja kaikki toiminta virkistynyt ihan uudelle tasolle? Ennemmin tuntuisi olevan tarvetta järkeville nopeusrajoituksille ja liikenteen sujuvoittamiselle. Täällä keskemmällä maata tuntuu ihmeelliseltä että valtateillä on 80 ja 60 rajoituksia ja jonossa mennään pahimmillaan se 20km/h alle.. HUOM! JONOSSA! Minkä takia, kun ei ole autojakaan? Raskas liikenne ei ole ainakaan täällä jonoista vetovastuussa.. Yhdistelmän edessä jyyrää yleensä aina joku "varovainen" kuljettaja, jolla ei ole mihinkään kiire. "Varovainen" kuljettaja vetää varman päälle ja pakottaa muutkin tielläliikkujat joko omaan rytmiinsä, tai ohittamaan, jolloin nopeuksien hajonta onkin jo melkoista. Onko ihminen, joka ei uskalla noita älyttömän alhaisiakaan nopeusrajoituksia käyttää täysimääräisesti, enää liikennekelpoinen? Onko kuljettaja joka pelkää ajamista päätieverkollakin, enää sopiva liikenteeseen? Onko ihme että törkeitä ohituksia tulee, kun ajetaan jonossa yhden, tai useamman "varovaisen" kuljettajan tahtiin? Ongelma on poliisin harkinnan mukaan kuitenkin nuo ohittajat?
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
Työkaverini sanoin: ajokortteja jaetaan liian demokraattisesti |
#12
|
|||
|
|||
Lainaus:
Muutama vuosikymmen rakennettu yhteiskuntaa autoilun varaan. Ilman ajokorttia hankala kehittää mitään, jossa fyysistä liikuteltavaa. |
#13
|
|||
|
|||
Lainaus:
Siinä risteyksessä on papan tulosuunnassa väistämisvelvollisuutta osoittava kärkikolmio, vain se yksi. Takapenkillä istunut mamma taisi olla kuljettajan silminä, kun oli ilmeestä päätellen kuulemma huomannut sivuikkunasta tilanteen, mutta ei kai sitten ehtinyt komentaa pappaa jarruttamaan ajoissa.
__________________
Jukka |
#14
|
|||
|
|||
Ja sitten kun vähentämisen jälkeen autokaistoja on vain yksi per suunta, niin seuraavana vaiheena on vielä pk-seudun (ainakin Hgin) kaduilta jo tutuksi tullut bussipysäkkien levennyksien poistaminen ja korkeat kanttikivet sillä ainoalla ajokaistalla pysäkin kohdalla pysähtyneen bussin ohittamisen estämiseksi. Ai mihin sitä maavaraa tarvitaan katuajossa.
|
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Poliisi-Cruiseri | Rompe1 | Chit-Chat | 6 | 04.11.2010 21:22 |
Poliisi valvoo | sjeeppi | Chit-Chat | 14 | 19.07.2009 09:14 |
poliisi | Rekisteröimätön | Chit-Chat | 13 | 14.01.2009 22:11 |
Poliisi on... | sippis | Chit-Chat | 25 | 03.01.2005 01:04 |
Poliisi-huumoria | mikk0 | Jokes | 1 | 26.07.2004 23:07 |