|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
Akkujen valinta vinssausta ajatellenToyotassa (lj70) alkoivat akut ilmoitella olevan loppu joten uusien hankinta olisi edessä. Minkälaiset akut olisi parhaimmat vinssausta ajatellen? Aiemmin ollut 2kpl Vartan h3 100ah ja näilläkin on pärjätty, välillä tosin tiukoissa vedoissa ollut virta pulaa. Onko ainut valinta optima ja onko niiden laatu edes entisellään? Kalliita ne nyt ainakin on. Laturina Toyotan 60a ja kaapeleina 70mm2 piuhaa. Vinssi runvan nopia malli.
|
#2
|
|||
|
|||
Minkä ikäinen LJ? ja vakio laturi?Lainaus:
------------------------------------ Jos alkupään LJ-70 ja alkuperäisellä laturilla, niin tuo 60 Amppeeria tulee vasta suhteellisen korkeilla kierroksilla. siis "hiippaillessa/vinssatessa" tyhjäkäynnillä laturilta ei tule läheskään 60 Amppeeria..... Jopa normaaleilla ajokierroksilla (esim. max vääntö) laturi lataa reilusti alle nimellisen, esim. 40(-50) Amppeeria, ja siitä menee (karkea arvio, kun ei tietoa esim. vuosimallista) puhaltimelle noin 8 A, ajovalot n. 9 A parkit+mittaristo 5 A, ja muut; esim. stereot, puhelimet työvalot yms siihen JONKIN verran lisää..... Oletetaan nyt, että 10 amppeeria. (tosi vähän....) Siis kulutus on 8+9+5=22 Amppeeria + hupi@työvalot 10 Amppeeria. -> latausta akuille jää ajokierroksilla 40-(50) 8 (18) amppeeria akkujen lataukseen. Tyhjäkäynnillä akkuja ei ladata käytännössä juuri ollenkaan, jos em. kulutus on käytössä. Ja jos vinssataan, niin silloin auto käy tyhjäkäyntiä? vaikka vinssi """Vinssi runvan nopia malli"" --> Jos "Vinssi runvan nopia malli" niin varmaan ottaa virtaa "jokusen sata amppeeria tiukassa vedossa?" -> olisko akkujen hyytymisien ongelma puutteellinen lataus? Siis jos vinssaat lähes tyhjäksi nuo 2 kpl 100 Ah akkuja, niin tyhjäkäynnillä, työvalot yms. päällä, tms. akuille jää vain muutama Amppeeri virtaa... Jos nuo 2 kpl 100 ah akkuja on tyhjiä, ja ne pitää ladata täyteen, niin normi maantieajossa, läppäri 1/2 puhalluksella, ajovalot valot päällä, (yms Hupi) akuille voisi jäädä 20 Amppeeria? Ja jos 2 kpl 100 Ah akkua, niin (teoriassa, näillähän mennään?) tuo 20 Amppeerin latausvirta saa nuo 2x 100 ah akut täyteen 10 tunnin latauksella, siis käytännössä ajo Pääkaupunkiseudulta Napapiirille.... Siis jos noilla Vartan akuilla olet pärjännyt tuolla "vanhan" LJ-70 60 A alkuperäisellä laturilla, niin toinen laturi tuottamaan sähköä. Ainakin hilux LN-65 olisi kohtuu helposti saanut rakennettua toisen laturin, ja silloin oli mallina bosch:n 90A ulkoisella tuulettimella oleva: nykyään nuo sisäisellä tuulettimella olevat paljon pienempiä.... Tuo alkuperäinen, alipainepumpulla oleva laturi oli ainakin taannoin ongelma; olikohan tehokkain, 90 A alipainepumpulla, ja hinta korkea...) |
#3
|
|||
|
|||
Laittakaahan kommentteja hyvistä akuista. Itsellä kanttilamppuinen LJ ja akut pitäisi uusia. Jatkaako lyijyakuilla (=halpa) vai vaihtaako AGM akkuihin?
Nyt ollut Exide EA770 akut ja olen ollut niihin tyytyväinen (>5v. vanhat). Näyttää mätänet myyvän 129€ kappalehintaan. 50€ lisää niin saisi Exiden EK700 AGM akun. Nykyiset akut kokoa p278xl175xk190mm. Pituutta voi kasvattaa ~20mm mutta muuten haluan pysyä samassa koossa. Toinen keskustelu on sitten latauksen riittävyys. Minulla oli 90 ampeerin laturi ja se ei riittänyt reippaammassa vinssauksessa. Reippaan vinssauksen jälkeen laturi puski 60-70A virtaa korotetulla (1500rpm) tyhjäkäynnillä. Nyt vaihdoin 120A laturiin. Minulla on normaalissa ajossa virran kulutus 20A (käytännössä valot ja lämppäri). Tuohon sitten päälle pumput ja flektit jos sellaisia on. Vinssi ottaa semmoisen 500A vinssatessa (+/-200A riippuen kuormituksesta ja jännitteestä). Karkeasti voi ajatella, että vinssaaminen vastaa auton starttaamista. Eli ilman latausta voi vinssata saman ajan, kuin akuissa riittää hönkä pyörittää starttia. Eli jos meinaat vinssata yli 2 minuuttia niin latauksen pitää olla kunnossa. |
#4
|
|||
|
|||
eipä mittään
Viimeksi muokannut Mika_T : 19.10.2021 21:46 |
#5
|
||||
|
||||
Optiman yellowtop. BJssä 2 x 55Ah ja hodarissa 2 x 75Ah. Edelliset kesti BJssä yli 10v kunnes kypsyivät. Käyttö oli aika rajua suunnistuskisaa ja safaria joissa vedettiin kaikki mehut akuista. Paras noissa on että kestää syväpurkausta johon normi akut saattaa kyykätä. Itse tullut kokeiltua vahingossa pari kertaa niin että autoon jäänyt kompura päälle, yön aikana letku tai suodatin räjähtänyt ja lupsuttanut akut tyhjäksi. Aamulla kompura kävi enää todella harvaan.
Omat kokemukset Optimoista on hyviä mutta maanantaikappaleita ollut paljon kaveripiirissä ja siksi saanut huonoakin mainetta. Ilmeisesti tuotantoa nykyään mexicossa ja laatu vaihtelee? |
#6
|
||||
|
||||
Optima kesti Bobbarissa hyvänä neljä vuotta viimeisen vuoden siten että laturin perästä käyntiin.
Mutta sillä ei vinssata, ja kattllahuoneessa on nihkeesti lämmintä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#7
|
|||
|
|||
Lyijyakkujahan ne AGM:t ja Optimatkin on. Jos laturin säädin antaa akkuvalmistajan määrittämän jännitteen, niin pitäisi sillä latautua täyteen, kun tarpeeksi kauan pörrää. Erillisellä akkulaturilla kannattaa ajoittain varmistaa, ettei jää liian pitäksi aikaa vajaaksi.
__________________
Jukka |
#8
|
||||
|
||||
No enpäs sitten kuitenkaan ostanut optimoita, hinta vaan ratkaisi tälläkin kertaa. Tuttava varaosa myyjä möi nyt exide premium carbon boost EA1000 100ah/900a akkuja 2kpl/285€
Nuo ovat 2v takuulla niin jos menisivät edes sen.. Vanhoista Vartan h3 toinen on paskana, kestivät nyt ainakin 5v joten varmaan olivat hintansa arvoiset ainakin minun käytössä. Auto oli alkuaan käyttöauto, nykyään vain katsasteltu offiauto joka vähällä käytöllä. Laturina ollut vanhaa toyotan vakiota, välillä oli myös Vaneten 90a laturi joka hajosi niin laitoin tilalle uuden Lj70 tarkoitetun 60a laturin. Huollon ja korjauksen takia halusin autoon välillä jotain toyotan tehtaan tarkoittamaa ja noita toyotan omia on vielä hyllyssä varalle. Tarkoitus olisi kuitenkin rakennella toinen laturi tuon toyotan oman rinnalle koska silloinkin kun oli tuo 90a laturi paikallaan niin ei se tuntunut riittävän. Valoja ei ajellessa tyhjää poltella(maastossa), puhallin moottorikin pyörii vain tarvittaessa. Takavinssinä on mekaaninen jolla on sit tiukat paikat pelastettu. Yleensä kun aletaan olla konepelti syvyydessä tiukassa niin ei tuo 80:1 välitteinen runva meinaa jaksaa.. Täytyy nyt kokeilla noilla akuilla ja jonkinlaisella lisälaturilla. Sitten vois vinssin päivittää vaikka 110:1 välitteiseen. |
#9
|
|||
|
|||
Just viiime viikonloppuna 75 yellow top kyykkäsi kesken vinssauksen. Ei jaksanu ees startata enää. aiemmin uralla oli vinssattu sopivasti ja kaikki toimi normaalisti.
Päädyttiin vaihtamaan akku toisesta autosta. Vanhaan kun pääsi käsiksi niin oli kuumunut niin ettei kättä kärsinyt päällä pitää. Juontanee juurensa siitä, että oli elokuussa jäänyt vhf päälle ja ollut 2 kuukautta imemässä virtaa. Akkujännite oli 2.8V. Se virhe tuli luultavasti siinä että autoa käyttämällä latasin sen. Ohje sanoo ilmeisesti että lepojännitteen päästessä alle 11V, pitä ladata muutaman ampeerin virralla täyteen. Pari kertaa aiemminkin on jäänyt kulutusta päälle viikoiksi, mut sillon olen muistaakseni ladannut pikku c-tekillä. Kun akkua tutkiskeli niin kennojen kohdat kannesta on vähän pullollaan.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#10
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#11
|
|||
|
|||
jimnyssä oli 2x75 blue top optimat ei koskaan ongelmia ja oli vanhat akut.
nykyisin 1x75 optima eikä virta ole loppunut. omien kokemusten mukaan optimalla menisin.
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista -mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä- |
#12
|
||||
|
||||
Optimat mäkin laittasin, mut eihän siinä näköjään oo ku laturissa vikaa😅
|
#13
|
|||
|
|||
Odyssey pitäis olla hyvä vinssaus käyttöön. Tuote on myös suojeltu hinnalla. Optima 75 akkuja olen itse käyttänyt useassa eri laitteessa ja ollut tyytyväinen hinta/laatu suhteeseen.
__________________
WWW.RASKAS.FI |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
No sitten mietittiin vähän, että mitenkäs se menee, kun 40-hiluxin laturi ei ole kovin tehokas. Autossa on pari led-baria yhteensä 340W eli nimellisesti 28 ampeeria ja sitten omat ajovalot sekä tietysti takavalot jotain toistakymmentä amppeeria, lisäksi se puhallin, minkä ottamasta virrasta ei mitään hajua. Kyllä se 60km ajon jälkeen pääosin kaikki valot päällä voi akkua vähän tyhjentää. Ensin tietysti hehkutus ja starttaus antaa vähän alkua. |
#15
|
|||
|
|||
Lainaus:
https://www.suomenakut.fi/aurinkoene...4aAmAKEALw_wcB |
#16
|
||||
|
||||
Aikoinaan oli suzukissa joku normi 80 ah akku ja laturi 105A, noilla kesti vinssailla ja tyävalot päälle.
24h kisassa jännitti riittääkö virta ja hyvin tuntui riittävän. eli miettisin tehokkaampaa laturia? |
#17
|
|||
|
|||
Lainaus:
+1 Muistelen että moggiin sain ihan mitoilla vaaksottua orkkis ~40a laturin tilalle noin 100A. Jotain korvallisessa saattoi vähän joutua muuttamaan. Mittoja on hyvä katella vaikka AS-PL sivuilta. Taisi olla siten että noin 100a asti latureita on ihan yhdellä kiilahihnalla joten se saattaa rajata eniten kun sen jälkeen pitää olla moniura tai useampi kiilahihna. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
mönkijän vinssausta | peedro | Chit-Chat | 12 | 21.11.2009 17:32 |
Ensi kesää ajatellen... | nana | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 10.10.2008 12:21 |
turvallista vinssausta! | mauno | Chit-Chat | 32 | 03.10.2006 15:31 |
Vinssausta, oppitunti 1 | Chit-Chat | 4 | 09.11.2005 14:05 | |
Puihin nojaamista ja vinssausta | Peeveli | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 23.10.2005 22:17 |