|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
Lapin likan lantikkaJoo, tässä itekkin uskaltauduin aloittelemaan kertomaan omasta surkuhupaisasta lantikka rojektista. Taisi ola marraskuuta 2014, kun tuli ostettua Land Rover Discovery ykkönen. Halavalla sai ihan hyvän. Lokareita oli avarrettu ja korotusjouset oli, siinäpä mitä oli tehty valmiiksi maastoominaisuuksia parantaakseen. Otteessa on 255/85/16 renkulat ja saman kokoiset mudterrainit oli alla. Auto oli katsastamaton, oli pientä hitsausta vailla, vilkku särki ja pakkivalo ei pelittäny. Vitonen ei toimi ja kakkonen on kulunu. Semmosta se on kun ilman öljyjä ajelee ja kakkosta rassaa... Eli vaiheloota pitäs vaihtaa jossain välin.. Onneksi sellainen ilmestyi ilmaiseksi liiteriimme. Omista taustoista sen verran, että sujuvasti olen katsellut ja kuunnellut auton korjaushommia ja nyt tuli pakottava tarve itsellä kokeilla, miten ämmälle käy. Toki renkaat olen osannu vaihtaa ja jotaki pikku hommia touhuta. Mutta tosiaan termistö varmaankin menee suurelta osin päin hanuria ja rojekti on oletettavasti täynnä onnistumisen ja epäonnistumisen riemua. Ja autosta olisi tarkoitus saada mukava safaripeli.. Viime keväänä toimin tosiaan kokopäiväsienä kotiorjana, niin auton katsastus kuntoon laittoon en kerennyt osallistumaan. Vilkun vaihoin, huraa! Ja laitoin mie alustansuojamassaa auton pohjan täyteen, eipä uskois, kun nyt autoa katselee.. Mutta auto sai leiman. Ostin keväällä viksuna likkana T-Maksin 9500lb vinssin. Ja siihen sain johot ite laitettua, mutta vinssipetin laitto jäi taitavimmille. Hitsaustaitoja en nimittäin omaa... vaikka kuinka haluaisin. Mutta olin kotiorjana, nyttemmin olen päässyt ulkonakin käymään. Onneksi oli ohjekirja matkassa! Leiman saatua uskaltauduin parille pikku safarillekin. Auto kulki suht hyvin ja emäntä innostu entisestään. En ole ikinä ollut viehättynyt mud terraineista ja arvelin aluksi ostavani rahan puutteessa tilalle kaimanit. Sitten tupsahti eteeni käytetyt mielestäni edulliset 33x12,5-15 boggerit. Juurikin sen kokoiset, jotka minulle riittää tässä vaiheessa harrastusta oikein hyvin. Ja ne ostaa täräytin ja olin onnellinen. Ja ennen kuin boggersböitä pääsin kokeilemaan. Kerkesin aloittaa ensimmäisen isomman remppani. Discon vakiovälitykset oli vaihettava 4,7 välityksiin. Neuvoa kysäisin, vastaus oli en tiiä. Ja siitä se onnistumisen riemu alkoi. Eka purin takapään. Sujui ongelmitta hymyssä suin. Etupäässä mutterit oli hieman vähän tiukemmalla ja parin vittuperkeleen jälkeen myös etuperä oli pöydällä. Ja kusetin taas, oikiasti se oli terassin lattialla.. Keväällä olin ostanu serieksen perän etelästä, näkemättä perää ostaessani. Noh, kun vihdoin perää alettiin tutkimaan, sinne oli katkennut vetari ja se laita oli sen näköinen, että vetaria oli yritetty räjäyttää pois. Onneksi lautaspyörä ja pinjoniakseli oli ehjiä vaikkakin kuluneita. Ne integroitiin eriin vanhaan serieksen murikkaan. Että semmosta perän viilausta tällä kertaa.. No tosiaan apuja sain lautaspyötän ja pinjoniakselin vaihtoon. Minusta ei kuulema ole siihen. Yllättäen olenhan nainen. Kasatut perät sain laitettua takaisin kivuttomasti. Kääpiönaiset on kuin tehty istumaan maasturin alle. Uudet perän mutterit ja kardaaninpultit ostin, että jos joku vielä joskus haluaa en auki. Ohjausvarren pään särjin typeryyttäni ja vaihtoon pyysin suutuspäissäni alistuneena apua. Eli onnistunut remppa, ei vuoja ees öljyä. Ihanat kumiset konepellin kiinnikkeet sain vaihettua välissä, kun menivät poikki. Liinan pätkillä sai väliaikasesti kannen kiinni. Ja sitten vihdoin pääsin kokeilemaan boggereita ja sekö se lystiä oli. Ilmeisesti lantikka arveli, että nyt vinssiä ei enää tarvita, kun parin kostean reissun jälkeen kiinanihme sanoi sopimuksen irti. Kerran alko vasaralla toimimaan kotipihassa, mutta kun mettään päästiin pukkas vain sujuvasti vaijeria ulos. Siinä se ihme pukkas vaijeria pihalle, kun typeryyksissäni kiinni ajoin. Aukasin relepoksin ja taivastelin, että ei näy mittään ihmeellistä, liittimet käytin auki ja työnsin kontaktispreytä ja ei pelannu. Sitten aukastiin se pienempi musta poksi ja sieltä löyty mutaa ja paskaa ja hapettumia. Ei muutako vanupuikot käyttöön ja rasiaa rassaamaan. Ja litra spreytä. No ei se toiminu vieläkään. Ei muutako halkoja hakkaamaan vitutukseen. Sitten seuraavana päivänä arvelin aukasta vinssin moottorin ja sieltä löyty litra kuravettä ja hapettumia. Tilalle litra kontaktispreytä. Kansi kiinni ja kokkeilemaan. Ja niin se vain alko pellaamaan! Keula kasaan ja viikonloppuna kovaan ajoon. Ei pijä ennää kokkeilla ennenkö reissuun lähtee.
|
#2
|
||||
|
||||
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#3
|
||||
|
||||
No sehän näyttää ihan hyvältä! Hyvin oot saanu aikaseks. Mulla on kans omassa 300TDi Discossa noi 4,7 Serieksen perät, takana on vielä DetroitLocker 100% automaattilukko.
Rover-palstalla on sit kans paljon tietoa/tietämystä jos tarvii, sinne rekisteröityminen vaatii .fi päätteisen s-postin.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#4
|
|||
|
|||
Joo pittäpä sinneki yrittää vääntäytyä. Jospa tässä oppis pikku hiljaa rakentelelemaan. Mukava haastaa itteään ja kokeilla uusia juttuja. Ja kun se on niin mahtava fiilis, kun onnistuu.
Niin arvokasta tuo lukkojen hankkiminen, suunnitella sitä sitte eläkkeellä. yrittäs perus jutut saaha kuntoon. Kytkin pitäs vaihtaa ja se vaihelaatikko. Ne ei taida ilman neuvonantajaa vielä onnistua. |
#5
|
||||
|
||||
Hienoa rojektia. Olikos tämä 200 vai 300 Tdi...vai joku muu?
Teillä siellä -ylhäällä- hyviä autoja, kun piti omakin samannäköinen 3-ovinen Disco ykkönen hakea Sirkasta |
#6
|
||||
|
||||
Hyvä, tää menee seurantaan. Terveisin etelän likka.
__________________
- En pidä teistä. |
#7
|
|||
|
|||
200tdi. Joo näissä tuppaa ruostetta olemaan enempi ja vähempi. Mulla oli aikasemmin samalainen mutta takaovilla, se oli melko läpi mätä. Katsastus emäntäki nauro vaan että pitäs ihmiset ja tavarat pysyä auton sisäpuolella vaikka kuin rungollinen auto ois. Se oli etelästä se. Nykysen historiaa en sen kummemmin tiiä, muutako, että lapista ite ostin ja on onneks vähän vähempi ruosteessa.
Mahtavako muitaki emäntiä täälä yrittämässä olla jonaki, saa vertaistukea rojektiin. |
#8
|
||||
|
||||
Lainaus:
Jos saat auton johonkin ylös nosturiin, monttu tai korkea ramppi, niin kytkin/vaihteistoremppa on vähän helpompaa, ja sit tietysti tarvii jonkun nosturin millä laskee paketin alas, muutenhan se on melkeen pulttien ja muttereiden aukomista ja kiinniveivaamista. Itse tollasilla matalilla rampeilla ja tunkeilla muutaman kerran tehny, se on sit vähän kettumaisempaa ja hitaampaa...muutamia kuvia noista ponnistuksista on tuolla profiilin albumeissa (Range & Disco).
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#9
|
|||
|
|||
Olen samaa mieltä, että eka opetellaan ajamaan ja sitten, kun osataan, hommataan lukot. Eikä toistepäin.
Ei oikeen ole sitä paikkaa eli luultavasti mennään hitaan ja kettumaisen kautta. Mutta mie en lannistu vielä, pitkä talvi aikaa. Ja onneksi on muutaki pienempää hommaa, tukivarret ja ohjausvarsi jne pitäs vahvistaa, jonkulaiset levikkeet saaha, vaikken haluais ja autoon sisälle pitäs jonkunlaiset työkalupakit laittaa ja ajorampeille joku näppärä teline..jostain syystä en halua niitä katolle. Ja vararenkaalle paikka ja muuta mukavata.. |
#10
|
||||
|
||||
Eikös siinä takaovessa ole teline, vai muuallekko meinasit sijoittaa?
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#11
|
||||
|
||||
Hieno landhrover ei muuhtako tsemppiä valitsemallenne tielle....
__________________
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Lapin Puukko | Ex_inkkari | Chit-Chat | 1 | 09.04.2013 09:11 |
Kuvia Lapin reissulta | J-T | Chit-Chat | 2 | 15.08.2006 14:09 |
O: Lapin Kansa 17.7. | Paavo | O/M/V Muut | 8 | 20.07.2005 09:37 |
Lapin nelivedon sivut! | Wago-78 | Linkit | 8 | 29.06.2004 21:00 |
Lapin Kulta vs Koff | mika | Oluet | 0 | 24.01.2002 20:30 |