|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
Kysymyksiä HZJ-80:stäTuollainen armeijan vanha "Hozari" löysi tiensä kotinurkkiin ja nyt pitäisi tehdä siittä käytännöllisempi safariauto. Ensimmäinen kysymys mitä tuosta puuttuu ja mitä tossa on konehuoneessa öljytikun vieressä? Kolme johtoa isoilla latta liittimillä pääsee vapaasti tuolta juurestaan pois??? Turbo vehkeiden moottoroihin pitänee vaihtaa alapäänlaakerit hyvissä ajoin ainakin. Mitä tälläiseen turbottomaan koneeseen kannattaa/pitää tehdä jotta olisi luotettavia kilometrejä edessä? Mittarissa vasta 350 000 ja armeijan huoltokirja siihen asti. Rengastus ajatuksena olisi 315/75-16, mikä vastaa suunnilleen 34/12.5-16. Kuinka mahtuu pyörimään ja vaatiikoo korotuksen jo noiden kanssa?
|
#2
|
|||
|
|||
Imuhehku taitaa olla ja muistaakseni siihen päälle kuuluu eristinpalikka ja prikka + mutteri.
37" kokoinen rengas mahtuu 50mm korinkorotuksella ja oikeilla vanteilla eli ei tarvii alle 35" kokoon kummoisiakaan muutoksia, toki etujouset yleensä väsähtäneet eli sinne ehkä, muuten vaan vakaajat irti, niin toimii riittävästi tuo alusta. |
#3
|
||||
|
||||
Lainaus:
Sellainen unohtu kysyä ensimmäisessä viestissä, että onko kellään kokemuksia noista alkuperäisistä mekaanisista vinsseistä, että millaisia voimia kestää ja mitä sille kannattaa tehdä? |
#4
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#5
|
|||
|
|||
Vinssi kestää kyllä, vaihda siihen ne matopyörän laakerit, ne on ihan vakio kamaa tarvikekaupasta, ja laita sinne öljyä, kun yleensä siellä pesässä on vaan vettä.
Sit runkoon muutamat vahvikkeet, niin kestää vetää laseja myöten pehmeässä. Mainettaan parempi laite kyllä, jos käyttäjällä on järkeä päässä. Ja hajoohan se, jos ei oo kun lusikallinen vettä pesässä...ja vitosella pyörittää. |
#6
|
|||
|
|||
Ulkomuistista;
kuten bj45lava jo kertoi, niin tuo kuvassa oleva kapine on imusarjan hehku/esivastus; siis kun auto käynnistetään, niin ensin hehkutetaan sylinterin kannessa olevia hehkutulppia suoraan 12 voltilla, ja sitten kun siirtyy jälkihehkutustilaan (huomaa parhaiten jännite/volttimittarista; ei laksa ladata normaalisti) niin sähkö kytketään hehkutulpille tuon imusarjahehkun/esisvastuksen kautta.
Siis kun tuosta puuttuu nuo hilppeet, niin jälkihehkutus ei toimi. Siis tuo isommalla reiällä oleva liitin tulee ensin, sitten tulee noin 5mm paksu muovinen eriste, ja sitten tuo pienemmällä reiällä oleva kiinni mutterilla. -> siis tuo hehkutulppa on noiden johtojen välissä, sähköisesti irti imusarjasta. Ja tuohon korottamiseen: Jos arvostat ajo-ominaisuuksia, niin casterpuslat ja/tai etutukivarsien rungon pään pudotus. Ja nuo kallistuksen vakaajat; toimii aikahyvin myös kallistuksenvakaajat paikallaan, toki ristiriipunnassa ei jousta yhtähyvin kuin ilman vakaajia, mutta tienpäällä mukavampi ajella, kun vakaajat on kiinni. Mutta vakaajien/rungon välisiä tankoja pitää jatkaa, muuten ei oikein toimi. itse jatkasin tankoja tuuman vähemmän, mitä korotusta tulee alkuperäiseen. Ja kokemuksen mukaan etupäätä kannattaa korottaa 10-25mm enemmän kuin takapäätä, jos takaluusterissa ei jatkuvasti ole paljon kuormaa. Ja tuosta vinssistä; lienee sama ongelma kuin vanhemmissa; sokka katkeaa suhteellisen helposti, eriasteista virittelyä kaipaa, jos ei kiinnosta vaihtaa tuota sokkaa jossain ojassa jääkylmässä liejussa. (Minun bj:ssä joku edellinen omistaja on hitsannut ristikon suoraa napapyörän akseliin, mutta hyvin on kestänyt toki 2x kulmavaihteen korvakot on murtunut, kun vinssinkoukku on ollut kiinni hinauskoukussa, ja oksa tms on tökännyt ulosoton päälle; mutta suoralla vedolla on kestänyt vetää 10mm torninosturin vaijeri poikki.... ja noita laakereita ei voi vaihtaa, kun tuo ristikko on hitsattu kiinni 1980 luvulla, stefa vuotaa pikkasen, mutta 80w-90 hypoidiöljy on halpaa, ja ainakin BJ-40:ssä helppo vaihtaa... Ja nuo kiertokangen laakerit eivät ole HZJ:n ongelma (eikä hdj: nkaan, jos alkuperäiset laakerit on valmistettu noin 1993 jälkeen, toki tiedän, että myös noissa uudemmissa on ollut ongelmia, mutta varaosana on toimitettu "vanhaa varastoa", kun noita laakereita on alunperin muistaakseni 6 eri kokoa, joka lasketaan kiertokangen ja kampiakselin kaulan merkeistä, tarvikkeena myydään vain yhtä kokoa. Mutta k.o laakerit suht, helppo tarkistaa, suurin ongelma on saada liimattu öljypohja irti.... ja jos on paska tuuri, niin joku kiertokangen pultti voi olla venähtänyt, siis kaipaa uuden pultin... |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kysymyksiä HJ-45:stä | burton | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 16.05.2009 16:04 |
RJ70:stä kysymyksiä | Hammer__ | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 28.05.2008 21:17 |
M.HZJ-80 | Cruiser | O/M/V Ajoneuvot | 11 | 16.02.2006 21:45 |
O:hzj-80 oikeanpuolenumpio | slipoveri | O/M/V Muut | 1 | 26.11.2005 23:23 |
Kysymyksiä FJ40:stä? | Hammer__ | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 15.08.2005 18:35 |