Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.04.2012, 08:16
turakoitsija:n Avatar
turakoitsija turakoitsija ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 05.02.08
Sijainti: ristiina, Finland.
Viestit: 1.284
Perusasetus

joustoja lyhkäsillä iskareilla


kaikkee jonnenjoutavaa välähtää aina mieleen. mitä raati on mieltä tämmösestä iskariratkaisusta. eli iskarit olis linkitetty toisiinsa ja välissä sarana?

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	iskarilinkki.jpg‎
Views:	765
Size:	28,7 Kt
ID:	26382  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.04.2012, 10:12
PT PT ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.05
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 42
Perusasetus

mahtanee kori kallistella aikalailla kun iskarit ei vaimenna sitä
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.04.2012, 10:21
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.470
Perusasetus

Asenna iskarit vinoon niin saat samalla iskunpituudella enempi joustovaroja. Toki vaimennusteho heikkenee iskarin vinouden myötä jonkinverran.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.04.2012, 10:58
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Kokeile
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.04.2012, 13:00
On_Off:n Avatar
On_Off On_Off ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.04.12
Sijainti: Kuopio, Suomi
Viestit: 80
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PT Näytä viesti
mahtanee kori kallistella aikalailla kun iskarit ei vaimenna sitä
Melkoiselta kiikulta tuo näyttää minunkin silmiini.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.04.2012, 14:08
yypy yypy ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.11.10
Sijainti: Helsinki
Viestit: 84
Perusasetus

Eikös saman tien voisi laittaa yhden tai nuo molemmat iskarit keskelle akselia ilman virityksiä?

Vinoon asentaminen todennäköisesti kannattavinta.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.04.2012, 14:48
turakoitsija:n Avatar
turakoitsija turakoitsija ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 05.02.08
Sijainti: ristiina, Finland.
Viestit: 1.284
Perusasetus

eipä tullu ajateltua ihan loppuunasti tota juttua. pieni ongelma vaan ton bertan takaiskarien kanssa. jousien liikevara tulis olemaan reilu 400mm. eli iskari missä riittäis liikevara pystyssä olis mitoiltaan 530-920. (rancho rs5036). joutuu tekemään konttiin melkoset tornit? täytyy rueta mittailemaan viistoasennuksen mittoja.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.04.2012, 15:43
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.043
Perusasetus

Viistoasennuksessa pystyjousto riippuu siitä paljonko iskarin varsi antaa myöten.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.04.2012, 15:59
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.190
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakoitsija Näytä viesti
eipä tullu ajateltua ihan loppuunasti tota juttua. pieni ongelma vaan ton bertan takaiskarien kanssa. jousien liikevara tulis olemaan reilu 400mm. eli iskari missä riittäis liikevara pystyssä olis mitoiltaan 530-920. (rancho rs5036). joutuu tekemään konttiin melkoset tornit? täytyy rueta mittailemaan viistoasennuksen mittoja.

Jos haluat berttaan 40cm!!! jousen liikeradan, niin todellakin joudut uhraamaan sisätilaa iskareille. Tuo 40cm=16" jousen liikerata on käytännössä ihan perkeleesti eli laita ihmeessä kuvia monsteristasi

Googletappas "cantilever coilover", jos syttyisi lisää ideoita
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.04.2012, 17:41
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.729
Perusasetus

voishan niitä lyhyitä iskareita hitsata kaks peräkkäin
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.04.2012, 18:28
turakoitsija:n Avatar
turakoitsija turakoitsija ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 05.02.08
Sijainti: ristiina, Finland.
Viestit: 1.284
Perusasetus

toi cantilever coilover systeemihän näyttäis kokeilun arvoiselta. mitenkähän tollaset normi iskarit toimii vaakatasossa? tolleinhan saa vaikka tuplattua iskarin liikeradan.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 25.04.2012, 20:35
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Saahan tuolla juu. Muistaa sitten vain että myös lämpöä tuottaa reilusti enemmän, ja vaimennusominaisuudet kärsii kun tulee vipuvarren kautta suunniteötua suurempia voimia käsiteltäväksi.

Hitaassa ajossa tuskin kauheasti haittaa, mutta kovemmassa vauhdissa röykkyisellä alustalla saattaa jo jotain huomatakin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 25.04.2012, 21:43
-Sakke-:n Avatar
-Sakke- -Sakke- ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 10.03.07
Sijainti: Heinijärvi
Viestit: 897
Perusasetus

Heilahduksen vaimenninko?


No mutta säähän turakoit sinne viä kolmannen iskarin vaimentaan keikuttelua.

JuuTupeksesta löytyy pätkää semmosesta hullusta pyöreehyttisestä pikkuppi Mogista isoilla Boggereilla jossa oli veikeesti kaks iskaria peräkkäin (oikeestaan vierekkäin)(ja neljähän niitä tais olla) mutta en sitä ny löytäny enkä osais varmaan linkittääkä.
Attached Images
File Type: jpg nimetön.jpg‎ (19,5 Kt, 272 lukua)
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 27.04.2012, 08:27
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.954
Perusasetus

josteet jakareilla takapään niin joustot voit unohtaa ellet tee x-linkkiä
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 27.04.2012, 09:16
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 Näytä viesti
josteet jakareilla takapään niin joustot voit unohtaa ellet tee x-linkkiä
Jatketaan pyörän uudelleen keksimistä...Eeenttäää jos.

Se akseli pääsisikin kiertymään siitä perämurikan kupeesta???

Elikkästen se pitkäpuoli tulisi siihen peräklönttiin kiinni esim. piiiiitkällä kierteellä tms. ja jollain tiivisteellä mutta siten että se pääsisi kiertymään joustojen aikana.

Tuo oisi vähän niiku se x-linkki mutta sen verran parannettu malli että sisältää myös öljyvuodon riskin, ja ajastaan väljenevän hankalasti korjattavan koneistetun liitoksen...

Nii ja ne lyhkäset iskarithan voi sitten kiinnittää siihen jakariin niin tulee hieman vipu vaaaartta...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi

Viimeksi muokannut Bj Andy : 27.04.2012 09:18
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 27.04.2012, 12:10
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.470
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Jatketaan pyörän uudelleen keksimistä...Eeenttäää jos.

Se akseli pääsisikin kiertymään siitä perämurikan kupeesta???

Elikkästen se pitkäpuoli tulisi siihen peräklönttiin kiinni esim. piiiiitkällä kierteellä tms. ja jollain tiivisteellä mutta siten että se pääsisi kiertymään joustojen aikana.

Tuo oisi vähän niiku se x-linkki mutta sen verran parannettu malli että sisältää myös öljyvuodon riskin, ja ajastaan väljenevän hankalasti korjattavan koneistetun liitoksen...

Nii ja ne lyhkäset iskarithan voi sitten kiinnittää siihen jakariin niin tulee hieman vipu vaaaartta...
Kyl tos viel monimutkasemman saa kun aikansa funtsii.

Pirates foorumilla yks jamppa rakentelee jakarijousitusta johon se teki toiseen jakariin akseliputken ympäröivän megapuslan, eli vain toinen tukivarsi piti akselia kiertosuunnassa paikallan (normi jakari siis) ja toinen tukivarsi pääs kiertymään akselin ympärillä. Puslan sivuilla oli sit akselissa jotku laipat ettei se liu sivusuunnassa. Ja jakarin pää / pusla oli halkaistavissa.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 27.04.2012, 14:40
turakoitsija:n Avatar
turakoitsija turakoitsija ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 05.02.08
Sijainti: ristiina, Finland.
Viestit: 1.284
Perusasetus

sitä jakari ongelmaa tässä yrittäny pähkäillä. mites jos jakarin (perän) kiinikeraudoissa toinen reikä olis pitkulainen. traktion baarinhan se sit tietysti vaatis kaveriksi.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 27.04.2012, 15:18
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakoitsija Näytä viesti
sitä jakari ongelmaa tässä yrittäny pähkäillä. mites jos jakarin (perän) kiinikeraudoissa toinen reikä olis pitkulainen. traktion baarinhan se sit tietysti vaatis kaveriksi.
Ei se tuossa vaiheessa tartte koko jakaria enää, siihenhän kelpaa mikä tahansa tukivarsi, jossa on reiät päissä.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 27.04.2012, 16:13
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Saahan tuolla juu. Muistaa sitten vain että myös lämpöä tuottaa reilusti enemmän, ja vaimennusominaisuudet kärsii kun tulee vipuvarren kautta suunniteötua suurempia voimia käsiteltäväksi.

Hitaassa ajossa tuskin kauheasti haittaa, mutta kovemmassa vauhdissa röykkyisellä alustalla saattaa jo jotain huomatakin.

Onko se noin mustavalkosta?
eikö siinä samalla iskarin liikkeen nopeus pienene samalla kertoimella kun vipuvartta muutetaan.

Harvalla maasturilla vedetään hirven kovaa ja samalla käytetään 100% joustovaroista, ne on jo sit takavetosii ameriikassa.

No enivei rupesin vaan pohtimaan asiaa kun ite en oo saanu ranchoja ajettua edes kädenlämpöseks vaikka jotain onnetonta yritystä on ollu, mut ei mulla ookkaan cantileveriä.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 27.04.2012, 18:44
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri Näytä viesti
Onko se noin mustavalkosta?
eikö siinä samalla iskarin liikkeen nopeus pienene samalla kertoimella kun vipuvartta muutetaan.

Harvalla maasturilla vedetään hirven kovaa ja samalla käytetään 100% joustovaroista, ne on jo sit takavetosii ameriikassa.
Tottahan tuokin, siksipä juuri mainitsin että koskee lähinnä kovassa nopeudessa ajoa. Kyllä nelivetovehkeelläkin pääsee tarpeeksi lujaa, ettei tartte ajaa takavetoisella amerikkalaisella aavikkokisaa että saa paiakt kuumaksi Officrossi nyt ekana tulee mieleen täällä kotomaassa, mutta siinäkin saa sitten olla alusta kaikin puolin kunnossa että pääsee "riittävän" lujaa.

Lainaus:
No enivei rupesin vaan pohtimaan asiaa kun ite en oo saanu ranchoja ajettua edes kädenlämpöseks vaikka jotain onnetonta yritystä on ollu, mut ei mulla ookkaan cantileveriä.
Autossa ei ehkä ihan helpolla kuumene kotomaan oloissa liikaa, mutta fillaripuolella esim. DH- pyörissä tai crossiprätkissä iskarit lämpenee jo ihan oikeasti siinä määrin, että suunnittelijatkin joutuu kattomaan että miten niitä runkoja ja vipusuhteita määritetään. Aika hyvin huomasi omissakin touhuissa että mitä pienemmällä vipusuhteella oli takaiskari, niin sitä paremmin takajousitus toimi ja sitä vähemmän myös iskari lämpeni. Toki tässäkin se ero, että Suomen mäissä ei tahtonut pituus riittää, Ruotsin puolelle kun meni vaikka Åreen niin korkeuseroa oli sitten tarpeeksi. Suomessa pärjäsi melkeen yhden kesäkauden etu- ja takajarrupaloilla, Åressa ajoi viikossa palat loppuun

Ei tietenkään nämä kaksipyöräisten jutut ihan yksi yhteen tietysti mene autopuolen kanssa, mutta periaate on sama jos aletaan vipuvarsilla pelaamaan. Kuten kaikessa, tässäkin on omat edut ja haittansa; pitää sitten itse päätellä mikä on paras omaan käyttöön.

edit: Tuli muuten mieleen, muutama vuosi takaperin kun painelin vuokraamon Wranglerilla "riittävää" vauhtia pitkin röykkyisiä hiekkateitä Las Vegasin lähettyvillä vuorta ylös- ja alas, niin koitin huvikseen mäen juuressa etuiskareita. Kyllä ne oli sen verta kuumat että kädellä koskettaessa meinasi polttaa. Toki ulkolämpötilakin oli reilut +35 että viilennys ei ollut ihan optimaalista
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 27.04.2012 18:47
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 27.04.2012, 21:26
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.470
Perusasetus

Mä ajoin kerran faijan ladalla ulan batorissa pakkasella niin iskarit oli ihan jäässä!

Viimeksi muokannut veijon-esso : 27.04.2012 21:27 Perustelu: paikka lisätty
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 27.04.2012, 22:05
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Mä ajoin kerran faijan ladalla ulan batorissa pakkasella niin iskarit oli ihan jäässä!
Kaikkea voi sattua

..mutta vittuilut sikseen, olosuhteet, toteutustapa yms. vaikuttaa aika lailla. Perus metsäajossa tai vähän vauhdikkaammassakin niin eipä täkäläisissä lämpötiloissa ja oloissa ihan helpolla tule probleemia vastaan iskarin lämpöjen kanssa vaikka olisi jotain vipuvarsiviritelmiä. Pääasia on että homma toimii kuten on ajateltu.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 27.04.2012 22:08
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Toyota Carina 2 VM-1987 takatolpat iskareilla ja jousilla Juspe88 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 06.04.2012 06:46
korotus iskareilla Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 4 11.03.2009 22:45
L-200:sen ropaamista/joustoja Lavamitsu Tekniikka & Jutustelu 74 11.08.2008 19:47
Joustoja Kupla Tekniikka & Jutustelu 0 29.03.2004 20:41


Sivu luotu: 19:51 (GMT +2).