Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.04.2012, 15:36
BATMAN:n Avatar
BATMAN BATMAN ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 04.11.06
Sijainti: Askola
Viestit: 320
Perusasetus

HJ61 taka-akseli


Taka-akselin oikean vetarin pultit kämähti poikki, olivat ilmeisesti löysällä kun oli syönyt vetarista reiät soikeaksi, napakin luonnollisesti huonona.
Kyse on siis 100% lukko akselista, käykö lukottoman 60/61 akselin osat suoraan tällaiseen?

Ja kaupan päälle toinen (tyhmä) kysymys, yritin työntää vetaria takas paikalleen tuloksetta, lukko on päällä, pitääkö kytkeä pois päältä vai tökkiikö se muutenvaanvittuillessaan johonkin...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.04.2012, 17:31
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.903
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BATMAN Näytä viesti
käykö lukottoman 60/61 akselin osat suoraan tällaiseen?
Täyskevennettyyn akseliin ei käy puolikevennetyn napa/vetari.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BATMAN Näytä viesti
Ja kaupan päälle toinen (tyhmä) kysymys, yritin työntää vetaria takas paikalleen tuloksetta, lukko on päällä, pitääkö kytkeä pois päältä vai tökkiikö se muutenvaanvittuillessaan johonkin...
Lukko pitää olla koko ajan päällä ja vetaria voi pikkasen pyörittää ja kumivasaralla lyödä. Jos lukko on ollut pois päältä, on kytkentäholkki päässyt banjon pohjalle jo purkuvaiheessa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.04.2012, 18:14
hj 60/61:n Avatar
hj 60/61 hj 60/61 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.12
Sijainti: Ruupanperä
Viestit: 2.645
Perusasetus

Mulla kävi sama talvisodassa, pultit poikki ja vetari pihalle... Väliaikainen korjaus pelkillä M8:n pulteilla ja tiivisteliimalla ilman lukkosokkia, ei oo pitkäikäinen. Trust me Itse hioin pinnat puhtaiksi ja pärseet pois, vetarin reikiä en työstänyt, muuta kun pinnoilta, akselin päähänkin oli jättänyt hyvät jäljet, ne hieroin. Kierreliimalla uudet pinnapultit+kartiolukot+lukkoprikat+mutterit. Uus stefa ja joka puolelle tiivisteliimaa... Hyvin on kestänyt... Nyt on vaan aika tutkia etuperän kunto...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.04.2012, 21:26
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BATMAN Näytä viesti
Taka-akselin oikean vetarin pultit kämähti poikki, olivat ilmeisesti löysällä kun oli syönyt vetarista reiät soikeaksi, napakin luonnollisesti huonona.
Kyse on siis 100% lukko akselista, käykö lukottoman 60/61 akselin osat suoraan tällaiseen?

Ja kaupan päälle toinen (tyhmä) kysymys, yritin työntää vetaria takas paikalleen tuloksetta, lukko on päällä, pitääkö kytkeä pois päältä vai tökkiikö se muutenvaanvittuillessaan johonkin...
Oikaan puoleinen, siis se lyhempi, missä n. vajaa 10cm pitkät boorit, pitää olla lukollisesta taka-akselista, siis ns. hj-61:stä (vaikka täsmälleen sama taka-akseli löytyy myös hj-60:stä, silloin kun se on kytkettävillä lukoilla)

Siis ei käy hj-60 vm -80-> -86 väliset vetoakselit, mutta täyskevennetyn napa saman. (siis oliko 82->89)

Ja tuo vetari pitäs mennä paikalleen, kun toinen takarengas ei pääse pyörimään, ja pyörittää vetoakselista; jos jää noin 6 cm ulos, niin ei mene lukkomurikan pooreihin, ja jos jää noin 3cm ulos, niin ei mene tasauspyörästön pooreihin, ja jos jää 5mm ulos, niin silloin keskitystappi takanavan ja vetarin välissä ei mene reikään, voi koputtaa tai vetää muttereilla, JOS reikä on kohalla!

ja jos lukkoholkki on pudonnut alas, niin vaikea saada takaisin paikoilleen, varsinkin jos tippunut haarukasta.
-> katso vetarin reiästä, että onko molemmat poorit keskellä? jos ei, niin työnnä esim. kierretanko niin syvälle , että menee perille: (siis niin pitkälle kuin vetari menee) ja pyöritä pinjonista, niin pitkään että holkki menee lukkoasentoon.
Kaveri painaa kierretankoa perän sisään, ettei pääse lipsahtamaan ulos.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.04.2012, 06:57
BATMAN:n Avatar
BATMAN BATMAN ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 04.11.06
Sijainti: Askola
Viestit: 320
Perusasetus

No nythän alkoi tulemaan faktaa...
Lukko on kyllä ollut koko ajan päällä, eli holkki pitäis olla paikallaan?
Se vetari jää juurikin jotain 6-7cm ulos, eli ilmeisesti ei vaan halunnut ilman väkivaltaa lukkomurikan booreihin.
Tässä tapauksessa (sotaa nähnyt trial kottero), oli joku vaihtanut pinnapultit normi 8.8 pultteihin täyspitkillä jengoilla, taitaapi olla aika paljon parempi se alkuperäisversio, eli pitää muuttaa se ehjä (vielä?) puolikin kestävämpään suuntaan.

Nyt kun vain saisi jostain käyttettyä osaa, ettei tarvisi ehjästä auton alla olevasta akselista alkaa hätäpäissään purkamaan.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään hj61 taka akseli 399e toyota4x4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 12.11.2010 08:35
Ostetaan hj61 taka-akseli tai molemmat perät jame80 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 01.08.2010 08:45
Ostetaan HJ61 lukollinen taka akseli VonLeka O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 29.06.2010 20:46
O: hj61:n taka-akseli Joske O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 27.01.2006 13:46
hj61 taka akseli patrolliin tapsa4x4 Tekniikka & Jutustelu 9 19.05.2004 18:19


Sivu luotu: 08:15 (GMT +2).