Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.02.2011, 23:19
opelah:n Avatar
opelah opelah ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.12.10
Sijainti: raahe
Viestit: 19
Perusasetus

kartaanit ei kestä.


auto on hj60 johon on tehty soa ja takana on 2" korottavat jouset ja edessä apu jousina range roverin etu jouset. navan keskeltä suojankaareen on edessä 72 cm ja takana 74 cm. kartaani kulmat pitäs olla ihan hyvät kaverilla on samassa kulmassa eikä sillä oo tätä ongelmaa. etu kartaani yleensä kestää 10 kilometriä taka kartaani on kestäny jo 200 kilsaa mut tärisee niin perkeleesti. pitääköhän alkaa tekeen ketju vetonen vai millekähän alkas? onko kellään muulla ollu vastaavaa ongelmaa?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.02.2011, 23:22
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

kyllä se väärältä kardaanikulmalta haiskahtaa, kuinka ja mistä ne hajoaa
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.02.2011, 23:23
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

kardaaniputkeksi 76mm vesijohtoputkea 4mm seinämällä, ristikoiksi GMB:t varaosaliikkeestä ja kai siellä akseleissa on tractionbarit estämässä akselin kiertymisen ja kardaanin kulman ylittymisen?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.02.2011, 23:27
opelah:n Avatar
opelah opelah ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.12.10
Sijainti: raahe
Viestit: 19
Perusasetus

etu kartaani hajoaa aina ristikosta eka lentää sokat suohon ja sit se laakeri kuppi lähtee lentoon.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.02.2011, 23:29
opelah:n Avatar
opelah opelah ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.12.10
Sijainti: raahe
Viestit: 19
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
kardaaniputkeksi 76mm vesijohtoputkea 4mm seinämällä, ristikoiksi GMB:t varaosaliikkeestä ja kai siellä akseleissa on tractionbarit estämässä akselin kiertymisen ja kardaanin kulman ylittymisen?
ei oo vielä mut tulossa on
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.02.2011, 23:35
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja opelah Näytä viesti
etu kartaani hajoaa aina ristikosta eka lentää sokat suohon ja sit se laakeri kuppi lähtee lentoon.
no, tuskin sulla niin löysät silmät kupeille on että jokuhan sen sieltä väkisin ulos painaa, joko ristikon kääntövara loppuu kesken tai kulmat on päin vi... tuplaristikollisessa kardaaniputken pitää olla pinjonin kanssa saman suuntainen, normaalikardaanissa kulma pitää olla sama kardaanin molemmissa päissä tai muuten se kokoajan kiertää kardaania (kun ulkokaarteen kuppi kulkeen pidemmän matkan kun sisä, ja se matka pitää saada samaksi kardaanin molemmissa päissä), silloin jos putki ei kierry pehmeyttään niin perän puoleinen ristikko hajoaa, yleensä neulat jauhaantuu tai risti murtuu.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.02.2011, 23:36
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Ei ne sokat sieltä pitäs yksinään lähtee lentoon. Kai ne on siellä sisäpuolella kunnolla paikoillaan kupin urissa?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.02.2011, 23:41
opelah:n Avatar
opelah opelah ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.12.10
Sijainti: raahe
Viestit: 19
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
no, tuskin sulla niin löysät silmät kupeille on että jokuhan sen sieltä väkisin ulos painaa, joko ristikon kääntövara loppuu kesken tai kulmat on päin vi... tuplaristikollisessa kardaaniputken pitää olla pinjonin kanssa saman suuntainen, normaalikardaanissa kulma pitää olla sama kardaanin molemmissa päissä tai muuten se kokoajan kiertää kardaania (kun ulkokaarteen kuppi kulkeen pidemmän matkan kun sisä, ja se matka pitää saada samaksi kardaanin molemmissa päissä), silloin jos putki ei kierry pehmeyttään niin perän puoleinen ristikko hajoaa, yleensä neulat jauhaantuu tai risti murtuu.
normi kataani on kyseessä. pitää huomenna tarkistaa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.02.2011, 23:42
opelah:n Avatar
opelah opelah ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.12.10
Sijainti: raahe
Viestit: 19
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Ei ne sokat sieltä pitäs yksinään lähtee lentoon. Kai ne on siellä sisäpuolella kunnolla paikoillaan kupin urissa?
kyllä ne sokat ihan pohjaan asti meni mut lentoon lähti.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.02.2011, 23:48
Joske:n Avatar
Joske Joske ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.08.05
Sijainti: Kittilä
Viestit: 1.551
Perusasetus

Onhan ristikot samassa asennossa kartaanin molemmissa päissä?
__________________
__________________


"Atheism: Not to do the shit that religious do to each other."

http://www.eroakirkosta.fi

"Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta, joutuu alentumaan niiden tasolle ja ne voittaa sut kokemuksella"
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.02.2011, 11:01
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja opelah Näytä viesti
auto on hj60 johon on tehty soa ja takana on 2" korottavat jouset ja edessä apu jousina range roverin etu jouset. navan keskeltä suojankaareen on edessä 72 cm ja takana 74 cm. kartaani kulmat pitäs olla ihan hyvät kaverilla on samassa kulmassa eikä sillä oo tätä ongelmaa. etu kartaani yleensä kestää 10 kilometriä taka kartaani on kestäny jo 200 kilsaa mut tärisee niin perkeleesti. pitääköhän alkaa tekeen ketju vetonen vai millekähän alkas? onko kellään muulla ollu vastaavaa ongelmaa?
Ja vasta kysymys. Ajatko tällä ihan tiellä eli onko leimapeli????

Joka tapauksessa jos kulmat vielä riittääkin tasaisella niin ulosjoustossa varmaan loppuu,ja tosiaankin onhan ne ristikot samassa vaiheessa??

Madalla sitä alkuun vaikka 20 senttiä...

Ja onhan tämä luettu läpi???

Viimeksi muokannut Bj Andy : 23.02.2011 11:04 Perustelu: Lukihäriö
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 23.02.2011, 12:55
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Onko navat käännetty SOAn teon yhteydessä ja onko kardaanin laipat kummassakin päässä samassa kulmassa?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 23.02.2011, 13:51
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Miten on tasapainotuksen laita?

Itse sorvissa heittokellolla hiton tarkkaan koottu etukardaani täristi vain vähän mutta silti sen verran, että n. kolmen kuukauden päivittäisten ajelujen seurauksena jakolaatikon kardaanin laippaa paikallaan pitävä mutteri löystyi ja laippa irtosi. Kunnon kolina kävi. Vauriot jäivät onneksi vähäisiksi, hyvä ettei ratkennut moottoritiellä vaan 500 metriä sen loppumisen jälkeen.

Jos on itse hitsailtu ilman sen suurempaa huolta veikkaisin että voi heittää ihan hitosti se kardaani. Eli tasapainotukseen vaan, niitä tekee useampikin aiheeseen erikoistunut firma.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 23.02.2011, 14:52
opelah:n Avatar
opelah opelah ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.12.10
Sijainti: raahe
Viestit: 19
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ja vasta kysymys. Ajatko tällä ihan tiellä eli onko leimapeli????

Joka tapauksessa jos kulmat vielä riittääkin tasaisella niin ulosjoustossa varmaan loppuu,ja tosiaankin onhan ne ristikot samassa vaiheessa??

Madalla sitä alkuun vaikka 20 senttiä...

Ja onhan tämä luettu läpi???
kyllä on ihan liikenteessä oleva peli
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 23.02.2011, 14:57
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.925
Perusasetus

Saiskohan tuosta kuvaa missä näkyisi se kardaani? Vois sitten siitäkin päätellä jotain...ehkä...
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 23.02.2011, 21:21
opelah:n Avatar
opelah opelah ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.12.10
Sijainti: raahe
Viestit: 19
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Onko navat käännetty SOAn teon yhteydessä ja onko kardaanin laipat kummassakin päässä samassa kulmassa?
on ne navat pyöräytetty. se ei oikeen käätyny ennen ku pyöräytettiin
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 23.02.2011, 21:22
opelah:n Avatar
opelah opelah ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.12.10
Sijainti: raahe
Viestit: 19
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Saiskohan tuosta kuvaa missä näkyisi se kardaani? Vois sitten siitäkin päätellä jotain...ehkä...
saa kuvia mut jonku pitää kertoo miten ne tänne laitetaan
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 02.03.2011, 14:32
opelah:n Avatar
opelah opelah ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.12.10
Sijainti: raahe
Viestit: 19
Perusasetus

no nii. taka kartaani hiljeni ku muutin kulmaa vähä pitää vielä vähä kääntää etu perää
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 02.03.2011, 14:47
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja opelah Näytä viesti
no nii. taka kartaani hiljeni ku muutin kulmaa vähä pitää vielä vähä kääntää etu perää
Eli käänsitkö perän asentoa?
Vai miten muutit kulmia?
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 03.03.2011, 01:37
opelah:n Avatar
opelah opelah ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.12.10
Sijainti: raahe
Viestit: 19
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 Näytä viesti
Eli käänsitkö perän asentoa?
Vai miten muutit kulmia?
juu perää käänsin vähä
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 03.03.2011, 01:53
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

C-sokat lentää pois?


Siis sinulla on kardaanit, missä c-sokat eivät pysy paikoillaan?

Itselläni "jonkun verran" kokemusta tuosta SOA:sta, toki auto on bj-40 (ja vm-76), ja
koskaan ei ole c-sokat irronnut!
-(ainut ongelma taka-akselin sinkkituennan jälkeen on se, että takakardaaniin kasvo VERISUONET, siis
vedin kovaksi tampatulta kentältä yhtä HJ-60:stä ylös reiästä, ja ensimmäinen varovainen veto kävi kipeää,
Siis vedin liinan kunnolla tiukalle hinattavaa seuraten, ja kun painoin kytkintä niin bj:n ikkuna kävi ahtaaksi minun päälle
kun tuo ikkunankarmi kopasi pollaan, ja yleisö nauroi, niin otin muutaman merin taakse ja HANAA!
renkaat ei jaksanut pitää, etuset ei oikeastaan edes käännelleet soraa, kun etuakseli roikkui iskareissa, mutta takakardaaniin tuli juomut! perävälitys 4.88.
Mulla bj:ssä Takakardaani ja takapinjoni ovat samansuuntaisia. eli takakardaanin takiimainnen ristikko lähes "suora" (siis akselia kierretty pinjonin päätä nostamiseksi), joten kardaanin toinen pää tosi huonosti.
Korotusta askin puoleisessa päässä sen verran, että otteessa 38x12,5x15 ja taannoin tuo bj oli ainut auto,
ja kilometrejä tuli tuhansia, eikä kardaanit oireillu, toki 99,9 % takavetosena.
Sen verran noille kardaanin mittaajille täytyy antaa periksi/tunnustusta, että semmonen (pieni) värinä
(10-20x nopeampii kuin takarenkaan epätasapaino, mutta kuuluu lähes ryhmään karkea rengas!
on kokoajan läsnä

Joten MIELESTÄNI sulla hj:ssä vois olla ongelmana kupin liikkuminen kardaanissa? joka vois johtua:
- Jossain vaiheessa kardaanin laippa on saanut kipeää toisen kupin rikkoontumisen takia -> toisenpuolen
laakerirullat hävinnyt, ja vääntänyt vastakkaisen kupin paikan soikoksi.
- Joku on vaihtanut ristikon, ja prässännyt väkisellä ristikon irti -> laippa soikko
- kardaanin liuku loppuu jommasta kummasta päästä, ja jumii.
- kardaanin pitäs joustaa enemmän kuin pystyy: Kolinapullomaalia ristikkoon, ja harustamaan akseleita kiinni!

Joten kun sulla seuraavan kerran on ristikko irti, niin tutki tarkkaa ne pesät!
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 03.03.2011, 06:22
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

soa jousellinen bertta jos ei ole traction baria osaa itse "korjata" akselin asennon aika helposti niin kauan kun pinjoni kestää ja jos on välystä liuussa niin sekin auttaa joten ei ole aina suoraan vertailukelvollinen sekään asia

mulla ei blazessa tommosella samanlaisella, pinjonin kanssa linjassa olealla kardaanilla päässyt väliin ku viikon verran jos ajo muutakin ku töihin ja takaisin kun oli joko ristikosta tappi poikki, perästä yoke halki, kardaannista pää hillona tai vaan jos hyvä säkä kävi niin ristikon kupit ja neulat jauhaantu pölyksi....
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 03.03.2011, 07:45
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.470
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
soa jousellinen bertta jos ei ole traction baria osaa itse "korjata" akselin asennon aika helposti niin kauan kun pinjoni kestää ja jos on välystä liuussa niin sekin auttaa joten ei ole aina suoraan vertailukelvollinen sekään asia

mulla ei blazessa tommosella samanlaisella, pinjonin kanssa linjassa olealla kardaanilla päässyt väliin ku viikon verran jos ajo muutakin ku töihin ja takaisin kun oli joko ristikosta tappi poikki, perästä yoke halki, kardaannista pää hillona tai vaan jos hyvä säkä kävi niin ristikon kupit ja neulat jauhaantu pölyksi....
No sun blazeri olikin omanlaisensa! :-) Mulla takakardaani norminivelillä, mutta kulmat on niinkuin tuplanivelen kanssa pitäis olla. Eli teoriassa hyvin väärin. Eilen vaihdoin ekan kerran eturistikon joka oli autossa jo kun se tuli mulle. Ja sekin oli kuollut vanhuuttaan, kuivunu ku ei ollu rasvattava malli. Takaristikko oli virheetön.

Tossa hojon kardaanissa on varmaan jotain mätää niissä laipoissa joihin ristikko tulee jossei sokat pysy.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 03.03.2011, 08:52
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

Jos se on jossain ekassa kokeilussa vastannut se ristinivel niin sehän on siten jo vääntynyt ja näin ollen entinen.

Mitä taas kardaanin tasapainotukseen tulee niin jostain syystä se on ihan papereihin präntätty että se pitää tehdä.

Kaverilla mm meni 59` fordista laatikko poikki(!) juurikin tuollaisen harmittoman pikku värinän ansiosta.

Ja toisessa tapauksessa tuli pontiacista takajalkatilaan reikä kardaanin katkettua.

Eli tässä tapauksessa ehjä kardaani jostain ja sen jälkeen asennuksen asianmukaistaminen,niin siinä ne ongelmatkin häviävät.

Sen peränhän voi kääntää niin paljon ylikin että ristikko kulmat tulee samoiksi normaalioloissa,jossain maksimi joustoissahan ne sitten menee pieleen,mutta siloin on vauhtiakin vähän.
Ja tietysti pitää aina varmistaa että siinä ristikossa riittää varat.

Ja mitä soa:an yleensä tulee niin rakenne on aina heikompi/akseli pyrkii elämään helpommin koska se akseli on jo siellä painopisteen väärällä puolella.

Ja tämähän korjautuu traction barilla,tai sillä paksulla latilla joka estää akselin kiertymisen.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 03.03.2011, 09:39
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.043
Perusasetus

Madalla sitä semmoiset 20cm alkuunsa, jos vaikka rupeis olemaan kulmat kohdallaan niin kestäiskin ne kardaanit sit.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ei voorti kestä.... Uazmies Linkit 2 16.12.2010 06:11
Ei kestä moggilaiset JiiPee Linkit 3 15.02.2010 20:52
m:sj-410 kartaanit KG O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 20.02.2008 20:16
O: kartaanit mauri O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 12.09.2007 17:49
mikä on kun ei kestä? dalton Tekniikka & Jutustelu 1 31.01.2005 09:40


Sivu luotu: 08:03 (GMT +2).