|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Mig temppuilee... apua kaivataanJoka varmaan osannee kertoa mikä voisi olla Kempissä vikana? Eli oireet ovat seuraavat, ja jatkuneet jonkun aikaa: 1. Jos painaa liipasinta ilman että hitsaa mitään (ts. virtaa ei kulje hitsauslangan läpi), niin langansyöttö pelaa ihan normaalisti vaikka taivuttelisi pistoolin letkua millaiseen solmuun. 2. Hitsatessa, varsinkin pienemmillä virroilla ja hitaalla langansyötöllä alkaa lanka tökkiä pahasti melkein heti kun hitsauksen aloittaa. Suuremmilla virroilla/ langasyöttönopeudella ei pätki yhtä usein. 3. Tuntuu että hitsauksen loputtua lankaan jää "jäännösvirtaa", eli vielä muutamankin sekunnin jälkeen jos langan pään tökkää johonkin niin kipunoi. Tätä ei ole tehnyt aiemmin. Kerran jo purin liipasimen osiin ja ihmettelin mitä se on syönyt, mitään näkyvää syytä sille mikä langansyöttöä katkoo/ tökkii ei löytynyt. Kasasin takaisin ja samat ongelmat jatkuu. Missä vika? Kone on reilu pari vuotta vanha (siis uutena ostettu) Kempin Kempomat 1702, eli 170 amppeerin valovirtamiggi.
|
#2
|
||||
|
||||
Kaapeli kokonaan irti, lanka pois sisältä sen jälkeen paineilmaa langan tilalle ja samalla ravistelua... Lähtee nuo ruoste yms tomut pois kaapelin sisältä...
Ainii jäännös virran pitäis saada säädettyä koneen sisältä lankakelan lähistöltä olevasta potikasta, ar/co taitaa lukea siinä.. Sitä sitten säätelee sinnepäin mitä kaasua käytät..
__________________
PERKELE! Pääsponsori---> Joki-Pub
Lahjattomat lukottaa Viimeksi muokannut Pörö : 21.04.2010 18:44 |
#3
|
||||
|
||||
onko lankasuutin oikean kokoinen tahi kuinka kulunut? horo lankasuutin aiheuttaa monenlaista häiriötä.
|
#4
|
||||
|
||||
Täytyypä koittaa tuota kaapelin irroitusta ja paineilmalla puhallusta.. tosin en usko siellä olevan ongelmaa, koska lanka kulkee hyvin silloin kun ei hitsaa vaikka olisi kaapeli solmussa.
Onko hyviä vihjeitä jäännösvirran säätöön? Vai onko se periaatteella yritys ja erehdys? Lankasuutin on oikean kokoinen, eikä ole kulunut. Hitsatessa lanka tuntuu tökkivän kaapelin ja liipasimen liitoskohdasta. Senkin olen käyttänyt auki, eikä siinä ollut mitään outoa mikä tuota voisi aiheuttaa. Noh, aloitetaan näillä vihjeillä ja katotaan sitten lisää... |
#5
|
|||
|
|||
yhtäkkiä tuntuis että on jostain joku suoja puhki että se hitsaa langan sinne spiraaliin kii
|
#6
|
||||
|
||||
No sekin kävi kyllä mielessä.. mutta ei näyttänyt olevan mistään puhki. Tosin tuo liitoskohta olisi looginen paikka. Täytyy tutkia vielä uudestaan..
|
#7
|
||||
|
||||
itse aloittaisin sillä että hakisin uuden sen nylonputken missä lanka kulkee. olikohan "laineri" virallinen nimi?
ei ollu ainakaan migatronikkin kallis, non 20e |
#8
|
||||
|
||||
No hei kyl tos tilantees pitäis takuun pelata...?
Ainakin myyjä osaa kertoa mikä sielt on menny ja myy kalliin osan.
__________________
www.mitsubishi4wd.com |
#9
|
|||
|
|||
kaveril alko kemppiin jäämään kans jäännös virtaa lankaan ja jonkun ajanpäästä ei tullu enää lankaa ollenkaan. joku piiri/ohjaus kortti oli menny mykäks. huollossa käytti ja nyt on toiminu vuosia.
|
#10
|
||||
|
||||
Mulla oli vanhassa Telwinissä samoja oireita ja ainoana vikana tai syynä oli langan syöttönopeus. Telwin varustettu portaattomalla säädöllä ja on sitten niin helvetin tarkka että pitää olla just eikä melkein, millikin riittää jos on pielessä niin eihän hitsuusta mitään tule. Liekkö sitten vikaa vai ominaisuus mutta pääasia että toimii...
|
#11
|
|||
|
|||
[QUOTE=Pörö;662869] lankakelan lähistöltä olevasta potikasta, ar/co taitaa lukea
Voi lukea myös burn back jolla pystyy säätämään hitsauksen jälkeen jäävän vapaalangan pituuden.Katto myös lankajarru ettei ole liian tiukalla.Onko siinä muovinen vai rautanen spiraali? Sellainenkin ongelma oli joskus että kaikki oli kaapelis kunnossa mutta maajohto oli huonosti hauenleuvassa ja maajohto kuumeni helvetin kuumaksi eikä tinaamisesta tullu mitään.Ja virtasuutin aina tongeilla piukkaan,loppuu langan palaminen suuttimeen!
__________________
Köyhän on pakko yrittää. |
#12
|
||||
|
||||
Juu, siis langansyötössä EI ole mitään vikaa, koska vika ilmenee vain silloin kun hitsaa.
Jos ei hitsaa ja syöttää lankaa kaapelin läpi, niin saa olla kaapeli vaikka missä umpisolmussa eikä töki syöttö. Tuntuu lanka tökkivän siihen kaapelin ja kahvan liitoskohtaan varsinkin pienemmillä langansyöttönopeuksilla. Vahvasti alkaa kyllä tuntumaan että on eristyksessä jotain ongelmia, ja hitsatessa lanka maadoittuu kaapeliin ja pyrkii siten tarttumaan siihen kiinni. Täytyy tutkia.. Onko mitään hajua pystyykö Kempin kaapeleissa vaihtamaan sen kaapelin sisäeristeen? Vai meneekö koko kaapeli uusiksi? |
#13
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#14
|
||||
|
||||
[QUOTE=räyhäracing;663280]
Lainaus:
|
#15
|
||||
|
||||
No jonkin sortin pöläys sieltä syöttöputkesta tuli kun puhalsi paineilmalla... mutta ei ollut vian aiheuttaja. Mitään eristeitä ei ollut rikki ja säädöt muutenkin kohdallaan.
Vika oli sitten kuitenkin loppujen lopuksi suuttimessa, joka oli päässyt vähän nirhautumaan sisältä neliskanttiseksi ja jotain pykäliä siellä oli. Viimeksi kun koitin niin lanka oli menevinään kunnolla läpi, mutta eihän se mennytkään. Porasin sen millin terällä takaisin pyöreäksi, niin sai reiän taas pyöreäksi. Nyt taas pelittää kuin unelma |
#16
|
|||
|
|||
älä poraa vaan vaihda aina uusi. Ei se nyt niin kallis ole
|
#17
|
||||
|
||||
Pikku miggeriin jää aina pikku kipunat lankaan
|
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
..täytyy kyllä käydä pari ostamassa varastoon niin ei tule samaa ongelmaa ihan heti eteen. |
#19
|
|||
|
|||
Kukaan ei vielä ilmeisesti neuvonut putsaamaan langansyöttöpyöriä. Ne saattaa näyttää OK, mutta eipä tarvi paljon kun suttaa. Korostuu varsinkin hitaalla syötöllä. Uusiakin saa melko edullisesti, kuluneisuutta hankala todeta.
|
#20
|
|||
|
|||
Vieras JLainaus:
Syöttää lankaa ulos polttimesta ja jarruttaa langan kyljestä peukalolla ja etusormella puristamalla. Jos jo pienellä puristuksella alkaa pyörät sutimaan niin syöttöpyörien kireyttä lisää, jos ei auta niin langanjohtimen puhdistus/vaihto. Jos ei eo. hommat auttanut,eikä kelajarrukaan ole liian tiukalla niin sitten syöttörullien vaihtoon. Kannattaa tarkistaa ensin, että on oikea ura syötössä (2 uraiset mallit) Nuo pyörät kestää ammattikäytössäkin vuosia, ainakin ammattikoneissa. Ja pyörien pitääkin luistaa kun lankaa kovemmin jarrutetaan, muuten on pyörät liian tiukalla ja lanka valssaantuu. (paitsi teliveto joka ei juuri luistele...) Aina jos on Mig ongelma, niin VAIHTAKAA se VIRTASUUTIN ensimmäiseksi. Aivan sama vaikka olisi vain tunnin vanha. Esim. Kempin suutin maksaa alle euron, joten ei sen kanssa kannata värkätä, varsinkin kun suurin osa ongelmista johtuu siitä. Ja niitä suuttimia PITÄÄ olla muutama ylimääräinen varastossa AINA ( ja niille langoille sopivia mitä teillä on). Sitten tarkastatte langansyötön, maadoituksen ja kaasun. Voimavirtakoneissa sen, että VARMASTI kaikki vaiheet tulee koneelle. Ja käyttäkää puhdasta lankaa, ruosteinen antaa huonon sauman ja tukkii langanjohtimen. Jos hitsaatte harvoin, niin kela pois koneesta ja pussiin ja kuiviin sisätiloihin. Varsinkin maaseudulla koneen pistotulppa irti verkosta kun lopetatte hommat, niin ei pääse ukkonen hajottamaan diodeja tai elektroniikkaa. |
#21
|
|||
|
|||
Ei tainnut kukaan mainita vielä, että kun uuden virtasuuttimen laittaa niin kannattaa viilata langan pää pyöreäksi niin ei ota lastua siitä uudesta virtasuuttimesta työnnettäessä läpi.
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
apua kaivataan nivan kanssa | Punanenä | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 14.03.2008 19:07 |
UAZ moottorinvaihto projekti || Apua kaivataan! | Revolver | Tekniikka & Jutustelu | 335 | 28.12.2007 00:26 |
bj:n laatikon purku apua kaivataan | upi7 | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 25.10.2005 11:40 |
Nörteiltä apua kaivataan.... | ¤Offi-Osku¤ | Chit-Chat | 18 | 11.10.2005 09:55 |
Apua kaivataan: Toyotan mekaanisesta vinssistä | H_Nietu | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 09.07.2004 07:11 |