|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Hydraulivinssi toteutusEli toi hytikkavinssi jytisee tuolla takaraivossa mutta ei viittis ihan kankkuedellä mennä puuhun! Miten arvoisa komissio toteuttaisi kyseisen kapistuksen? Meijän Pasi tossa yhen version teki 40litrasella mäntäpumpulla ja olikohan vanin ilmastoinninkompurasta sähkökytkin pumpun päässä, moniura hihnalla veto! Tästä purkui kytkin Finladissa! Amerikanpalstoja tonkiessain löysin tämmösii! http://www.northerntool.com/webapp/w...9778_200329778 Tosin ratas pumppu. (No mitäsitte) Tässä olis tuotot ihan kohillaa 2000rpm 80L/min jos käsitin amerikan yksiköt oiken. Eikä hintakaan mikään älytön! Ebayssa näytti olevan myös vastaavanlainen hieman pienemmällä pumpulla! Kysymyksii? Tuleeko hihnakäyttö kestämään? Miksi sen pitäis olla mäntä pumppu? ku ne on niinisojakii niinku ulkomitoiltaan. Kestääkö tuo sähkö kytkin kuinka kauan? Tuolla jotain juttelua sivuten hydrauliaa! http://forum.ih8mud.com/winching-rec...real-myth.html Näytti olevan aika paljon juttua vinssilöistä muutenkin! Onpas tää nyt sekavaa
|
#2
|
||||
|
||||
Lainaus:
Jo tuollasta kytkintä kaipailet niin löytyis tallista vähän kaytetty 2 ja 3-sarjan kiinnityksellä oleva magneettikytkin ja siinä jotain 20cc paikkeilla oleva hammasrataspumppu.. H. 350€ 050-3527929 / Kari Vantaa
__________________
-kari- FS Motorsport ry |
#3
|
|||
|
|||
Tuleeko hihnakäyttö kestämään? Ei muuta kuin satunnaisessa harrastuskäytössä. En suosittele. 10-15 hv hihnoilla vaatii aika paljon jos meinaa saada ne myös pitämään kuraliejussa.
Miksi sen pitäis olla mäntä pumppu? ku ne on niinisojakii niinku ulkomitoiltaan. Ei miksikään. Hammasrataspumppu on jees. Halpa ja yksinkertainen ja yleinen. Kestääkö tuo sähkö kytkin kuinka kauan? Tuommonen 10-15 hv sähkökytkin on melko massiivinen kapistus. Mekaaninen kytkin on pop. Ks. Salhydro.fi. TT |
#4
|
||||
|
||||
Kyllähän semmoinen mekaaninen kytkin olis paras.
Tossa kahvipöydällä on mulla 40mm pooriakselinpätkä ja siihe käypänen holkki ja niistä oon koittanu visioida kytkintä. Ongelma tollasessa pooriakselissa tulee olemaan se kun tarkoitushan on ottaa voima suoraan kampiakselilta ja moottori pyörii hitaimmillaan ehkä 700-800rpm niin voip käydä aika rutina siinä vaiheessa kun pumpussa kierroksia nolla ja ruvetaan työntää tollasta pooriakselia 800 kierrosta pyörivään vasta holkkiin! |
#5
|
||||
|
||||
Poistat joka toisen spoorin niin vähenee rutinat
Se tarjoamani kytkin on ainakin 90Nm malli, eli kestää kyllä jonkin verran..
__________________
-kari- FS Motorsport ry |
#6
|
||||
|
||||
Laittaa siihen nokkapumppuun venttiilin millä saa vapaakierron päälle ku ei tarvi vinssata, voi pitää pumpun kytkettynä mettäreissun ajan. Itellä on ollu suunnitelmissa tehdä sellanen.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#7
|
||||
|
||||
Pumpusta vähän
Tuntuu hieman ylimitoitetulta tuommoinen 80L/min pumppu tähän käyttöön.
Jos nyt kattelee vaikka milemarkerin vinssejä alla olevassa linkissä: http://www.milemarker.com/pdf_downloads/h_specs.pdf Näkyy olevan tarkoitettu n.15L/min virtauksille. Toinen juttu on taas se että pumppua valitessa kannattaa tutkia myös sen pyörimisnopeus vaatimuksia. Tommonen nokkapumppu suoraan kampiakselilla voi pyöriä perus diesel koneen jatkeena yli 4000rpm. Eiköhän tuohon välttäisi n. 20L/min 2000rpm tuottava hammasrataspumppu? Pumpun koko riippuu tietysti myös käytettävästä hydraulimoottorista. Ja sitten vielä se kytkin homma. Vapaakierto on ihan riittävä tähän tarkoitukseen kunhan painehäviöitä (lämpöä) ei synny liikaa. Tähän taas auttaa riittävän suuri öljysäiliö, joka on ajoneuvo sovelluksissa yleensä 1-2 kertaa pumpun tuotto . |
#8
|
||||
|
||||
Vanhoja threadeja
Tässä pari threadia malliksi vanhoista keskusteluista.
http://forums.offipalsta.com/showthr...aulinen+vinssi http://forums.offipalsta.com/showthr...aulinen+vinssi http://forums.offipalsta.com/showthr...aulinen+vinssi |
#9
|
||||
|
||||
Hiluxissa kyllä menis tuo vapaakiertoventtiili systeemi kun on nääs tota voimaa niin mahottomasti!
Tässä irtikytkemisessä on taka-ajatusena nämä susuki miehet millä sitä voimaa ei siellä reservissä niin kauhiasti ole! http://www.northerntool.com/webapp/w...9778_200329778 Tässä pumpussahan oli tuo 80l kahellatuhannella kierroksella eli yli puolet vähemmän tyhjäkäynnillä! Ja mielummin minä laitan sinne suoraan riittävän kokoisen pumpun ku liian pienen! Nii ja comeupin 8000:nen hytikka vinssi vaati muistaakseni 28litrasta ylöspäin tuottoa! 40litrasella pyöri aikahienosti! Viimeksi muokannut azizp : 16.10.2009 17:24 |
#10
|
||||
|
||||
Ite ratkaisin asian laittamalla 2-nopeuksisen hydr vinssin, http://www.maastoautotarvike.com/images/05-HWP13000.gif jolloin ainakin minun käyttöön riittää pienehkökin pumppu. Sisäänkelaukset ja helpot vedot voi tehdä nopealla vaihteella. Pahemmissa paikoissa ei niin hirveätä kiirettä olekaan.
Oikein valitussa moottorissa (Iveco) on vakiona paikka jakopäässä hydraulipumpulle. Samalta pumpulta paine vinssille ja ohajustehostimelle, välissä vaan molemmille paineenalentimet. Pumppu pyörii tietenkin jatkuvasti aina. Vinssin ohjeessa virtaussuositus 5-45l/min. Hammaspumppu mitoitettu sen mukaan ettei täysillä kierroksillakaan suositus ylity -> pumppu voi pyöriä jatkuvasti. Maltillisilla vinssauskierroksilla (n1400rpm) työntää öljyä n20l/min. Säiliönä rangen oma tehostimen säiliö eli noin 3 litraa. Tominut vähäiselläkin öljymäärällä toistaiseksi oikkuilematta, tosin pitkät suovinssaukset vielä kokeilematta. |
#11
|
||||
|
||||
Kaks nopeuksinen vinssi ei tule missään tapauksessa koska vaihteenvaihto systeemi on ihan kökkö ja voiman ja vauhdin saa samassa paketissa! Tämähän oli vaan minun mielipide!
|
#12
|
|||
|
|||
Tervehdys!
Toistan taas samat vanhat teesit: Pumppu oltava >50 l/min. Noilla <25 l/min pumpuilla ei nopeutta ja voimaa saa tarpeeksi. Laskekaa vaikka hydraulimoottorin voima ja nopeus esimerkiksi 50 l/min 80 Nm moottorista niin se ottaa 50 l/min pumpusta 150 bar paineella noin 12 hv. Tähän kun laittaa hukkaa ja luistoa sen mitä hydrauliikka tapaa aiheuttaa, jäädään johonkin 6 hv:n vinssaustehoon kun huomioi myös vinssin häviöt. En tosin ole pitkällä matikalla näitä laskenut mutta monasti asian ruutupaperille itselleni hahmotellut. Ja öljymäärää tarpeeksi + jäähdytys jos meinaa suovinssausta harrastaa ettei hytikkamoottori pala. En laittaisi poorikytkintä, koska on hankala kytkeä. Semmonen kaksisakarainen holkki, jossa päät on viistetty siten, että akseli vetää itsensä päälle kytkettäessä, toimii kyllä riittävän hyvin. Vähän hankala selostaa, enkä tiedä kytkennän nimeä, vanha keksintö se ainakin on...tyhjäkäynnillä voi kyllä kytkeä aika pienellä paukkeella päälle ja saa pois kun hellää kaasua ja kytkee pois päältä. en tiedä tekeekö niitä joku, mutta metallimies vääntää sellaisen vaikka ainesputkesta. TT |
#13
|
|||
|
|||
Onhan se mahdollista tehdä vaikka säätyvätilavuuksisilla pumpuilla ja moottoreilla jos talous kestää...Eikä tarvitse edes vapaakiertoja tai kytkimiä.
|
#14
|
|||
|
|||
Itellä on ihan mekaaninen kytkin pumpun perässä, pumppu sekä kytkin sopii suoraan yhteen. Paineilma sylinteri ohjaamassa sitä kytkintä päälle ja pois. Hytissä käyttökytkin sylinterille ,Ketjuveto kampiakselin päästä ja kaikki tavarat saa suoraan kaupasta.
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista -mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä- |
#15
|
|||
|
|||
Hydraulinen vinssi!
Mulla on järee hydrauliikka tuossa keulilla jo valmiiks ku oon tota auraa/puskulevyä pyöritelly joten tarttisin vaan vinssin. Jos jollain ideoita miten toteuttaa pelkkä vinssi niin niitä otetaan vastaan. Mistä edullisesti hydr.moottori joka jaksaa vääntää! Kehikko ja vaijeri rullahan ei ole vaikea toteuttaa mutta mistä per..leestä tuo moottori?
Allekirjoittanut pyytää anteeksi hölmöyttään ja kiittää.
__________________
No en tiedä mut kokeillaan... Jos se hajoo niin vahvistetaan... ------------------------------- Toyota Land Cruiser HJ60 82 Suzuki Vitara 91 Honda CR-V 99 |
#16
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mutta miksi värkätä hytikkavinssi tyhjästä kun niitä saa valmiina? Kuten tuo -> http://www.offroadtarvike.fi/app/product/view/-/id/210
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#17
|
|||
|
|||
Lainaus:
E:Ja tuskin tarvitsee alennusvaihteita rakennella... |
#18
|
|||
|
|||
Lainaus:
Jos kerta hydr.koneikko ohjaimineen ja sylinteripöytineen jo autossa kiinni. Tsah, ja konepurkaamolta saa hytikkamoottorin a100e siihen runko ja rulla kiinni jotka maksaa duunin hyllyltä max 50e ja VOT sehän on vinssi perkele. Ja säästöhän oli vaan mitättömät 1300e joten kukin ynnää yhteen... Itselläni ei ainakaan ole varaa tai pelkästään halua maksaa tuollaista summaa kelaimesta! Tokihan se olisi helppoa jos saisi kaiken valmiina. Mutta mihin karkaisi harrastamisen ideakin tuossa vaiheessa. Harrastus on toki väärä jossei siihen mene kaikki rahat mutta 1500 vinssistä on ainakin minulle ylitsepääsemättömän kallis...
__________________
No en tiedä mut kokeillaan... Jos se hajoo niin vahvistetaan... ------------------------------- Toyota Land Cruiser HJ60 82 Suzuki Vitara 91 Honda CR-V 99 |
#19
|
|||
|
|||
No, Tojotan mekaaninen vinssi ja siihen kiinni Danfossin OM 50 , OM 80 tai vastaava. Siinähän se, edulliseen hintaan. Vinssi 200-300 € + moottori satasella....
TT |
#20
|
||||
|
||||
Totta, on sillä hintaa, ja tuskin itsekään ihan heti ostaisin. Ajan kanssa kun haalii osat niin tuolla vajaalla 1500 eurolla rakentaa eteen ja taakse hytikkavinssit + muut tarpeet.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Loistava Tekninen Toteutus sis kilpailun | SLehto | Chit-Chat | 82 | 28.02.2008 20:18 |
M:Hydraulivinssi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 10 | 25.02.2007 20:29 | |
Takalukon kytkennän toteutus | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 10.11.2006 20:41 |
M:Hydraulivinssi | Traveler | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 10 | 13.02.2006 18:35 |
Hydraulivinssi | Killman | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 19.02.2005 09:42 |