Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.08.2009, 10:50
petrool:n Avatar
petrool petrool ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.05
Sijainti: Kyyjärvi, Finland.
Viestit: 385
Perusasetus

patroll takapyörän laakeri


mikä olis sopiva välys kyseiselle laakerille,soa projekti meneillään ja ajattelin samalla vaihtaa stefat.Vetaria pyöritellessä laakeripesässä päittäistä välystä n.4-6mm onko liikaa?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.08.2009, 11:28
tiipe:n Avatar
tiipe tiipe ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 20.02.03
Sijainti: kotka, Finland.
Viestit: 2.391
Perusasetus

kyllähän se liikaa on shimmi levy pois niin tiukkenee mut varmaan kannataa vaihtaa uudet laakerit jos et ole aikaisemmin vaihtanut meinaan nopeesti porsii jos liian tiukalle säätää vanhan välyksen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.08.2009, 11:43
petrool:n Avatar
petrool petrool ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.05
Sijainti: Kyyjärvi, Finland.
Viestit: 385
Perusasetus

täytyy vaihtaa laakerit,et satu muistamaan laakerin numeroa?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.08.2009, 12:03
tiipe:n Avatar
tiipe tiipe ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 20.02.03
Sijainti: kotka, Finland.
Viestit: 2.391
Perusasetus

koyo hi-cap 3220JR-N
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.08.2009, 17:50
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.058
Perusasetus

160 -koppaisen Patrollin takapyöränlaakeri on tyyppiä KOYO hi-cap 32209JR-N. Sama laakeri sopii C200 ja H233 akseliin.

Tuollainen pompsahti Motonetin myyntipakkauksesta ja sisältää myös molemmat stefat samaan rahaan.

Hinta on 29€ / pyörä.

Samalla kannattaa vaihtaa se takapyörän laakerilaipan O-rengas siitä banjoputken päästä (n. 3x83mm ura, joten 3x80 o-rengas on just hyvä).

Viimeksi muokannut Kartse1 : 06.09.2009 18:39
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.09.2009, 12:30
tannoy:n Avatar
tannoy tannoy ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 13.05.09
Sijainti: Pori
Viestit: 6
Perusasetus

Akselin pää vaurioitunut


Takapyörän laakeri hirtti kiinni, ja pyörä irtosi vauhdissa mukanaan vetoakseli ja laakeri.
Laakerin kartio oli pyörähtänyt vetoakselin ympärillä ja vetänyt komeat kraadit akseliin. Ei oikein inspannut alkaa täytehitsaamaan ja sorvauttamaan, joten hommasin käytetyn vetoakselin ihan kurantin oloisine laakereineen romuttamolta. Myös lepikkoon lentämisen aiheuttama mahdollinen suoruuden muutos arvelutti.

Nyt tärkein kysymys:
Akselin pää on saanut siipeensä. Onko akselin pään oltava juuri millilleen suora? Riittääkö että hiomakoneella poistan pahimmat nirhaumat, vai kiristyykö laakeri akselin päätä vasten tms tarkkaa? Tarkoitan nyt sitä "kukkasen" muotoisesta laipasta parikymmentä milliä ulospäin oleva huullettua päätä.

Mitään räjäytyskuvaa minulla ei ole, enkä ole koskaan muuten avannut Patukan taka-akselia.
__________________
-----------------------------------------------------------
"Nyt minä ymmärrän miksi ostitte tämän
Patrolin. Tämän kanssa ei ole niin tarkkaa,
kun koirakin voi tulla penkeille suoraan
lantaläjästä!"


-anoppi
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.09.2009, 15:52
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.058
Perusasetus

Sillä akseliputken uloimmalla osalla ei ole toiminnan kannalta merkitystä.
Rälläkällä vaan isommat raadit pois ja vetari paikalleen.

Pyöränlaakeri on siellä laipan sisällä suojassa ja sillä on omat vaseliinit niiden stefojen välissä.
Nyt kun kasaat toisen akselin paikalleen, niin laita uutta vaseliinia reilu kerros siihen laakerin päälle.

Pyöränlaakeri kiristetään siten, että niillä "kukkasen" muotoisten laippojen väliin laitetaan lisää/otetaan pois niitä ohuita shimmauslevyjä.
Vetoakseli pökkää siellä perämurikan sisällä toisen puolen vetariin (itse asiassa siellä on n. 2-3cm pitkä väliholkki) ja näillä shimmauslevyillä säädetään välys sopivaksi.
Välys on sopiva silloin, kun vetarin laipasta nykimällä tuntuu pienenpieni klappi.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.09.2009, 20:35
33SD:n Avatar
33SD 33SD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.03.04
Sijainti: Etelä-Karjala
Viestit: 1.494
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja petrool Näytä viesti
mikä olis sopiva välys kyseiselle laakerille,soa projekti meneillään ja ajattelin samalla vaihtaa stefat.Vetaria pyöritellessä laakeripesässä päittäistä välystä n.4-6mm onko liikaa?
Uuden laakerin päittäisvälys 0,02-0,15mm olis sopiva, ÄLÄ TEE LIIAN TIUKKAA!
__________________
Marko

Nyt tavoittaa myös whatsappilla.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.09.2009, 13:52
tannoy:n Avatar
tannoy tannoy ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 13.05.09
Sijainti: Pori
Viestit: 6
Perusasetus

Kiitos neuvoista!

Onko 0,8-0,9mm liikaa välystä jos laakerit ovat vanhat?
Voiko shimminä käyttää mitään muuta materiaalia tai esim. shimmausprikkoja? Kaveri ehdotti että ottaisin yhden 1mm shimmin pois ja leikkaisin paperista shimmivärkkiä.
__________________
-----------------------------------------------------------
"Nyt minä ymmärrän miksi ostitte tämän
Patrolin. Tämän kanssa ei ole niin tarkkaa,
kun koirakin voi tulla penkeille suoraan
lantaläjästä!"


-anoppi
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 02.10.2009, 11:00
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.058
Perusasetus

Kyllä kaikki ylimääräiset välykset kannattaa passata pois, niin välttyy suuremmilta remonteilta.
Väljä laakeri päästää akselin hakkaamaan joka kurvissa ja sivuttaisissa nitkahduksissa
ja kaikki nämä ylimääräiset tömähdykset kuluttavat myös sitä toisen puolen laakerointia.

Itse olen tehnyt noita shimmejä ihan ohuesta pellistä tai jopa tiivistepaperista.
Ei sinne sentään mitään öljyä kestämätöntä paperia kannata laittaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
PATROL takapyörän laakeri HELLE Tekniikka & Jutustelu 0 14.01.2008 22:24
Isuzun takapyörän laakeri???? las-c Tekniikka & Jutustelu 2 17.10.2006 17:59
Rockyn takapyörän laakeri kimblen Tekniikka & Jutustelu 6 11.05.2006 16:58
pajeron takapyörän laakeri Tekniikka & Jutustelu 2 21.08.2005 19:35
Takapyörän laakeri ? conv87 Vuosimallit 1984-1996 9 07.04.2004 11:17


Sivu luotu: 07:42 (GMT +2).