|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Uuden kauden tuloslaskentaHylättyjen rastien kuvien hakeminen. Asiaa on käsitelty aikaisemmin ja olen pohtinut siihen ratkaisua. Ongelma on siinä, että hylätystä kuvasta tiedetään yleensä vain auton numero tai rastin numero. Voi olla että kummastakaan ei saa selvää. Hylkäyksen syy voi olla muukin. Esimerkiksi täysin musta kuva tai käsiä ei näy. Kuitenkin tunnistamaton kuva = hylätty. Kilpailijan tullessa kysymään "puuttuvia" pisteitään pitäisi asia pystyä selvittämään nopeasti. Tätä helpottaa kameran kortin tyhjennys ennen kisaa ja kameran kellonajan asetus. Esitän tässä yhden ratkaisun nopeuttamaan hakua. Kilpailijat saavat rastilistan. Siihen pitää merkata rastit numeroilla hakujärjestuksessä. Siis ensimmäinen haettu rasti saa numeron 1 ja seuraava 2 jne. Sitten kilpaijat laskevat pisteet ja palauttavat lapun. Ohjelmalla tulostettu jaettava tyhjä rastilista. http://www.iisalo.com/images/rastilista.htm Kilpailun jälkeen ohjelmalla voidaan tulostaa sama lista täytettynä. Ongelmatilanteissa nähdään numerointi ajojärjestyksessä. Järjestys tulee kuvien ottoajasta. Silloin tiedetään hylätyn kuvan paikka (aika). Siis nähdään edellinen ja seuraava hyväksytty rasti. Hylätty on niiden välissä. Sieltä on nopea etsiä. Kommentteja tähän ja ehdotuksia paremmsta ratkaisuista.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive Viimeksi muokannut jappe : 10.12.2008 20:19 |
#2
|
||||
|
||||
Kun siinä järjestysnumerossa menee kuitenkin sekaisin kisan aikana, niin siihen kilpailijan rastilistan reunaan printattuna numerot 1-250, joista voi sitten viivata yli numeroita sitä mukaa kun rasteja kerää? Onko turhaa hifistelyä?
Vaihtoehtoisena tapana vois kilpailija pistää vaan rastin ruutuun ja jos tarkastuslistasta puuttuu rasti, voi kilpailija itse kaivaa kameran kätköistä tiedostonimen ja sen kanssa kysellä? |
#3
|
||||
|
||||
Eihän siinä pitäisi sekaisin mennä kun numero lista ja aina vain seuraavaan tyhjään laatikkoon laittaa numeron
Vai ymmärsinkö väärin? eli siis tohon numero listaan laittaa 1. kohdalle esim jos rastin numero 50 hakee niin laatikkoon 1. tulisi tuo rastin 50 numero?
__________________
|
#4
|
||||
|
||||
Merkkaus
Siis juokseva numero. Jos rasti 50 on ensimmäinen niin sille numero 1. Silloin numerointi on ajojärjestyksessä. Koskaanhan ei ajeta rastinumeroiden järjestyksessä.
Tuolla saataisiin kiinni ohjelmassa kaksi kuvanottoaikaa. Hylätty kuva löytyy niiden välistä. Jotekin pitää saada haarukoitua kuvat katseltaviksi. Kaikkein selaamien on liian hidas tapa.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#5
|
||||
|
||||
Mutta eikös se ole sama laittaako tuon tuollain päin vai sillain kuin mitä yritin selittää vähän hankalasti kylläkin. onhan se ajojärjestyksessä silloinkin jos 1. laatikkoon laittaa rastin numeron jonka ekana hakee ja 2. laatikkoon sen minkä toisena hakee näin ei menisi niin helposti sekaisin. vai olenko väärässä?
Itsekkin yrittää ensi kaudella päästä mukaan kisaileen niin asia kiinnostaa.
__________________
|
#6
|
||||
|
||||
Esimerkki
Kilpailija on mielestään saanut 5 rastia. Rastit käyty juoksevan numeron mukaan.
http://www.iisalo.com/images/rastilista1.htm Tuloslaskenta näyttää 4. http://www.iisalo.com/images/rastilista2.htm Silloin voidaan päätellä, että hylätty kuva on otettu rastien 14 ja 15 kuvien välissä. Katsotaan kuvat siltä väliltä kellonaikojen mukaan. Tähän ei ole mitään helppoa ratkaisua.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#7
|
||||
|
||||
Pystyykö ohjelma nappaamaan kellonajat kuvista? Jos juoksevan numeron sijaa käyttäis aikoja?
|
#8
|
||||
|
||||
Kyllä siellä puskassa on muutakin tekemistä kuin pelata ylimääräisten lappujen kanssa.
Näkeehän nytkin tuloslaskentaohjelmasta mitkä rastit on hyväksytty? Kun kerran kilpailija on itse pisteensä laskenut niin tietäähän hän mistä olisi pitänyt pisteet saada? Näin ollen kilpailija itse tietää auton numeron ja rastin numeron ja kuvan numeron. Jos vain viitsii kamerasta katsoa. Ja jos protestin tekee niin luulisi viitsivän. Kun protestin pistelaskennasta tekee niin mielestäni kilpailijan pitää pystyä osoittamaan kuva jossa mielestään on vääryyttä kokenut. Käytännössä siis näyttämällä kamerasta tai vaikka omalta koneelta. Molemmissa tapauksissa kuvan numero on helposti saatavissa ja löytyy myös järjestäjän koneelta. Jos kilpailija epäilee pisteitään niin kisatoimisto voisi tulostaa heti hyväksyttyjen rastien luettelon ja passittaa kilpailija tarkistamaan asiaa. Jos protesti sitten tulee niin järjestäjä katsoo kilpailijan esittämän kuvan ja päättää tuomion. Toinen vaihtoehto ylimmääräisen tulostelun hillitsemiseksi on antaa hyväksyttyjen rastien lista vasta protestin maksun jälkeen. Joka tapauksessa ensisijainen vastuu oikean hylätyn kuvan löytymisestä tulisi olla kilpailijalla eikä järjestäjällä. |
#9
|
|||
|
|||
Optimisti olet. Muutamaan kertaan on metsästetty kuvia aikojen perusteella ja ei kyllä kahta kamerankelloa samaanaikaan ole sattunut ja ei sitä ensimmäistäkään täsmälleen ajalleen. Ja tässä käyttössäkin olleessa ohjelman versiossa kyllä kuvanottoaika näkyi. Näin monesti tuloksia laskemassa mukana olleena suurimmat ongelmat ovat olleet siinä kun etsitään jonkin aikajakson sisällä määrätyllä rastilla käyneitä autokuntia. Tyyliin huomataan rastin siirtyneen oikeasta paikasta lätäkön helpompaan rantaan jne.
Viimeksi muokannut Mylppy : 10.12.2008 21:29 |
#10
|
||||
|
||||
Mun mielestä tuohon Japen ehdotukseen pitäs riittää, että ois kolmisarakkeinen lista jossa vasemmassa sarakkeessa ois valmiit juoksevat numerot 1,2,..., keskimmäiseen sarakkeeseen kirjattais otetun rastin numero ja oikean puoleiseen rastinhakuaika.
Eli lopputulos näyttäis tyyliin tältä 1, 14, 12:34 2, 34, 12:42 3, 33, 12:44 jne. Eikös tuosta löytys sitte tarvittaessa ongelmarastit? Eli tässä on haettu siirron syypäätä? Eikös tämmösiin kannattas soveltaa ryhmäkuria, eli jos rasti siirtyy niin kaikkien kilpailijoiden kohdalla kyseinen rasti hylätään. Tosin sehän on nykyään armeijassaki kielletty tuo ryhmäkuri... |
#11
|
|||
|
|||
Ohjelmaan lisäys jolla voi tulostaa tiedostonimet kuvista joita ei ole hyväksytty?
Ei luulis kovin vaikeaa olevan löytää hylättyjä kuvia em. listan avulla.. Kun kerran jonkunlaista matolaatikon käyttötaitoa vois olettaa suunnistuslaitteiston käyttelyyn vaadittavan. |
#12
|
|||
|
|||
Nyt ilmeisemmin (toivottavasti) Jappe on tekemässä juuri tuota, että saadaan myös hyväksymättömät rastit myös näkyviin, tämähän on suoraan Jappen ohjelmistokehitysfilosofiasta johtuva ongelma ollut tähänsaakka:) Tietoa ei varsinaisesti ole tulosten laskemiseen tarvittu, joten sitä ei ole tallennettu.
Pelkästään hyväksymättömät kuvat eivät ole ongelma, sillä yleensä kyllä jos on huono kuva, niin sen lisäksi löytyy parempi. Hyvin vähän ihmisillä jää nykyään rasteja saamatta huonojen kuvien takia. Käytännössä kaikki oppivat kiinnittämään kuviin huomiota yhden kilpailun jälkeen, kun ovat saanneet kylmää vettä niskaansa hylättyjen kuvien muodossa. Suurempi ongelma on ollut väärin lyödyt rastit järjetelmään, eli ihan näppäilyvirheet tai jossain tapauksessa ajattelemattomasti tehdyt rastinumerot. Esimerkiksi nyt Finland Trophyssä oli jokin alkupään rasteista, olisiko ollut 5 tai vastaava, jonka perään oli lätkästy sen suurempia miettimättä Offivarusteen ellipsi logotarra lähes pystyyn. Kuvissa nopeasti katsottuna ainakin siitä oli eräällä tiimillä tullut 50. Ja en usko, että nyt kuluvana vuonna 2008 yhdenkään kilpailun palkintopalli olisi muuttunut tuloslaskennan takia. Jokaisessa kilpailussa tarkistetettiin korkealle sijoittuneiden lähellä toisiaan olevien kilpailijoiden kuvat myös toiseen kertaan. Ja mitä itse useimmiten tuloksia ja erilaisia ongelmia selvitellessä on tullut törmättyä noihin kameroiden kelloihin, on olleet juurikin näitä tilanteita, kun tiedetään jonkun olleen väärässä paikassa tai tehneen jotain luvatonta. Yleensä valvojilta tai muilta kilpailijoilta tulee tieto, että täällä on jotain tapahtunut ja siitä saadaan ajankohta, mistä ruvetaan etsimään. Välillä on löytynyt epäilty, mutta koskaan ei ole pystytty aukottomasti todistamaan. Mielestäni näissä tilanteissa ei voida rangaista epäiltyä tiimiä eikä varsinkaan kaikkia, sillä tällöin rasti mitä ei itse saa kannattaa tarkoituksellisesti siirtää luvattomaan paikkaan (jos mahdollista), jolloin kaikkien pisteet siitä nollattaisiin. Mielestäni tuo Jappen ihan puhtaasti järjestysnumeroilla toimiva käytyjenrastien lista olisi aika hyvä. Kellonaika ei mielestäni lisää listaan mitään suurta lisäarvoa, sillä se vain samallatavalla kertoisi järjestyksen. Ja näkeehän sen kellonajan sitten vaikka kamerankauttakin kuvan EXIF-datasta. Lisäksi näin lista voitaisiin pitää samannäköisenä kuin rastipisteyhteenvetolista, jolloin pystyy omat rastittamansa suoraan vertaamaan tuloslaskennan tekemään listaan. |
#13
|
||||
|
||||
Totta joo, meni pohja siltä kommentilta.
|
#14
|
||||
|
||||
Kaksi kameraa
Jos tiimi käyttää kahta kameraa, niin hyvin tärkeää on niiden kellojen aika. Mahdollisimman sama.
Se mitä tässä haen on hylättyjen kuvien mahdollisimman nopea haku. Samasta rastista voi olla monta kuvaa. Esim kolme hylättyä ja yksi ok. Nuo kolme hylättyä ei kiinnosta ketään. Vielä jos lisätään kahdella kameralla otettujen ongelma (siis eri ajassa olevat). Valvontaan tulee lisää ominaisuuksia. Mutta niitä käsittelen suoraan mylpyn kanssa. Kaikkien on hyvä tietää, että ominaisuuksia tulee lisää. Ei kannata "rötöstellä"
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#15
|
||||
|
||||
Henkilökohtaisesti en toivois yhtään paperilappuu enään autoon mukaan. Ne nykyisetkin on meillä ollu aina tuhannen kurassa ja läpimärät ja niistäkin on puuttunut muutama rasti eli kuvat kattomalla on tullut enämpi pisteitä kuin tosta lapulta laskiessa. Taitaa vaan aamun tunteina toi keskittyminen välillä kadota turpeeseen eikä muista merkitä papereita, onnex toivottavasti on kuva sentään muistettu ottaa.
Tuo HJ60:sen malli vois olla helpoin niin ei tarttis erikseen miettiä monesko rasti on kyseessä. Mut meneekö sit taas kaikki tsydeemit ketuix jos unohtaa merkata yhen rastin. Ja loputhan onkin väärässä järestyksessä. Lainaus:
|
#16
|
||||
|
||||
Itse en kilpaile joten en asiasta tiedä. Mutta tuo omassa kamerassa oleva toiminto taitaa olla enemmän järjestelmäkamera ominaisuuksia, että GPS koordinaatit jäis kuvan exif tietoihin.
Ainakin googelinmappiin ne pitäisi saada helposti syötettyä, missä mikin kuva on otettu, joten tuskin mahdottomuus noissa teidänkin käyttämissä ohjelmissa. Taitaa mennä jo turhaksi hifistelyksi... |
#17
|
||||
|
||||
minustakin tuo rastipistelista on nykyisellään hyvä. jos pitää ruveta laittamaan kellonajat ym. tiedot siihen paperille, menee liian hankalaks minusta...
oon ollu siinä käsityksessä, että nykyinen lista on ollut helpottamista varten, jos kone tilttaa ja rastit häviää bittiavaruuteen koneelta. |
#18
|
|||
|
|||
Meillä on kanssa noista lapuista laskettu vähemän pisteitä melkein joka kisassa kun mitä
on pisteitä sitten tullut. Tuppamaa tarkkavaisuus herpaantumaan siinä vuorokauden aikana. Kisatoimistossahan on kello jossa on kilpailun virallinen aika, siitä voi kilpailijat tarkastaa omien värkkiensä näyttämät mahdollisimmman oikeiksi.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#19
|
|||
|
|||
Huomioitavana noissa kellonaikaa vaativissa jutuissa lienee myös se että jotkun tiimit taitaa ottaa kuvat useammalla kameralla ja niissä molemmissa voi olla se kellonaika pielessä.
Papereita minäkään en haluais yhtään lisää täyteltäväksi/kuljeteltavaksi, nykyiselläänkään en kynään kisa-aikana koske, vaan täytän rastilistan vasta maaliintulon jälkeen. |
#20
|
||||
|
||||
Rastitaulukko
Tämä pisteidentarkastus on tarkoitettu niille joilla on todellista tarvetta pisteiden tarkastukseen. Itse olen aina tyytynyt siihen mitä tuloslistalla näkyy
Tässä malliksi yhdestä oikeasta kisasta tulostettu lista. Tätä vertaamalla käsintäytettyyn pitäisi puuttuvat löytyä nopeammin. Listasta näkyy rastien ajojärjestys. http://www.iisalo.com/images/rastitaulukko.htm Tuon saman listan laitan tulostumaan myös Rodeo Drive ohjelmasta. Nythän siellä on vain summatason tiedot saatavissa. Elikkä kuitatut rastit näkyvät. Lisäksi tarkoitus olisi tehdä tulostus, jossa näkyy jotain seuraavan tyyppistä ajojärjestyksessä. Rastin numero, rastin nimi, pistemäärä, matka edelliseltä rastilta (linnuntietä), keskinopeus rastien välillä, rastien välillä kulunut aika, kuvan nimi (joku hyväksytyistä jos monta samasta rastista) Tuosta voi arvata, että suuret keskinopeudet hälyttävät sitten tuloslaskennassa ja aloitusrastien tarkastelu helpottuu. Yhden rastin kuvat voidaan selata aikajärjestyksessä, joten kummallisesti käyttäytyvät rastit, puunkaadot ym saadaan esiin. Mielestäni saadun paperislistan täyttö voi olla vapaaehtoista. Mutta sitten pitää tyytyä siihen mitä tulee.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive Viimeksi muokannut jappe : 14.12.2008 21:57 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Tän kauden foffi tulokset | zazukizazazyy | Chit-Chat | 3 | 07.10.2008 21:13 |
kauden -06 trial tuloksista | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 26.10.2006 10:07 | |
TALMAN KAUDEN AVAJAISET 22.4 | myllis | Tapahtumat | 232 | 22.04.2006 16:52 |