|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Auton perä kulmavaihteena?Sarjassa pellepeloton-projekteja... Minkähän verran joku auton perämurikka mahtaa kestää käyttöä kulmavaihteena sillä tapaa, että diffi olisi avoin ja toinen vetoakseli kiinni ulkopuolelta? Korkkaako pikkurattaat nopeasti? Pitäisi tehdä isohkoon halkosirkkeliin 15-20hv teholle max. 600 1/min kierrosnopeudelle 90 asteen kääntö, eikä painon kanssa olisi niin tarkkaa. Siihen sopisi (ainakin periaatteessa) melko kätevästi joku erillisjousitetun takavetoisen henkilöauton perä. Miksei IFS-keulaisen nelivedon etumurikka tai joku kapea maasturin jäykkä taka-akselikin kävisi, vaikka Suskan. Hitsilukolla saisi vaihteen kestopuolen kuntoon, mutta sille toiselle vetarille olisi tarve jonkinlaisen sulakkeen muodossa, eli ylikuormalla se laukeaisi pyörimän vapaasti, jolloin diffin läpi välittyvä teho putoaisi siksi lähes nollaan. Voiman "kulkusuunnalla" voisi vaikuttaa välitykseen (vetarista kardaanin laippaan päin tai päinvastoin). Onkohan ajatus ihan susi jo syntyessään? Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
__________________
Jukka |
#2
|
|||
|
|||
Eipä ole ensimmäinen käyttökohde perälle kulmavaihteena. Sulakeajatelma ei kyllä toimi, tai siis toimii liiankin hyvin...
Note! This message was posted anonymously! |
#3
|
||||
|
||||
Laita jostakin pikku kuormurista perä ja hitsilukko sille.Jos haluaa välityksiä niin laita ns tuplaperä kunnon kuormurista niin on kaksi aluetta.Kerran oon nähänyt betonomyllyn jossa oli molemmat veterit paikoillaan korkeutta oli noin 2m.
|
#4
|
|||
|
|||
Mites toi voitelu? luulis ett ögä on vääräss paikkaan??Tai mikseijos olis niikuin vaaterissa. mut kemppilukko pitäis juu olla.
Edited by - Latekki on 28/02/2006 18:50:24 |
#5
|
||||
|
||||
esim. vammaksen lentokenttälumilingon kulmavaihde on kuorma-auton akselista.
teho/koko tietysti eri luokkaa Edited by - tare on 28/02/2006 19:05:30 |
#6
|
||||
|
||||
jos kerran paino ei ole ongelma niin sovita johonkin väliin vauhtipyörä ja siihen kytkinlevy ja paineasetelma. eikös se voisi hoitaa sen sulakkeen homman ja saisit hitsata sen perän lukkoon?
|
#7
|
|||
|
|||
Juu, tuossa ei tarvittaisi paljon tehoa, kun sirkkelissä on nyt joku 8-10kW sähkömosa ajalta miekka ja kilpi ja sen teho on "riittävä". Siis jotakin reilu 10 heppaa riittää varmasti, vaikka tuleekin niitä voimansiirron häviöitä. Ihan hirmuinen sen akselin ei siis tarvitse olla. Täytyy laittaa kemppilukko varmuuden vuoksi.
Idea on siis korvata vaaka-asentoinen sähkömosa (hihnaveto terän akseliin) sillä auton akselilla, jolloin saa voimansiirron 90 asteen kulmaan. Sirkkelin käyttö helpottuu, kun pinot on ajouran vierellä ja voi mättää uutta halkoa tai rankaa kouruun tekemättä kiertoliikettä. Täytyy penkoa romukasoja... Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on |
#8
|
||||
|
||||
Jostain vanhasta pärrän kytkimestä saa varmaan väsättyä aika kompaktin kytkimen sulakkeen virkaan.
Tai sitten traktorin nivelakselin kytkin, ainut vaan että ovat suht arvokkaita. nokkela allekirjoitus |
#9
|
|||
|
|||
Agrimarket myy ihan siihen sopparia kulmavaihdetta 1/3 saa joko T-mallisena tai L-mallisena. Siihen spooriin sopii suoraan nivelakselin kytkin ja toiseen päähä sovitat itselles sopivan vetoakseli josta voima tulee!!
Maksaa vaivan !!!!!!! Katony mitä sä taas hölisit!! Hippo perk....!!! |
#10
|
||||
|
||||
Lainaus:
Eikös kyseessä ollut pellepeloton-projekti. nokkela allekirjoitus |
#11
|
|||
|
|||
Niin varmasti helpoin on oikea kulmavaihde, mutta kyllä auton perästä tehty kestää varmasti tuollaisen käytön, onhan niistä tehty mm. tukkivinssejä ja lietepumppuja yms. joissa teho on kyllä huomattavasti suurempi.(akselina tosin käytetty mossen akselia...)
|
#12
|
|||
|
|||
Ja traktorin perässä laite joka katkoo perunan varret,ketju liitetty toisen vetarin laippaan ( perä 1600 datsun vm 197?)
|
#13
|
|||
|
|||
Juontovinssin olen kerran nähnyt: Akseli oli kavenettu ja toisessa vetoakselissa oli vaijerikela ja toisessa jarrurumpu. Jarrulla sitten säädeltiin vetoa. Siis jarru irti, ei vetoa. Jarrua kiristämällä saatiin
pehmeä kytkentä ja sopivalla säädöllä kaiketi myös ylikuormitussuojakin. Hessu Hopo Note! This message was posted anonymously! |
#14
|
|||
|
|||
Lainaus:
Valmis kulmavaihde ja suojakytkimellä+vapaakytkimellä varustettu nivelakseli olisi tietysti helpoin ratkaisu ja saatavilla euronippua vastaan hyllystä valmiina. Valmiin kulmavaihteen etuna on pieni koko verrattuna auton akseliin. Siihen sirkkeliin ei viitsisi toisaalta ihmeemmin rahaa laittaa, kun se on jo aikanaan kasattu vanhoista romuista. No, täytyy katsoa, löytyykö romukasoista sopivia osia (meidän likka sanoo kyllä meikäläisen autojakin semmoisiksi). Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on |
#15
|
|||
|
|||
Mun mielestä on onkelma diffin pikkuakseleiden kestävyydessä jos jätät sen avoimeksi. Niitä kun ei yleensä ole laakeroitu mitenkään.
Aikansahan se pyörii mutta varmemman saat hitsaamalla tasauspyörästön jumiin ja tekemällä sulekkeen jotenkin muuten. Sokka tms. Muutamalla tutulla oli HJ:n nokalla finni tatsunin perästä tehty vinssi. Hyvin veti. Onhan näitä sovelluksia... ____________________________________ - jm KoMk ry. Off Road Team. SLCK #110. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
auton jatkaminen | upi7 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 11.10.2006 12:53 |
Auton myynnistä.... | jakenbj | Chit-Chat | 6 | 25.02.2006 11:13 |
Auton väri | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 02.02.2006 20:56 | |
auton maalaus | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 26.01.2005 12:46 | |
Auton nosto. | MakeH | Chit-Chat | 11 | 17.01.2005 12:44 |