Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.02.2006, 13:57
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.315
Perusasetus

Auton perä kulmavaihteena?


Sarjassa pellepeloton-projekteja...

Minkähän verran joku auton perämurikka mahtaa kestää käyttöä kulmavaihteena sillä tapaa, että diffi olisi avoin ja toinen vetoakseli kiinni ulkopuolelta? Korkkaako pikkurattaat nopeasti?

Pitäisi tehdä isohkoon halkosirkkeliin 15-20hv teholle max. 600 1/min kierrosnopeudelle 90 asteen kääntö, eikä painon kanssa olisi niin tarkkaa. Siihen sopisi (ainakin periaatteessa) melko kätevästi joku erillisjousitetun takavetoisen henkilöauton perä. Miksei IFS-keulaisen nelivedon etumurikka tai joku kapea maasturin jäykkä taka-akselikin kävisi, vaikka Suskan.

Hitsilukolla saisi vaihteen kestopuolen kuntoon, mutta sille toiselle vetarille olisi tarve jonkinlaisen sulakkeen muodossa, eli ylikuormalla se laukeaisi pyörimän vapaasti, jolloin diffin läpi välittyvä teho putoaisi siksi lähes nollaan. Voiman "kulkusuunnalla" voisi vaikuttaa välitykseen (vetarista kardaanin laippaan päin tai päinvastoin).

Onkohan ajatus ihan susi jo syntyessään?


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on

__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.02.2006, 14:13
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Eipä ole ensimmäinen käyttökohde perälle kulmavaihteena. Sulakeajatelma ei kyllä toimi, tai siis toimii liiankin hyvin...

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.02.2006, 16:59
joker:n Avatar
joker joker ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 11.11.04
Sijainti: Kuortane, Finland.
Viestit: 1.772
Perusasetus

Laita jostakin pikku kuormurista perä ja hitsilukko sille.Jos haluaa välityksiä niin laita ns tuplaperä kunnon kuormurista niin on kaksi aluetta.Kerran oon nähänyt betonomyllyn jossa oli molemmat veterit paikoillaan korkeutta oli noin 2m.

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.02.2006, 18:48
Latekki Latekki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 12.08.05
Sijainti: tuusula finland
Viestit: 394
Perusasetus

Mites toi voitelu? luulis ett ögä on vääräss paikkaan??Tai mikseijos olis niikuin vaaterissa. mut kemppilukko pitäis juu olla.



Edited by - Latekki on 28/02/2006 18:50:24
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.02.2006, 19:04
tare:n Avatar
tare tare ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.03
Sijainti: Riihimäki, Finland.
Viestit: 3.034
Perusasetus

esim. vammaksen lentokenttälumilingon kulmavaihde on kuorma-auton akselista.

teho/koko tietysti eri luokkaa



Edited by - tare on 28/02/2006 19:05:30
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.02.2006, 19:20
veejii:n Avatar
veejii veejii ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 17.06.04
Sijainti: Paimio
Viestit: 903
Perusasetus

jos kerran paino ei ole ongelma niin sovita johonkin väliin vauhtipyörä ja siihen kytkinlevy ja paineasetelma. eikös se voisi hoitaa sen sulakkeen homman ja saisit hitsata sen perän lukkoon?

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.02.2006, 19:27
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.315
Perusasetus

Juu, tuossa ei tarvittaisi paljon tehoa, kun sirkkelissä on nyt joku 8-10kW sähkömosa ajalta miekka ja kilpi ja sen teho on "riittävä". Siis jotakin reilu 10 heppaa riittää varmasti, vaikka tuleekin niitä voimansiirron häviöitä. Ihan hirmuinen sen akselin ei siis tarvitse olla. Täytyy laittaa kemppilukko varmuuden vuoksi.

Idea on siis korvata vaaka-asentoinen sähkömosa (hihnaveto terän akseliin) sillä auton akselilla, jolloin saa voimansiirron 90 asteen kulmaan. Sirkkelin käyttö helpottuu, kun pinot on ajouran vierellä ja voi mättää uutta halkoa tai rankaa kouruun tekemättä kiertoliikettä.

Täytyy penkoa romukasoja...


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 28.02.2006, 20:43
Reetu:n Avatar
Reetu Reetu ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland.
Viestit: 3.536
Perusasetus

Jostain vanhasta pärrän kytkimestä saa varmaan väsättyä aika kompaktin kytkimen sulakkeen virkaan.
Tai sitten traktorin nivelakselin kytkin, ainut vaan että ovat suht arvokkaita.

nokkela allekirjoitus
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.02.2006, 22:04
Hippo Hippo ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 20.07.05
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 785
Perusasetus

Agrimarket myy ihan siihen sopparia kulmavaihdetta 1/3 saa joko T-mallisena tai L-mallisena. Siihen spooriin sopii suoraan nivelakselin kytkin ja toiseen päähä sovitat itselles sopivan vetoakseli josta voima tulee!!
Maksaa vaivan !!!!!!!

Katony mitä sä taas hölisit!! Hippo perk....!!!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.02.2006, 22:10
Reetu:n Avatar
Reetu Reetu ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland.
Viestit: 3.536
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Agrimarket myy ihan siihen sopparia kulmavaihdetta 1/3 saa joko T-mallisena tai L-mallisena. Siihen spooriin sopii suoraan nivelakselin kytkin ja toiseen päähä sovitat itselles sopivan vetoakseli josta voima tulee!!
Maksaa vaivan !!!!!!!

Katony mitä sä taas hölisit!! Hippo perk....!!!
Halkojakin myydään valmiina...

Eikös kyseessä ollut pellepeloton-projekti.

nokkela allekirjoitus
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 28.02.2006, 22:11
sds500 sds500 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.08.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 194
Perusasetus

Niin varmasti helpoin on oikea kulmavaihde, mutta kyllä auton perästä tehty kestää varmasti tuollaisen käytön, onhan niistä tehty mm. tukkivinssejä ja lietepumppuja yms. joissa teho on kyllä huomattavasti suurempi.(akselina tosin käytetty mossen akselia...)

Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 28.02.2006, 22:17
Bruno Bruno ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 09.11.05
Sijainti: Helsinki.
Viestit: 753
Perusasetus

Ja traktorin perässä laite joka katkoo perunan varret,ketju liitetty toisen vetarin laippaan ( perä 1600 datsun vm 197?)

Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 28.02.2006, 22:25
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Juontovinssin olen kerran nähnyt: Akseli oli kavenettu ja toisessa vetoakselissa oli vaijerikela ja toisessa jarrurumpu. Jarrulla sitten säädeltiin vetoa. Siis jarru irti, ei vetoa. Jarrua kiristämällä saatiin
pehmeä kytkentä ja sopivalla säädöllä kaiketi myös ylikuormitussuojakin.

Hessu Hopo

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 01.03.2006, 11:18
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.315
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Juontovinssin olen kerran nähnyt: Akseli oli kavenettu ja toisessa vetoakselissa oli vaijerikela ja toisessa jarrurumpu. Jarrulla sitten säädeltiin vetoa. Siis jarru irti, ei vetoa. Jarrua kiristämällä saatiin
pehmeä kytkentä ja sopivalla säädöllä kaiketi myös ylikuormitussuojakin.

Hessu Hopo
Just tätä ajattelin sillä diffin jättämisellä avoimeksi - vetovoiman hukkaamista tarvittaessa hölläämällä se toinen vetari ja saisi kevyen käynnistyksen samalla.

Valmis kulmavaihde ja suojakytkimellä+vapaakytkimellä varustettu nivelakseli olisi tietysti helpoin ratkaisu ja saatavilla euronippua vastaan hyllystä valmiina. Valmiin kulmavaihteen etuna on pieni koko verrattuna auton akseliin. Siihen sirkkeliin ei viitsisi toisaalta ihmeemmin rahaa laittaa, kun se on jo aikanaan kasattu vanhoista romuista. No, täytyy katsoa, löytyykö romukasoista sopivia osia (meidän likka sanoo kyllä meikäläisen autojakin semmoisiksi).


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 01.03.2006, 12:07
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Mun mielestä on onkelma diffin pikkuakseleiden kestävyydessä jos jätät sen avoimeksi. Niitä kun ei yleensä ole laakeroitu mitenkään.

Aikansahan se pyörii mutta varmemman saat hitsaamalla tasauspyörästön jumiin ja tekemällä sulekkeen jotenkin muuten. Sokka tms.

Muutamalla tutulla oli HJ:n nokalla finni tatsunin perästä tehty vinssi. Hyvin veti.

Onhan näitä sovelluksia...


____________________________________
- jm

KoMk ry. Off Road Team. SLCK #110.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
auton jatkaminen upi7 Tekniikka & Jutustelu 3 11.10.2006 12:53
Auton myynnistä.... jakenbj Chit-Chat 6 25.02.2006 11:13
Auton väri Tekniikka & Jutustelu 15 02.02.2006 20:56
auton maalaus Tekniikka & Jutustelu 3 26.01.2005 12:46
Auton nosto. MakeH Chit-Chat 11 17.01.2005 12:44


Sivu luotu: 12:34 (GMT +2).