|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Milloin iskunvaimentimen teho on alle hylkyrajan?Emäntä oli volvollaan katsastuksessa. Etuiskareiden prosentit 91 ja 54%. Ja hylätty tuli. Syynä heilahduksenvaimennin, vaimennuskyky riittämätön edessä. Kysymys: onko molemmat iskarit vaihtokunnossa? Ja tiedän kyllä, että molemmat vaihdettava yhtä aikaa. Takana prossat 73 ja 68%.
|
#2
|
||||
|
||||
Ei ole mitään tiettyä hylkyrajaa. Rikkinäinen hylätään. Prosenttien mukaan(kin) vain toinen vaihtokunnossa eikä uudellakaan pumpulla tule parempaa arvoa kuin 91%.
__________________
Harbor Cruisers |
#3
|
||||
|
||||
Miksi ei tuu enempää kuin 91%? Onks se joku teoreettinen maksimi?
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#4
|
|||
|
|||
Lainaus:
Takana prossat on tossa esimerkissä lähes samat ja edessä ei. Edessä siis toinen iskari kyrvähtänyt. |
#5
|
|||
|
|||
Nopee korjaus jota ei saa tehdä on pyyhkäsee rätillä paikallaan olevan iskarin puhtaaksi ja laskee renkaasta painetta
Kannattaa muuten oikeesti katella renkaan paineet, mulla rajoilla olevat iskarit takana, mutta tosin 3bar painetta takarenkaissa, kamat kun kontista nosti pois leimalle, niin 2" nousi perä
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
#7
|
||||
|
||||
Lainaus:
Muutaman täristelyn jälkeen iskaritesterin antamat arvot on vain paperille kirjattavia arvoja, se iskarin kunto selviää äänen ja tuntuman perusteella, siinä testerillä. Siinä ne nikuzaitkin paljastuu vaikka kuinka säätäis paineita...
__________________
Harbor Cruisers |
#8
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#9
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Harbor Cruisers |
#10
|
|||
|
|||
Täältä näyttäis löytyvän tietoa asiasta suomenkielellä jos kiinnostaa:
http://mandata.pp.fi/Testaustekniikk...nintestaus.htm Eli käytännössä noita testimenetelmiä on yleisesti kahta erilaista: Eusama ja Boge. Iskaritesteri on hyvä apuväline, koska muistaakseni n. 50% iskarivioista on sellaisia että niitä on hankala ilman testeriä todeta luotettavasti. Yleensä aina kun testeri näyttää huonoja lukemia - on joko silmämääräisesti tai auton sisällä ollessa todettavissa myös että iskarissa on vikaa. Tuomiota viallisesta iskarista ei voi pelkästään tehdä testerin lukemien perusteella, vaan mielestäni se on aina pyrittävä todentamaan myös jollakin muualla tavalla (silmämääräisesti, koeajo, kyseisen kulman painelu jne). Viimeksi muokannut Tate : 26.02.2016 06:49 |
#11
|
|||
|
|||
Sen verran vielä lisään että joskus kun iskaritesteri on näyttänyt huonoja lukemia, niin vika on voinut olla myös jossain muualla. Esim. on ollut viallisia akseliston kiinnityksiä auton koriin ja se on aiheuttanut heikon arvon tai pelkästään iskarin kiinnityshela voi monesti olla väljä. Sen vuoksi on varmistuttava että vika todella on iskarissa, eikä sen kiinnityksessä, muissa akselistorakenteissa tai renkaissa. Unohtamatta painoa.
|
#12
|
|||
|
|||
Lainaus:
vaan siihen, et miks oli niin paljon painetta renkaissa, et silmin nähden pomppi renkaat siinä testilätkällä Eikös sellainen testeri seuraa sitä kuinka tarkkaan rengas seuraa sitä lätkää ja jos rengas alkaa pomppimaan siinä lätkän päällä, niin ei se taida seurata sitä kovin tarkkaan? Ja eikös täälläkin ollut juttua, et paritkin uudet iskarit oli hylätty samalla koneella matalaprofiilisilla renkailla
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#13
|
||||
|
||||
Oikein. Testerihän vaakaa pyörän kerrallaan ja ilmeisesti vatkauksen aikana saatu pienin levyn päällä ollut paino kertoo ainakin osittain sen vaimennuskyvyn. Eli mitä paremmin seuraa, sen parempi iskari. Kovat paineet ja kevyt kuorma antaa huonon tuloksen.
|
#14
|
||||
|
||||
Tuli tuosta mieleen
Kun iskaritesterit oli vielä uusi keksintö ja jonkun ison valmistajan testikärry kiersi kylästä toiseen kävin tietysti omalla autolla siinä...Testitulokset aivan kaameita ja ukko löi lapun kouraan mihin oli vielä kirjoittanut käsin jotain vaarallisen huonosta iskunvaimennuksesta. Kävin äkkiä kotoa hakemassa ostokuitin ja takas niiden edustajien luokse kärryn viereen. Heidän edustamansa merkin iskarit oli asennettu autooni kaks päivää ennen testausta joten tuli monenmoista selitystä mut takuuseen sain kierroksen uusia hakea varaosaputkasta heidän piikkiinsä (eikä iskareissa mitään vikaa ollut )
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#15
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#16
|
|||
|
|||
Edellisessä autossa oli takana aina huonot arvot.(paku ja tyhjä tavaratila niin ei antanut hyviä lukemia testissä) Yhtenä vuonna katsuri mainitsi isosta keskinäisestä erosta taka-akselilla. Ajattelin että sieltä on toinen iskari mennyt kun autoliike oli uusinut vaan toisen aikanaan.
Seuraavaan katsastukseen uusin sitten iskarit, mutta lukemat pysyi ihan samoina. Myös keskinäinen ero. Viimeisin katsastus oli noilla samoilla, silloin vuoden ikäisillä iskareilla ja lukemat olikin todella hyvät. Tuolla kerralla huomasin että auto oli aivan niiden tärylätkien reunalla. En tiedä vaikuttiko se sitten lukemiin. Muuta remonttia ei oltu tehty alustaan tuolla välillä. |
#17
|
|||
|
|||
Itsellä parissa autossa iskarit ollut ihan loppu kun autoa leimannut, eikä ne mikään ongelma leimalla ollut. Eräässä pelissä katsuri jopa kehui niitä iskareita hyväksi vaikka se auto heilui kuin tuksu konsanaan. Parempi on kun kaikki iskarit on vaan suoraan loppu niin ei ole mitään eroa akseleiden välillä Pääsee iskari testin helposti läpi.
Eri asia onkin sitten onko tuollainen auto kuin turvallinen.. Ehkä tuo enemmän kertoo kuinka turha testi on kyseessä. |
#18
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#19
|
||||
|
||||
Joskus ollu HoiJakasta iskari kokonaan irti ja tulos silti ihan ok, ruosteinen lehtipakka vaimentaa hyvin.
|
#20
|
|||
|
|||
Hylkäys kats. ja turvallinen toiminta ääritilanteissa...Lainaus:
ja kun toisella akselilla on ns. kunnossa olevat iskarit, niin tuo ohjattavuus TUNTUMA väistössä vaihtelee aika rajusti..... Ja jos katsastukseen mennessä ei vaivauduta katsomaan rengaspaineita edes silmämääräisesti..... -> siis katsastukseen mennessä kannattaa tarkistaa ilmanpaineet, jopa aivan tarkasti: Siis tuo iskaritesti on helppoa manipuloida, mutta tarjoaa myös hyvää tietoa iskareista.... Ja jos auto reputtaa katsastuksen iskaritestissä, niin on syytä uskoa, että jotain on vialla... => parkkipaikalla pysäköitäessä noilla iskarien kunnolla ei ole eroa; mutta jarrutus-/väistö tekee eroja.... |
#21
|
||||
|
||||
Monikohan hirvikolarin ajaneista syyttää huonoja iskareita?
Tai, sain väistettyä hirvee ku oli iskarit kunnossa. |
#22
|
||||
|
||||
...tai sit ei. Just tänään kävi yks 500-sarjan Bemu jonka takaiskarit hylätty katsastuksessa. Vaihtanu uudet ja jälkinäyttöön. Sama tulos ja uus hylky annettu käteen. Sit tuli meille samoilla pumpuilla taas jälkitarkastukseen ja hyväksyttiin, ihan normi tulos tollaselle Bemarille (jotain 40-45%). Ei niistä enempää saa, varsinkaan vanhoilla elähtäneillä takakelkan puslilla.
|
#23
|
||||
|
||||
ammattikouluaikoina oli myös sellasia autoja missä hiton kevyt perä ja madallettu jäykkä alusta, matalaprofiilin renkaat joissa painetta se 2.5bar
iskaritestissä aina prosentit jotain 40 luokkaa..
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#24
|
|||
|
|||
Lainaus:
Lainaus:
-> ja tuosta 500:n bemuraattorin hylkäyksestä/hyväksymisestä: Tulikohan se hylky vaimennustehon erosta samalla akselilla? (alustan geometria vaikuttaa tosi paljon, samoin kuin ilman paineet renkaissa Ja nykyisin katsastuksessa ei ole tapahtunut minulle yhtään "oikeusmurhaa", siis aina on ollut syytä k.o "pomppautukseen", siis suoraan sanoen olen pyytänyt kertomaan jos on "alkavia vikoja/kulumia, jotka vaikuttaa ajettavuuteen taikka kastsastukseen tulevina vuosina" ja ihan sydämmellä! -80 luvulla tilanne oli hivenen toinen, tuhkakuppi ja koko auto pestiin katsastukseen, ja aina oli jotain, mistä katsastus keskeytyi.... ja jarrut oli se vakio, mistä tummennettuilla takaikkunoilla ja lisävaloilla/vahvistimella oleva Carina aina pomppasi: kun dynometrillä toinen etunen lukittui, niin odotettiin hetkiiiiiiiiiii, niin toisesta etusesta nousi savu... ja testi uusiksi; sikakuuma jarru ei pidää tarpeeksi, siis pomppu! ja niitä ruosteita tuppasi löytymään, jos ei rengasraudalla, niin pikkasen lyhemmällä piikillä |
#25
|
||||
|
||||
Ei, vaan hylätty kahteen kertaan toisella konttorilla vaikka iskarit tasaiset, mutta lukema olevinaan liian pieni. Sehän tässä just olikin "ongelma", jota siis oikeesti ei ollut, ammattitaidottomuus kyseessä.
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Teho arvoita | Vetoja | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 31.03.2015 09:09 |
Iskunvaimentimen tappikiinnitys | HeikkiH | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 23.03.2007 09:01 |
Teho laturit | Tumi | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 20.04.2006 14:24 |
Teho/paino | jeeppi-eki | Tekniikka & Jutustelu | 43 | 02.08.2004 19:40 |