Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.02.2016, 20:02
allu-85 allu-85 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 20.05.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 244
Perusasetus

Milloin iskunvaimentimen teho on alle hylkyrajan?


Emäntä oli volvollaan katsastuksessa. Etuiskareiden prosentit 91 ja 54%. Ja hylätty tuli. Syynä heilahduksenvaimennin, vaimennuskyky riittämätön edessä. Kysymys: onko molemmat iskarit vaihtokunnossa? Ja tiedän kyllä, että molemmat vaihdettava yhtä aikaa. Takana prossat 73 ja 68%.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.02.2016, 20:06
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.283
Perusasetus

Ei ole mitään tiettyä hylkyrajaa. Rikkinäinen hylätään. Prosenttien mukaan(kin) vain toinen vaihtokunnossa eikä uudellakaan pumpulla tule parempaa arvoa kuin 91%.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.02.2016, 21:43
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.470
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Ei ole mitään tiettyä hylkyrajaa. Rikkinäinen hylätään. Prosenttien mukaan(kin) vain toinen vaihtokunnossa eikä uudellakaan pumpulla tule parempaa arvoa kuin 91%.
Miksi ei tuu enempää kuin 91%? Onks se joku teoreettinen maksimi?
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.02.2016, 21:47
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja allu-85 Näytä viesti
Emäntä oli volvollaan katsastuksessa. Etuiskareiden prosentit 91 ja 54%. Ja hylätty tuli. Syynä heilahduksenvaimennin, vaimennuskyky riittämätön edessä. Kysymys: onko molemmat iskarit vaihtokunnossa? Ja tiedän kyllä, että molemmat vaihdettava yhtä aikaa. Takana prossat 73 ja 68%.
Itse olen nähnyt iskaritestin hyödyn siinä, että se voi paljastaa jos samalla akselilla toinen iskareista on kyrvähtänyt ja voi auttaa auton omistajaa seuraamaan muutoksia jos muistaa minkälaiset tulokset oli edellisessä katsastuksessa.

Takana prossat on tossa esimerkissä lähes samat ja edessä ei. Edessä siis toinen iskari kyrvähtänyt.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.02.2016, 22:20
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Nopee korjaus jota ei saa tehdä on pyyhkäsee rätillä paikallaan olevan iskarin puhtaaksi ja laskee renkaasta painetta

Kannattaa muuten oikeesti katella renkaan paineet, mulla rajoilla olevat iskarit takana, mutta tosin 3bar painetta takarenkaissa, kamat kun kontista nosti pois leimalle, niin 2" nousi perä
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.02.2016, 22:43
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.989
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Miksi ei tuu enempää kuin 91%? Onks se joku teoreettinen maksimi?
Täyttä 100%:ia ei voi saada, koska iskaritesteri ei testaa vain iskaria vaan koko auton akselistoa. Kaikki elastiset kumiripustukset, renkaan profiili, rengaspaine, jousituksen jäykkyys ja -tyyppi, kaikki vaikuttaa. Ehjän täydessä terässä olevan iskarin arvo voi olla karkeesti kaikkea 40-90%:n väliltä.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Itse olen nähnyt iskaritestin hyödyn siinä, että se voi paljastaa jos samalla akselilla toinen iskareista on kyrvähtänyt ja voi auttaa auton omistajaa seuraamaan muutoksia jos muistaa minkälaiset tulokset oli edellisessä katsastuksessa.
Nimenomaan, mut lukemat eivät ole vertailukelpoisia erimerkkisten koneiden välillä. Toinen toosa saattaa näyttää 40%, toinen 70%. Ja toisen mielestä toinen iskari voi olla hylkykunnossa, vaikkapa 50% heikompi kuin toinen, toisen testerin mielestä ihan jees, jopa parempi mitä se toinen puoli. Mittaavat eri taajuudella ja/tai tyylillä.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai
Kannattaa muuten oikeesti katella renkaan paineet, mulla rajoilla olevat iskarit takana, mutta tosin 3bar painetta takarenkaissa, kamat kun kontista nosti pois leimalle, niin 2" nousi perä
Liittyyks tää iskareihin mitenkään jos perä nousee kun lastin purkaa pois?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.02.2016, 22:56
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.283
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Täyttä 100%:ia ei voi saada, koska iskaritesteri ei testaa vain iskaria vaan koko auton akselistoa. Kaikki elastiset kumiripustukset, renkaan profiili, rengaspaine, jousituksen jäykkyys ja -tyyppi, kaikki vaikuttaa.
P11 primera boschin(?) testerillä antaa etupäästä 100% Toisaalta sama testeri kevyiden autojen jäykästä takapäästä ei saa mitään järkevää arvoa aikaiseksi...

Muutaman täristelyn jälkeen iskaritesterin antamat arvot on vain paperille kirjattavia arvoja, se iskarin kunto selviää äänen ja tuntuman perusteella, siinä testerillä. Siinä ne nikuzaitkin paljastuu vaikka kuinka säätäis paineita...
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.02.2016, 22:57
jesse89 jesse89 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.01.12
Sijainti: Pennala Suomi
Viestit: 479
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja allu-85 Näytä viesti
Emäntä oli volvollaan katsastuksessa. Etuiskareiden prosentit 91 ja 54%. Ja hylätty tuli. Syynä heilahduksenvaimennin, vaimennuskyky riittämätön edessä. Kysymys: onko molemmat iskarit vaihtokunnossa? Ja tiedän kyllä, että molemmat vaihdettava yhtä aikaa. Takana prossat 73 ja 68%.
Tuossa ei olisi hylättyä tullut jos edesssä oleva arvon ero olisi ollut pienempi nimimerkillä oman maasturin katsastettua oli iskari testissä 40% vaimennusta ja jopa 33% se ainoastaan että samalla akselilla on liian suuri vaimennusteho niin on riittävä peruste hylättyyn vähän periaatteessa sama kuin jarruissa ei se teho periaatteessa vaan se molemmin puolinen välinen jarrutusvoiman ero.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.02.2016, 23:00
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.283
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jesse89 Näytä viesti
Tuossa ei olisi hylättyä tullut jos edesssä oleva arvon ero olisi ollut pienempi nimimerkillä oman maasturin katsastettua oli iskari testissä 40% vaimennusta ja jopa 33% se ainoastaan että samalla akselilla on liian suuri vaimennusteho niin on riittävä peruste hylättyyn vähän periaatteessa sama kuin jarruissa ei se teho periaatteessa vaan se molemmin puolinen välinen jarrutusvoiman ero.
Aika hyvin sanottu...
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.02.2016, 06:43
Tate Tate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.11.07
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 255
Perusasetus

Täältä näyttäis löytyvän tietoa asiasta suomenkielellä jos kiinnostaa:

http://mandata.pp.fi/Testaustekniikk...nintestaus.htm

Eli käytännössä noita testimenetelmiä on yleisesti kahta erilaista: Eusama ja Boge. Iskaritesteri on hyvä apuväline, koska muistaakseni n. 50% iskarivioista on sellaisia että niitä on hankala ilman testeriä todeta luotettavasti. Yleensä aina kun testeri näyttää huonoja lukemia - on joko silmämääräisesti tai auton sisällä ollessa todettavissa myös että iskarissa on vikaa. Tuomiota viallisesta iskarista ei voi pelkästään tehdä testerin lukemien perusteella, vaan mielestäni se on aina pyrittävä todentamaan myös jollakin muualla tavalla (silmämääräisesti, koeajo, kyseisen kulman painelu jne).

Viimeksi muokannut Tate : 26.02.2016 06:49
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 26.02.2016, 06:53
Tate Tate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.11.07
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 255
Perusasetus

Sen verran vielä lisään että joskus kun iskaritesteri on näyttänyt huonoja lukemia, niin vika on voinut olla myös jossain muualla. Esim. on ollut viallisia akseliston kiinnityksiä auton koriin ja se on aiheuttanut heikon arvon tai pelkästään iskarin kiinnityshela voi monesti olla väljä. Sen vuoksi on varmistuttava että vika todella on iskarissa, eikä sen kiinnityksessä, muissa akselistorakenteissa tai renkaissa. Unohtamatta painoa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 26.02.2016, 07:56
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Liittyyks tää iskareihin mitenkään jos perä nousee kun lastin purkaa pois?
No joo ei liity
vaan siihen, et miks oli niin paljon painetta renkaissa, et silmin nähden pomppi renkaat siinä testilätkällä

Eikös sellainen testeri seuraa sitä kuinka tarkkaan rengas seuraa sitä lätkää ja jos rengas alkaa pomppimaan siinä lätkän päällä, niin ei se taida seurata sitä kovin tarkkaan?

Ja eikös täälläkin ollut juttua, et paritkin uudet iskarit oli hylätty samalla koneella matalaprofiilisilla renkailla
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 26.02.2016, 23:19
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.989
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Eikös sellainen testeri seuraa sitä kuinka tarkkaan rengas seuraa sitä lätkää ja jos rengas alkaa pomppimaan siinä lätkän päällä, niin ei se taida seurata sitä kovin tarkkaan?
Oikein. Testerihän vaakaa pyörän kerrallaan ja ilmeisesti vatkauksen aikana saatu pienin levyn päällä ollut paino kertoo ainakin osittain sen vaimennuskyvyn. Eli mitä paremmin seuraa, sen parempi iskari. Kovat paineet ja kevyt kuorma antaa huonon tuloksen.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 27.02.2016, 00:15
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.228
Perusasetus

Tuli tuosta mieleen
Kun iskaritesterit oli vielä uusi keksintö ja jonkun ison valmistajan testikärry kiersi kylästä toiseen kävin tietysti omalla autolla siinä...Testitulokset aivan kaameita ja ukko löi lapun kouraan mihin oli vielä kirjoittanut käsin jotain vaarallisen huonosta iskunvaimennuksesta.
Kävin äkkiä kotoa hakemassa ostokuitin ja takas niiden edustajien luokse kärryn viereen. Heidän edustamansa merkin iskarit oli asennettu autooni kaks päivää ennen testausta joten tuli monenmoista selitystä mut takuuseen sain kierroksen uusia hakea varaosaputkasta heidän piikkiinsä (eikä iskareissa mitään vikaa ollut )
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 27.02.2016, 08:32
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti
Tuli tuosta mieleen
Kun iskaritesterit oli vielä uusi keksintö ja jonkun ison valmistajan testikärry kiersi kylästä toiseen kävin tietysti omalla autolla siinä...Testitulokset aivan kaameita ja ukko löi lapun kouraan mihin oli vielä kirjoittanut käsin jotain vaarallisen huonosta iskunvaimennuksesta.
Kävin äkkiä kotoa hakemassa ostokuitin ja takas niiden edustajien luokse kärryn viereen. Heidän edustamansa merkin iskarit oli asennettu autooni kaks päivää ennen testausta joten tuli monenmoista selitystä mut takuuseen sain kierroksen uusia hakea varaosaputkasta heidän piikkiinsä (eikä iskareissa mitään vikaa ollut )
Muuten sama homma mutta en saanut uusia iskareita, kloppina Carinaan investoin Monroen vaimentimet joka kulmaan ja viikon sisään tuli testiauto mihin toki sitten mentiin.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 27.02.2016, 11:10
astalo astalo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 20.02.12
Sijainti: Kajaani
Viestit: 417
Perusasetus

Edellisessä autossa oli takana aina huonot arvot.(paku ja tyhjä tavaratila niin ei antanut hyviä lukemia testissä) Yhtenä vuonna katsuri mainitsi isosta keskinäisestä erosta taka-akselilla. Ajattelin että sieltä on toinen iskari mennyt kun autoliike oli uusinut vaan toisen aikanaan.

Seuraavaan katsastukseen uusin sitten iskarit, mutta lukemat pysyi ihan samoina. Myös keskinäinen ero.

Viimeisin katsastus oli noilla samoilla, silloin vuoden ikäisillä iskareilla ja lukemat olikin todella hyvät. Tuolla kerralla huomasin että auto oli aivan niiden tärylätkien reunalla. En tiedä vaikuttiko se sitten lukemiin.

Muuta remonttia ei oltu tehty alustaan tuolla välillä.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 27.02.2016, 20:11
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.848
Perusasetus

Itsellä parissa autossa iskarit ollut ihan loppu kun autoa leimannut, eikä ne mikään ongelma leimalla ollut. Eräässä pelissä katsuri jopa kehui niitä iskareita hyväksi vaikka se auto heilui kuin tuksu konsanaan. Parempi on kun kaikki iskarit on vaan suoraan loppu niin ei ole mitään eroa akseleiden välillä Pääsee iskari testin helposti läpi.

Eri asia onkin sitten onko tuollainen auto kuin turvallinen.. Ehkä tuo enemmän kertoo kuinka turha testi on kyseessä.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 27.02.2016, 21:05
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja astalo Näytä viesti
Edellisessä autossa oli takana aina huonot arvot.(paku ja tyhjä tavaratila niin ei antanut hyviä lukemia testissä) Yhtenä vuonna katsuri mainitsi isosta keskinäisestä erosta taka-akselilla. Ajattelin että sieltä on toinen iskari mennyt kun autoliike oli uusinut vaan toisen aikanaan.

Seuraavaan katsastukseen uusin sitten iskarit, mutta lukemat pysyi ihan samoina. Myös keskinäinen ero.

Viimeisin katsastus oli noilla samoilla, silloin vuoden ikäisillä iskareilla ja lukemat olikin todella hyvät. Tuolla kerralla huomasin että auto oli aivan niiden tärylätkien reunalla. En tiedä vaikuttiko se sitten lukemiin.

Muuta remonttia ei oltu tehty alustaan tuolla välillä.
Mulle joskus sanoi katsuri kun hilussa on pikkuisen jämäkämmät jouset ja nostettu hieman, lavalla ei ole painoa jne että ei saa oikein iskareita testattua. Vanhat ennen jousien laittoa niin sanoi samaa, koskaan ei ole pompannut niistä vaikka ne vanhat iskarit oli ihan kypsät kun vaihdoin.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 27.02.2016, 22:11
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.989
Perusasetus

Joskus ollu HoiJakasta iskari kokonaan irti ja tulos silti ihan ok, ruosteinen lehtipakka vaimentaa hyvin.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 27.02.2016, 23:15
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Hylkäys kats. ja turvallinen toiminta ääritilanteissa...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja allu-85 Näytä viesti
Emäntä oli volvollaan katsastuksessa. Etuiskareiden prosentit 91 ja 54%. Ja hylätty tuli. Syynä heilahduksenvaimennin, vaimennuskyky riittämätön edessä. Kysymys: onko molemmat iskarit vaihtokunnossa? Ja tiedän kyllä, että molemmat vaihdettava yhtä aikaa. Takana prossat 73 ja 68%.
Siis JOS iskarit vaimennusteholtaan samalla akselilla kovin erilaiset, niin ääritilanteissa (esim. hirven väistö) ajettavuus/pito kärsii...
ja kun toisella akselilla on ns. kunnossa olevat iskarit, niin tuo ohjattavuus TUNTUMA väistössä vaihtelee aika rajusti.....

Ja jos katsastukseen mennessä ei vaivauduta katsomaan rengaspaineita edes silmämääräisesti.....

-> siis katsastukseen mennessä kannattaa tarkistaa ilmanpaineet, jopa aivan tarkasti: Siis tuo iskaritesti on helppoa manipuloida, mutta tarjoaa myös hyvää tietoa iskareista....

Ja jos auto reputtaa katsastuksen iskaritestissä, niin on syytä uskoa, että jotain on vialla...

=> parkkipaikalla pysäköitäessä noilla iskarien kunnolla ei ole eroa; mutta jarrutus-/väistö tekee eroja....
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 28.02.2016, 08:47
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.354
Perusasetus

Monikohan hirvikolarin ajaneista syyttää huonoja iskareita?
Tai, sain väistettyä hirvee ku oli iskarit kunnossa.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 29.02.2016, 19:54
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.989
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja jos auto reputtaa katsastuksen iskaritestissä, niin on syytä uskoa, että jotain on vialla...
...tai sit ei. Just tänään kävi yks 500-sarjan Bemu jonka takaiskarit hylätty katsastuksessa. Vaihtanu uudet ja jälkinäyttöön. Sama tulos ja uus hylky annettu käteen. Sit tuli meille samoilla pumpuilla taas jälkitarkastukseen ja hyväksyttiin, ihan normi tulos tollaselle Bemarille (jotain 40-45%). Ei niistä enempää saa, varsinkaan vanhoilla elähtäneillä takakelkan puslilla.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 29.02.2016, 20:55
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 877
Perusasetus

ammattikouluaikoina oli myös sellasia autoja missä hiton kevyt perä ja madallettu jäykkä alusta, matalaprofiilin renkaat joissa painetta se 2.5bar
iskaritestissä aina prosentit jotain 40 luokkaa..
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 01.03.2016, 00:17
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis JOS iskarit vaimennusteholtaan samalla akselilla kovin erilaiset, niin ääritilanteissa (esim. hirven väistö) ajettavuus/pito kärsii...
ja kun toisella akselilla on ns. kunnossa olevat iskarit, niin tuo ohjattavuus TUNTUMA väistössä vaihtelee aika rajusti.....

Ja jos katsastukseen mennessä ei vaivauduta katsomaan rengaspaineita edes silmämääräisesti.....

-> siis katsastukseen mennessä kannattaa tarkistaa ilmanpaineet, jopa aivan tarkasti: Siis tuo iskaritesti on helppoa manipuloida, mutta tarjoaa myös hyvää tietoa iskareista....

Ja jos auto reputtaa katsastuksen iskaritestissä, niin on syytä uskoa, että jotain on vialla...

=> parkkipaikalla pysäköitäessä noilla iskarien kunnolla ei ole eroa; mutta jarrutus-/väistö tekee eroja....
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
...tai sit ei. Just tänään kävi yks 500-sarjan Bemu jonka takaiskarit hylätty katsastuksessa. Vaihtanu uudet ja jälkinäyttöön. Sama tulos ja uus hylky annettu käteen. Sit tuli meille samoilla pumpuilla taas jälkitarkastukseen ja hyväksyttiin, ihan normi tulos tollaselle Bemarille (jotain 40-45%). Ei niistä enempää saa, varsinkaan vanhoilla elähtäneillä takakelkan puslilla.
No, korostan vielä tuota alkuperäisen viestini """""""""JOS iskarit vaimennusteholtaan samalla akselilla kovin erilaiset, niin ääritilanteissa (esim. hirven väistö) ajettavuus/pito kärsii...""""""""""""

-> ja tuosta 500:n bemuraattorin hylkäyksestä/hyväksymisestä: Tulikohan se hylky vaimennustehon erosta samalla akselilla? (alustan geometria vaikuttaa tosi paljon, samoin kuin ilman paineet renkaissa

Ja nykyisin katsastuksessa ei ole tapahtunut minulle yhtään "oikeusmurhaa",
siis aina on ollut syytä k.o "pomppautukseen", siis suoraan sanoen olen pyytänyt kertomaan jos on "alkavia vikoja/kulumia, jotka vaikuttaa ajettavuuteen taikka kastsastukseen tulevina vuosina" ja ihan sydämmellä!

-80 luvulla tilanne oli hivenen toinen, tuhkakuppi ja koko auto pestiin katsastukseen, ja aina oli jotain, mistä katsastus keskeytyi....
ja jarrut oli se vakio, mistä tummennettuilla takaikkunoilla ja lisävaloilla/vahvistimella oleva Carina aina pomppasi: kun dynometrillä toinen etunen lukittui, niin odotettiin hetkiiiiiiiiiii, niin toisesta etusesta nousi savu... ja testi uusiksi; sikakuuma jarru ei pidää tarpeeksi, siis pomppu! ja niitä ruosteita tuppasi löytymään, jos ei rengasraudalla, niin pikkasen lyhemmällä piikillä
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 01.03.2016, 09:10
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.989
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
-> ja tuosta 500:n bemuraattorin hylkäyksestä/hyväksymisestä: Tulikohan se hylky vaimennustehon erosta samalla akselilla?
Ei, vaan hylätty kahteen kertaan toisella konttorilla vaikka iskarit tasaiset, mutta lukema olevinaan liian pieni. Sehän tässä just olikin "ongelma", jota siis oikeesti ei ollut, ammattitaidottomuus kyseessä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Teho arvoita Vetoja Tekniikka & Jutustelu 23 31.03.2015 09:09
Iskunvaimentimen tappikiinnitys HeikkiH Tekniikka & Jutustelu 5 23.03.2007 09:01
Teho laturit Tumi Tekniikka & Jutustelu 15 20.04.2006 14:24
Teho/paino jeeppi-eki Tekniikka & Jutustelu 43 02.08.2004 19:40


Sivu luotu: 21:42 (GMT +2).