|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Optima akku asiaa...Kyssäri kuuluukin että voiko puna ja keltakantisen pistää laturinperseeseen sellaisenaan,Molemmissa samat 55amppeeria Vai kantsisko kuitenkin erotella releellä? Eiks noi oo vähän eri käyttötarkoitukseen vaikka amppeerit onkin samat?eikö?
|
#2
|
|||
|
|||
kai ne toimii... Ainakin meillä on toiminu jo monta vuotta...
|
#3
|
|||
|
|||
12V rinnankytkennässä toimii.
24V sarjaankytkennässä olisi syytä olla akkujen täsmälleen samanlaisia. |
#4
|
|||
|
|||
Eikä akussa lue mihin käyttöön ne on?
Optiman sivulla kielletään erimallisten akkujen toisiinsa rinnan kytkeminen Ja jos käyttää eritin relettä pitää katsoa, että lataus virta ei ole liian alhainen erotuksen jälkeen vaan oikeissa parametreissä
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#5
|
|||
|
|||
Ei toimi jos akkujen resistanssi poikkeaa toisistaan, eron suuruudesta riippuu kauanko kestää. Riippumatta volteista.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#6
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ainakaan punainen + keltainen optima rinnankytkennässä... Kun aikaa kun laitetaan niin kaikki akut saavuttavat täyden varauksen... No oikein kun saiverrellaan niin ehkäpä se punainen on kovemmalla rasituksella kun se luovuttaa herkemmin virtaa eli on parempi "starttiakku" kuin keltainen... Ja tietenkin ko. kytkentä ei siedä syväpurkausta kun se punainen akku ei ole suunniteltu siihen... Mutta muuten en keksi mitään estettä rinnankytkentään... Sarjakytkentä (24 voltin systeemi) on taasen semmoinen veitikka missä pitää olla samanlaiset akut. Jos toinen akku on varustettu pienemmällä sisäisellä resistanssilla tai on eri kokoinen kapasiteetiltään niin käy semmoinen juttu eli 28 voltin latausjännite ei jakaannu tasan akkujen kesken eli esim. jos toisen akun yli on 12 voltin jännite niin toisen yli on jo 16 volttia... Eli lopputulos on se että toinen akku keittää ja toinen ei lataannu... Siksi ei pidä mennä rosvoamaan vain toisesta akusta virtaa esim. radiolle koska tulee edellämainittu epätasapaino siksi että toinen akku on tyhjempi kuin toinen... Viimeksi muokannut Patu925 : 04.10.2013 18:56 Perustelu: typoja pois... |
#7
|
||||
|
||||
Rinnan kytkettynä eri jännitteellä ja sisäisellä resistanssilla olevat alkaa purkamaan toisiaan. Piirianalyysillä sitä voi laskeskella.
|
#8
|
||||
|
||||
aikani kuluksi simuloin ja heitin vastuksia hatusta, eli tuossa kaksi akkua eri jännitteillä ja sisäisillä resistansseilla, virrat vasemmalla. Kuormaa ei ole, eli tilanne silloin kun pääkatkaisin on auki ja pelkästään akut toisissaan kiinni. Jossain vaiheessa purkautuminen loppuu ja se riippuu akuista jääkö tyhjäksi vai tasaantuuko jännite vain toisella sopivalle tasolle. |
#9
|
|||
|
|||
Nyt menee puurot ja vellit sekaisin...
Siis jos oikein ymmärsin tuon laskurin tuloksen niin akut purkavat toisensa ja siitä syntyy 336w lämpöä...? (12v x 14A =168w x 2 akkuu = 336w Siis noin 6kpl 55w halogeenipolttimon verran...? Ja jos nämä akut olisi 55 AH kipale niin tuolla purkaustahdilla ne olisi noin 8h myöhemmin tyhjiä...? (55ah x 2= 110AH /14A= noin 8h Siis ihan kun ne ovat rinnankytkettynä vaikka käynnistyskaapeleilla...? Mielenkiintoista. |
#10
|
||||
|
||||
Jos laittaa "suoran" kytkennän rinnakkain > käyttö ja lataus, silloin olisi parempi että akut on samanlaisia.
Punaisen ja keltaisen kombinaatiossa ei mielestäni ole järkeä ellei niitä eroteta toisistaan käyttötarkoituksen mukaan (punainen on starttiakku ja keltainen kestää paremmin syväpurkausta > vinssiakku). Omasta mielestäni jos noita erivärisiä laittaa kannattaisi kytkeä punainen kuten normi starttiakku ja keltainen pelkästään vinsiin ja sitten erillisen latausreleen kautta lataus esim. vastaavalla: http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-...tusrele-25230/
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
Jännite tasaantuu, eikä molemmista tule tuota virtaa loputtomasti. |
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#13
|
|||
|
|||
Lainaus:
Menikö tähän asti oikein... |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
Motonetin myymä rele yms. yhdistää akut vain sillon kuin laturi lataa ja tollasta tilannetta ei pääse syntymään. Se on taas eri asia missä tilanteessa samanlaiset rinnankytketyt pääsee purkautumaan eri määrän, erilaisten akkujen tilanteessa taas eri sisäinen resistanssi vaikuttaa paljon purussa ja latauksessa. |
#15
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#16
|
|||
|
|||
Yhdistettyä teoreettista- ja käytännössä opittua.....Lainaus:
Siis tuo lyijyakku (nuo rullakennot on mulle oudompia, joten allaoleva perinteisistä nesteakuista) on enemmän taikka vähemmän "Uppiniskaisia", siis tuo sinun laskurin sisäresistanssi riippuu akun varaustilasta ja purkaus/latausvirrasta. Jos saat sisällytettyä tuohon virtapiirilaskuriin lähdejännitteen ja sisäisen resistanssin väliin kaksi rinnankytkettyä, keskenään erisuuntaista diodia, joiden kynnysjännite olisi esim. 0,2 volttia, niin vois toimia paremmin käytännön tasolla. kokeileppa ladata akku täyteen, odota tunti, ja mittaa napajännite; on varmaan n.12,8V: kuormita vaikka 60w polttimella (siis 5 amppeerin virralla) 10 minuuttia (purettu muutama prosentti kapasiteetista) ja mittaa napajännite, vois olla jotain 12,4 V? ja sitten ala lataamaan 5 amppeerin virralla (vaatisi esim. labravirtalähteen) ja seuraa napajännitettä erityisesti tuossa 10 minuutin kohdalla... on jotain aivan muuta kuin 12,4 tai 12,8 Volttia Ja jotta porukka ei aivan täysin menisi "ulapalle", niin jätän purkaus/varaus virtasuhteen-, ja kokonais hyörysuhteen pois... Siinä olet oikeassa, että jos toinen akku on heikompi, niin tuo akkujen keskinäinen "tasausvirta" kulkee, mutta se on erittäin pieni, jo tunnin kuluttua käytännössä nolla. Mulla on veneessä starttiakku käytännössä kuollut, 95Ah salama, ikää noin 15vuotta, ja n.20mm2/yht, noin metrin pituisilla kaapeleilla kytketty hupiakkuihin, jotka on vajaa 10 vuotta vanhat, 60 ah exidet, 3 kpl. Hupiakuista puretaan (hupiakkujen pääkytkin auki) webasto, kylmälaukku ja muut "tupakinsytkärien" takana olevat kulutukset, mm. tietsikka ja gps. Tuosta kuolleesta starttiakusta toimii satamassa vain 3 kpl 5 watin sisävaloja , ja ne muuttuu punaiseksi noin 5 minuutin kuluttua koneen sammutuksesta ja HUPIAKKUJEN päävirtakytkimen avauksesta. -> siis aivan loppu. pitäs vaihtaa,,,, mutta on aika hankalassa paikassa/kippari on laiska Kerran unohtu avata hupivirta-akkujen päävirtakytkin, ja 2 viikon kuluttua lähti 6-diesel käymään hupiakuilla... Ja tuosta bilteman erotuskytkimestä; sen maksimivirta on muistaakseni n.100 Amppeeria, ja toimii nimenomaan jännite ohjattuna: -> siis tarkoitettu juurikin esim. tuohon minun veneen hupiakkujen lataamiseen.... SIIS ei voi käyttää esim. starttiakkujen toisistaan eroittamiseen. p.s tuosta bilteman erotusreleestä löytyy jossain toisessa topiikissa mm. mittaustietoa minun tekemänä... ja on vähintään hintansa arvoinen siihen käyttöön, mihin tarkoitettu! |
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#18
|
|||
|
|||
Lainaus:
Siis tuo eroitusrele on tarkoitettu tilanteeseen, esim. että autoon laitetaan oma akku webastolle ja kylmälaukulle, ja halutaan että nuo eivät pääse tyhjentämään auton akkua, ettei lähde käyntiin... Siis toiminta on tyhjetyneellä hupiakulla seuraava; auto käyntiin, alkaa lataamaan, ja kun latausjännite ylittää 13,3???? niin rele kytkee hupiakun myös lataukseen, ja jos syystä taikka toisesta, latausjännite putoaa 12,8????? volttiin yli 5 sekunniksi, niin rele avautuu. -> sinun tapauksessa miettisin pikkasen sivistyneempää systeemiä, jos tuo vinssaamiinen on jatkuvaa... (Esim. ylimääräinen normiakku, jota latataan tuon bilteman releen kautta, ja josta ei saa sähköä muualle kuin startille... tuommoinen kytkentä tulee minulla jossainvaiheessa veneeseen...) |
#19
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#20
|
||||
|
||||
Se jää vajaaksi ja akku ei täyty ikinä.
|
#21
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#22
|
||||
|
||||
Lainaus:
Suurin ärsytys oli kytkentäviive joka koko päivän intensiivisessä vinssauksessa kiusas. Eli erotti akut välillä vinssauksessa ja kesti hetki ennen ku kytki latauksen takas. Joutu pitämään pieniä taukoja, mutta siitäkin olis päässy isommalla akulla. Itse vinssailin koko kesän kiviä ja vinssiakku oli välillä aivan tyhjä, mutta starttiakku ei ja poppi soi, mikä oli tärkeintä. |
#23
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ja tuota "ja jos virta kasvaa liikaa, niin se erottaa akun" en edes mitannut, sillä ei käynyt mielessä että vois olla ylivirta- kytkentä ominaisuus. Epäilen suuresti, että nimenä olisi ylivirtasuoja kytkin tms. jos olisi k.o ominaisuus. Tuo bilteman rele on tarkoitettu hupiakun automaattiseksi latausreleeksi auton alkuperäiseltä laturilta/akulta; siis että jos esim. kylmälaukku unohtuu päälle, niin ei tyhjennä auton akkua, pelkän hupiakun vain, ja alkaa lataamaan automaattisesti, kun auton (releen laturin puoleinen liitin) jännite nousee noin 13,3 volttiin, ja kun auto sammutetaan, niin kun jännite laskee noin 12,8 volttiin niin rele kytkeytyy auki. |
#24
|
||||
|
||||
Alunperäinen sunnitelma oli että keltainen olisi vinssiakkuna ja punainen auton pääakkuna.
-Kuitenkin niin että startatessa voisi tarpeen mukaan saada myös keltaisesta virtaa! Tai "jos" ne "olisi" ollut riittävän samanlaisia,niin oisi vaan laittanut rinnan.. Helpointahan olisi laittaa yksi iso laadukas akku,Mutta kun noi optimat nyt on jo tossa jouten,niin olishan niille hyvä keksiä jotain virkaa HAUSKA ideahan olisi että rakentais vinssikäyttöön kokonaan oman latausjärjestelmän vaikka 100a laturilla ja omalla akulla! Ja pienellä 45a laturilla pyörittäis auton omia sähköjä |
#25
|
|||
|
|||
Jaa täällä on taas jälleen kerran halottu hiuksia akuista.
Ladatkaa keltanen ja punanen optima rinnankytkennässä (rinnankytkentä vaikka käynnistyskaapeleilla) täyteen ja laittakaa sen jälkeen keltasen ja punasen akun miinusnavat yhteen käynnistyskaapelilla ja mitatkaa yleismittarin ampeeri alueella akkujen plusnapojen välillä kulkeva virta. Pyöreä nolla, kun napajännitteet ovat samat. Eli erilaisten akkujen rinnankytkentä toimii 100% varmasti jos auto on ajossa edes kerran viikossa-kahdessa, eikä seiso kuukausia käyttämättä. Viimeksi muokannut Mika_T : 05.10.2013 11:54 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu ostettu | _Jape_ | O/M/V Muut | 1 | 03.05.2013 05:41 |
optima akku jeep cherokee xj vm 93 | zeinica | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 27.01.2013 22:30 |
Ostetaan optima yellow tai red akku | korbimotors | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 30.09.2012 20:49 |
M:akku optima | pasi1 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 13.05.2007 19:57 |
M : ABT 8000 Sj 410 sovikkeilla ja optima akku | finvalp | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 27.12.2005 21:20 |