|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Mistä etupään voplaus??Ongelmaa etuakselissa?? Mistä moinen johtuu ku ajelee 50/60 km/h niin alkaa etupyörät ravistaa ihan jumalattomasti, olen kokeillut kolmea eri rengas vaihtoehtoja, haritusta, aurausta, casteria muuttaa, olka-akselin laakerit uusittu, pyörän laakerit uusittu, iskarit uusittu, lisätty ohjaus iskari, säädetty simpukasta klappi pois, ei merkistystä onko nelikko päällä/pois. Pahin voplaus tulee melkein ku ajaa orkkis pyörillä, onko mahdollista ohjausvarsien/välivarsien väsyminen muistaakseni olen kertaalleen vaihtanut ne jo eikä pallonivelissäkään väljää??? vinkkejä kiitos, tikut ja bensaa??
__________________
ei surulla rajaa kun suzukilla ajaa |
#2
|
||||
|
||||
Jos mogista kysymys niin panhardin puslat loppu.
|
#3
|
||||
|
||||
Veikkaan että kyseessä Japanilais valmisteinen maastohenkilöauto...
Ja vikaa lähtisin ettii puslista/nivelistä tai pyörän laakereista.
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#4
|
||||
|
||||
Voplaus
Joo pahoitteluni, unohdin mainita että kyseessä on pieni japanilainen Suzuki SJ410. Kiitos rami oikaisusta.
__________________
ei surulla rajaa kun suzukilla ajaa |
#5
|
||||
|
||||
Jousien puslat loppu tai u-pultit löysällä?
__________________
-Pauli- |
#6
|
||||
|
||||
Kokeillaampa tuotakin ja tilataan uudet puslat ja varmistetaan U-pultit. Kiitoksia
__________________
ei surulla rajaa kun suzukilla ajaa |
#7
|
||||
|
||||
Ei voblauksen pitäisi tyhjästä syntyä vaikka kaikki olisikin väljää ja löysällä, jostain se tarvii epätasapainoisen herätteen ja välykset antaa sen vahvistua. Onko pyörä suorassa akselissa? Pyöritä napaa ilmassa ja sorvaa sitä jollain niin näkee onko heittoa. Maalit, ruostelaatat, yms voisi ehkä aiheuttaa. Sama tietty näkyy suoran vanteen ulkoreunassa helpommin. Mulla on maastovanteissa n +-1mm pysty/sivuheittoa ja pääsi ilman suurempia vemputuksia 100kmh ilman tasapainoitusta.
Niin ja tarviihan sen akselinkin tietysti suora olla..
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. Viimeksi muokannut helmapelti : 23.09.2012 15:24 |
#8
|
||||
|
||||
Voplaus
Jep, joo kolmea eri rengas vaihtoehtoa ja vaihdatin ensiksi uudet vanteet ja tarkastelin tuota ruostemaali ongelmaakin ja vaihdoin uudet jarrulevyt että pinnat olisi puhtaat. Renkaita en ole tasapainottanut koska aina metsä ajelun jälkeen jää hivenen paskaa mikä ravistaisi kuitenkin, voplauksen se tekee joka kerta kiihdyttäessä siinä 50/60 km/h kohdalla ja sitten katoaa. Ja nyt huomasin että vesikelit taitaa olla herkintä aikaa tälle tapahtumalle. Mystistä, kenties akselit vaihtoon??? Pienet orkkis renkaat on kyllä painotettu mutta niillä se tuntuu olevan kaikki pahin ku ei anna kumi niin paljon periksi.
__________________
ei surulla rajaa kun suzukilla ajaa |
#9
|
||||
|
||||
Lainaus:
Kyllähän woblauksen laukaisee vaikka tiessä oleva pieni kuoppa tai töyssy jos jossain on sopivasti väljää.
__________________
-Pauli- |
#10
|
||||
|
||||
Samainen woblaus itselläkin. Tosin 70-80 vauhdissa ja ei aina. Täytyy taas käydä etupään väljät läpi kun saa talliin tilaa. Huomasin tuossa että toisen takajousen "talla" on vähän väsynyt, voiskohan se vaikuttaa woblaukseen.
__________________
Suzuki sj 413 lwb short Toyota Hilux -88 -ex- Suzuki sj 413 lwb 1.6 td -ex- -MMC- |
#11
|
||||
|
||||
Missä kunnossa sulla noi jousen puslat?? et voisko siitä johtua. Ja kun muistelen parin vuoden päähän niin edellisessä alselissa ei ollut moista ongelmaa, mut en muista mitkä jouset ja mitkä puslat.
__________________
ei surulla rajaa kun suzukilla ajaa |
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
Kaveri ei kaiketi väittänyt että voblaus ilmenee vain sopivan montun kohdalle osuessa. Monttu voi toki jossaintapauksessa olla se heräte. No en ollu tosissani, kerro vaan mikä kaverin autoa vaivaa..
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#13
|
||||
|
||||
Edessä uretaanit ja päällisinpuolin kunnossa. Takana kaikki vanhaa. Viimeksi auttoi rengaspaineiden nosto 2 baariin. Nyt vetäsin 2.5 ja nyt ei ainakaan tälläkertaa woblannut kun äsken kävin ajamassa. Tiedä näistä sit
__________________
Suzuki sj 413 lwb short Toyota Hilux -88 -ex- Suzuki sj 413 lwb 1.6 td -ex- -MMC- |
#14
|
||||
|
||||
Minun Samuraissa oli kyllä kanssa sopivasti väljää vähän kaikki...
Mutta Woblaus loppui kun olkatapin laakerit laittoi. |
#15
|
||||
|
||||
Vaihdettu ja säädetty väljä pois peltipaloilla.
__________________
ei surulla rajaa kun suzukilla ajaa |
#16
|
||||
|
||||
Voplaus jatkuu
Takaisin tänne tilittämään, otin edellisistä neuvoista vaarin ja putsailin U-pulttien kiertteet ettei jään kantamaan ja kiristin kunnolla. sitten vaihdoin ei nyt uudet mutta uusia vastaavat puslat ja sitten testille, no eikä mitä sama runkkaaminen jatkuu etupäässä
__________________
ei surulla rajaa kun suzukilla ajaa |
#17
|
||||
|
||||
Onko ohjausiskari kiinni raidetangossa vai ohjausvarressa?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#18
|
||||
|
||||
Noh se on siinä simpukan varressa, oliko hankalasti vastattu
__________________
ei surulla rajaa kun suzukilla ajaa |
#19
|
||||
|
||||
Lainaus:
vaihappas se iskarin kiinnitys siihen alempaan tankoon
__________________
LaMaas offroad Pohjois-suomen offroad Offroad Oulu Www.Suzuki4x4club.fi www.laplandtrophy.com Perkele! Meni lunta kenkään, Nyt kyllä lähteee !! |
#20
|
||||
|
||||
Tätä samaa mainasin ehdottaa testattavaks.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#21
|
||||
|
||||
Ja taas kerran, vaikka voblaus tuolla vähenisi tai katoaisi niin ei se ole kuitenkaan mikään korjaus vaan vian peittely.
Ei autoa tehtaallakaan varusteta ohjausiskarilla koska se woblaa linjalta lähtiessään |
#22
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ei kauheesti oo tullu ehdotuksia mitä tuohon pitäis vielä kokeilla.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#23
|
|||
|
|||
Onko rattiakselin nivelet ja liuku välyksettömat?
Koita vetää liinalla ja räikällä akselia sivuttain vaikka vasemmasta jousesta tai miks ei akselistakin oikeaan runkopalkkiin. Näin saat löysät pois jousituksesta. Jos voblaus ilmenee edelleen niin vika ei todennäköisesti ole vietereitten puslissa eikä vietereissä.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? Viimeksi muokannut 88 : 13.10.2012 07:33 |
#24
|
||||
|
||||
Tuli mieleen et tarkistas että runko on kunnossa simpukan kiinnityskohdasta.
Ja itse simpukka ok ?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#25
|
||||
|
||||
Jossain vaiheessa kun Jeeppi woblasi niin meinasin asentaa videokameran kuvaamaan etuakselin liikkeitä ajaessa. Videolta pitäisi sitten nähdä mitkä paikat antaa myöden.
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
RJ:n etupään huoltoa | RoJu | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 28.12.2007 20:37 |
Toyota LJ-70 etupään jurina | kottero | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 14.02.2007 08:24 |
bj/hj etupään stefat | ahku | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 18.08.2006 14:13 |
LJ-70 etupään ronksotus | kottero | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 23.09.2005 10:16 |
etupään öljyt | junebella | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 30.08.2005 22:13 |