|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Aihiota etsimässä.Moro, Heti alkuun, pittää sanoa että tämä nyt ei ole ostoilmoitus, vaikka asia koskee auton ostoaikeita. Pitäisi kysellä vähän teiltä että mikäs olisi hyvä maasturi etsiskellä, kun pitäs rajotetulla budjetilla laitella joku maasturintapainen itelle ajoon. Kiire ei ole saada sitä valmiiksi, vaikka siinä nyt vuosi vierähtäisi remontoidessa. Hitsivehkeille pääsen, ja sorvia osaan pyöritellä, jyrsimellä osaan tehdä yksinkertasemmat työt, sähkötyöt on yhtä helvettiä mielentilalleni Olen katsellut aika laidasta laitaan vehkeitä, siihen malliin että kun nyt joku vaan järjen rajoissa pelastettavissa oleva aihio löytyisi. On katseltu pajeroja ja hj:tä, hiluksia ja kingkäbbiä, ja kaikkia siltä väliltä, jopa L300 on käynyt mielessä, heh. Aikeina olisi saattaa laite katsastuskuntoon eli se tulisi siis ainakin osapäiväiseen liikennekäyttöön, lyhyehköille matkoille (50km suunta tms), enkä ole ollenkaan ronkeli, ei haittaa jyrinät eikä mekkalat, sen suuremmin. Autolla ei ehkä mentäisi niinkään offikisoihin mutta pitäisi sen suoritua metsästysreissuilla metsäkoneiden survomilla mutasilla teillä, peltojen poikki edetä, kangasmetsikössä ja metsäautoteillä, ja talvisaikaan edetä melko varmasti, vaikka lumikettinkienkin kera, 30cm hangessa mökkiteitä joita ei aurata säännöllisesti. Hiluxi on minulle kovinkin tutu laite, mutta sen saa unohtaa hyvin pitkäti koska kaikki nuo lyhyet hytit on aivan hirveitä, sinne ei mahdu kuin kenkälusikalla ja ajoasento on yhtä tuskaa,se on jo koitettu parissa eri korimallissa ja huonoksi todettu. Vaan napalukot niissä miellyttää, jos jotkut. SJ410-413 olisi ehkä se suurin mielenkiinnon kohde, jos löytäisi vehkeen jossa ei olisi niin sairasta määrää hitsattavaa ja olisi paperit kunnossa. Olen löytänyt joko paperivammaisia tai sitten mätiä, ja mulla on entuudestaan yksi sj410:n raunio, joka on aivan haperoa ja joka paikka jumissa, mutta ehkä siitä jotain osia saisi heräteltyä jos tarttee. SJ:llä on tullu ajeltua aika paljon ja se on oikein passeli, jo pienten vakuutushintojen vuoksi vaikka nälkänenhän se sitten toisaalta onkin. Mutta maastossa se etenee näemmä vakiokuosissakin aika pirun hyvin, kaverin uudenkarhee kromilla kyllästetty king cab jää kuin tikku p:hen jos mennään mettän puolelle. Lisäksi, sj:ssä on tilaa olla ja elää, ja saa kamat, rinkat, työkalut, koiran, mitä millonkin hyvin kulkemaan säältä suojassa. Mutta näissä on kait jakolaatikot kovilla aika usein ? Entäs Vitara ? Siitä lueskelin täällä foorumilla, eikä nuo ollenkaan typeritlä tarpeisiini tuntuisi, vaan onkos niissä tyyppivikoja joita osaatta kertoilla ? Olen ymmärtänyt että näitä ei lain puitteissa aivan hullusti korotella mutta hiukan lienee sais maavaraa, rengasmuutoksen lisäksi näperreltyä ? Minulle varmaan tuo maavara on aika tärkeä ja se , että sais kaikki pyörät pyörimään sammaan aikaan , kun ei aina jaksais olla "karilla" tai katsoa että se ainoa pyörä joka olisi pitävän maa-aineen päällä, ei pyöri ja muut sutii. Olen tässä ajatellut että joku 31" rengas, missä vaan lyhyessä kopassa varmaan riittäisi , ellei sitten lähtis ihan hurjana laittaan 33", mutta kaipa se ratkee kun sopiva aihio löytyy. Tämä on jotenkin hankala, kun ei ole tarvetta täysveriselle offarille, mutta joku citymaasturi tai vakiokuntonen L200 ei ole riittävä, vaan kyllä sitä pitäs päästä inan hankalemmillekin taipaleille poikkeemaan ja tulemaan sieltä poiskin. Kaikki tämä, myös saisi alkaa sillä että löytyy todella todella edullinen aihio, kun minä ennemmin hitsaan ja laittelen ajan mittaan osia, kuin laitan kaikki roposet kiinni rysään ja syön hernesoppaa seuraavan 3 kuukautta. Että sanokaapas, kannattaako pysytellä tolla Suzuki linjalla, vai pitäskö vilkuilla pätkä patrollejakin, ne näyttäs aina olevan aika edullisia, mutta tekeekös niillä mettässä oikein mitään, ilman että haaskaa 12 kertaa auton hankintahinnan sen rakenteluun ? Ai niin, kansankielinen kertomus siitä mitä saa tehdä maastohenkilöautolle, erotuksena henkilöautolle maastohommiin liittyen, olisi hemmetin hienoa luettavaa. Kyselin konttorilta asiaa niin sieltä tuli jotain aivan "musta tuntuu, että olisko se liittynyt akseliväliin, nousukykyyn ja ylityksiin"....Maastohenkilöautoon lienee sais vapaammin puuhata korotusta sun muuta, eikö ? Vaan tarkemmin ? Kiitoksia !
|
#2
|
||||
|
||||
SJ-sarjan jakolaatikot on erittäin kestäviä, niitä on menestyksellisesti käytetty paljon tehokkaampien moottoreiden jatkeena. Ja käyttötarkoitukseesi muutenkin SJxxx on vallan sopiva laitos. Vitara on jo enempi "city-maasturi", ei mene maastossa ollenkaan siinä missä SJ. Jimny on yksi vaihtoehto, palstalla on useita mielenkiintoisia projekteja esillä.
Suikassa kannattaa pitäytyä 31" renkaassa, 33" vaatii jo aika paljon muutoksia autoon. Ja 29" tuumaset renkaathan on lain mukaan suurin sallittu koko. M1 tai M1G, käytännössä aika sama juttu jos puhutaan suikasta. Niissä kun ei pykälien mukaan saa koria korottaa rungolta (omapaino alle 1500 kg). Eikä tuohon korin korotukseen ole oikein edes tarveetta, korottavilla jousilla saa ihan riittävästi maavaraa. Palstan kautta löytyy hitsattuja ja (enemmän tai vähemmän) rakenneltuja suikkeleita, siitä vaan valitsemaan
__________________
Tumpula Racing Team |
#3
|
|||
|
|||
Noita vitaroita on tosiaan tullu katseltua.
Sellasessa kiehtois tuo ilmeisen kohtuullinen kulutus (ruisku + 5 vaihetta ) ja verot, mutta tuo omituisempi eturipustus on kai vähän oudompi korotella ? Mitäs jousia muuten, siis toisista romis-rotteloista purettuja/motonetistä (budjettikysymys) kannattaa tunkea kuviteltuun vitaraan jos toiveissa on myös saada leima maalaiskonttorilta ? Jos tavotteena olis vaikka 29"-31" kumit alle ja 35-45mm korotusta jousilla...? Jossain vehkeissä näemä on pidempi iskusta iskaria ja jousta niin sellaset sais kertoilla jos intoa on. Ilmeisesti tonne tolpan ja kopan väliinkin vois eteen tunkea spacerit, mutta laki ja konttori lienee ei moista katto hyvällä ? Oisko kellään kuvia tai linkkejä, korotetuista ja leimatuisa vituroista, alustan osista tms ? SJ ei edelleenkään ole olkenkaan pois suljettu, sellasen vaan kait olis syytä lykkiä isolohkoa pellin alle tai ainakin 5 lovinen loota niin pysyis liikenteen mukana. |
#4
|
|||
|
|||
Ny on soiteltu sen kymmenestä autosta lissää, ja joukossa muutamat viturat.
Täällä foorumilla saa sellasen kuvan että toi Vitara on aika pirun helppo korotella, senkun lykkää asiallisen camberiakin korjaavan palikan iskarin päälle, viäläkö joku täälle sellasia tekee ja möiskin ? Jossain projektin seurausketjussa mainittiin että eteen ei ehkä sen kummemmin tarttis vaihtaa itse jousta vaan että originaali iskari + jousi+ korotuspalikka olis ihan toimiva kampe? Mutta takapäähän...sinne on kirjoteltu sen miljoonasta sopivasta jousesta ja minuahan kiinnostaa tietenkin tietää melko tarkkaan että minkä pirssi jousta lähtis biltema/motonet/purkaamoreissulla sitten haeskeleen, jos tavottaana olis korottaa autoa hillitysti, sellasen 50mm, jonka olen ymmärtäny olevan aika hyvä määrä edessä, ettei mee vetoakselit aivan tappiin. Onko näin ? Tuntuu vaan toi 5 senttiä kumminkin aika pieneltä, sais siihen vielä tuuman lisää ilman että murrokset joutuu koko ajan kamalaan rääkkiin. Sitten tuosta rengaspuolesta.... 235/75-15 on kai aika maksimi ainakin korkeudeltaan, minä sais rutinoitta leimasta läpi ja tuumakokosena sitten hankalampia tapauksia hankkia ja leimata ? Jotain tällasia Fediman Extreme 1:siä olen kattellut, kuvion puolesta ja tiätty hinnan. Mitenköhän toimii kivikkoisessa maastossa ja lumella ,onko kokemusta , ja lienee vois mennä orkkisvanteellekin, vai onko perhana liika leviä....sen keskiööhän pystyy sorvilla ja hitsillä siirteleen mutta vanteen levitys on pikkasen vaativampaa puuhastelua, ei mahdotonta tiätenkään... Ei oikein hotsittas ostaa kallista vanne/rengas settiä, tuoda kotia, ja huomata että ei sovi sitten millään. http://www.offroadtarvike.fi/verkkok...view/36964/151 myös nämät on edulliset ja siten kiinnostavat: http://www.vannetukku.fi/kobra-trac-nt-p-22447.html Noh saapi kai noita käytettynäkin.. Mätävioistahan selviää aika helposti, ja vitara on aika yksinkertanen kopaltaan, mutta enempi kiinnostas ne tyyppiviat, mitä pitäs katsoa, ilmeisesti olis syytä kurkistella syyäriin ja öljytiikkuun että oisko kansi sökönä ja litkut sekasin, sekä että se kone käy, kai sillä selviäis se boksin kunto, ettei ny heti ainakaan tartte ohjauslootaa korjauttaa... vaan mikä olisi se kaikista paskamaisin vika, sen puolesta että ei meinaa osia saada, laatikon palikat, nivelet vaiko mikä ? Nuo on ollu hyviä luke, että vituran jos hankkis niin täällä on mainittu lancerista sopivat vetarin kumit, jonkun toisen vehkeen, nissanin? jarruletkuja jne, luo uskoa siihen että osia saa vaikka vähän hakemallakin, kun ei vituraan oikein paljoa näemä osia ole nettikaupoissa suomessa tyrkyllä, siis näitä kulutusosia joihin katsastuksessa takerrutaan... |
#5
|
|||
|
|||
Tästä hyvä aihio ja eikä ole mätä... Ja ihan kohtuu papereilla.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=101645 Ja 1.3 ruiskukonekin löytyy tarvittaessa.. |
#6
|
|||
|
|||
Lainaus:
Pikkasen liikaa puuttuu osia eikä taida sopia osat suoraan omasta varaosa 410:sta minä luulen, pitäs saaha sellanen suurinpirtein ajokuntoinen, eli joka käy ja siirtyy edes trailerille, omalla koneella tai vinssaten, tuo ei taida nousta kuin nosturilla.. Rullaavakin olis otollinen, vaikka olis enempikin hitsattavaa mutta osat olis olennaisilta osin tallessa ja mieluusti paikallansa. Kun siihen pitäs saada iisisti kilvetkin, ja pikkubudjetti kun on kyseessä, ainakin ensi hätiin...siis henkintahintahan tarjoamassai pirssissä on oikein mukava, ei sen puoleen mutta siitä uupuu myös pikkusen osia. |
#7
|
||||
|
||||
Mitä lueskelin tuota käyttötarkoituskuvausta, niin vaikka lehmä onkin ojassa, niin suosittelen Cherokee Jeeppiä (XJ). Grandikin (ZJ) menee, mutta XJ on 4.0L moottorilla kevyt, tehokas, varusteltu ja riittävän iso / korkea menemään siitä, missä Suikalla jää mahasta kiinni. Grandissa V8:lla on tietysti potkua enempi, mutta on painoakin ja automaattitingeliä ehkä tarpeettomasti offipeliin (vaikka joillekin ne ovat tärkeitä ).
Osia Jeeppiin löytyy vaikka mitä ja melko pienellä budjetilla pääsee varustelemaan. Itse auto maksaa ehkä neljäsosan siitä, mitä vastaavan ikäinen Toyo, jossa tuskin on ilmastointia sun muita varusteita vakiona. Ja kuten XJ/ZJ-Jeeppien omistajat tietävät, akselilukkoja tai vinssiä ei tarvita, jos ei pahimpaan paikkaan ole pakko ängetä.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#8
|
||||
|
||||
Ihan samaa mieltä kun Winsesteri..
Jeeppi antaa tuollaiseen kuvailemaasi käyttöön aika paljon, ehkä liikaakin hintaansa nähden, mutta sen antaa sille helposti anteeksi. Itse ottaisin kyllä kuitenkin ZJ:n vaikka mukana tulee väkisin ABS:it. Kuutosella tai kasilla, mieltymyksen mukaan.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. Viimeksi muokannut Gary Grand : 10.10.2012 14:29 Perustelu: Typot pois.. |
#9
|
||||
|
||||
Lainaus:
M1G-luokan vaatimukset löytyy finlexistä 6§ http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248 Lainaus:
|
#10
|
|||
|
|||
En taida kumminkaan katsella nuita ylläehdotettuja Jeeppejä, mulla on sen verta kammoa tullu jenkkiautojen kanssa aikanaan pelattuani, niiden kulutusta kohtaan, voin jo kuvitella että tilit mennee tankkiin ja vakuutusmaksuihin ,vaikka olis kai no ihan reteitä pelejä mutta kukin lompakkonsa mukkaan.
Tähän väliin sekotan vielä kysymällä, onko noista AVM napalukoista kokemuksia, onko hintansa väärtejä. En oikein usko automaattisiin ja tuollasia sais näemmä kotomaasta noin tilailemalla. Lienee ihan bolt-on osia, ja ehkä varmempi hankinta kuin keltasen pörssin kautta tilattu paketti jossa voipi olla rikkonaista ja epäsopivaista murikkaa, vaan tiedäppä noista, kai sitä käytettynäkin hyvää voi saada. http://www.offroadtarvike.fi/verkkok...ent_view/45547 Kiitoksia tuosta m1g / m1 selventelystä... olen sitä ihmetellyt kun jotkut ovat M1G ja jotkut M1, ja onhan noita G merkintöjä kai saanu jälkikäteenkin lappuihin, jos olen ikein ymmärtänyt, mutta tämä just mietitytti, että olisiko mahdollista vituraa leimata Geenä mutta taitaapi tuo massavaatimus jo kertoa sen. No jos oletetaan edelleen että Vitara olis se mikä tontille ilmestysi, niin toi 51mm....ei ole ihan hirveästi. Että jos alle tuupataan 235/75-15" gummit ja tuo pari tuumaa koroa jousilla/korotuspaloilla päälle. Pitäs melken lueskella kai jostain paljonko on vituran maavaroja ja paljonko eri sallittujen renkaiden halkasijat jne niin tietäs että nouseeko ja paljonko eli kuinka vähän . En uskos että lähikonttorilla ollaan ihan niin millilleen eikä ehkä sentinkään vuoksi kitistä. Nämä täällä foorumilla esillä olleet korotuspalathan pitäs sitten lienee ensitöiksi haalia ja taakse Audi 80(?) jouset. Toivottavasti ko välimurikoita valmistetaan vielä ( en tiedä saako täällä lainata toisten ottamia kuvia, edes tällain toisesta jutusta linkitettynä, anteeksi vaan jos rikon sääntöjä, kaikki kunnia kumminkin kuvien ottajille ja omistajille ) Tällä palstalla kun noita susukeja on katsellut nyt niin tämä allaoleva nimimerkki LaaLaa:n yksilö Näyttäis sellaselta rattaiden ja maavaransa puolesta ( vaan tässäpä on jo isommat nakitikin alla ), mitä itte voisin haaveilla. No parin päivän päästä ehkä ollaan viisaampia....jos lykästää. |
#11
|
||||
|
||||
Itte ajelin tossa 6 vuotta suzukia ja jeeppikin käväs alla kunnes lievän painostuksen takia ajauduin sumuisten saarten tuotteiden pariin mutta ei ole tarvinnut katua.Päivittäisessä ajossa alla on RangeRover meno on mukavan pehmoista kun joka nurkassa on kierrejouset ja voimaa konehuoneessa piisaa onhan se v8.Sisätilat on 2xsuzuki ja varaosat saa halvemmalla kun tilaa oikeista paikosta ja kaikkea on saatavilla myös vanhempiin.Joten jos ajo mukavuudesta ei halua tinkiä niin rankku alle.
ps.pensa on halpaa kun kerran sitä rahallla saa |
#12
|
||||
|
||||
Helppo se on pensa-aseman omistajan rankella ajella.
Mut jos vitaran hommaat niin korota suoraan se 3 tuumaa, hommaa vaan sen etuperän lasku pökäleen. Tyyppivikoja vitarassa on ruoste ja ecu. |
#13
|
|||
|
|||
Lainaus:
Joo tuo ecu...mutta jos pirssi käy ja kukkuu tyhjäkäyniltä tappiin asti,niin lienee ecu kunnossa ? Vaiko, saapi selostaa. Jaa että 3 tuumaa kertaheitolla ? Mitäs sanoo konttorilla moisesta yleensä, onko menny läpi, entäs nivelet, lienee pysyy kulmat suht kohdillaan jos etuperää laskee tosiaan samalla ? |
#14
|
||||
|
||||
kyllä mä muutoskatsastin ton 3tuuman korotuksen. vitarassahan on alumiinia se etuperä, jos rupee tosissaan offaa niin saattaa mennä särki.
|
#15
|
||||
|
||||
Rankku sopis mettään korottamattakin
Vitaroissa taitaa olla menossa ECUjen vaihto viikot ku on tullu vastaan kaks ecuvikasta viimeisen kuukauden aikana. |
#16
|
|||
|
|||
Mikäs on se paras konsti ostohetkellä tsekata ecun kunto ?
Voisin kuvitella että auto ei tuolloin kovin kummoisesti käy......kö? No mutta, kumminkin, nyt on pirssi hankittu, ja viturahan se. |
#17
|
||||
|
||||
Joo hyvinhän se range metässä kulkee, kunhan muistaa kiertää vesilätäköt kaukaa
Eiköhän noi ecun konkat oksenna ihan kaikissa 90 luvun autossa, tulee ikä vastaa. Viimeksi muokannut vellihousu : 13.10.2012 14:04 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
metsäpolkua etsimässä... | hj 60/61 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 13.02.2012 21:00 |
Olen ostamassa aihiota, siis mitä autoa? | iurista | Tekniikka & Jutustelu | 33 | 13.01.2007 23:21 |
Helppoa katsastusasemaa etsimässä? | nettijussi | Linkit | 18 | 19.10.2006 21:54 |
Faktaa etsimässä | Nerd-O | Chit-Chat | 2 | 01.03.2005 22:15 |
woimaa etsimässä | ninni | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 04.08.2004 15:58 |