|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Temacoat RM40 ja Temadur 90 yläkannuruiskullaOtsikon mukaisia maaleja olis tarkotus vetää yläkannuruiskulla. Olisko suosituksia molemmille maaleille: 1. Paljonko ohennetaan? 2. Mikä suutinkoko olis hyvä? 3. Millä paineella? Olis SATAjet 2000 HVLP 1.3 suuttimella, mutta nämä maalit tarvinnevat 1.8 tai 2.0 suuttimen? Olisko ruiskuehdotusta? Suht levee viuhka tarviis kun 40m2 olis maalattavaa.. joku max 100€ olisin valmis tätä projetia varten ruiskuun investoimaan ruiskuun, ja sais olla Bilteman ruiskua parempi.
Viimeksi muokannut Radis : 05.06.2021 05:35 |
#2
|
|||
|
|||
Itse olen RM 40 temacoattia laskenut ihan onnistuneesti 1.4 suuttimenkin läpi kun vaan ohentaa passelisti. Ei nyt mitään prosentteja muistu mieleen mutta enemmän mitä purkin kyljessä lukee. Kokeilin 1.8 suuttimellakin ja sillä saa kyllä märempää aikaiseksi, eli jos tarttee paksumpaa kalvoa niin semmosella sit. Hyvin tuo on tuntunut kestävän ihan pintavärinäkin omissa kohteissa sen 1.4 läpi laskettuna. Kompuran päästä manometriin veivasin 3-barin paineet kun liipasin pohjassa ruutasta, letkun päässä varmaankin rapiat 2-baria.
Ruuttana ollu DeVilbissin FLG-5 joka ihan jees yleisruisku, mutta kyllä mä tota muistaakseni Castorin halpis sata-kopiosta kanssa ruuttasin läpi ja se nyt on aikalailla samaa kastia ku biltsun ruutta. Paljon helpompaahan se on paremmalla ruiskulla saada nätimpi pinta. Tota vilpparia ei kyllä saa satkulla ulkomailtakaan, mutta onhan se sitten ihan oikea ja varaosilla huolettava ruisku. Ja on siinä ihan eri atomisaatio kuin halpiksessa, eli viuhka on parempi kaikin puolin. Ei tuo nyt mikään GTi ole mutta hintansa väärti mun mielestä kyllä. |
#3
|
||||
|
||||
Ihan motonetin ruiskulla maalannu ja valmiina 1.8 ja 2.0 suutin mukana parit autotkin maalannu ja jälki hyvä..
|
#4
|
||||
|
||||
Temadur 90 tuoteselosteesta:
Suurpaineruiskutuksessa tuotetta ohennetaan komponenttien (maali, kovete, ohenne) lämpötiloista riippuen noin 10–22% viskositeettiin 20–25s (DIN4). Suositeltava suuttimen koko 0,011"–0,013" ja suutinpaine 120–160 bar. Ruiskutuskulma valitaan käsiteltävän kohteen muodon mukaan. Sivuilmaruiskutuksessa tuotetta ohennetaan viskositeettiin 20–25s (DIN 4). Suositeltava suuttimen koko on 1,2–1,8 mm ja suutinpaine 3–4 bar. Sivelymaalauksessa tuotetta ohennetaan tarpeen mukaan. Temacoat RM40 tuoteselosteesta: Suurpaineruiskutuksessa tuotetta ohennetaan noin 0–20 %. Suositeltava suuttimen koko 0,015"–0,021" ja suutinpaine 120–180 bar. Ruiskutuskulma valitaan käsiteltävän kohteen muodon mukaan. Sivelymaalauksessa (pienet alueet) tuotetta ohennetaan tarpeen mukaan. Temadur ohje on varsin selkeä, mutta Temacoatille ei näytä olevan ohjetta sivuilmaruiskulle. Temacoatin tavoitepaksuus kahdella maalauskerralla on 200um. Mahtaisko mennä 1.8mm suuttilella vai tarviisko isomman? Temadurin voisin vetäistä Satajetillä, vaikka siinä suositeltu suutinpaine onkin 2-2,5bar. Vai olisko tuotakin varten hommattava LVMP ruisku mieluummin? Tässä kohteessa pinnanlaatua olennaisempaa on paksun vedenpitävän kalvon muodostaminen, joten mahdollisimman vähällä ohentamisella tulis parempi.. |
#5
|
||||
|
||||
Lainaus:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/751179...sailiolla-06-l Tossa on kieltämättä monta suutinkokoa... |
#6
|
|||
|
|||
Jos nyt ton verran lyö hilloa kiinni ruuttaan, niin ota se vilpparin ruisku ennemmin kuin kinuli bahco. Vaikka tästä näin 1.4 ja 2.0 suuttimella niin tolla räkii about kaiken mitä tarttee https://www.ebay.de/itm/154439751809
Löytyy varaosat, trans-tech hajotustekniikat jne. Toi bahcon ruutta näyttäis olevan ihan samanlainen pökäle kuin tämä https://www.ebay.de/itm/193883671289 Ja on ihan vissi ero tollasen halpiksen ja ton FLG-5 ruutankin välillä ihan liipasimen painalluksesta lähtien. Molemmilla saa pinnan aikaiseksi, paremmalla onnistuu aloittelijakin vähän helpommalla. |
#7
|
||||
|
||||
Lainaus:
RM40:iä saa ohentaa n. 20-25%, Temaduria n. 15%. Paineena ollut n. 3 bar. Ite näitä jänskätin ennen ekoja maalauksia, mut helpompaa näillä on maalata kun spraykannuilla, ei valu jos ei hönötä ja pinnan kiillosta näkee heti onko maalia riittävästi. Ei oo kovin tarkkaa minkään suhteen, kunhan saa jonkun perstuntuman miten litkua maalin pitää olla että tulee nätisti ruiskusta. |
#8
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#9
|
||||
|
||||
Vilppu on varmasti hyvä ruisku. Ja niin on jo hyllyssä oleva Sata myös.
Tommosta mietin epoksille: https://www.nettivari.fi/ylakannuruisku-hvlp-gold 0lis suutinvaihtoehto 2.5mm asti. Onko kellään kokemusta vetää 2.5mm suuttimella? |
#10
|
|||
|
|||
Noista Sata kopioista on Castorin kampe ollut itselläni paras kokemus tähän mennessä, teke tasaisempaa viuhkaa kuin biltsun härpäkkeet. Mulla on pari noita ihan jonkun ei niin kriittisen kappaleen pohjavärin levitykseen https://www.nettimyynti.fi/maaliruis...p/647-0065-67/
2.0 millisestäkin suuttimesta tulee jo todella reilusti tavaraa vähän paksumpanakin, mulla on sellanen tohon FLG-5 ruuttaan kun ruiskukitin levitykseen tuli hankittua. 2,5 millinen päästäänee aikamoiset tervat läpi, saanee olla tarkkana valumien kanssa mutta luulis kalvonpaksuutta saavan sitten ainakin riittävästi. Seuraava pykälä lieneekin sitten jo massaruisku |
#11
|
||||
|
||||
Näyttää olevan laaja suutinvalikoima Castorillekin, mutta kyseinen kauppa tarjoaa vain 1.4mm suutinta?
Vertailin noita Tikkurilan maalausohjeita. Mikäli korkeapaineruiskun suuttimen kokohaarukka vastaisi lineaarisesti sivuilmaruiskun suuttimen kokohaarukkaa, voisi päätellä Temadurin maalausohjeesta, että mikäli Temacoatilla olis ohje sivuimaruiskulle, sen suutinkoko olis 2.4mm ylöspäin. Mattin mukaan 20-25% ohennettuna menee 2.0mm suuttimesta läpi. Tämä tukee olettamusta että Temacoatin korkeapaineruiskun ohjearvohaarukkaan 0-20% ohennettu maali tarviisi suuremman suuttimen. Koska epoksin vedenpitävyys on tässä olennaisinta, sen ohentaminen alle 20% loogisesti asiasta yhtään tietämättä, tulisi olla tavoite. Tällöin sopiva suutin voisi olla 2.5mm. Castorin Satakopion hinta on jo niin edullunen että suurta tuskaa ei tekis ostaa niitä paria eri suutinkokoa, mikäli niitä jostain saa. Isävainaan 1.5mm suuttimella oleva perintöruisku löytyy myös hyllystä. Jos hauluaa tosi ohuen tartuntapinnan epoksista uretaanille, niin sillä lie sen voisi vetää.. Niin venettä tässä maalataan, ja varsinkin vesirajan alle tarvitaan paksu epoksi vesieristeeksi, ja kestämään hieman kolhujakin.... BJ45 katon vetäsin Bilteman PUR - maalilla Satajetilla. Kovasti sai ohentaa, mutta lopputulos on ainakin itseä tyydyttävä. Tikkurilan suutinsuosituksen, ja Bilteman maalin maalauskokemuksen perusteella uskosin Satan toimivan Temadurin kanssa. Tässä projektikohteessa kansiin ja sisäpintoihin tarvitaan Temaduria UV-kestävyyden ja pintakiillon vuoksi. Tavoite on sävyttää molemmat maalit alkuperäisen gelcoatin sävyyn, jotta maalin kulumisen jälkeenkin sävyerot pysyy kohtuu siedettävinä. Epoksin osalta kannet mietin vetää sillä 1.5mm ruutalla, jotta liukuestetekstuurit eivät täysin katoaisi... Viimeksi muokannut Radis : 07.06.2021 20:49 |
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ite meinasin astinlautoja maalatessani tuolla kyllästää maalin. |
#13
|
||||
|
||||
Lainaus:
https://www.wendashop.fi/product/298/karhennushiekka-1l Jotakin tollasta mietin ulkokansien askelmapintoihin. Toki nuo alueet on sitten hetkessä mustia yms ja hankalia puhdistaa huollon yhteydessä... Teksturoitua pintaa löytyy myös penkeistä yms... Viimeksi muokannut Radis : 07.06.2021 20:30 |
#14
|
||||
|
||||
GPL-S primeria, mikä on temacoat sarjaan kai kuuluva, alakannulla 1.8mm suuttimella.
Eikä ole kovin tarkka ohentamisesta. Temaduria 1.4mm yläkannulla. Paineet molemmissa ~3bar. Monissa ruiskuissa viuhkan leveys on säädettävä, toki tietysti peittävyys leveällä on huonompi, kun tavaraa tulee mitä tulee mutta leviää laajemmalle. Sekin on tiettyyn rajaan säädettävissä. |
#15
|
||||
|
||||
Soittelin Tikkurilaan, ja siltä löytyi maalarikokemustaustaa RM 40:selle.
Tämmöisiä johtopäätöksiä tuli puhelusta: - Jotta saadaan 100um kerrospaksuus yhdelle kerrokselle, maalia tulisi ohentaa 10-15% max. - Suositteli kuitenkin että maalia ohennetaan 20%, jolloin sen pitäisi tulla jo 1.8mm suuttimesta läpi. - 20% ohennetulla kun vetää 3 kerrosta, saavutetaan toivottu kalvonpaksuus veneeseen (väintään 200um, ja jotkut kuulema tavoitteelee 300um paksuutta). - Oli sitä mieltä että ei kannata lähteä vetämään 2.5mm suuttimella ja väkisin yritää päästä kahdella kerroksella tavoitepaksuuteen. Nyt kun joku ruutta tuota Temacoattia varten olis hommattava, mielisin valita sen 2.0mm suuttmien siihen. Voisi sillä sitten vedellä ruiskukittejä yms myöhemmin. Viimeksi muokannut Radis : 10.06.2021 09:13 |
#16
|
||||
|
||||
Lainaus:
Nyt olis pari viikkoa aikaa hioo ruttoja pois ja kittailla reikiä. Sehän menee näissä hommissa kuin siivillä. Viimeksi muokannut Radis : 09.06.2021 13:50 |
#17
|
||||
|
||||
On mulla RM40:istäkin ollut. Samoin puolalaista Ranalin epoksia. Automaalit.netin Troton 10:1 on tosi paksua, sitä saa ohentaa yli 30%.
|
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ok, pahoittelut väärästä johtopäätöksestä. Poistin tämän turhan kommentin. Mainitsit että RM 40 tuli 2.0 suuttimesta 20-25% ohennettuna. Mikäs on sun arvio miten käy jos ohentaa hieman alle 20%? Viimeksi muokannut Radis : 10.06.2021 09:16 |
#19
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tuntuu että vois olla hieman ohuempaa kuin GPL-S, eli luulen että 15% ja 2.0 mm tekee ihan nättiä paksua pintaa. Tuli vaan ohennettua samalla tyylillä kokeilematta kuin GPL-S:ää. |
#20
|
||||
|
||||
Tänään tuli hommattua maalit Herttoniemen RTV:stä. Sävy haettiin mallikappaleen mukaan analysaattorilla. Aluksi luulin löytäneeni silmämääräisesti sävyn RAL kartasta, mutta jotakin muuta se kuitenkin nyt on. Mielenkiinnolla odottelen tilaisuutta vetää pintaa ja nähdä miten hyvin mätsää alkuperäisen sävyn kanssa.
Viikonloppu korjaillaan suurimpia lasikuituvauriota ja jos aikaa jää, hiotaan ja kittaillaan pohjia. Satajet NR2000 ruiskusta näköjään löytyy monenlaista kommettia. Toisaalla kehutaan aikalaiskommenteissa parhaaksi mitä löytyy, mutta taitaakin olla optimoitu massaväreille. Toiset kommentoi että ei meinaa tuolla tulla hyvää pintaa akryyleillä, eikä lakalla vaikka kallis ruisku onkin. Itsekin olin vähän pettynyt ruiskuun sillä maalatessani ja vertaillessani sitä isävainaan perintöruiskuun. Mielenkiinnolla odotan Vilppisen saapumista ja kokeluja miten se toimii... Toki nyt on ihan eri maalit käytössä kuin aiemmissa projekteissa. |
#21
|
||||
|
||||
Tämähän selitää sen, että 20% ohennettuna tulis läpi jo 1.8mm suuttimesta... No kokeilemallahan tuo sitten selviää.
|
#22
|
||||
|
||||
Oijoi, en ite luota enää mihinkään värimalliin, etenkään postimerkin kokoisiin RAL-näytteisiin, aina ihan eri käytännössä. Analysaattori antaa myös vain viitteellisiä tuloksia. Jospa olis kuitenkin osunut jos ei ole ”hankala” väri.
|
#23
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mitäänsanomaton 70- luvun hailakka ja vaalea beessihtävä vakoinen on kyseessä, joten suuria tunteita tuskin tulee jos ei ihan osunut kohdalle... Viimeksi muokannut Radis : 11.06.2021 11:45 |
#24
|
||||
|
||||
RAL9001?
|
#25
|
||||
|
||||
Aika hyvä veikkaus, mutta RAL1015 "norsunluunvalkoinen" olis ollu aika lähelle, mutta ei kuitenkaan....
Viimeksi muokannut Radis : 12.06.2021 14:17 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
AN11 temadur 20 maali | kokkolanpoika | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 13.08.2014 20:53 |