|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Rodeo Drive SafariOlen mietiskellyt mitä ominaisuuksia olisi safariajoon tarkoitetussa ohjelmassa. Edelleen teen ohjelmia omaan käyttööni, mutta jaan ilmaiseksi halukkaille. Hyvät ideat ovat tervetulleita. Tälläisiä ajatuksia pyörii pääsä. - Yhteen autoon langaton tukiasema. Kehuvat 400m toimintasäteestä. Hinnat 50-100€ - Kaikki autot verkossa - Voidaan jakaa internetyhteys - Voidaan jakaa karttoja - Voidaan lähettä viestejä - Voidaan jakaa reittipisteitä - Avunpyyntö - Hälyttää kun joku kantaman ulkopuolella - Joku klikkaa kartalta paikan, kaikki näkevät. Esimerkiksi oja, kivi, kanto, vinssipaikka jne - Jakaa valokuvat kaikille - Voi katsella simulaation ajosta valokuvineen ja tapahtumineen. (muistelot) - Kaikki näkevät toisensa omalla kartalla - Jos internetyhteys, niin mahdollistaa muille etenemisen seuraamisen. - Muuta?
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#2
|
||||
|
||||
Ensinnä tuli mieleen että monellako on safareilla läppäri autossa?
Mut olis kyl hieno systeemi.!
__________________
|
#3
|
||||
|
||||
Lainaus:
WEBcamia hieman mietiskelin, jos ekan auton lähettäis livenä kuvaa mihin se uppoo, jota seuraavat voi...
__________________
ex 4wdwannabe -= In Lockers We trust! =- LeijonaEmot RY supporter http://www.noonansuomi.net/ |
#4
|
||||
|
||||
Läppäri
Ajatuksena on esimerkiksi Venäjän safari tai edellisinä vuosina ollut suomen läpiajo maastureilla. Aikakin minulla olisi suunistusläppäri mukana. Kavereilla joiden kanssa safareja on suunnitteilla on läppärit. Minua itseäni kiinnostaa "päiväkirja" ajatus reissuilta.
Yhdessä suunnituskisassa minulla oli reaaliaikainen seuranta netissä. Näkyi mitkä rastit oli saatu ja missä auto oli. Haittana oli puhelin. Soi heti kun pysähdyttiin ."Mikä vikana" Web camiakin olen kokeillut. Reaaliaikainen kuva tökki silloin ulkomaailmaan. Kuitenkin tekniikka kehittyy koko ajan. Mutta lähiverkossa toimii (400m säteellä). Tähän on jo ohjelmat olemassa.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive Viimeksi muokannut jappe : 27.03.2010 22:49 |
#5
|
||||
|
||||
ns lähin tie, tai muusopiva (leiri tms) paikka, eli periaattees rasti. ainakin silloin kun itekseen ajelee safaria
|
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
Itsellä kun on huono muisti, niin jonkinlainen check list, johon keräis kamppeet ennen reissua, ja vois tarkistaa että kaikki olennainen on mukana.
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#7
|
|||
|
|||
mä voin lähteä testi reissulle kiskomaan narua
|
#8
|
||||
|
||||
Tekniikkaa
Ensimmäisenä haasteena on tietojen jakaminen konieden välillä. Tulin koirien kanssa mökille ja ulkona sataa kaatamalla. Rupesin koodaamaan.
Demossa yksi auto haluaa jakaa kartan muille. Jokainen ikkuna olisi eri autossa. P2P tyyliin jaetaan kuva (chat). Vasemman koneen oikeanpuoleisessa ikkunassa painan lähetä nappia. Samalla tavalla jaettaisiin reittipisteitä, autojen paikkatiedot, kartat, kalibroinnit, reitit, viestit ym. Kaikkien kartoilla näkyy kaikki autot. Kuvan laatu huono, koska kännykällä kuvattu. http://www.youtube.com/watch?v=ZlncTdJfso8 Ostin tarkoitusta varten langattoman reittimen "Wireless router D-LINK DIR-655". Siinä kehuttiin olevan pitkä kantomatka. Maksoi karvan yli 100€. Koneet on kytketty toisiinsa sen avulla. Laite näkyy läppäreiden välissä. Tuo siis olisi yhdessä autossa.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#9
|
||||
|
||||
Yksi lähestymistapa
Pakko tähä alkuun sanoo että puoliso kävi just kuittaamassa et " tänään on pitkä perjantai... ei niitä sun viestejä kukaan tänään lue"
Joo... siis asiaan... Jos asiaa lähtee pohtimaan vitutuksen kautta niin venäjän safareilla on eniten vituttanut se että jos on pitkä letka niin se saattaa venyä sen verran pitkäksi ettei LA:n kantama aina riitä. Siitä kun sitten joltakin peräpäästä jotain rivahtaa ja sitä jäädään pajottamaan niin etupää on jo ehtinyt teille tietämättömille. Keulan tavoitus ei tapahdu hetkessä eikä peräpään ongelmista etuletkalla ole tietoa. Oleellinen asia tässä nyt olisi kehittää järjestelmä, jolla autot tietäisivät toistensa sijainnit. Jos jonkun auton sijainti ei muutu esim.10 minuuttiin, niin seurantapiste muuttuisi eriväriseksi, jolloin tiedettäisiin että jotain on vialla (tekninen vika/henkilökohtainen keskeytys/maksimi jumitus. Ideana aivan loistava tälläinen safari suunnistusohjelma/laitteistus. Ei muuta kun tsemppii koodaamiseen.
__________________
Se, että olet vainoharhainen ei tarkoita sitä, etteivät ne kuitenkin olisi perässäsi. |
#10
|
||||
|
||||
Yhteys
Jos jokainen auto kertoisi paikkansa 10 s välein. Sitten esimerkisi auton väri muuttuisi keltaiseksi jos ei ole saatu tietoa minuuttiin ja punaiseksi jos tietoa ei ole saatu 5 minuuttiin. Auto tietenkin pysähtyy kartalla kun tiedonsaanti loppuu. Laitan auton kertomaan myös nopeutensa paikkatiedon yhteydessä. Silloin tietää oliko auto liikkeessä viimeisen tiedon antaessaan.
En vielä osaa sanoa kuinka pitkä tuo kantama on. Mutta sadoista metreistä puhutaan. Tukiasemia voisi olla useampiakin. Halvimmat on 50€ luokkaa. Selviää kun pääsee pitemmälle tutkimuksissa. Tällänen idea tuli. Laitetaan tänne muistiin. Kaikkea ei kyllä ehdi tekemään, mutta kiinnostavimmat ekana. Kaikki asiat lokitetaan. Valokuvat voidaan jakaa automaatisesti toisille paikkatietoineen. Sitten generettäisiin webbisivut tapahtumasta. Esimerkiksi kuvien kohdalla kysyttäisiin julkaistaanko. Lopputuloksena paikat kuvat jne helposti selattavissa. Käytettäisiin microsoftin kartta palveluita paikkojen esittämiseen.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#11
|
|||
|
|||
Kannattaa ehkä kokeilla sen wifin kantomatkaa käytännössä, kun tukari on autossa sisällä ja ne läppärit kans. 2.4 gigahetrsiä (viidestä puhumattakaan) ei kovin pitkälle potki, wlan lähetystehon maksimi oli muistaakseni watin kymmenesosa. Viesti kulkenee huutamalla pidemmälle (jos autot ei metelöi), mutta karttojen jakaminen jne. on tietty hieman vaikeampaa.
Lällärin kantamana on lääkkeet, purkissa lukee VHF. |
#12
|
|||
|
|||
Kun Wlan yhteyttä suunnitellaan puskaan niin kannattaa pitää semmoinen nyrkkisääntö että yhteys toimii vapaan näköyhteyden verran ei juurikaan pitemmälle.
Yksi ratkaisu ongelmaan olisi AP+WDS Eli keskustelevat keskenään ja välittävät kaiken liikenteen eteenpäin. Ongelmat kylläkin lisääntyvät kun yhteydet tuppaa pätkimään, verkon palautumisaika saattaa venyän pitkäksi... Tollainen Alink http://www.multitronic.fi/?prod=WNAP on kokeilemisen arvoinen keksintö, sillä on aika helppo järjestää netin jakaminen useamman käyttäjän kesken. Antennit o reverse SMA liittimillä eli siihen on liitettävissä ulkoantenni helposti... Luonnollisesti sopivalla ulkoantennilla yhteysmatkat saattavat kasvaa jopa tuon näköyhteyden ulkopuolelle... Ei ole kaksinen temppu järjestää vaikka 7km Wlan yhteys vapaassa tilassa mutta mobilekalusto teettää töitä. VHF taajuudella toimiva radiolinkit olisi hyvä mutta vaikeusaste ja laitekustannukset nousee hirveesti... Enhä mie mitään tiedä mutta venäläiset vehkeet opettaa... |
#13
|
||||
|
||||
Kantomatka
Pitää kokeilla käytännössä miten pitkältä tuo toimii. Edelleenkin teen ohjelmaa omaan käytööni ja jaan ilmaiseksi halukkaille. Tällä tavalla haluan tukea offroad harrastajia.
Rodeo Drive suunnistuskilpailuohjelmalla, suunnistuskilpailujen tuloslaskentaojelmalla ja tällä uudella on ikuinen rahat takaisin takuu. Jos ohjelma ei tyydytä niin palautan saamani rahat.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive Viimeksi muokannut jappe : 04.04.2010 11:31 |
#14
|
||||
|
||||
Onko semmonen mahdollista että niitä wlan tukiasemia on useammassa autossa ja ne keskustelisi keskenään.
Olisi varmemmin kaikki letkan autot kuuluvuus alueella. Esim ekassa autossa ja letkan keskivaiheilla ja perällä yhdessä autossa. |
#15
|
||||
|
||||
Sitähän tuo WDS (Wireless Distribution System) juuri on, mutta tuolla lepikossa normi WLAN laitteiden kantama ei ole kilometreissä laskettavissa, hyvä jos metsässä pääsee satoihin metreihin?
__________________
------------------------------------ Etelä-Suomen Offroad ry ------------------------------------ |
#16
|
||||
|
||||
Veneiden gepseissähän on tämä paikkatiedon radiovälitys (länkky) aika usein vakiona. Voisiko tätä hyödyntää tässä?
|
#17
|
||||
|
||||
Noh, kun aletaan "hifistelemään", niin tutkaisin asiaa helpommalta kantilta ja olisi olemassa jo valmista kamaa, eli 3G:n reititin, jolloin voidaan jakaa yhteyttä max 8 kanavaa (jos verkko ei ole toiminnassa tällä alueella!).
Ja melko monesta autosta kyllä löytyy tällä hetkellä kännykkä, joka toimii 3G verkossa... http://www.verkkokauppa.com/popups/p...o.php?id=24155 Olisikos tossa ideaan pohjaa???
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#18
|
||||
|
||||
Olen Eetzan kanssa samaa mieltä. Eniten safarilla kaipaisi tietoa, missä muut autot mahtavat olla ja milloin kaikki on saapunut pätkän loppuun.
-Letkat tuppaa venymään niin pitkiksi, että ilmeisesti lähes kaikissa autoissa tulisi olla wlan WDS systeemi? -Autojen kesimäärinen eteneminen halutussa ajassa tosiaan olisi hyvä näkyä auton kohdalla esim. km/h, m/h, m/min, cm/min -Sitten kun kärkiauto on saavuttanut ko. etapin määränpään, luo "Etappi-loppu" merkin, jolloin muut tietävät missä tää olkein loppuu ja pääsee taukokahville. -muiden autojen paikkatiedon vieressä voisi näkyä myös vertailuaika ensimmäiseen autoon, jotta pätkän lopussa voi arvioida, että odotellaanko tässä nyt 30 minuuttia letkan loppuosaa vaiko 3 tuntia. Arvioitu aika muuttuu sen mukaan liikkuuko ko. auto nopeammin vai hitaammin kuin ensimmäisenä ko. paikassa ollut auto. -Letkan etupää saattaa lähteä etsimään leiripaikkaa odotellessa, joten sellainen leiri-kuvake ois kiva, kun sellainen löytyy. Etsimiseen saattaa kuulua paljon ylimääräistä sinne tänne ajoa, joten olisi hyvä, että leirin löytäjä pystyisi piirtämään uuden suoremman ajoreitin takana tuleville. Sitten pienenä jäynänä, uuden linjan piirtäjä voisi piilottaa oman ajouransa, mutta jokainen autokunta voisi palauttaa sen näkyviin omalle kartalleen, jos epäilee, että ajolinjan piirtäjällä on ollut liian hauskaa. /Joukka |
#19
|
||||
|
||||
Tämmösistä on haaveiltu pitkään leirinuotion ääressä. Rajan takana varsinkin letkojen venyminen on todellinen ongelma. Sitten kun vielä lakkaa lällärit kuulumasta niin ihmeissään ollaan. Tosin sama ongelmahan tulisi noilla langatomilla mutta sitten kun signaalin jotenkin saisi ja ohjelma päivittäisi esim. reitinvetäjän tai lähimmän auton ajetun viivan kartalle eri värillä niin sitä olisi helppo seurata. Siihen kun saisi varalle sellasen datasiirto mahdollisuuden kännykällä että tarpeen tullen sais siirrettyä reittiviivan ja reittipisteet kaverille helposti vaikka sähköpostin liitetiedosto tyyliin. Sillä voisi helposti sitten opastaa esim. eri päivänä mukaan liittyvät autot.
|
#20
|
|||
|
|||
Ozi kalibroitujen venäjän karttojen muuttaminen RDS ymmärtävään muotoon.
Koordinaatisto ei ollut WGS 84 ainakaan niissä mitä mulla on.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#21
|
||||
|
||||
Joo venäläisissä yleensä Pulkovo 1942 (1) tai (2). Tämähän on aiheuttanut muutenkin ongelmia. Esim. en noita karttoja ole saanut mapmergellä yhdisteltyä kun kartta menee aina vinoon.
|
#22
|
||||
|
||||
WDS
Kokeilin etäisyyttä ja reilut 100m toimi. Asiaa kummemmin tuntematta kuvittelisi laitteiden joiden toiminta etäisyys on vaikka 300m ja 100m toimivan maksimissaan 100m. Siis jos vaikka läppärissä on huonompi.
Mikä olisi hyvä WDS värkki? Jos ostaisi pari sellaista kokeiluun.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#23
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#24
|
||||
|
||||
Laitteet
http://www.verkkokauppa.com/popups/p...o.php?id=13081
Näyttää olevan hyllyssä tuolla. Kohtuuhintainenkin. Varmistelen vielä, kun ei ole mun alaa. Mielenkiintoisia ajatuksia tulee Siis nuo pystyvät väliitämään liikenteen toisilleen. Mutta kuinka monella onnistuu? Yksi voisi jakaa mokkulan avulla intenet yhteyden kaikille? Hidas tietysti, mutta teoriassa. Jos jokaisesa laitteessa olisi mokkula. Sotkeeko toisensa. Silloin voisi internetin kautta lähettää tiedon etäisyyden kasvaessa. Jos kenttä sattuu löytymään. Silloin netissä pitää olla välityspalvelin. Millainen ulkoinen antenni olisi hyvä?
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#25
|
|||
|
|||
Lainaus:
AP+WDS tilassa saman valmistajan vanhemmat versiot, niitä oli 5kpl samassa verkossa ja juttu toimi. Client purkkien määrä voi olla melkein rajaton, ip-osoitteitten takia määrä rajoittuu käytännössä max. 255 laitteeseen. Netin voi jakaa kaikille. Jos on useampia mokkuloita siinä olisi teoreettiset mahdollisuudet saada homma toimimaan eli toimivan mokkulan kautta nettiin, en ole koskaan kokeillut moista viritystä. Siinä varmaan pitäisi käyttää oletusyhdyskäytävä temppuilua... Laitteessa on NAT ominaisuus minkä avulla useaan koneeseen netin jakaminen on helppo toteuttaa. Antenneista varmaan ympärisäteilevä antenni on pop. Kylläkin ajoneuvokäyttöön tarkoitettuja antenneja on nuukasti saatavilla. Mutta muutama linkki tehdastekoisiin juttuihin. http://www.partco.biz/verkkokauppa/a...e7ca55&x=0&y=0 http://interline.pl/modules/content/...ct_catalogue#2 Kiinteästi asennettavien antennien suorituskyky on hyvä mutta mekaaninen kestävyys metsässä saattaa olla heikko. Kannattaa kokeilla myös laitteen säänkestävää kotelointia ja sijoittamista katolle eli auton korin ulkopuolelle. 2.4GHz taajuudella kaapelitappiot on merkittävät eli antennin ja laitteen välissä pitäisi olla mahdollisemman laadukasta kaapelia mahdollisemman vähän. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jeep Rodeo Drive Safari | jappe | Maasturiprojektit | 376 | 03.06.2013 14:31 |
Rodeo Drive | jappe | Tekniikka & Jutustelu | 583 | 27.05.2013 21:51 |
kartat rodeo driveen? | revu | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 21.07.2009 13:20 |
Drive a hybrid, I need.. | myllis | Chit-Chat | 1 | 14.05.2009 13:28 |
Rodeo drive / Warn / Muut suunnistus ohjelmat | SoSo | Tekniikka & Jutustelu | 28 | 04.03.2009 16:28 |