Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.11.2011, 13:57
hitoy hitoy ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 1.779
Perusasetus

runko muutokset ja leimaus


Saako runkoon hitsata ns kavennukset että "vieras" akseli/tukivarret saa hollattua paikoilleen. Tässä tapauksessa ifs hilu + lj akseli+varret swappi menossa. Hilun runko on vain leveämpi kuin lj.n

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.11.2011, 14:22
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Muutoksen laillisuudesta en tiedä, mutta kuinka kapea toi akseli oikeen on jos ei siihen saa hitsattua tukivarren korvakkeita sellaiseen paikkaan että mahtuu renkaat pyörimään yms.?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.11.2011, 14:48
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.990
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hitoy Näytä viesti
Saako runkoon hitsata ns kavennukset että "vieras" akseli/tukivarret saa hollattua paikoilleen. Tässä tapauksessa ifs hilu + lj akseli+varret swappi menossa. Hilun runko on vain leveämpi kuin lj.n
Asianmukaiset korvakkeet tukivarsille saa tehdä itse, katsastusmiehellä oikeus pyytää selvitys hitsaustyöstä jos kestävyys epäilyttää.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.11.2011, 23:56
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Mattihan vois vastata tähän kysymykseen,kun kerta rungoista on kyselyä että miksi "umpirungosta" ei saa tehdä avorunkoa vaikka sitä vahvistaisi kunnolla? Katsastusmieheltä kun asiaa tiedustelin niin vastaus oli luokkaa "Tuskimpa saa,en ole varma jotenka ei saa yms." Sais paljon pidempi ikäisen rungon
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.11.2011, 07:44
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.954
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hitoy Näytä viesti
Saako runkoon hitsata ns kavennukset että "vieras" akseli/tukivarret saa hollattua paikoilleen. Tässä tapauksessa ifs hilu + lj akseli+varret swappi menossa. Hilun runko on vain leveämpi kuin lj.n
miksiköhän sitä pitää kaventaa ?eikös ero edessä ole 1cm
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.11.2011, 08:11
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.865
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu Näytä viesti
... miksi "umpirungosta" ei saa tehdä avorunkoa vaikka sitä vahvistaisi kunnolla? Katsastusmieheltä kun asiaa tiedustelin niin vastaus oli luokkaa "Tuskimpa saa,en ole varma jotenka ei saa yms." Sais paljon pidempi ikäisen rungon
Pidempi ikänenhän tuollainen hyvin tuulettuva jenkkityylinen runko on, mutta vääntöjäykkyyttä sillä ei ole yhtään, niinkun tästä näkee:


Niinkuin arvata saattaa niin hitsiliitokset tollasiin veteliin C-palkkeihin on vaikeita.
Siinä vaikka pari syytä miksi EI.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.11.2011, 10:24
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Gary Grand Näytä viesti
Pidempi ikänenhän tuollainen hyvin tuulettuva jenkkityylinen runko on, mutta vääntöjäykkyyttä sillä ei ole yhtään, niinkun tästä näkee:


Niinkuin arvata saattaa niin hitsiliitokset tollasiin veteliin C-palkkeihin on vaikeita.
Siinä vaikka pari syytä miksi EI.
Kumma kyllä esim Ram:issa kestää runko todella hyvin vaikka on C mallinen,uskollan jopa väittää että on jäykempi kuin pajeron runko,tosin pituuden takiahan tuo kiertyy pikkuisen. Ja ainahan nuita C runkoja pystyy vahvistamaan,jolloinka saadaan varmasti jäykempi kuin normi rungosta.
Jäykistäminen ei todellakaan ole mikään ongelma,rakentaa esim kulmiin vahvistukset,eli tekee palkista samantyylisen kuin U-palkki on.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.11.2011, 15:05
hitoy hitoy ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 1.779
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 Näytä viesti
miksiköhän sitä pitää kaventaa ?eikös ero edessä ole 1cm
Näinhän tuo oli.. Korvakkeet on heppailtu runkoon. Eli tässä on käytetty vain ja ainoastaan toyotan omia osia.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.11.2011, 23:40
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.225
Perusasetus

Runkojäykistys.


No u-palkki runko on kierto jäykkyydeltään vetelämpi kun RHS tai hitsattu tupla u-palkki eli semmonen ku japsi autoissa ja Rovereissahan on oikeestaan neliskantti putkea mut lähtö kohtasesti jäykkä runko on parempi. Jonkun ennestään lahon rungon avaaminen ja sit jäykistäminen ei oo kovinkaan helppo tapa välttyä ruostevaurioilta. Jos on kuppaa ni hitsaa ne ja sit kunnolla putsaa sen rungon paine pesurilla ja jos on joku viemäriletku jonka tunkee sisälle palkkiin ja sillä ruiskuttaa puhtaaks ni aina parempi. Sit kunnolla öljyä tai kotelosuojaöljy koktaili ruiskuttaen ni on varmasti parempi vaihtoehto. C-palkissa ku on se huono puoli et sihen on pirun vaikee hitsata mitään,kuorma-autoissa runkoon ei juuri hitsata niinku ei avo runkoisissa muutenkaan. Jenkki autoissahan on enimmät niitattu runkoon,mites muutat kaikki korvakot niin et ne saa niitattua? Kun hitsisauma ei jousta ja c runko joustaa,eli ei onnistu.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.11.2011, 11:31
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
No u-palkki runko on kierto jäykkyydeltään vetelämpi kun RHS tai hitsattu tupla u-palkki eli semmonen ku japsi autoissa ja Rovereissahan on oikeestaan neliskantti putkea mut lähtö kohtasesti jäykkä runko on parempi. Jonkun ennestään lahon rungon avaaminen ja sit jäykistäminen ei oo kovinkaan helppo tapa välttyä ruostevaurioilta. Jos on kuppaa ni hitsaa ne ja sit kunnolla putsaa sen rungon paine pesurilla ja jos on joku viemäriletku jonka tunkee sisälle palkkiin ja sillä ruiskuttaa puhtaaks ni aina parempi. Sit kunnolla öljyä tai kotelosuojaöljy koktaili ruiskuttaen ni on varmasti parempi vaihtoehto. C-palkissa ku on se huono puoli et sihen on pirun vaikee hitsata mitään,kuorma-autoissa runkoon ei juuri hitsata niinku ei avo runkoisissa muutenkaan. Jenkki autoissahan on enimmät niitattu runkoon,mites muutat kaikki korvakot niin et ne saa niitattua? Kun hitsisauma ei jousta ja c runko joustaa,eli ei onnistu.
Lähinnä nyt ajattelin että jos joskus korjaa rungon kunnolla,eli tekee kokonaan uusiksi niin silloin olisi moisen muutoksen tehnyt,eli ihan pelkkä idea vaan. Mutta tuo rungon kunnolla pesu ja hitsaus auttaa kyllä pitkälle tuon ruosteen kanssa,omastani ei vaan meinannut runkoa oikein saada puhtaaksi edes painepesurilla kun sitä tuskin on koskaan kukaan edes yrittänyt pestä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
SOA leimaus -wj- Tekniikka & Jutustelu 40 06.02.2015 06:57
Soan leimaus BJ:hin Setä Tekniikka & Jutustelu 21 04.09.2009 12:33
Turbon leimaus BJ:hin? Setä Tekniikka & Jutustelu 6 19.08.2009 20:13
SOA hj60 leimaus? nizzan Tekniikka & Jutustelu 1 26.12.2006 22:41
suzukin soa:n leimaus Poor Tekniikka & Jutustelu 7 27.11.2006 22:48


Sivu luotu: 21:02 (GMT +2).