|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
miten helpoiten jumittunut jarrusylinterin mäntä irti?Olis sellanen pikarojekti,eli trailerin kunnostus.mutta miten helpoiten sais ne sylintereiden jumittuneet männät irti? Ne on jokainen pohjassa ja jumissa eikä takaanta pääse painamaan. Sylintereitä ei saa ehjänä irti et vois liottaa jossain bensa purkissa,ainoo mitkä vois ehkä lähtee auki on ilmaruuvit. Ja koko laitos on joku ite tehty,eli ei mitään tietoa mitka jarrut tai yleensä navat kyseessä.
|
#2
|
||||
|
||||
Ilmaruuvin tilalle rasvanippa ja prässillä rasvaa, pitäis lähtee...
|
#3
|
|||
|
|||
Paineilmaakin voi kokeilla, vähemmän putsaamista.
|
#4
|
||||
|
||||
ja jos vaikka sitruuna hapossa liottas?? ja laittaa tänne kuvat niiin varmaankin joku tunnistaa
|
#5
|
|||
|
|||
Tuo kävi mielessä mut siinäkin pikku ongelma,eli kaks sylkkyä per napa ja luonnollisesti vain toisessa ilmaruuvi.Putkia ei saa ehjänä irti,niistä menee kulmat.
Mites jos järjestelmä tyhjä niin painaaks se vaseliinit putkistoon,vai estääkö pääsylkky sinnepäin menon? Ja pitäiskö silloin olla niinku jarru pohjassa ettei mene siihen suuntaan. Jotain hyvin tunkeutuvaa ainetta myös miettisin mut mitä. Käyn ruokatunnilla ottaa pari kuvaa jos helpottais. Viimeksi muokannut kesis : 10.06.2011 09:10 |
#6
|
||||
|
||||
No ei tuo enää miltään pikaprojektilta kuulosta.
Jos pumppailet sinne sitä vassua niistä ilmaruuveista niin koko systeemi pitää putsata sen jälkeen. Ja Paineilmalla ei saa tarpeeksi voimaa. Jäljelle jäävä konsti taitaa olla se että koitat saada sinne jarrupainetta päällä käppärillä tms. Tai siten että säädät kengät mahollisimman kauas ja kärri perässä ryntäyttelemään kylälle. Tai koitat vasaralla naputella ne männät liikkeelle,ja kun liikkuu niin hieman jarrua päälle ja kahdella meisselillä tms. nitkuttaa niitä edes takaisin. Jos edellämainitut konstit ei auta niin sitten jarruputket irti ja se rasvanippa siihen jarruputken tilalle ja siitä vassua.Ja uudet putket tilalle. Eikä varmaan ole kaukaa haettua lähteä metästämään uusia sylintereitäkään.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#7
|
||||
|
||||
Paineilman kanssa kannattaa olla varovainen ja yrittää estää männän sinkoutuminen natoohjuksen lailla irrotessaan.
Yksi YJn mäntä tullut laitettua näin palasiksi, oli siinä päähän osuminenkin riskinä.
__________________
Joop |
#8
|
||||
|
||||
Öööh... oiskos mitään järkee mennä siitä mistä aita on matalin ja ostaa uudet sylinterit...
Tietty jos sylkky kustantaa 500€/kpl nin sit voi jo vähän koittaa räpeltää mutta jos kustannus on kymppejä/sylinteri niin onko ajan ja vaivan väärti enää? |
#9
|
|||
|
|||
Tuossa koko höskä,puuttuu muutama putki edestä ja lokarit odottaa asennusta. On totta että järkevintä olis lopettaa pelleily ja ostaa uudet sylkyt,mutta mistä ja minkalaiset kun ei tiedä mitä nää on.Ja tuskin maksais montaa kymppiä kappale. Mutta sit menee myös putket uusiks,ja entäs jos niitä ei saakkaan mistään. Ja ens viikolla oli tarkotus olla kärry maalattuna ja katsastettuna.Voi olla et ei ehdi jos näitten jarrujen kans menee aikaa. No ilmaruuvit lähti kaikki auki,jos vaseliinin kans tahtoo leikkiä,paineilmalla tuskin lähtee. Myös alemmat sylkyt vois onnistua tuloputkien kautta painaa vaseliinia,ne lähtee auki. Naputtelu ja muu koukkiminen on hankalaa koska männät on niin syvällä ja pohjassa. |
#10
|
||||
|
||||
Jos et saa putkia irti ja tulpattua ei siitä vaseliinistäkään ole mitään hyötyä koska se karkaa sinne pääsylinterin suuntaan. Ja sen jälkeen jos et vaihda tai putsaa niitä putkia menee jarrukumit samantien entisiksi.
Uutta Putkea saa metritavarana. Onkos pillejä tai tohoa käytössä?? Noita voisi koittaa lämmitellä yks kerrassaan ja sillä käsijarrulla koittaa painella mäntiä ulos. Ja aina kun yksi liikkuu niin se sitten ruuvipuristimella kiinni että saa seuraavalle painetta. Ja Huom. Tässäkin on pieni räjähdys vaara eli suojalasit silmille...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#11
|
||||
|
||||
Ja miltähän aikakaudelta tuo kärri on???
Noita simplex jarruja on kai ollu jossain transiteissa etupyörissä tms. Ja jos löytää että minkä merkkiset nuo akselit on niin osiahan saattaa olla jopa olemassakin...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#12
|
|||
|
|||
Kärry on -85 omavalmiste ja pulttijako on joku 5x113 tai 114 mut 13" vanteet ja iso keskireikä eli mikälie.
Täytyykin käydä piruuttaan autotarvikeliikkeessä kattoo kirjasta miltä näyttää vanhan transitin sylkyt. Täytyy varmaan koittaa tosiaan käsijarrulla painaa noita ulos ja lukita aina muut. Vähän se vaseliinin kanssa leikkiminen tosiaan menee vaikeeks jollei muita putkia saa tukittua. Pillejä ei oo mut toho on,jos vaik ihan pikkusen vaan lämmittäis,ja sit ettimään uusia männän tiivisteitä. Tänkin piti olla semmonen nopee muutaman illan rojekti,mut toisin tais käydä. |
#13
|
||||
|
||||
OT: Tuo on kyllä duplex-jarru ja lisäksi ainakin kuvassa oleva jarrukilpi on väärällä puolella. Eli kumpikaan kenkä ei tehosta itseään. Voi kyllä olla että on ihan tarkoituksella tuollainen, saattais olla liiankin tehokkaat jarrut muuten? Pakittaa tuolla ei kait pysty ilman erillistä vipua joka estää jarrujen toiminnan? (Siis silloin jos/kun kaikki jarrusylinterit toimii.)
__________________
Harbor Cruisers |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#15
|
|||
|
|||
Juu aisasta löytyy erillinen vipu millä lukitaan pakittaessa jarrut.
Kävin kyselemässä osia niin edes ilmaruuveja ei löytyny mistään on meinaan ihme kierre,eli vaseliininipat saa unohtaa. Myöskään mitään kuvia vanhoista sylkyistä ei ole kirjoissa,eli vaikeeks taitaa sekin metsästäminen mennä. Kierre oli 11mm päältä ja nousu hyvin lähelle millistä. Nyt täytyy vaan jollai saada männät nätisti ulos ilman putkia ja nippeleitä rikkomatta. Täytyy maanantaina viel käydä raskaankaluston puolella kyselemässä noista kierteistä. |
#16
|
||||
|
||||
Lainaus:
Pillillä liittimet punaiseksi, ja märällä rätillä takaisin kylmäksi, niin hyvin lähtee auki. Sylinterin kiinnitys ruuveille myös lämpöhoitoa, niin saat sylinterin käteen. Sitten mäntien irroitus on kevyttä kesää verrattuna paikalla oleviin osiin.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#17
|
||||
|
||||
Ettei olis tuumanen kierre, muistaakseni jossain roverin sylinterissä törmäsin samaan jenkaan.
Jarruneste ei painu kanssa kasaan, jos löytyy käsi pumppu(tai saat jostain rakennettua) niin sillä painetta. Eikä tarvii putsailla. Liikkuvat männät jumiin ruuvipuristimilla/metalli levyillä. Samalla voi antaa lämpöä, esim. rauta mäntään migillä pikku palko kun paine on päällä. Sen voi hioa jälkeenpäin pois. Sillä on toistaiseksi lähtenyt omat jumit pois. |
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
TAPAHTUU MUUTEN RÄJÄHDYS, JA SUHTEELLISEN VOIMAKAS!!! Ennemmin lämmitä mäntää, sitten kun hieman tasaantuu lämpö niin silloin painetta peliin!!!! PITÄISI aueta... NM: Volvon kuorma-auton seisontajarrun mäntä (23mm) irtosi rautakangella (kun löytyi 3 katkenneen jälkeen tarpeeksi vanha ja "jousimainen"...) Niin ja tarkennukseksi, prässissä painettiin 400tonnin voimalla, mutta ei liikahtanutkaan!!!!
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#19
|
||||
|
||||
Jarru neste kestää kuumuutta, enkä mä sanonut että punaiseksi vetää.. Sen verran että hapettumat irtoaa. Kai kaiken saa kaasuuntumaan, metallinkin.
|
#20
|
|||
|
|||
Nuo jarrunesteet sisältää aina vettä, eikä vähiten nuo vanhimmat trailerit,
joissa jarrupääsylinteri vesisateessa, ja auton perässävetämassä vesisumussa. siispä nuo kaasulla tms tapahtuvat kuumennukset tehtävä varoen, ja varmistuttava että paine pääsee purkaantumaan hallitusti; esim ilmaruuvi auki kaikista sylintereistä. Ja sitten jotain rättiä tms suojaksi, ettei tuo paineella ruiskuava 100-300c jarruneste polta mitään, esimerkiksi silmiä! (pistekirjoitus kuulemma hankala opetella vanhoilla päivillä) Jos noita sylintereitä ei kerran saa mistää/ on suhteettoman kalliita niin sitten kannattaa jatkaa irrotusta. Jos olisi aikaa, niin minä liottasin tuo männän (siis x8) seuraavasti: Ensimmäiseksi etsitään väh.10cm pätkä letkua, mikä sopii tuohon jarrusylinterin kumin tilalle, (esim. Kilpapolkupyörän sisäkumi käy paremman puutteessa) Mietitään kiinnitys tuolle letkulle, siis se miten sen saa kumin tilalle. (esim 5 kierroksella ohutta kuparilankaa, mitä löytyy elektroniikkaromusta. ja sitten harjataan ruosteet yms roskat pois tuosta sylinterin kumiurasta, ja voidellaan se kevyesti joko jollain possukitillä tai silikonivaseliinilla tms. ja kiinnitetään tuo letku ylöspäin kääntäen siten että kun se kaadetaan täyteen ruosteenirroitinta, niin männän yläosaan ei jäisi ilmataskua Sitten otetaan sitä maailman parasta ruosteenirroitinta (itse käyttäisin pentexiä (?miten kirjoitetaan) tai paremman puutteessa valopetroolia tai dsl) Minusta PÄÄasia olisi ettei purkissa lukisi että käy kaikkeen mahdolliseen) jos tuo ruosteenirroitin on kolinapullossa, niin voisin sumuttaa sen vaikka pestyyn kurkkupurkkiin. ja tuo kurkkupurkki pakasteeseen, ja parin tunnin kuluttua sylinteriä lämmitetään vaikkapa toholla. (itselläni mm. bilteman 190g kaasurasialla toimiva toho) kun sylinteri on noin 100-150 asteinen, siis sylki kiehuu reilusti, niin tuo jääkylmä ruosteen irroitin kaadetaan letkuun, ja se jäähdyttää pikkasen mäntääkin Tuota lämpösokkia voi uusia vaikkapa tunnin välein, mutta "idea" on että ruostunut mäntä on jatkuvasti upoksissa ruosteen irroittimessa/tai märkä, kun irroitin on pakkasessa. Ja jos haluaa hifistellä, niin pistetään tuohon letkuun pituutta ja samalla patopainetta (halkaisijaa voi pienentää, esim 20ml injektioruiskusta tehdyllä supistajalla 3 mm:iin, toki tuonne katonrajaan pitää tehdä "säiliö" vaikkapa toisesta 20ml tai 50ml ruiskusta. Tuota ruosteenirroitinta voi jäähdyttää nestemäisellä hiilidioksidilla (ei lasipurkissa!), ne joilla sitä on, sensijaan nestekaasulla jäähdytettäessä kuoleman riski liian iso Yhtään tietämättä noista sylintereistä, mutta esim bj:ssä vastaava rakenne, niin männänpään ja sylinterin välissä tiivistyskumi, joten esim. sds-istukalla Olevalla 35 euron iskuporassa on pelkkä isku-asento, ja jos männänpää on tasainen, niin sds terään hitsataan esim pultti, jolla täristetään mäntää. tuo "kumijousi" helpottaa irtilähtöä Jos tuo traileri on ollut noin huonolla pidolla, että kaikki jarrusylinterit, mukaanluettuna pääsylinteri, jumissa, niin pidän todennäkoisenä että noille sylintereille ei riitä irroittelu, vaan ne on syöpynyt niin paljon, että ainakaan vanhat kumit eivät pidä Minusta kannattas kunnostaa nuo jarrut enenkuin alkaa satsaamaan rahaa maalauksiin yms. Joskus tulee se raja vastaan, että "Niskalaukaus" on kaikkien kannalta paras vaihtoehto. En halua masentaa, mutta noita itsetehtyjä hydraulijarrullisia kärryjä oli parikymmentä vuotta taaksepäin jonkin verran, ja niitä vedinkin useampaa, mutta yhdenkään jarrut ei toiminut niin kuin olisi kuulunut. Mulla jäi tekemättä kärry transitin taka-akselista, kun tuo kokemus karttui. (edelleenkin tuo taka-akseli jossain romuissa, pääsylinterin muutin rahaksi) Muistaakseni suurin ongelma noissa kärryissä oli tuo vetokidan ja pääsylinterin välinen joustamattomuus. BJ:llä vedin yhtä isoa kärryä talvella, (ja siinä oli jousi vetokidan ja rungon välissä) ja nollakelillä risteykset oli suolattu, mutta tietä ei. BJ meni 205-16 pinnatuilla renkailla jäätä pitkin kärryn edessä pulkkana mutta kun seisoin jarrupedaalilla hampaat irvessä, niin kun tultiin sulalle, niin silloin tökkäsi hetkeksi, ja kärrystä räjähti 2 jarruletkua. Toiseen kärryyn oli pistetty dsl-moottorin suihku 160 baarin ylipaineventtiiliksi Meinaspa pikkasen venyä/rönsyillä............... Mutta; työniloa joka tapauksessa, tuo sun kärry on vaarassa kadota tieliikennehistoriasta, joka suomessa on kiitettävän monimuotoinen... |
#21
|
|||
|
|||
En oo koskaan yhtään kirjaa lukenu kun en ole niitä lukumiehiä,joten noin pitkistä
teksteistä yleensä suurin osa menee ohi. Mutta kiitos kuitenkin selvityksistä,tarpeen tullen kokeilen jokaisen antamia konsteja sitä mukaa miten tiukassa ovat. ehtoolla koukkisin kaks mäntää irti ja aika helposti ruuvareilla koukkimalla ja muilla pikku vippaskonsteilla lähti,muut tuntuu olen tiukemmalla. Ja tällaisia tuomiopäivän osia tuli ulos sylintereistä,molemmat erilaisia. Mäntä koostuu kolmesta eri osasta.Mäntä itse alumiinia johon prässätty rautanen nappula toiseen päähän mitä kenkä painaa.Toisessa päässä ihmeellinen prikka missä jonkinnäkönen erittäin harva kierre(yksi kierros=prikka irti.) Se liittyy ilmeisesti siihen kun tuossa ei ole jarrukenkien säätöruuveja. Toisessa männässä joku ihmeellinen kolottu pääty,ja vastakappale halkastu prikka joka jäi sylinterin sisälle. Tuolla pohjassa näkyy kyseinen hahkaistu prikka jossa on vastaava reikä mikä on männässa pääty. Toinen sylinteri missä oli se kierre prikka on luonnollisesti tyhjä. Lauantaina innostuin tekemään runkotyöt kuntoon.Ja kun kaapista löyty purkki pohjamaalia ja toinen mustaa miranolia niin eikun irtomaalit pois ja väri pintaan. Tarjoustalosta löyty pyöreet retro peltilokarit 15e/kpl Myös joku hopee vajaa purkki oli jääny niin vedin vielä vanteet ja noi kuppaset pohjavanerit,ne vaihtuu myöhemmin alu turkkilevyiks. Pitäisköhän nuo lokarit olla muutaman sentin korkeemmalla ettei näytä niin lässähtäneeltä ne on vasta muutamalla ruuvilla kiinni? |
#22
|
|||
|
|||
Taitaa nää jarrut olla ranskalainen kosto englantilaisille.Kävin kyselemässä noita
ilmaruuveja ym.nippeleitä niin kukaan ei tuntenut tuollaista kierrettä,ei edes salon parhaan ruuvikaupan kierrekampa löytäny sopivaa,eli taitaa olla tosiaan joku ranskalaisten oma kierre. |
#23
|
||||
|
||||
Toi Kesiksen kommentti ranskalaisten kostosta vois pitää paikkansa..
Nuo navat ja jarrut saattas olla 403 pösöstä Ainakin Pösö harrasti juur tollasia duplex-jarruja -60-luvun alussa ja tais olla vielä 70-alussakin...
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. Viimeksi muokannut Gary Grand : 13.06.2011 13:20 Perustelu: Kuvan lisäys |
#24
|
||||
|
||||
Vanne muistuttaa kovin mossea http://www.f1-forum.fi/vb/attachment...1&d=1224411996 ja turun jarruosa on kuulemma melkoisen pätevä pulju noissa vanhoissa vekottimissa.
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR |
#25
|
||||
|
||||
Luulis sit et jos on mossen jarrut, et jonku volgan nipat käis jos ei mossea tavota.
Venäläinen pystykierre...? Hyllytavaraa naapurikylällä... Paljon on nois sylinterin halkaisija?
__________________
RUMARACING Esla T4 Viimeksi muokannut Reetu : 14.06.2011 02:36 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Miten 160:sen patrolin navasta murroksen laakeri irti(neulalaakeri) | bluevan | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 08.03.2010 11:49 |
miten saan hj:n öljypohjan irti... | Unregistered | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 19.06.2008 12:40 |
Millä renkaat irti kun keskikuppi jumittunut kiinn | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 17.04.2008 18:14 | |
HJ61 jarruilta levyt irti, mutta miten? | hamaBJ40 | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 06.06.2007 18:00 |
Miten ulompi vetonivel irti vetoakselista Nivassa? | Paajanen | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 03.02.2007 17:24 |