Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.05.2009, 18:50
valkkari valkkari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.05
Sijainti: Kerava, Finland.
Viestit: 186
Perusasetus

Muutoskatsastus huolia, mm pikku G hävinnyt (korin korotusta)


Eli tapauksena toimii pajero vuoskertaa -88 2,5 TDIC automaagi

No käyttö katsastuksessa ja samalla muutoskatsastus korinkorotukselle - ja hylsy. Autoa ei kuulemma saa korottaa kun 51mm koska auto on huolto-autoksi rekisteröity N1 luokan ajoneuvo... No minähän olin laittanut sinne alle nylon tangot jotka on 65mm - Käytännössähän auto ei ole noussut tuota 65mm, koska jouset ovat takuuvarmasti 20 vuodessa lässähtänyt, ja omansa ottavat myös mekaaninen vaijerin venyttäjä ja huoltoauto varustus...

No mutta mun käsittääkseni pajero on ollut alunperin maastohenkilö-auto, eli mihin on se GEE hävinnyt??? Kun kyllähän huoltoautot on myös N1G luokan ajoneuvoja??? Eihän siinä muutoskatsastuksessa pitäisi tuon GEE:n hävitä mihinkään??? Auto on ihan normaalisti varustettu voiman ulosotolla, ja kytkettävällä nelivedolla...

Että missähän vika???

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.05.2009, 18:51
Rotta-Racing:n Avatar
Rotta-Racing Rotta-Racing ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.10.07
Sijainti: Evitskog
Viestit: 1.761
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja valkkari Näytä viesti
Eli tapauksena toimii pajero vuoskertaa -88 2,5 TDIC automaagi

No käyttö katsastuksessa ja samalla muutoskatsastus korinkorotukselle - ja hylsy. Autoa ei kuulemma saa korottaa kun 51mm koska auto on huolto-autoksi rekisteröity N1 luokan ajoneuvo... No minähän olin laittanut sinne alle nylon tangot jotka on 65mm - Käytännössähän auto ei ole noussut tuota 65mm, koska jouset ovat takuuvarmasti 20 vuodessa lässähtänyt, ja omansa ottavat myös mekaaninen vaijerin venyttäjä ja huoltoauto varustus...

No mutta mun käsittääkseni pajero on ollut alunperin maastohenkilö-auto, eli mihin on se GEE hävinnyt??? Kun kyllähän huoltoautot on myös N1G luokan ajoneuvoja??? Eihän siinä muutoskatsastuksessa pitäisi tuon GEE:n hävitä mihinkään??? Auto on ihan normaalisti varustettu voiman ulosotolla, ja kytkettävällä nelivedolla...

Että missähän vika???
Missä kävit leimalla
__________________
MudastaPois.Com Tai sit not
Team Rotta-Racing Ry K-Nummi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.05.2009, 18:53
valkkari valkkari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.05
Sijainti: Kerava, Finland.
Viestit: 186
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rotta-Racing Näytä viesti
Missä kävit leimalla

No tulihan äkkii vantaalla ihan yksityisellä konttorilla??? Mitennii???
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.05.2009, 18:58
Rotta-Racing:n Avatar
Rotta-Racing Rotta-Racing ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.10.07
Sijainti: Evitskog
Viestit: 1.761
Perusasetus

Minkä niminen liike

Yleensä se kertoo jo paljon
__________________
MudastaPois.Com Tai sit not
Team Rotta-Racing Ry K-Nummi
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.05.2009, 19:07
valkkari valkkari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.05
Sijainti: Kerava, Finland.
Viestit: 186
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rotta-Racing Näytä viesti
Minkä niminen liike

Yleensä se kertoo jo paljon
Ei oo K1 - ja oikeestaa mä mielummin jättäisin mainitsematta tuon aseman, kun muuten on autojen katsastukset toiminut siellä suht hyvin - faijan korjaamo mm. käyttää autonsa siel...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.05.2009, 20:10
Rotta-Racing:n Avatar
Rotta-Racing Rotta-Racing ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.10.07
Sijainti: Evitskog
Viestit: 1.761
Perusasetus

No jätetään se nimi..
Mitkäs renkaat sulla on alla?

Sinuna soittaisin AKEen tosta Geen häviämisestä, ja en sitten tiedä että miten ne sen korotuksen on mitannut/todennut/päätellyt.
Mutta eikö se ole muistaakseni niin että M1G(Maastohenkilöauto) ja N1G (Maastopakettiauto)
Muutoskatsastuksen ylärajat ilman AKE:n lupaa ovat:
-Renkaan korkeus max 51Mm alkuperäistä rengasta korkeampi
-ajoneuvon korkeus Max 77Mm alkuperäisestä
-kokonais korotus 150Mm (Renkaat ja kori)

Mutta AKE kertoo vastauksen
__________________
MudastaPois.Com Tai sit not
Team Rotta-Racing Ry K-Nummi
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.05.2009, 20:32
valkkari valkkari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.05
Sijainti: Kerava, Finland.
Viestit: 186
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rotta-Racing Näytä viesti
No jätetään se nimi..
Mitkäs renkaat sulla on alla?

Sinuna soittaisin AKEen tosta Geen häviämisestä, ja en sitten tiedä että miten ne sen korotuksen on mitannut/todennut/päätellyt.
Mutta eikö se ole muistaakseni niin että M1G(Maastohenkilöauto) ja N1G (Maastopakettiauto)
Muutoskatsastuksen ylärajat ilman AKE:n lupaa ovat:
-Renkaan korkeus max 51Mm alkuperäistä rengasta korkeampi
-ajoneuvon korkeus Max 77Mm alkuperäisestä
-kokonais korotus 150Mm (Renkaat ja kori)

Mutta AKE kertoo vastauksen
Pikkumustina pyörii ihan tutuks tulleet 235/75 R15 - ja ne ovat ihan otteessa

Ja se mittaaminen tehtiin tässä tapauksessa niistä mun korin ja rungon väliin asentamista nylon (vai mitä pom muovia ikinä olikaan) tangoista - jotka olivat sen 65mm

Täytyy kyl viel selvitellä varmaa tät asiaa ko. katsastus konttorin kans, koska missään nimessä tähän päätökseen mä en ole tyytyväinen... Vaikka me mentäis sen 51mm mukaan, ni mul on erittäin vahva mutu tuntuma että se jousitus on kerinny tossa vuosien saatossa, ja tosissaan ton huoltovarustuksen ja vinssin myötä laskemaan sen -15 mm jollon myös ton 65mm korotuksen pitäis mennä läpi... Tietenkää mulla ei oo näyttää sitä alkuperästä korkeutta, mutta mä kyllä tarjosin auton omaa ohjekirjaa, missä on auton mitat - ja siinä olevien mittojen perusteella olisin voinut vaikka laskea mitä noi 235 renkaat nostaa ja mitä noi itse korin korotukset on nostanu...

Viimeksi muokannut valkkari : 07.05.2009 20:43
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.05.2009, 20:47
Rotta-Racing:n Avatar
Rotta-Racing Rotta-Racing ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.10.07
Sijainti: Evitskog
Viestit: 1.761
Perusasetus

Mutta pointti on se että olet laittanut 65Mm korotus palat jotka eivät ole sallittu jos sallittu on 51Mm eli sulla on 14Mm liikaa,, vaikka jouset ym oliskin kulahtanut, näin se mun mielestä menee.. ethän sä saa 35" renkaitakaan esim Kingcappiin alle sillä verukkeella että ei se korotu niin paljoo ku lehdetkin on kulahtanut ja alusta mätä
ehkä ei paras vertauskuva mut kumminkin.. toivottavasti ymmärsit..
mut kannattaa soittaa akeen.
__________________
MudastaPois.Com Tai sit not
Team Rotta-Racing Ry K-Nummi
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.05.2009, 20:58
valkkari valkkari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.05
Sijainti: Kerava, Finland.
Viestit: 186
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rotta-Racing Näytä viesti
Mutta pointti on se että olet laittanut 65Mm korotus palat jotka eivät ole sallittu jos sallittu on 51Mm eli sulla on 14Mm liikaa,, vaikka jouset ym oliskin kulahtanut, näin se mun mielestä menee.. ethän sä saa 35" renkaitakaan esim Kingcappiin alle sillä verukkeella että ei se korotu niin paljoo ku lehdetkin on kulahtanut ja alusta mätä
ehkä ei paras vertauskuva mut kumminkin.. toivottavasti ymmärsit..
mut kannattaa soittaa akeen.
Juu ymmärsin, mutta ku hän viel otti mulle kopion jostai lakikirjast, ja siinä sanottiin nimen omaan että NAVAN JA KORIN VÄLINEN KOROTUS (tarkkaa lainaust mul ei oo tähän hätään, ku mul ei oo nyt sitä lappua täs) saa olla tuon 51mm eli renkaat jää nyt ihan kokonaan pois näist karkeloist - eli jos koria korottaa, ja jousitusta madaltaa ni sillonhan sen saa tehä kuhan se pysyy vaa alle ton 51mm - tässä tapauksessa sen madaltamisen on vaa hoitanu aika ja extra kilot...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.05.2009, 21:08
rulez:n Avatar
rulez rulez ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.09
Sijainti: vimpeli
Viestit: 299
Perusasetus

Eipä tuo täälä pohjanmaalla noin ainakaan männy soittelin tässä kuukaus(hieman ehkä toistakin) takaperin konttorille ja kysäsin kuinka saan korottaa huoltoautoks katastettua troopperia muisti ulkoa jotta 77mm saa koria nostaa rungolta ja kokonaiskorotus 150mm tarkisti vielä varmuudeksi kirjasta jotta noin oli varmasti kun kyseessä on huoltoauto.

No muutamia viikkoja sen jälkeen auto konttorille korin ja rungon välissä 70mm nylonpalat ja takapäässä riippuja jatkettuna 10cm mitään sanomista ei näistä korotuksista ollut vaikka periaatteessa korotus olisi ollut 170mm mutta ei nouse kumminkaan tuota todellisuudessa riippujen joustaessa pois alta ja tämän katastusmies tajusi eikä sen kummemmin asiaan reagoinut !

Riipuista vielä ekakerralla kysäsin jotta kuinka saan noita modata ja vastaus oli että anti mennä vaan haluamallas tavalla kunhan rakenne ei heikkene !
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 07.05.2009, 21:16
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.785
Perusasetus

Lainaus:
mutta ei nouse kumminkaan tuota todellisuudessa riippujen joustaessa pois alta ja tämän katastusmies tajusi eikä sen kummemmin asiaan reagoinut !
Tai sitten se tajus, että ei se riipun pidentäminen 100mm ole sama kuin 100mm korotus. Ei vaan viittinyt sanoa ja myhäili sitten kavereiden kanssa kahvitauolla
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 07.05.2009, 21:31
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.403
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rotta-Racing Näytä viesti
Sinuna soittaisin AKEen tosta Geen häviämisestä, ja en sitten tiedä että miten ne sen korotuksen on mitannut/todennut/päätellyt.
Mutta eikö se ole muistaakseni niin että M1G(Maastohenkilöauto) ja N1G (Maastopakettiauto)
Muutoskatsastuksen ylärajat ilman AKE:n lupaa ovat:
-Renkaan korkeus max 51Mm alkuperäistä rengasta korkeampi
-ajoneuvon korkeus Max 77Mm alkuperäisestä
-kokonais korotus 150Mm (Renkaat ja kori)

Mutta AKE kertoo vastauksen
Ei tuossa mun mielestä ole mitään syytä AKEen soitella. Auto ei varmaan vaan ole koskaan ollut M1G tai N1G auto. Matti varmaan osaa sanoa tarkemmin syytä, mutta G-kirjain puuttuu monesta muustakin maasturista. Muutoskatsasta N1 -> N1G samalla kun leimaat ne korotukset.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 07.05.2009, 21:47
Tojo4wd:n Avatar
Tojo4wd Tojo4wd ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 04.07.03
Sijainti: Pirkanmaa/Toijala, Finland.
Viestit: 2.134
Perusasetus

Tuossa topikissa ainakin on juttua tosta geestä matiltakin.
http://forums.offipalsta.com/showthr...ght=huoltoauto
__________________
#################
Tää on ihan helpporeitti.
#################
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 07.05.2009, 22:00
Rotta-Racing:n Avatar
Rotta-Racing Rotta-Racing ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.10.07
Sijainti: Evitskog
Viestit: 1.761
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja valkkari Näytä viesti
No mutta mun käsittääkseni pajero on ollut alunperin maastohenkilö-auto, eli mihin on se GEE hävinnyt??? Kun kyllähän huoltoautot on myös N1G luokan ajoneuvoja???

Tuosta saa vaan hitusen semmosen käsityksen että Joskus on otteessa lukenut N1G
mutta en ala asiasta kinastelemaan kun en ole varma asiasta..

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Ei tuossa mun mielestä ole mitään syytä AKEen soitella. Auto ei varmaan vaan ole koskaan ollut M1G tai N1G auto. Matti varmaan osaa sanoa tarkemmin syytä, mutta G-kirjain puuttuu monesta muustakin maasturista. Muutoskatsasta N1 -> N1G samalla kun leimaat ne korotukset.

Mun mielipide on vaan että soitto akeen selventää monta asiaa.. näin olen itse toiminut,, toki jokainen toimii niinkuin haluaa.. Eikä vedetä Herneitä nenuun
__________________
MudastaPois.Com Tai sit not
Team Rotta-Racing Ry K-Nummi
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 08.05.2009, 08:24
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.990
Perusasetus

Joo, pyöreelamppusissa Pajeroissa, niinkuin muissakaan 80-luvun kamppeissa ei ole alunperin G:tä ajoneuvoluokassa, vaikka maastohenkilöautoksi onkin ristitty. G-lisä on keksitty ilmeisesti 90-luvun taitteessa.

Ilmeisesti siitä johtuen ei oo hr. muutoskatsastaja huoltoautoksi muuttaessaan älynnyt G:tä lisätä, vaikka olisi pitänyt. Muita ehtoja kun ei ole N1G:lle kuin kokonaismassa yli 2000 kg ja neliveto. Sen vois korjata korikorotusta muutoskatsastaessa ihan vain hiirtä klikkaamalla, mutta nyt on jostain syystä ilmeisesti mennyt sormi suuhun tällä vantaalaisella ei K1-aseman edustajalla.

Ei muuta kuin takasin ja vaatimaan se G lisättäväksi siinä samalla, printtaat vaikka http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021248 6§:n paperille ja alleviivaat siitä tämän:
Lainaus:
2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 08.05.2009, 08:51
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.785
Perusasetus

Mmmm... Tarviikin kinuta -06 Hiaceen G. Niin sitten olis vaan maastureita pihassa
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 08.05.2009, 17:38
valkkari valkkari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.05
Sijainti: Kerava, Finland.
Viestit: 186
Perusasetus

Ai niin, mä nyt unohdin tuosta alusta yhen hyvin tärkeän pointin, eli sen et ku toi 65mm ei menny läpi - ja siitä päästiin siihen että jouset ovat varmasti madaltunut tuon ylimääräisen 14mm - ni ehdotin että olisimme katsoneet käyttöohje kirjasta nuo korkeudet - mutta se ei hänelle kelvannut - vaan oli tiukasti sitä mieltä, että auto on noussut juurikin tuon palikoiden verran eli 65mm...

No enivei... Tänään soitto akeen - ja sieltä tuli myös että - Katsastus miehen OLISI PITÄNYT mitata ne korkeudet ja verrata niitä niihin ohjekirjan korkeuksiin... No mutta samalla selvitettiin tota puuttuvaa Gee:tä ja hän näki että ko. auto on muutoskatsastettu huoltoautoksi Jämsän A-Katsastuksessa 2007... Hän sitten ehdotti että olisin yhteydessä sinne, ja kyselis sieltä onko heillä mitään asiakirjoja olemassa autosta, ja sitä kautta tehdä asialle jotain... Muutoin ei asialle voi tehdä muuta kuin suorittaa uusi muutoskatsastus, eli N1g luokkaan...

No soitto Jämsään, ja kyselin että kun oli tommonen tuore tapaus - ja varmasti tuoreessa muistissa, ni pystyiskö tarkistaa et onko sinne nurkkiin jääny lojumaan yhtää ylimääräsii pikku g:tä ... No mukavan olonen tätönen sano et hän alkaa selvittää - no hetken ne selvitteli niit ja sit tuliki soitto, et heilt on jääny laittamatta se Gee sinne, mut sopiiko et he laittavat sen postissa tulemaan... No jo vain tämähän kelpaa mulle...

Eli hommat alko suttaantuu, mut entäs nyt... Kun mä sit ens viikolla saan ne uudet paperit mis on se ajoneuvoluokka N1G ja ajan sinne vantaalaiselle ei K1 konttorille, ni mitäs sit??? joudunko mä maksamaan sen jälkitarkastus maksun???

Ps. ja tota mä en tiennykkää et nois pajerois ei ollu tota G:tä - et se on tullu myöhemmin vast... Mä elin kokoajan siin uskos et se on ollu niis aina... Hyvä et matti teis valaista mua täs asias...
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 08.05.2009, 18:29
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä omamassaltaan yli 1500 kg:n M1G- ja N1G-luokan ajoneuvon korin korottaminen erilliseen runkoon nähden seuraavin ehdoin:

Topicin aloittajan auto on/oli N1, joten ei koria ei saisi korottaa edes sitä hatusta vedettyä 51mm.

a) korin ja rungon väliin asennettavat korotusosat ovat korkeintaan 77 mm:n mittaiset;

Eli ihan sama minkälaiset jouset siellä on, kun korotusosia mitataan.

d) korin korottamisen sekä mahdollisten renkaiden ja alustan muutosten yhteisvaikutuksesta auton kokonaiskorkeus lisääntyy alkuperäisen korin korkeuteen nähden enintään 150 mm;

Tai 100mm muiden kuin M1G tai N1G luokkien kokonaiskorotus. (mutta eihän näissä koria koroteta).
Tuossa kohdassa jousillakin on merkitystä.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 08.05.2009, 20:22
valkkari valkkari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.05
Sijainti: Kerava, Finland.
Viestit: 186
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä omamassaltaan yli 1500 kg:n M1G- ja N1G-luokan ajoneuvon korin korottaminen erilliseen runkoon nähden seuraavin ehdoin:

Topicin aloittajan auto on/oli N1, joten ei koria ei saisi korottaa edes sitä hatusta vedettyä 51mm.

a) korin ja rungon väliin asennettavat korotusosat ovat korkeintaan 77 mm:n mittaiset;

Eli ihan sama minkälaiset jouset siellä on, kun korotusosia mitataan.

d) korin korottamisen sekä mahdollisten renkaiden ja alustan muutosten yhteisvaikutuksesta auton kokonaiskorkeus lisääntyy alkuperäisen korin korkeuteen nähden enintään 150 mm;

Tai 100mm muiden kuin M1G tai N1G luokkien kokonaiskorotus. (mutta eihän näissä koria koroteta).
Tuossa kohdassa jousillakin on merkitystä.

Tota, nyt meni vähän ohi...

Mä en nyt oo ihan varma, mut mä en oo missään nähny et N1 luokan ajoneuvoa EI SAISI korottaa korin ja rungon välistä... ainoa mitä mä oon ymmärtäny et sen korotuksen navankeskiosasta suhteesta koriin on maksimissaan se 51mm - ja mun käsittääkseni se on ihan se ja sama mistä sen korotuksen tekee??? ja siis korjatkaa nyt ihmees jos oon vääräs???
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 08.05.2009, 21:29
Rotta-Racing:n Avatar
Rotta-Racing Rotta-Racing ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.10.07
Sijainti: Evitskog
Viestit: 1.761
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja valkkari Näytä viesti
Tota, nyt meni vähän ohi...

Mä en nyt oo ihan varma, mut mä en oo missään nähny et N1 luokan ajoneuvoa EI SAISI korottaa korin ja rungon välistä... ainoa mitä mä oon ymmärtäny et sen korotuksen navankeskiosasta suhteesta koriin on maksimissaan se 51mm - ja mun käsittääkseni se on ihan se ja sama mistä sen korotuksen tekee??? ja siis korjatkaa nyt ihmees jos oon vääräs???
Mut Sullahan on se Gee tulossa postissa, joten sulla on N1G luokan auto

Edittiä: Toi laki on tullut voimaan 1998 ja edellinen mikä tuli voimaan 1992 niin siinä puhuttiin vaan Maastoautosta joka painaa enemmän kuin 1500Kg
__________________
MudastaPois.Com Tai sit not
Team Rotta-Racing Ry K-Nummi

Viimeksi muokannut Rotta-Racing : 08.05.2009 21:36
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 08.05.2009, 23:16
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja valkkari Näytä viesti
Tota, nyt meni vähän ohi...

Mä en nyt oo ihan varma, mut mä en oo missään nähny et N1 luokan ajoneuvoa EI SAISI korottaa korin ja rungon välistä... ainoa mitä mä oon ymmärtäny et sen korotuksen navankeskiosasta suhteesta koriin on maksimissaan se 51mm - ja mun käsittääkseni se on ihan se ja sama mistä sen korotuksen tekee??? ja siis korjatkaa nyt ihmees jos oon vääräs???
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.

Ja kun on rungollinen auto, niin tuo 51/77mm lasketaan selkeästi navan ja rungon välistä, kun se korinkorotus on erikseen mainittu myöhemmin?
Kyseisessä päätöksessä kerrotaan, mitä voidaan muutoskatsastuksessa hyväksyä. Jos muutetaan jotain muuta, esim N1 koria korotetaan, sitä ei ole erikseen sallittu -> vaatii poikkeusluvan. Eihän se nyt niin mene, että kaikki mikä ei ole kiellettyä, on sallittua..

Ja tuollahan kaikki lukee: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Tuohon on muutoksia, mutta kyseisiin asiaan muutosten ei pitäis vaikuttaa.


Siltikin, niinhän homman olis varmaankin pitänyt mennä, että korin korotuksen lisäksi olisi tehty ajoneuvoluokan muutos ja homma kerrasta valmis. Toisaalta aikaisemman "virheen" eli M1G -> N1 huoltoauto on tehnyt aikoinaan se jämsän konttori, jonka "virheet" ei ole vantaan ongelmia.. Tuskin maastoautoja niin hirveästi konttoreillä käy, joten ei ne aina niin perillä ole asioista..
Onhan tämä pajero ollut väkisinkin M1G eli maastoauto, kun se on saanut verohelpotusta kyseisestä asiasta. Jos ei olis ollut verohelpotuksia, niin menis suoraan täyden autoveron pakuksi ilman huoltoautokikkailua. (farmari/tila-auto)?
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 09.05.2009, 06:33
valkkari valkkari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.05
Sijainti: Kerava, Finland.
Viestit: 186
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rotta-Racing Näytä viesti
Mut Sullahan on se Gee tulossa postissa, joten sulla on N1G luokan auto

Edittiä: Toi laki on tullut voimaan 1998 ja edellinen mikä tuli voimaan 1992 niin siinä puhuttiin vaan Maastoautosta joka painaa enemmän kuin 1500Kg
Juu niinhän se on

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.

Ja kun on rungollinen auto, niin tuo 51/77mm lasketaan selkeästi navan ja rungon välistä, kun se korinkorotus on erikseen mainittu myöhemmin?
Kyseisessä päätöksessä kerrotaan, mitä voidaan muutoskatsastuksessa hyväksyä. Jos muutetaan jotain muuta, esim N1 koria korotetaan, sitä ei ole erikseen sallittu -> vaatii poikkeusluvan. Eihän se nyt niin mene, että kaikki mikä ei ole kiellettyä, on sallittua..

Ja tuollahan kaikki lukee: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Tuohon on muutoksia, mutta kyseisiin asiaan muutosten ei pitäis vaikuttaa.


Siltikin, niinhän homman olis varmaankin pitänyt mennä, että korin korotuksen lisäksi olisi tehty ajoneuvoluokan muutos ja homma kerrasta valmis. Toisaalta aikaisemman "virheen" eli M1G -> N1 huoltoauto on tehnyt aikoinaan se jämsän konttori, jonka "virheet" ei ole vantaan ongelmia.. Tuskin maastoautoja niin hirveästi konttoreillä käy, joten ei ne aina niin perillä ole asioista..
Onhan tämä pajero ollut väkisinkin M1G eli maastoauto, kun se on saanut verohelpotusta kyseisestä asiasta. Jos ei olis ollut verohelpotuksia, niin menis suoraan täyden autoveron pakuksi ilman huoltoautokikkailua. (farmari/tila-auto)?

Kyllähän tuo kuullostaa ihan fiksulta, mut vielä tossa ihmetyttää:

Lainaus:
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.
Mun mielestä tossa nyt lukee ihan selkeesti toi - enkä mä nyt nää mitään syytä miksi sitä koria ei sais korottaa...

Kieltämättä alkaa vähän menee vähän ot, mut ku tää nyt on kiinnostava aihe, ja tullu hyvää tietoo - ni mitens jos nyt olis vaikka tapauksena takaveto hilux... Rungollinen - eikä maastoauto... Estääkö nyt sit joku pykälä nostamast sen koria rungolta????
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 09.05.2009, 10:27
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja valkkari Näytä viesti
Mun mielestä tossa nyt lukee ihan selkeesti toi - enkä mä nyt nää mitään syytä miksi sitä koria ei sais korottaa...

Kieltämättä alkaa vähän menee vähän ot, mut ku tää nyt on kiinnostava aihe, ja tullu hyvää tietoo - ni mitens jos nyt olis vaikka tapauksena takaveto hilux... Rungollinen - eikä maastoauto... Estääkö nyt sit joku pykälä nostamast sen koria rungolta????
Ensin kerrotaan mitä saadaan hyväksyä, eli alustan korkeuden muuttaminen:
15 §
Auton korkeuden muuttaminen
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen

Sama lause jatkuu ja kertoo samalla millä tavalla tehdyt muutokset voidaan hyväksyä:
jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet.
Seuraavaksi kerrotaan paljonko korkeus saa muuttua edellä mainituilla tavoilla:
Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm.
Kuitenkin kaikkien mahdollisten muutosten erillisenä ehtona on kokonaiskorotus:
Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm.

Ja kertauksena korin korottaminen:
23 §
Korin korottaminen runkoon nähden

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä omamassaltaan yli 1500 kg:n M1G- ja N1G-luokan ajoneuvon korin korottaminen erilliseen runkoon nähden seuraavin ehdoin:

a) korin ja rungon väliin asennettavat korotusosat ovat korkeintaan 77 mm:n mittaiset;
d) korin korottamisen sekä mahdollisten renkaiden ja alustan muutosten yhteisvaikutuksesta auton kokonaiskorkeus lisääntyy alkuperäisen korin korkeuteen nähden enintään 150 mm;
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 09.05.2009, 12:11
valkkari valkkari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.05
Sijainti: Kerava, Finland.
Viestit: 186
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Ensin kerrotaan mitä saadaan hyväksyä, eli alustan korkeuden muuttaminen:
15 §
Auton korkeuden muuttaminen
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen
Sama lause jatkuu ja kertoo samalla millä tavalla tehdyt muutokset voidaan hyväksyä:
jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet.
Seuraavaksi kerrotaan paljonko korkeus saa muuttua edellä mainituilla tavoilla:
Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm.
Kuitenkin kaikkien mahdollisten muutosten erillisenä ehtona on kokonaiskorotus:
Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm.

Ja kertauksena korin korottaminen:
23 §
Korin korottaminen runkoon nähden

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä omamassaltaan yli 1500 kg:n M1G- ja N1G-luokan ajoneuvon korin korottaminen erilliseen runkoon nähden seuraavin ehdoin:

a) korin ja rungon väliin asennettavat korotusosat ovat korkeintaan 77 mm:n mittaiset;
d) korin korottamisen sekä mahdollisten renkaiden ja alustan muutosten yhteisvaikutuksesta auton kokonaiskorkeus lisääntyy alkuperäisen korin korkeuteen nähden enintään 150 mm;
No kyllä kyllä, eli siis toisin sanoen esim. takaveto hiluxia ei saa nostaa rungolta - Hyvä hyvä... kiitoksia tästä... Selvensi taas ihan kummasti
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
suzuki huolia sutsuki410 Tekniikka & Jutustelu 7 08.09.2008 21:10
Mihin hävinnyt FAQista tojon rengas dokumentit??? Rölli Tekniikka & Jutustelu 1 06.05.2008 18:51
Kattolämmityksen kanssa huolia... FinnDRZ Chit-Chat 5 06.02.2007 07:44
Takaperä(?) huolia! (HJ-61) Tekniikka & Jutustelu 5 16.08.2005 07:45
korin korotusta Karhu67 Tekniikka & Jutustelu 13 24.07.2005 08:17


Sivu luotu: 23:15 (GMT +2).