|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Kokemuksia isoista jeepeistä!?Eli käytännön kokemuksia ja fiiliksiä isoista jeepeistä(wagoneer,cherokee ja j20).minkälaisia maastossa ja hyvät/huonot ominaisuudet.Onko tekniikka kuinka hyvä/kestävä...varsinkin kasikoneiset.Itellä iski maasturin kaipuu ja tuon mallin jeepit tuntuu mielenkiintosilta,joten kertokaa kaikki mahdollinen niihin liittyvä... Ite ajattelin pysyä ihan perus linjalla rakentelun suhteen soa ja max 36" renkaat,ehkä vinssi...yms.pientä.
|
#2
|
||||
|
||||
Menee ihan fiiliksien puolelle, mutta sanoisin että maasturi ei tuostaan paljoa tyylikkäämmäksi enää tule.
www.nettiauto.com/2311462 Ilmoituksen parhaat kuvat hävinneet vissiin johonkin bittiavaruuteen |
#3
|
||||
|
||||
Joo onhan noita ollut ja vielä on yksi jäljelläkin. Maastossa menee ja toimii siinä missä muutkin härpäkkeet. Kasikoneella ja automaatilla toimii perhaiten. SOA ei tarvitse, Skyjacker alusta paras vaihtoehto, 37" renkaat saa otteeseen ja mahtuu helposti pyörimään alla jos on ns. Full Size malli.
Lukot kannatta laittaa heti, eteen ja taakse, sillä säästää kardaania ja eturistikoita. Jenkeistä saa kyseiseen malliin eniten kaikenmoisia viri viri osia ja vahvistettuja akseleita y.m.s Perusmalli sinänsä kestää ihan hienosti.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#4
|
|||
|
|||
Mitä tarkoitat full size malleilla?
|
#5
|
||||
|
||||
SJ-koria taitaa tarkoittaa. Wide Track -alustalla saa tosiaan melko isot renkaat alle, muttei ole kovin yleinen.(Chief ja J20, löytyykö muista?)
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#6
|
|||
|
|||
tuota mie olen katellu...On vaan hintaa,kun ruottin pojat myy niota 3000€ hintaan.
http://www.nettiauto.com/jeep/cherokee/2586606 |
#7
|
|||
|
|||
FSJ Jeepit on aatelia! Itte olen offannut melkeimpä pelkästään nuilla vehkeillä, ja olen tykännyt. Tekniikka on peruskestävää. Kyllä fiilikset on ihan toista ajaa safaria tuollaisella!
Itte olen vähän ollut luopumassa aartestani: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=56077 T PasiK |
#8
|
|||
|
|||
Onko noissa PTO:ta?Jos on,niin minkälainen...onko mahdollisuus mekaaniseen vinssiin?
|
#9
|
||||
|
||||
Lainaus:
No sen käyttö automaatilla vähän hankalaa, siksi en lähtenyt sitä rakentamaan ollenkaan.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#10
|
|||
|
|||
Aivan...tuo mekaaninen vinssi on muutenki vähän työläs käyttää,niin enköhän harkitse sitte jämerää sähkö tai hydraulista vinssiä.
|
#11
|
||||
|
||||
Muutama asia mitä tutkia jos on tuollaista jeeppiä hommaamassa:
Jos ruotsista meinasit hakea niin muista tarkistaa että jakolaatikosta löytyy myös hidas puoli, näitä on uutena myyty ruotsissa "herrasmiesmaastureiksi" joten muutamasta on karsittu hidaspuoli pois turhana lisävarusteena... SOA onnistuu etuakselille tehdä mutta olisin tässä kyllä samoilla linjoilla sjeepin kanssa että joku jousisarja ois parempi vaihtoehto, takanahan akseli on jo alkujaankin jousen alapuollella. Tietenkin jos jaksaa askarrella niin vaikka kierrejousetkin ois jees ratkaisu aina maasturissa Tuolta ruotsinpuolelta kannattaisi ehkä katsella noita J20 Pick-Uppeja jos sellainen sopii käyttötarkoitukseen, niitä ruotsin armeijan vanhoja näkyy myynnissä sillointällöin ja niissä on muistaaksen takana Dana 60 akseli ja hitaammat välitykset perissä kuin vakio Cherokee/Wagoneer. Yleensähän näissä on edessä ja takana Dana 44 akselit. (kestää vakiopalikoilla kohtuudella n~35" renkaat, ja kuten sjeeppi mainitsi niin kestävämpiä hi-po osia köytyy näihin akseleihin pilvinpimein jenkkilästä) Summarum: Isojahan nuo ovat mutta kumminkin ketterämpiä omankokemuksen perusteella kuin fullsize Blazer/Bronco ja iso V8+Automaatti ON mukava yhdistelmä myös maastossa kruisaillessa. |
#12
|
|||
|
|||
Eipä voi haukkua, suora kuutonen on alaväännöltään ihan loistava, mutta kolmelovinen manuaali on hieman heikko. Isoja ja näyttäviä ovatten mutta etupyörät oikeasti _kääntyy_, joten sillä puikkii melkein samoista paikoista kuin esim. SJ tai muu lyhempi värkki. Voimansiirto tuntuu kestävän ja etenemiskyky on noin isoksi ja painavaksi autoksi kelvollinen. Kallistuksia kestää myös hyvin kokonsa takia.
|
#13
|
|||
|
|||
hencca on varmaan raajärvellä nähny jounin cherokee chiefin?On melko hieno peli,vaikka onki kohtalaisen vakio.Kyllä mä varmaan tuohan jousisarjaan tyytyisin,kun en näe latijousissa mitään huonoa.Nimittäin tuntuu olevan muotia nuo kierrejousi swapit...osa pelaa ja osa ei.Perinteet kunniaan!Katoppa se edellä mainittu linkki nettiautoon.Ainut mikä nuissa harmitta,että tuossa 81-vm 360 koneessa ei ole vakiona kuin 160hv...
Viimeksi muokannut Miuge : 05.06.2009 11:39 |
#14
|
||||
|
||||
Tuota kuutosmoottoria en välttämättä suosittelisi hommaamaan ainakaan kolmelovisella vaihteistolla koska painoeroa ei kasiin ole paljoa ja kasi on kumminkin kokonaan eriluokkaa väännöltään + yleensä automaatilla.
Lainaus:
Onhan siinä 35" renkaat ja korotusta kohtuudella, en nyt muista tarkempia lukemia mutta ei mitään mahdottomia kuitenkaan. Tuntuu suomessa olevan noiden lavamallien pyynnit järjestään jotain käsittämätöntä verrattuna esim. ruotsin hintatasoon. |
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#16
|
|||
|
|||
Onko raajärvelle menossa isoja jeeppejä tänä kesänä?Siinähän se kuvassa pötköttää.
|
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mites sjeeppi??? |
#18
|
||||
|
||||
Full Size
Kyllähän se olis tarkoitus tuoda LAPPIIN asumaan tuo Iso Jeeppi, olis sielläkin sitten lomilla aina OFFAUSPELI
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#19
|
||||
|
||||
Offiharrastus tuli alotettua wagoneereilla, mutta kerran erehyin ostamaan tojotan, eikä paluuta jeeppiin ole ollut.
Yleisin 70-luvun kokoonpano taitaa olla 258 AMC + 3-lovinen manuaali? Omalle kohalle niitä sattu pari kipaletta... AMC:n kasien ja automaattien kanssa ei oo tullu tapeltua ku Ramblereissa... Rengaskoteloita joutuu reippaasti rälläköimään, että alle mahtuu hieman korotettuna edes 31" kumit, vakiona ei edes toivoa. 3-lovisessa manuaalissa välitykset aivan liian isot jopa 33" renkaita ajatellen, ja kytkimiä palaa sitämukaa. Voimansiirron osat oli suhteellisen kalliita, tai toimitus kesti kauan. Moottori ei kestänyt tippaakaan vettä. Sadekelilläkin rupesi jakaja temppuilemaan, ja induktio-bendix--starttihässäkkä lopetti toimimisen. Kytkinpolkimen vivustokin on syytä muuttaa toimimaan vaijerilla heti alussa, ettei joka ojassa tartte sitä tankoa viritellä takasin paikoilleen... Ajotuntuma maantiellä oli ehkä suurin syy hylätä jeeppi ja vaihtaa merkkiä mukavampaan suuntaan. :P Nimim. Jeeppeihin katkeroitunut HJ-mies Viimeksi muokannut Viipo : 06.06.2009 06:03 |
#20
|
|||
|
|||
Katkeraa puhetta Viipolta....
Tuossa tulikin ehkäpä tärkeimmät miinukset-- Metsäkäyttöä ajatellen kannattaa moottorinkorvakkeet modifioida paemmiksi, muuten kytkinvipuset tippuu. Muuten tuo mekaaninen vivusto on parempi kuin sata jänistä. Ei katkee vaijerit eikä lopu nesteet. Kolmelovista vaihteista mollataan paljon, mutta missä on parempi vaihdekaavio? Heijausliikettä et tee millään autolla niin nopeaan, kuin tuolla 3v Jeepin laatikolla!! Ja muuten kestää. Ainut pitkä miinus on tuo välityssuhde... Tuohon vesiarkuuteen en yhdy. Samanlaiset virtavehkeet kaikissa pensavehkeissä. Miltei kaikissa Jeepeissä vakiona kärjettömät sytkät, ja niissä ei ole huolia. Virranjakajan kannesta se lyö läpi, kun kastuu. Kannattaa suojata päältäpäin, ettei esim savivelliä jakajan kannen päällä. Voimansiirto on HALPAA ja sitä on tarjolla paljon. Rotanloukku startti on oma lukunsa, mutta tehdasuusi ei paljon maksa. Sihenkin löytyy ratkaisut, miten vanhojen kanssa pärjätään. (vipu / vaijeri. millä pakotetaan hammas vauhtipyörälle, niinkuin 30-l autoissa oli) Kaikissa autoissa on omat perusmurheensa, mutta en sanoisi Jeepissä olevan mitään ylitsepääsemätöntä. Jeeppi on kuitenkin aika legendaarinen offipeli täällä Suomessa. Itse ajoin aikanaan maantiellä 35" Mutiaisilla ja tykkäsin ajaa matkaa autolla. Itselle jäänyt tosi mukavat muistot maantieltä ja maastosta autosta. |
#21
|
||||
|
||||
|
#22
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#23
|
||||
|
||||
Onhan, 80-luvun Cherokee 258:lla, käynyt firman pihalla pariin kertaan!!
|
#24
|
|||
|
|||
On myös käyny meidänkin pihassa Keskisuomessa, ilman tilkkaakaan bensaa.
Myin kerran yhden 258AMC koneen tuolle hemmolle. Swapattiin kärrystä toiseen kone Jumbon parkkiksella... |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kysymyksiä jeepeistä. | hex | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 09.07.2007 05:32 |
Taas yks kyselee isoista renkaista... | Kelju.K | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 12.08.2006 15:26 |
Paljonko sakkoja liian isoista renkaista? | p3ku | Chit-Chat | 1 | 20.01.2006 16:52 |
Vetoakseleiden katkaisua jeepeistä | jappe | Linkit | 13 | 01.01.2006 20:51 |
Sakkoja isoista renkaista? | SamiN | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 20.09.2005 17:40 |