Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.06.2009, 13:29
Miuge Miuge ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.11.06
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 233
Perusasetus

Kokemuksia isoista jeepeistä!?


Eli käytännön kokemuksia ja fiiliksiä isoista jeepeistä(wagoneer,cherokee ja j20).minkälaisia maastossa ja hyvät/huonot ominaisuudet.Onko tekniikka kuinka hyvä/kestävä...varsinkin kasikoneiset.Itellä iski maasturin kaipuu ja tuon mallin jeepit tuntuu mielenkiintosilta,joten kertokaa kaikki mahdollinen niihin liittyvä... Ite ajattelin pysyä ihan perus linjalla rakentelun suhteen soa ja max 36" renkaat,ehkä vinssi...yms.pientä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.06.2009, 22:47
nixu:n Avatar
nixu nixu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.09.05
Sijainti: pohjois-savo, Finland.
Viestit: 137
Perusasetus

Menee ihan fiiliksien puolelle, mutta sanoisin että maasturi ei tuostaan paljoa tyylikkäämmäksi enää tule.
www.nettiauto.com/2311462 Ilmoituksen parhaat kuvat hävinneet vissiin johonkin bittiavaruuteen
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.06.2009, 06:58
sjeeppi:n Avatar
sjeeppi sjeeppi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.05
Sijainti: Böle, Sjundeå, Finland.
Viestit: 2.045
Perusasetus

Joo onhan noita ollut ja vielä on yksi jäljelläkin. Maastossa menee ja toimii siinä missä muutkin härpäkkeet. Kasikoneella ja automaatilla toimii perhaiten. SOA ei tarvitse, Skyjacker alusta paras vaihtoehto, 37" renkaat saa otteeseen ja mahtuu helposti pyörimään alla jos on ns. Full Size malli.
Lukot kannatta laittaa heti, eteen ja taakse, sillä säästää kardaania ja eturistikoita.
Jenkeistä saa kyseiseen malliin eniten kaikenmoisia viri viri osia ja vahvistettuja akseleita y.m.s
Perusmalli sinänsä kestää ihan hienosti.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem
Koeta välttää halpoja kopioita
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.06.2009, 07:26
Miuge Miuge ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.11.06
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 233
Perusasetus

Mitä tarkoitat full size malleilla?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.06.2009, 07:38
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.865
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Miuge Näytä viesti
Mitä tarkoitat full size malleilla?
SJ-koria taitaa tarkoittaa. Wide Track -alustalla saa tosiaan melko isot renkaat alle, muttei ole kovin yleinen.(Chief ja J20, löytyykö muista?)
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.06.2009, 08:00
Miuge Miuge ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.11.06
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 233
Perusasetus

tuota mie olen katellu...On vaan hintaa,kun ruottin pojat myy niota 3000€ hintaan.

http://www.nettiauto.com/jeep/cherokee/2586606
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.06.2009, 08:09
PasiK PasiK ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.07.06
Sijainti: JMSK
Viestit: 110
Perusasetus

FSJ Jeepit on aatelia! Itte olen offannut melkeimpä pelkästään nuilla vehkeillä, ja olen tykännyt. Tekniikka on peruskestävää. Kyllä fiilikset on ihan toista ajaa safaria tuollaisella!

Itte olen vähän ollut luopumassa aartestani:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=56077

T PasiK
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.06.2009, 08:49
Miuge Miuge ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.11.06
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 233
Perusasetus

Onko noissa PTO:ta?Jos on,niin minkälainen...onko mahdollisuus mekaaniseen vinssiin?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.06.2009, 09:32
sjeeppi:n Avatar
sjeeppi sjeeppi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.05
Sijainti: Böle, Sjundeå, Finland.
Viestit: 2.045
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Miuge Näytä viesti
Onko noissa PTO:ta?Jos on,niin minkälainen...onko mahdollisuus mekaaniseen vinssiin?
Joo on Borg wagnerin jakolaatikossa, mulla löytyy, mutta siihen joutuu tekemään sen välikappaleen ja on niitä varmaan valmiiksi tehtyjäkin, mutta huonona puolena pidän sitä että se toimii ainoastaan vapaa asennossa.Eiku siis se kytkee vaihteiston vapaalle, siis jakolaatikon...Voima siirtyy PTO akselille ainoastaan ja renkaat ei pyöri mihinkään !!!

No sen käyttö automaatilla vähän hankalaa, siksi en lähtenyt sitä rakentamaan ollenkaan.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem
Koeta välttää halpoja kopioita
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 05.06.2009, 09:37
Miuge Miuge ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.11.06
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 233
Perusasetus

Aivan...tuo mekaaninen vinssi on muutenki vähän työläs käyttää,niin enköhän harkitse sitte jämerää sähkö tai hydraulista vinssiä.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 05.06.2009, 10:57
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

Muutama asia mitä tutkia jos on tuollaista jeeppiä hommaamassa:

Jos ruotsista meinasit hakea niin muista tarkistaa että jakolaatikosta löytyy myös hidas puoli, näitä on uutena myyty ruotsissa "herrasmiesmaastureiksi" joten muutamasta on karsittu hidaspuoli pois turhana lisävarusteena...

SOA onnistuu etuakselille tehdä mutta olisin tässä kyllä samoilla linjoilla sjeepin kanssa että joku jousisarja ois parempi vaihtoehto, takanahan akseli on jo alkujaankin jousen alapuollella. Tietenkin jos jaksaa askarrella niin vaikka kierrejousetkin ois jees ratkaisu aina maasturissa

Tuolta ruotsinpuolelta kannattaisi ehkä katsella noita J20 Pick-Uppeja jos sellainen sopii käyttötarkoitukseen, niitä ruotsin armeijan vanhoja näkyy myynnissä sillointällöin ja niissä on muistaaksen takana Dana 60 akseli ja hitaammat välitykset perissä kuin vakio Cherokee/Wagoneer. Yleensähän näissä on edessä ja takana Dana 44 akselit. (kestää vakiopalikoilla kohtuudella n~35" renkaat, ja kuten sjeeppi mainitsi niin kestävämpiä hi-po osia köytyy näihin akseleihin pilvinpimein jenkkilästä)

Summarum: Isojahan nuo ovat mutta kumminkin ketterämpiä omankokemuksen perusteella kuin fullsize Blazer/Bronco ja iso V8+Automaatti ON mukava yhdistelmä myös maastossa kruisaillessa.

Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 05.06.2009, 11:36
vhanhisuanto vhanhisuanto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.02.07
Sijainti: Ii, Finland.
Viestit: 130
Perusasetus

Eipä voi haukkua, suora kuutonen on alaväännöltään ihan loistava, mutta kolmelovinen manuaali on hieman heikko. Isoja ja näyttäviä ovatten mutta etupyörät oikeasti _kääntyy_, joten sillä puikkii melkein samoista paikoista kuin esim. SJ tai muu lyhempi värkki. Voimansiirto tuntuu kestävän ja etenemiskyky on noin isoksi ja painavaksi autoksi kelvollinen. Kallistuksia kestää myös hyvin kokonsa takia.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 05.06.2009, 11:36
Miuge Miuge ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.11.06
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 233
Perusasetus

hencca on varmaan raajärvellä nähny jounin cherokee chiefin?On melko hieno peli,vaikka onki kohtalaisen vakio.Kyllä mä varmaan tuohan jousisarjaan tyytyisin,kun en näe latijousissa mitään huonoa.Nimittäin tuntuu olevan muotia nuo kierrejousi swapit...osa pelaa ja osa ei.Perinteet kunniaan!Katoppa se edellä mainittu linkki nettiautoon.Ainut mikä nuissa harmitta,että tuossa 81-vm 360 koneessa ei ole vakiona kuin 160hv...

Viimeksi muokannut Miuge : 05.06.2009 11:39
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 05.06.2009, 11:53
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

Tuota kuutosmoottoria en välttämättä suosittelisi hommaamaan ainakaan kolmelovisella vaihteistolla koska painoeroa ei kasiin ole paljoa ja kasi on kumminkin kokonaan eriluokkaa väännöltään + yleensä automaatilla.

Lainaus:
hencca on varmaan raajärvellä nähny jounin cherokee chiefin?On melko hieno peli,vaikka onki kohtalaisen vakio.
Katoppa vähän tarkemmin tuota minun edellisen postauksen Jeeppiä...
Onhan siinä 35" renkaat ja korotusta kohtuudella, en nyt muista tarkempia lukemia mutta ei mitään mahdottomia kuitenkaan.

Tuntuu suomessa olevan noiden lavamallien pyynnit järjestään jotain käsittämätöntä verrattuna esim. ruotsin hintatasoon.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 05.06.2009, 11:54
sjeeppi:n Avatar
sjeeppi sjeeppi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.05
Sijainti: Böle, Sjundeå, Finland.
Viestit: 2.045
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Miuge Näytä viesti
hencca on varmaan raajärvellä nähny jounin cherokee chiefin?On melko hieno peli,vaikka onki kohtalaisen vakio.Kyllä mä varmaan tuohan jousisarjaan tyytyisin,kun en näe latijousissa mitään huonoa.Nimittäin tuntuu olevan muotia nuo kierrejousi swapit...osa pelaa ja osa ei.Perinteet kunniaan!Katoppa se edellä mainittu linkki nettiautoon.Ainut mikä nuissa harmitta,että tuossa 81-vm 360 koneessa ei ole vakiona kuin 160hv...
Joo on se minunkin jeeppi siellä käynyt muutamaan otteeseen, mutta uusilla lukoilla ja varustuksilla "välityksillä" ei ole vielä ajettu juuri ollenkaan 2 kertaa kulmakorvessa ja kerran Raajärvellä
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem
Koeta välttää halpoja kopioita
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 05.06.2009, 12:02
Miuge Miuge ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.11.06
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 233
Perusasetus

Onko raajärvelle menossa isoja jeeppejä tänä kesänä?Siinähän se kuvassa pötköttää.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 05.06.2009, 12:06
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

Lainaus:
Onko raajärvelle menossa isoja jeeppejä tänä kesänä?Siinähän se kuvassa pötköttää.
Eipä ole ainakaan täältäsuunnasta tietoa, tuo jeeppi on telakalla omistajan työkiireiden takia.

Mites sjeeppi???
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 05.06.2009, 12:10
sjeeppi:n Avatar
sjeeppi sjeeppi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.05
Sijainti: Böle, Sjundeå, Finland.
Viestit: 2.045
Cool

Full Size


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hencca Näytä viesti
Eipä ole ainakaan täältäsuunnasta tietoa, tuo jeeppi on telakalla omistajan työkiireiden takia.

Mites sjeeppi???
Kyllähän se olis tarkoitus tuoda LAPPIIN asumaan tuo Iso Jeeppi, olis sielläkin sitten lomilla aina OFFAUSPELI
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem
Koeta välttää halpoja kopioita
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 06.06.2009, 05:56
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Offiharrastus tuli alotettua wagoneereilla, mutta kerran erehyin ostamaan tojotan, eikä paluuta jeeppiin ole ollut.

Yleisin 70-luvun kokoonpano taitaa olla 258 AMC + 3-lovinen manuaali? Omalle kohalle niitä sattu pari kipaletta... AMC:n kasien ja automaattien kanssa ei oo tullu tapeltua ku Ramblereissa...

Rengaskoteloita joutuu reippaasti rälläköimään, että alle mahtuu hieman korotettuna edes 31" kumit, vakiona ei edes toivoa. 3-lovisessa manuaalissa välitykset aivan liian isot jopa 33" renkaita ajatellen, ja kytkimiä palaa sitämukaa.

Voimansiirron osat oli suhteellisen kalliita, tai toimitus kesti kauan. Moottori ei kestänyt tippaakaan vettä. Sadekelilläkin rupesi jakaja temppuilemaan, ja induktio-bendix--starttihässäkkä lopetti toimimisen. Kytkinpolkimen vivustokin on syytä muuttaa toimimaan vaijerilla heti alussa, ettei joka ojassa tartte sitä tankoa viritellä takasin paikoilleen...

Ajotuntuma maantiellä oli ehkä suurin syy hylätä jeeppi ja vaihtaa merkkiä mukavampaan suuntaan. :P

Nimim. Jeeppeihin katkeroitunut HJ-mies


Viimeksi muokannut Viipo : 06.06.2009 06:03
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 06.06.2009, 07:01
PasiK PasiK ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.07.06
Sijainti: JMSK
Viestit: 110
Perusasetus

Katkeraa puhetta Viipolta....

Tuossa tulikin ehkäpä tärkeimmät miinukset--

Metsäkäyttöä ajatellen kannattaa moottorinkorvakkeet modifioida paemmiksi, muuten kytkinvipuset tippuu.
Muuten tuo mekaaninen vivusto on parempi kuin sata jänistä. Ei katkee vaijerit eikä lopu nesteet.

Kolmelovista vaihteista mollataan paljon, mutta missä on parempi vaihdekaavio? Heijausliikettä et tee millään autolla niin nopeaan, kuin tuolla 3v Jeepin laatikolla!! Ja muuten kestää. Ainut pitkä miinus on tuo välityssuhde...

Tuohon vesiarkuuteen en yhdy. Samanlaiset virtavehkeet kaikissa pensavehkeissä. Miltei kaikissa Jeepeissä vakiona kärjettömät sytkät, ja niissä ei ole huolia. Virranjakajan kannesta se lyö läpi, kun kastuu. Kannattaa suojata päältäpäin, ettei esim savivelliä jakajan kannen päällä.

Voimansiirto on HALPAA ja sitä on tarjolla paljon.

Rotanloukku startti on oma lukunsa, mutta tehdasuusi ei paljon maksa. Sihenkin löytyy ratkaisut, miten vanhojen kanssa pärjätään. (vipu / vaijeri. millä pakotetaan hammas vauhtipyörälle, niinkuin 30-l autoissa oli)

Kaikissa autoissa on omat perusmurheensa, mutta en sanoisi Jeepissä olevan mitään ylitsepääsemätöntä. Jeeppi on kuitenkin aika legendaarinen offipeli täällä Suomessa.

Itse ajoin aikanaan maantiellä 35" Mutiaisilla ja tykkäsin ajaa matkaa autolla. Itselle jäänyt tosi mukavat muistot maantieltä ja maastosta autosta.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 06.06.2009, 08:58
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Sitäpaitsi FSJ-jeepit on citymaastureita:

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Kat.../1135246539456

:P
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 06.06.2009, 10:20
sjeeppi:n Avatar
sjeeppi sjeeppi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.05
Sijainti: Böle, Sjundeå, Finland.
Viestit: 2.045
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Sitäpaitsi FSJ-jeepit on citymaastureita:

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Kat.../1135246539456

:P
tuo ei ole FSJ
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem
Koeta välttää halpoja kopioita
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 06.06.2009, 14:48
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.037
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sjeeppi Näytä viesti
tuo ei ole FSJ
Onhan, 80-luvun Cherokee 258:lla, käynyt firman pihalla pariin kertaan!!
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 07.06.2009, 08:14
PasiK PasiK ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.07.06
Sijainti: JMSK
Viestit: 110
Perusasetus

On myös käyny meidänkin pihassa Keskisuomessa, ilman tilkkaakaan bensaa.

Myin kerran yhden 258AMC koneen tuolle hemmolle. Swapattiin kärrystä toiseen kone Jumbon parkkiksella...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kysymyksiä jeepeistä. hex Tekniikka & Jutustelu 12 09.07.2007 05:32
Taas yks kyselee isoista renkaista... Kelju.K Tekniikka & Jutustelu 0 12.08.2006 15:26
Paljonko sakkoja liian isoista renkaista? p3ku Chit-Chat 1 20.01.2006 16:52
Vetoakseleiden katkaisua jeepeistä jappe Linkit 13 01.01.2006 20:51
Sakkoja isoista renkaista? SamiN Tekniikka & Jutustelu 11 20.09.2005 17:40


Sivu luotu: 09:45 (GMT +2).