|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Kuinka kemppilukko tehdään?Moi, case-study rangen perän kemppaamisesta, tietoa ja kokemusta tarvitaan, jotta lukko kestäisi edes jotain. Päällimmäinen ajatus on vetää rälläkällä ja sorvilla poskipyöristä (ne isommat tasauspyörästön rattaat) hampaat veks, jotta ne saa liimattua helposti siistillä ja yhtenäisellä saumalla tasauspyörästön runkoon kiinni, kun niitä hieman pienentää hampaat poistamalla niin hitsaaminenkin voisi onnistua paremmin, muuten saattais olla hieman hankala vetää hyvää saumaa ihan ympäri. Perä tietysti puretaan hitsauksen helpottamiseksi, ja mm. laakereita lienee turha enempäänsä lämmitellä. Niitä pienempiä tasauspyörästön rattaita ja ristitappia en aio laittaa pakettiin laintaan matkaan, onko tämä järkevää? Juttelin eilen yhden sepän kanssa, ja hän ehdotti puikkoa liimauslaitteeksi, paksu puikko ja iso virta, jotta sulaa mahdollisimman syvältä, eikä saumasta tule yhtä kova kuin mikillä. Kuulostaako järkevältä? Onko parempia ehdotuksia? Jos puikkoa tosiaan kannattaa käyttää, niin millainen puikko olisi paras? Millaista metallia tasauspyörästön runko ja rattaat ovat? Kannattaako tai pitääkö osien lämpenemisestä huolestua? Miten käy poskipyörien pooreille, tuleeko niistä sikaheikot jos "gigaämpärin" virralla sulattaa siitä vierestä, kait ne nyt aika kovasti lämpenevät, pehmeneekö ne siinä tai jotain? Hyville neuvoille on siis käyttöä, kun en oo koskaan edes nähnyt kemppilukkoa, ja nyt olis tarkoitus tehdä sellainen itse... -Paavo
|
#2
|
||||
|
||||
Sorry Paavo, mut mun mielestä on parempi että tälläsii hitsilukko ohjeita ei käsiteltäis ihan näin julkisesti, koska hitsilukko on kielletty katukäytössä. Sulle se varmaan tulee metsäkäyttöön, mut silti ns. laittomia juttuja ei oo hyvä laittaa näille sivuille.
- SUZUKI-projekti on POP - |
#3
|
||||
|
||||
Lainaus:
/* Life Begins at 35" */ /* Edit: typo pois */ Edited by - offroadjouni on 15/01/2004 12:46:51 |
#4
|
|||
|
|||
Joo tietenkin tulee vaan metsässä ajeluun, ei kait kukaan kuvittele että minä haluaisin taikka uskaltaisin rikkoa tieliikennelakia!?! Sitäpaitsi, meillä on pihalla aika nätti kivetys, saisin varmaan ihan oikeasti kaulimesta päähän jos alan kurvailla pihalla kemppilukko päällä ja kivet irtois tai niissä olisi sitten kohta sellainen tummahko kumipäällyste.
Hmm.. en kyllä näe yhtään hymiötä tuossa, joten kaitpa olit ihan vakavissasi? Ei kait kemppilukko voi olla niin arka aihe ettei sitä voi ps.com foorumilla käsitellä? Samantyyppisiä aiheita, mm. yli +2" renkaat on jauhettu aika paljon... Auttaisko jos puhuttais koodikielellä esabista? :-) No, jos joku ei halua elinkautisen kuritushuonetuomion pelossa aukaista suutaan täällä, niin neuvoja saa toki laitaa privaattimessuinakin ja/tai mailitse. Lupaan ja vannon etten niiden perustella kiristä neuvoja vielä hurjempiin modauksiin, kuten takimmaisen äänenvaimentimen poistoon (mutta oikeestaan vain koska rautasahaa osaan jo minäkin käyttää, ainakin paremmin kuin hitsauskonetta) :-) -Paavo |
#5
|
||||
|
||||
Lainaus:
Puuttumatta sen suuremmin aiheen laillisuuteen, tässä yksi esimerkki miten sen voi tehdä: http://www.coloradok5.com/welded14bolt.shtml ================================================== Nelivetoisen ja kaksivetoisen ero on matka,jonka kävelet takaisin tielle<img src=/smiley/grin.gif border=0 align=middle> Chevrolet K5 Blazer 6.2D+TH350+NP205+D44+12bolt |
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
/* Life Begins at 35" */ |
#7
|
||||
|
||||
Tottakai mä oon tosissani, niinku aina. Kysykää vaikka mun kavereilta, mä oon tosikko. Toi 4x4_76 linkin mukainen hitsilukko ei oo kovin pitkäikäinen, ku rattaat pääsee kokoajan hakkaamaan, kyl ne pitää hitsata kaikki rattaat kiinni toisiinsa ja "casen" kuoreen myös. Ainaki toyotan ja mossen sekä monen muun perät on niin hyvää valuterästä et niitä voi hitsata ihan migilläkin. Oon muutamia hitsaillu eikä yksikään ole hitsauksen takia pettäny.
Edit: Hitto, meinasin unohtaa; eihän mulla oo kavereita. - SUZUKI-projekti on POP - <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> Edited by - Pauli on 15/01/2004 13:26:43 |
#8
|
||||
|
||||
Lainaus:
/* Life Begins at 35" */ |
#9
|
||||
|
||||
Ja toi onnistuu vain jos tasauspyörästön pystyy purkamaan noin että kuori on kaksi osainen. Yksiosaisessa kuoressa hitsattuja rattaita ei saa paikoilleen kun niiden pitäisi päästä pyörähtämään paikoilleen!!!
Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac RULES THE WAY! |
#10
|
|||
|
|||
Moi,
> Ja toi onnistuu vain jos tasauspyörästön pystyy purkamaan noin että kuori on kaksi osainen Tarkoitat ilmeisesti http://www.coloradok5.com/welded14bolt.shtml esitettyä tapaa? Rangen tasauspyörästön kuori on yksiosainen, eli sitä ei saa helpolla halki... Ja asiaa kovinkaan syvällisesti ymmärtämättä olisin taipuvainen olemaan Paulin kanssa samaa mieltä, ei voi olla kovin kestävä tuollainen, jos vaan johonkin hampaanväliin on räitty pienet kikkareet. Yksi privaviestinä tullut neuvo: > perässä tulisi olla mahdollisimman ehjiä omia osia paikoillaan kuten poskipyörät, > pikkupyärät ja ristitapit että saadaan hitsattua MAHDOLLISIMMAN suurelta alalta kiinni Oletteko samaa vai eri mieltä? Eli laittais suht ehyet hilut sisään, ja hitsais kaikki tönkkiin kiinni? Onko parempi kuin pelkästään hampaattomiksi sorvatut porkipyörät runkoon kiinni? Niin sitten varulta tämäkin: tarvitsen yhden suhteellisen ehyen poskirattaan ja ristitapin... Hitsaamisesta vielä, toinen kommentti privaviestistä: > Muutamia periä on hitsattu normaalilla ok 48 puikoilla Seppä ehdotteli 52 puikkoa, olisko kummankaan suhteen puoltoääniä? Onko isompi numero kovempaa ainetta? Ainakin poskirattaan hampaita rälläköisessä se vaikutti erittäin pehmeältä metallilta, rälläkkä uppos siihen paljon helpommin kuin esim. lattarautaan. -Paavo |
#11
|
||||
|
||||
Juu, tarkoitin just sitä linkkivä mutta kun aina joku on nopeempi ja ei jaksa editoida!
Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac RULES THE WAY! Edited by - JAMANT on 15/01/2004 15:47:33 |
#12
|
|||
|
|||
Kokemusta on jäärata/jokkisautojen hitsilukkojen tekemisestä. Ei purettu hammasrattaita ollenkaan pois. Kaikki hitsattiin yhteen könttiin. Pikku nööli hammasrattaiden kosketuskohdassa ei riitä. Myös ristitappi pitää hitsata kiinni. Eli reilusti vaan saumaa tasaisesti ympäriinsä. Migillä tehtiin meilläkin. Yritä suojata "arkoja" paikkoja ja hyvä huuhtelu/pesu ennen paikalleen laitoa. Samoin kannattaa vaihtaa öljyt heti hetken ajon jälkeen.
Yleensä tuollainen "ympäriinsä hitsattu" perä kesti aika mukavasti, lähinnä vetarit aina paukkui. Vonkui yleensä aika makeasti sellaisessa 150km/h vauhdissa =) T:Petri R Note! This message was posted anonymously! |
#13
|
||||
|
||||
Joo kyllä....
eihän siinä mitään ku sulattaa vain tasauspyörästön yhdeksi möykyksi ja jos välityksessä on puutteita ni nakkaa vaikka hardoxia kaveriksi ja kyllä pysyy.. -Ei tätä sotaa näin voiteta.pojat..mennäänpäs tuon suon yli että heilahtaa! |
#14
|
|||
|
|||
tarvii kai tätäkin kommentoida... Muusta en tiiä mut OK48.00 on ihan hyvä puikko perusmustalle. OK48.08 on vähän sitkeempi ja kestää kai hyvin merivettä (mitäköhän vitunka väliä, jos ei meressä autoonsa uita) ja sit sellanen ku OK74.78 on vissiin hyvä jos ei voi esilämmittää hitsattavia kohteita ja se kestää kylmiäkin oloja ja sillä pitäs voida hitsailla kylmässäkin ja on kanssa aikas sitkee...
En tiiä oliko turhaa juttua mut tulipahan sanottua... Ainakin se on varmaa et puikolla tulee "pehmeempi" sauma, mut et onko sillä tässä tapauksessa merkitystä on asia erikseen. Kunnon mikkisauma kestää aivan varmasti "lukkona"... Tai ainakin tähän asti... ...katajaisen kansan itsesäälin MÄÄRÄÄN... |
#15
|
|||
|
|||
KUN hitsailette niitä pyöriä ja kuoria
pesun jälkeen kun osat ovat puhtaat ennen hitsausta kannataa pyöräyttää lautas ja veto pyörään paksu vassu niin ei tarvitse hakata hitsaus nöllejä niisä pois ja sama lakrujen kohtaan. ja tämä remontti sit huonoimpaan perään ettei sit myöhemmin ala VIT""""utaa Note! This message was posted anonymously! |
#16
|
|||
|
|||
Lainaus:
-- Vakio suikkaa ei piekse mikään metsässä! -- www.4wdsuzuki.com Nerd-O |
#17
|
|||
|
|||
Moi,
Muutama tarkentava kysymys: Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Mitä tuo "lakrujen kohtaan" muuten tarkoitaa, termi lakru ei sytytä mulla mitään lamppua. -Paavo |
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
- SUZUKI-projekti on POP - |
#19
|
|||
|
|||
lakru vois olla vaikka afrikkalainen "laakeri" lehti...
Note! This message was posted anonymously! |
#20
|
|||
|
|||
Ahh...
Niin ja tarvetta on siis vielä yhdelle poskipyörälle ja ristitapille, ei tarvii olla uudenveroiset, löytyiskö Oulusta? Kauempaakin kelpaa, ei ole tulipalokiire. -Paavo |
#21
|
|||
|
|||
Lainaamassani Hitsiperässä oli hitsattu vain poskipyörät kunnolla kiinni caseen ja niitten väliin putki. Rangessa kun vakio vetoakseli on arka ajettaessa esim. lappalaisten kokoisilla pyörillä.Nyt kun sitten vetoakseli katkeaa, niin se käytännössä aina katkeaa rihlan juuresta. Tämän stumpin pois otto metsässä ei ole ihan helppoa vakioperästä, koska rihlat aina vähän purevat poskipyörään. Kun ristitappia ei ole tiellä vaan poskipyörät on yhdistetty putkella voidaan vetoakselit poistamalla lyödä stumppi pitkän varren kanssa pois poskipyörästä vetoakselin katkettua. Käytännössä jos vain autossa vielä on vanteet jotka eivät tule vetoakselin päälle, vaihtaa vetoakselin n. kymmenessä minuutissa. Katuajo ainakin kesäaikaan taas on helppoa, kun ottaa toisen takavetarin pois kadulla ajettaessa. Katkaistu vetarin laippa vaan tulpaksi reikään. Vetarin kestoon tietysti vaikuttaa älyttömästi ajotapa ja renkaan koko.
Antti Linnavuori Note! This message was posted anonymously! |
#22
|
|||
|
|||
Hei, toi olis varmaan aika hyvä idea tuo putken laitto poskipyörien väliin. Ja katukäytössä toisen vetarin poisto on kans hyvä ajatus eipä olis ihan heti tullu itsellä mieleen, kun mulla ei (vielä) oo rikkinäisiä takavetareita niin siihen tilallehan menee varmasti edestä se tumppiakseli (ulompi vetari).
Eli tämänhetkinen pläni: rälläköin ja sorvaan poskirattaista hampaat pois, ja liimaan ne jollain soppelilla paksulla puikolla isolla virralla kuoren kiinni, ja laitan poskirattaiden väliin soppelin putken vahvasta aineesta, ja tinaan senkin sikalujasti siihen kiinni. Pikkurattaat ja ristitapin jätän pois kokonaan, tai ainakin tapin, ne pikkurattaat jos saisi soviteltua sinne sekaan niin saataishan niistäkin saada vielä tukea jollekin. Jotenkin musta alkaa tuntumaan että hommassa saattaa mennä toinenkin puikko. Hitsauksen helpottamiseksi puran tasauspyörästön mahdollisimman paljaaksi, myös sen ison vetorattaan otain irti, silloin suojattavaa ei pitäis jäädä kuin "lakrujen" paikat. Nähdään kohta (=kesällä) "halutaan ostaa rangen takavetareita" -osastolla, mun kaasujalka ei ole niitä keveimpiä, mutta 31" rengaskoko suojelee varmaan jonkinverran. Jos kempin kanssa on toinen (tai molemmat?) takavetari poikki, niin huomaakohan katsastusmieskään sitä? Mitenhän dynossa menee, hun vaan toiselle puolelle taka-akselia tulee "voimaa" jakovaihteiston tasauspyörästä? Äh, jospa jaksais sittenkin vaihtaa aina sen vakioperän alle kun on tullut safarilta, tulispahan voiteluainen kosteusproentti nähtyä siinä samalla. -Paavo |
#23
|
|||
|
|||
Piti eilen vielä kirjoitella, että sen vetarin stumpin pois saanti sieltä perän sisältä vaatii myös putken, jonka sisään katkennut jämä menee. voi joutua vähän sorvailemaan, et tämä putki mahtuu myös navan läpi akselin sisään ja ohjautuu oikein poskipyörän juurelle. Muuten jämä tietysti putoaa sinne akseliputkeen.
Kyllä kai se niin on, et tässä asiassa pitää valita kultainen keskitie ja vaihdella perää sesongin mukaan. Toki yhden takavetarin poistamalla voi käyttää hitsiperää, ilman että siitä koituu liikenneturvallisuusriskiä, mutta katsastukseen ei kannata mennä. Riippuu ilm. katsastusmiehestä, et uskaltaako ne rullilla kokeilla kardaani-käsijarrua, mut siinä ainakin näkyy toisen vetarin puuttuminen. Itse ajelin niin, et kun tuli niin sanottu safarisuma, vaihdoin hitsiperän sinne autoon. Ja vasta aivan juuri ennen metsään menoa tökkäsin tikun reikään. Kun sitten ajelu taas painottui siviilikäyttöön, laitoin tasauspyörästöllisen sinne. Tuo lienee edullisin ja idioottivarmoin tapa taka-akselin osalta offikäytössä, varsinkin kun suhtautuu asiaan niin, et vakiovetari on vain sulake, ettei mitään arvokkaampaa hajoa. Se miten kauan sitä jaksaa, lienee tapauskohtaista. Nyt kun olen viisi vuotta samalla rangella ajanut, päätin hankkia Land Roverin HD-vetarit taakse ja vahvan murikan.Sen nimeä en kerro, hävettää kun se on Ameriikan meinikiä. Antti Note! This message was posted anonymously! |
#24
|
||||
|
||||
Lainaus:
Alcohol is designed to drink, Gasoline is designed to wash a parts, Nitro is designed for a RACING. |
#25
|
||||
|
||||
[quote]quote:
Moi, Muutama tarkentava kysymys: Lainaus:
Hardox on kulutusterästä,ja sitäkin löytyy eri kovuuksilla..esim.pyöräkuormaajan huulilevyt...eks näin G280E..? Alcohol is designed to drink, Gasoline is designed to wash a parts, Nitro is designed for a RACING. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M:itä tällä tehdään? Turbo... | Vilkutin | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 15 | 13.05.2008 19:56 |
kemppilukko | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 12.05.2007 18:49 | |
MItä tehdään paskakommenttimestareille ? | Chit-Chat | 48 | 22.10.2005 12:10 | |
miten tehdään pdf tiedosto | jjtp | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 31.08.2004 10:12 |
Näin tehdään joulupukit | Gazza | URL | 3 | 24.12.2003 19:14 |