Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.05.2006, 09:21
Tapsa Tapsa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 11.09.03
Sijainti: Tuusula / Kuopio
Viestit: 214
Perusasetus

Milloin Defenderiin tuli sähköt koneeseen?


Huonosti sävelletty otsikko, mutta kysymys kuuluu:

Milloin Land Rover Defenderiin tuli dieselmoottoriin sähköinen moottorinohjaus/polttoaineen syöttö.

Toisin sanoen: mikä on viimeinen vuosi- tai korimalli, jossa kone jatkaa käymistään vaikka sähköt häviää? Pitääkö mennä Serieksiin asti?

Tapsa

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.05.2006, 10:12
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Series-Lantikoiden dieselit ovat kokonaan mekaanisia, sammutus vaijerilla.

80-90-lukujen nelisylinteriset 2.5 D-, 2.5 TD-, 200Tdi- ja vanhimmat 300Tdi-koneet (hämäävistä merkinnöistä huolimatta sekä 200Tdi että 300Tdi ovat 2.5-litraisia) sammutetaan avaimesta, eli ruiskupumpun päässä on 12 V solenoidi, joka lopettaa polttoaineensaannin. Kaikissa 300Tdi-koneissa on sähköisesti ohjattu pakokaasunkierrätys (EGR), mutta sen voi ohittaa.

Viimeiset 300Tdi-koneet (muistaakseni -97 ja uudemmat) ovat EU-määräysten mukaisella ajonestolla ja ilmamäärämittarilla varustettuja. Niissä on 12 V solenoidin sijaan digitaalinen venttiili ruiskupumpussa pysäyttämässä polttoaineen saannin. Ruiskupumppu ja suuttimet ovat edelleen mekaanisia. Ajoneston temppuilu pysäyttää koneen. Näihin voi tosin laittaa vanhemman ruiskupumpun.

Td5-moottori (5-sylinterinen 2.5-litrainen) on kokonaan sähköisesti ohjattu: kaasupolkimella potikka, ohjausboksi, kammenkulma-anturi, ilmamäärämittari, sähköisesti ohjatut pumppusuuttimet, jne. Sitä ei voi suositella vakavaan offiajoon.

Kaikenkaikkiaan 200Tdi ja 300Tdi (ainakin vanhat) sopivat ominaisuuksiltaan parhaiten yleis- ja offikäyttöön. Teho 110 hp, vääntö 240 Nm kierrosluvulla 1800-2000 rpm.

T, Antti


Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O: Kattoteline Defenderiin (90) p3000 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 02.12.2006 16:41
O;defenderiin aluvanne 16" O/M/V Renkaat ja vanteet 0 20.10.2006 20:43
Hj60-82 koneeseen tuli joku kolina?? akp Tekniikka & Jutustelu 2 10.04.2006 07:54
Defenderiin PSI Numppa Tekniikka & Jutustelu 0 17.09.2005 22:51
Rangevisa: Milloin tuli automaagit + muutakin? tug3 Tekniikka & Jutustelu 12 30.12.2004 22:47


Sivu luotu: 10:09 (GMT +2).