Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.01.2006, 09:13
Racingrabbit:n Avatar
Racingrabbit Racingrabbit ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Sastamala
Viestit: 3.998
Perusasetus

Vene ja autokaasarin eroja?


Sain hankittua Chevyn koneeseen venemoottorissa olleen imusarjan ja 4-kurkkuisen kaasuttimen.
Mitähän eroa on vene ja auto käytöön tarkoitetuilla kaasareilla?
Venekaasarissa ei ole ainakaan mitään ylimääräisä alipaine vimpaimia eikä ryyppyä.
Liekö sisuskaluissa suuria eroja?
Sietäisikö venekaasari offikäyttöä ajatellen enemmän kallistuksia ja tällejä?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.01.2006, 09:45
-P-:n Avatar
-P- -P- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.11.05
Sijainti: Hyrynsalmi, .
Viestit: 1.007
Perusasetus

Ei niissä suurempia eroja ole, suuttimien koossa ja säädöissä voi olla. Venekoneissa kun tuo alavääntö on tärkempää, kuin huipputeho.

Itellä ainakin kaikissa on olleet samanlaisia, nyt on veneessä 2*45 Weberit, koko kone suoraan autosta.

Eikös se oo ihan perus-Rochester se kaasari?
-P-

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
"Hullut eivät epäile mielenterveyttään"
-Minä-

Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse.
-Minä-
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Edited by - baxxter on 29/01/2006 12:07:51
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.01.2006, 13:19
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Lainaus:
quote:Venekoneissa kun tuo alavääntö on tärkempää, kuin huipputeho.
Mun mielestä venekäytössä tehontarve on suurempi kuin autokäytössä. Tasakaasulla tiellä ajetaan pienellä teholla ja vain hinatessa, kiihdytettäessä tai ylämäkiin tarvitaan enemmän tehoa. Venekäytössä tehoa otetaan jatkuvasti 70-90% maksimitehosta.

Minulla on ollut sellainen käsitys, että venekaasarit on sovitettu kestämään suurempia kallistuksia kun vastaavat autokaasarit. Jos tämä on totta, niin pitäisi sopia hyvin offikäyttöön.


T, Antti
antti@offroadpaja.fi
http://www.offroadpaja.fi/
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.01.2006, 13:26
Racingrabbit:n Avatar
Racingrabbit Racingrabbit ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Sastamala
Viestit: 3.998
Perusasetus

Pitääpäs käydä ostamassa tarvittavat tiivisteet ja kokeilla imusarjaa ja kaasaria Fiudeen paikoilleen Talvisota Safarin jälkeen.Sittenhän sen näkee miten se pelaa.

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.01.2006, 21:14
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Ainakii osassa marinoiduista GM-moottoreista imusarja kallistaa kaasaria eteenpäin siten,että veneen kulkiessa keula hieman pystyssä on kaasutin vaakatasossa. Jos tämän mallisen imusarjan laittaa autoon jää kaasutin eteenpäin kallelleen.Sopis hyvin jyrkkiin ylämäkiin

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.01.2006, 21:58
-P-:n Avatar
-P- -P- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.11.05
Sijainti: Hyrynsalmi, .
Viestit: 1.007
Perusasetus

Lainaus:
quote:Venekäytössä tehoa otetaan jatkuvasti 70-90% maksimitehosta.

Minulla on ollut sellainen käsitys, että venekaasarit on sovitettu kestämään suurempia kallistuksia kun vastaavat autokaasarit. Jos tämä on totta, niin pitäisi sopia hyvin offikäyttöön.


T, Antti
antti@offroadpaja.fi
http://www.offroadpaja.fi/
Oon kyllä eri mieltä omien kokemusten perusteella. Kaikissa veneissä on suurin tarve poverille ollu 2500-3000rpm välillä, kun pintaannousu tapahtuu. Sen jälkeen mennään helpolla ja pikku teholla.

Ennen pintaan nousua kynnetään ja siellä vastus on kova. Tietty potkurin luistot ja muut muuttujat vaikuttaa. Esimerkkinä vaikkapa 3.0l OMC/GM, Vene 700kg, pintaannousu n 3000rpm ja matkakiekat 2700-2800. Potkuri oli jyrkkä alumiininen, luistoo siis oli ja lavatkin anto periksi.

Kyllähän autoissakin pensanpinta heiluu paljon mutkissa jne, en oikein usko, että siinä mitään eroa olisi venekäyttöön.

Ens kesänä sen voi kokeilla käytännössä. Auton kaasarit koneessa ja jettivetolaite, pääsee vetämään tiukkaa mutkaa sit.

-P-


¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
"Hullut eivät epäile mielenterveyttään"
-Minä-

Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse.
-Minä-
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Edited by - baxxter on 30/01/2006 11:20:46
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.01.2006, 05:46
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Lainaus:
quote:Oon kyllä eri mieltä omien kokemusten perusteella. Kaikissa veneissä on suurin tarve poverille ollu 2500-3000rpm välillä, kun pintaannousu tapahtuu. Sen jälkeen mennään helpolla ja pikku teholla.
Tehontarve tosiaan hiukan putoaa plaanikynnyksen jälkeen, mutta ei se ihan pintakaasulla pysy kulussa senkään jälkeen.

Lainaus:
quoteintaannousu n 3000rpm ja matkakiekat 2700-2800
Minkäslaisia kierroksia tällä koneella käytettäisiin tiellä? Veikkaisin 2000 rpm pintaan.

Lainaus:
quote:Kyllähän autoissakin pensanpinta heiluu paljon mutkissa jne, en oikein usko, että siinä mitään eroa olisi venekäyttöön.
Heiluu kyllä, muttei ollenkaan niin paljon. Varsinkin uppoumaveneissa keinuminen aallokossa on aika kovaa.

Ja toistan vielä, että tuo ei ollut varmaa tietoa.

T, Antti
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Dieselien eroja ? arhe Chit-Chat 6 22.01.2008 08:18
Dieseleissä eroja? Aapo-A Tekniikka & Jutustelu 15 16.12.2007 17:54
Eroja rullakidoissa? Setä Tekniikka & Jutustelu 2 25.07.2006 21:30
Eroja Patrollin 3.3d ja 3.3td PatrolAss Tekniikka & Jutustelu 4 09.01.2005 22:11
lantikoiden eroja jsr Tekniikka & Jutustelu 0 19.09.2003 20:52


Sivu luotu: 10:55 (GMT +2).