|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Jakolaatikon öljyvuoto ja outo irronnut osa?Läjä (-86, laatikko ulosotolla) alkoi kusemaan vaihdelaatikon tyhjäksi jakolaatikon kautta, ilmeisesti jostain jakolaatikon yläosan kautta. Vuotoa tutkiessani löysin pohjapanssarin päältä ohuesta pellistä tehdyn lieriön muotoisen peltikupin, noin 10mm halkaisija ja 20mm pituutta, sisällä kupissa oli ohut jousi. Valitettavasti kuvaa ei ole. Haun avulla löytyi jokin maininta peltikupista, mutta ei kovin konkreettista Voisiko kupin irtoaminen liittyä vuodon alkamiseen? Liittyykö kuppi kenties huhotus järjestelmään? Onko vaihdelaatikon huohotus tukossa, jos se puskee öljyn jakolaatikkoon? Pääseekö huohottimeen käsiksi ilman vaihde- ja jakolaatikon irroitusta? Olen yrittänyt löytää huohotusletkua auton alta ja kurkkimalla vaidekepin reiästä, mutta en ole löytänyt.
|
#2
|
||||
|
||||
Lainaus:
EDIT: toyodiyn mukaan läjän vaihdekepin juuressa ois joku "plug breather". Eikös se tarkoita just huohotinta?? http://www.toyodiy.com/parts/p_E_198...-MRW_3312.html ja jakiksesta löytyy saman niminen osa http://www.toyodiy.com/parts/p_E_198...-MRW_3609.html Viimeksi muokannut Hessu888 : 15.08.2013 08:58 |
#3
|
||||
|
||||
Kyse on just huohotin putken päähän tulevasta hatusta ja se jousi pitää hatun irti putken päästä niin että ilma kulkee kumpaankin suuntaan. Putken päähän pääsee käsiksi auton alta kun laittaa jakiksen päälle käden kuskin puolelta, siellä on sellainen malja tai syvennys jonka keskellä huohotin on. Mulla lähti tuo hattu kanssa irti mutta sain sen paikalleen kun tein valmiiksi uudet supistukset hatun reunaan ja painoin paikalleen. Sitä en tiedä miten sen huohotinputken sais irti, on niin pahassa paikassa, mutta kyllä siihen ainakin letkun saa kiinni jos haluaa virittää.
Öljy menee jakikseen koska se välistefa on rikki. Huohotin on aina auki jotenka sen hatun irtoaminen ei vaikuta asiaan.
__________________
Tiäräksää tuanoi |
#4
|
||||
|
||||
Meneekö LJ:ssä öljy aina stefan pettäessä päälaatikosta jakikseen? HJ:ssa se menee just päin vastoin.
|
#5
|
||||
|
||||
Niin mä olen ymmärtänyt että jakis yleensä kuivahtaa. Joskus vissiin toisinkinpäin? Mulla oli jakiksessa aika kova paine kunnes avasin tukkeentuneen huohotuksen.
__________________
Tiäräksää tuanoi |
#6
|
|||
|
|||
Kiitoksia vastauksista.
Taitaa olla tuon linkitetyn osan yksi osa ainakin. Tuo hattu kuvaus ainakin sopisi omasta mielestä. Akseleissa näyttäisi huohotusletkut olla tulpattuna, tai sit siinä hatun ja letkun ympärillä on vaan niin paljon kaikkea paskaa. Täytyypä siis tunkea käsi jonnekin sinne pimeään rakoon ja tutkia jos löytäis tulpalle paikan Niin ja tosiaan jakis on aivan tupaten täynnä ja yks päivä huomasin et oli se 2dl öljyä vaaditun 3l sijasta vaihdelaatikossa... Missään vaiheessa en ollut lammikkoa tai öljykosteutta pohjassa huomannut, vaikka tulee kuitenkin päivittäin tutkittua. On sit vissiin tyhjentynyt ajossa. ps. Kuinkas paljon teillä tuo auton lattia lämpenee noin yleensä tuosta tunnelin kohdalta? Itsellä tuntuu välillä aika lämpimältä... Tosin en tiedä vaikuttaako siihen keskikonsolin lämppärille tulevien putkien kuumuus. Viimeksi muokannut Marso : 16.08.2013 19:54 |
#7
|
|||
|
|||
No, vielä kerran noista toyotan huohottimista:
Siis ne on (ainakin osassa) venttiilejä; siis päästää pienellä ylipaineella ilman ulos perästä/jakolaatikosta kun se lämpenee; mutta kun systeemi on suunniteltu siten, että mistään ei tule tippaakaan öljyä luontoon, niin jäähtyessä jää alipaine, joka imaisee öljyt muiden stefojen välistä takaisin sisään.
Vaihteisto huohottaa yleensä kepin juuresta (siis ei erillistä huohotinta) -> jos meinaa harrastaa bj-hj-lj cruiseria, ja varsinkin kulkea kosteassa/märässä, ja yksi öljytahra pihassa ei ole kaulakiikun paikka; Nuo huohottimet kannattaa letkutta korkeammalle, ja varustaa jollain yleismallin paskansuodattimella, esim. mopon polttoainesuodattimella, ja tuommoinen muoviverkkoinen lienee optimi? |
#8
|
||||
|
||||
Tos ajelin 800kilsaa yhtenä päivänä lj:llä niin kyl se keskitunneli lämpenee vähän silleen et jalal tuntee. Ei se kuuma ole.
__________________
Tiäräksää tuanoi |
#9
|
|||
|
|||
Itse en tuota vaihdelaatikon huohotusta löytänyt, joten se ilmeisesti huohottaa siitä vaihdekepin reiästä?
Vaihdekepin runkopalikassa ei siis tuota huohotinta ollut. Voisikohan olla, että vaihdettuani kepin ja vaihdelaatikon välisen haitarikumin uuteen, on se liian tiivis ja ei pääse huohottamaan, joten tunkee sitten öljyt jakolaatikkoon? Pääsi muuten tuohon huohotukseen hyvin käsiksi tuosta vaihdekepin ja lyhyen nelivedon keppien huoltoluukusta. Lainaus:
Ja toisessa oma uusi ratkaisuni huohotukselle, letkun laitoin menemään runkoon. Vuotakoon sinne... ei sit haise niin pahalle, kun vuotaessaan pakoputkelle. |
#10
|
|||
|
|||
Yks käytetty laatikko myytiin niin siinä oli letkulla liitetty toisiinsa jakiksen ja laatikon öljytulpat ostaja meinasi et vaihtaa stefat, mutta jättää letkun paikalleen ettei mitään säry jos joskus pettää.
Miten onkos jakiksen ja laatikon välissä liitoksessa sopivaa kohtaa johon poraisi reiän et olisi molemmissa sama öljy?
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#11
|
||||
|
||||
Ne öljypinnat on ihan eri tasoissa niin ei onnistu reikää poraamalla ainakaan hjssa. Toi täyttöproput yhdistävä letku toimii vain jos jakis tyhjenee laatikkoon (yleisin ongelma). Öljyt valuu sit hullunkierron kautta jakikseen takas. Toisinaan voi myös laatikko tyhjentyä jakikseen ja silloin tarvitaan pumppu jolla ylimmäräiset öljyt siirretään takas laatikkoon. Itsellä ollut kumpaakin ongelmaa 61ssä. Ensimmäinen vaihtui toiseen kun uusittiin jakiksen ja laatikon välinen stefa Kummankin vaihteiston huohotus toimii mut öljyt ei tahdo pysyä omilla paikoillaan Ongelma melko pieni kun laatikoissa pieni ylitäyttö ja muistaa pumpata öljyt, tuhannenkilometrin matkalla siirtyy pari desiä jakikseen. Tulviva jakis huomauttaa melko nopeasti ylitäytöstä vuotamalla huohotuksen ja väliryhmäpyörästön o-renkaan ohi.
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex |
#12
|
|||
|
|||
Lainaus:
Miten onkos siellä missään sellaista kohtaa josta öljyt tulisi ulos ilman painetta jakiksessa eli vain valumalla? Entäs jos sen reiän poraa sen verran ylös, että molemmissa voi öljyn yläpinta olla siinä?
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#13
|
||||
|
||||
Pinnoissa on niin suuri ero, että jakis työntää ylitäytön takia öljyt pihalle jo pitkään ennen kuin laatikossa on tarpeeksi öljyä. Noin puoli litraa ylimääräistä öljyä pysyy jakiksessa sisällä, sen ylittävä määrä poistuu väliakselin o-renkaan ohi ja huohottimen läpi. Noin 3 l tulee laitettua jakikseen ulosoton täyttöpropun kautta, se määrä pysyy kiltisti sisällä.
__________________
SLCK #364, HDJ100 2006 HJ-61 1989 ex |
#14
|
|||
|
|||
Mistä johtuu kun ajaessani hj61 pukkas vaihdelaatikon öljyt ulos?
[QUOTE=Nikuzai;1034124]Yks käytetty laatikko myytiin niin siinä oli letkulla liitetty toisiinsa jakiksen ja laatikon öljytulpat ostaja meinasi et vaihtaa stefat, mutta jättää letkun paikalleen ettei mitään säry jos joskus pettää.
Mistä johtuu kun ajaessani hj61 pukkas vaihdelaatikon öljyt ulos? |
#15
|
||||
|
||||
Tarkasta eka se huohotin että ei ole ummessa. Sertsuu ja pyörittelyä...
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan hj61 jakolaatikon osa | jpee90 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 25.02.2012 19:53 |
Trooperin simpukan öljyvuoto (korjattu ja osa numerot) | MikkoS | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 02.12.2009 19:36 |
mersun 300gd osa, mikä? ja öljyvuoto paikkaus | eyeless | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 31.01.2009 21:56 |
L200 4*4 ja perän öljyvuoto | HJ60_Jussi | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 08.09.2006 17:45 |
Nivan jakolaatikon öljyvuoto? | jsn | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 09.08.2006 21:16 |