Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.08.2013, 08:44
Marso Marso ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.07.12
Sijainti: Suomi
Viestit: 188
Perusasetus

Jakolaatikon öljyvuoto ja outo irronnut osa?


Läjä (-86, laatikko ulosotolla) alkoi kusemaan vaihdelaatikon tyhjäksi jakolaatikon kautta, ilmeisesti jostain jakolaatikon yläosan kautta. Vuotoa tutkiessani löysin pohjapanssarin päältä ohuesta pellistä tehdyn lieriön muotoisen peltikupin, noin 10mm halkaisija ja 20mm pituutta, sisällä kupissa oli ohut jousi. Valitettavasti kuvaa ei ole. Haun avulla löytyi jokin maininta peltikupista, mutta ei kovin konkreettista

Voisiko kupin irtoaminen liittyä vuodon alkamiseen?
Liittyykö kuppi kenties huhotus järjestelmään?
Onko vaihdelaatikon huohotus tukossa, jos se puskee öljyn jakolaatikkoon?
Pääseekö huohottimeen käsiksi ilman vaihde- ja jakolaatikon irroitusta? Olen yrittänyt löytää huohotusletkua auton alta ja kurkkimalla vaidekepin reiästä, mutta en ole löytänyt.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.08.2013, 08:49
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.900
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Marso Näytä viesti
Läjä (-86, laatikko ulosotolla) alkoi kusemaan vaihdelaatikon tyhjäksi jakolaatikon kautta, ilmeisesti jostain jakolaatikon yläosan kautta. Vuotoa tutkiessani löysin pohjapanssarin päältä ohuesta pellistä tehdyn lieriön muotoisen peltikupin, noin 10mm halkaisija ja 20mm pituutta, sisällä kupissa oli ohut jousi. Valitettavasti kuvaa ei ole. Haun avulla löytyi jokin maininta peltikupista, mutta ei kovin konkreettista

Voisiko kupin irtoaminen liittyä vuodon alkamiseen?
Liittyykö kuppi kenties huhotus järjestelmään?
Onko vaihdelaatikon huohotus tukossa, jos se puskee öljyn jakolaatikkoon?
Pääseekö huohottimeen käsiksi ilman vaihde- ja jakolaatikon irroitusta? Olen yrittänyt löytää huohotusletkua auton alta ja kurkkimalla vaidekepin reiästä, mutta en ole löytänyt.
Kyl tuolieriö taitaa olla jakiksen huohotin, joka on nyt osina ja päästää sitten öljyjä roiskeina pihalle? Onko akseleissa kans vähän saman näkönen osa letkun päässä? Muistaakseni ainakaan HJ:ssä ei ole päälaatikossa mitään huohotinta, jakiksessa vain.

EDIT: toyodiyn mukaan läjän vaihdekepin juuressa ois joku "plug breather". Eikös se tarkoita just huohotinta?? http://www.toyodiy.com/parts/p_E_198...-MRW_3312.html ja jakiksesta löytyy saman niminen osa http://www.toyodiy.com/parts/p_E_198...-MRW_3609.html

Viimeksi muokannut Hessu888 : 15.08.2013 08:58
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.08.2013, 09:05
vartiainen:n Avatar
vartiainen vartiainen ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 12.11.11
Sijainti: Pori
Viestit: 721
Perusasetus

Kyse on just huohotin putken päähän tulevasta hatusta ja se jousi pitää hatun irti putken päästä niin että ilma kulkee kumpaankin suuntaan. Putken päähän pääsee käsiksi auton alta kun laittaa jakiksen päälle käden kuskin puolelta, siellä on sellainen malja tai syvennys jonka keskellä huohotin on. Mulla lähti tuo hattu kanssa irti mutta sain sen paikalleen kun tein valmiiksi uudet supistukset hatun reunaan ja painoin paikalleen. Sitä en tiedä miten sen huohotinputken sais irti, on niin pahassa paikassa, mutta kyllä siihen ainakin letkun saa kiinni jos haluaa virittää.
Öljy menee jakikseen koska se välistefa on rikki. Huohotin on aina auki jotenka sen hatun irtoaminen ei vaikuta asiaan.
__________________
Tiäräksää tuanoi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.08.2013, 10:23
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.900
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vartiainen Näytä viesti
Öljy menee jakikseen koska se välistefa on rikki. Huohotin on aina auki jotenka sen hatun irtoaminen ei vaikuta asiaan.
Meneekö LJ:ssä öljy aina stefan pettäessä päälaatikosta jakikseen? HJ:ssa se menee just päin vastoin.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.08.2013, 14:39
vartiainen:n Avatar
vartiainen vartiainen ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 12.11.11
Sijainti: Pori
Viestit: 721
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Meneekö LJ:ssä öljy aina stefan pettäessä päälaatikosta jakikseen? HJ:ssa se menee just päin vastoin.
Niin mä olen ymmärtänyt että jakis yleensä kuivahtaa. Joskus vissiin toisinkinpäin? Mulla oli jakiksessa aika kova paine kunnes avasin tukkeentuneen huohotuksen.
__________________
Tiäräksää tuanoi
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.08.2013, 19:48
Marso Marso ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.07.12
Sijainti: Suomi
Viestit: 188
Perusasetus

Kiitoksia vastauksista.
Taitaa olla tuon linkitetyn osan yksi osa ainakin. Tuo hattu kuvaus ainakin sopisi omasta mielestä. Akseleissa näyttäisi huohotusletkut olla tulpattuna, tai sit siinä hatun ja letkun ympärillä on vaan niin paljon kaikkea paskaa.

Täytyypä siis tunkea käsi jonnekin sinne pimeään rakoon ja tutkia jos löytäis tulpalle paikan

Niin ja tosiaan jakis on aivan tupaten täynnä ja yks päivä huomasin et oli se 2dl öljyä vaaditun 3l sijasta vaihdelaatikossa... Missään vaiheessa en ollut lammikkoa tai öljykosteutta pohjassa huomannut, vaikka tulee kuitenkin päivittäin tutkittua. On sit vissiin tyhjentynyt ajossa.

ps. Kuinkas paljon teillä tuo auton lattia lämpenee noin yleensä tuosta tunnelin kohdalta? Itsellä tuntuu välillä aika lämpimältä... Tosin en tiedä vaikuttaako siihen keskikonsolin lämppärille tulevien putkien kuumuus.

Viimeksi muokannut Marso : 16.08.2013 19:54
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.08.2013, 22:23
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

No, vielä kerran noista toyotan huohottimista:


Siis ne on (ainakin osassa) venttiilejä; siis päästää pienellä ylipaineella ilman ulos perästä/jakolaatikosta kun se lämpenee; mutta kun systeemi on suunniteltu siten, että mistään ei tule tippaakaan öljyä luontoon, niin jäähtyessä jää alipaine, joka imaisee öljyt muiden stefojen välistä takaisin sisään.

Vaihteisto huohottaa yleensä kepin juuresta (siis ei erillistä huohotinta)

-> jos meinaa harrastaa bj-hj-lj cruiseria, ja varsinkin kulkea kosteassa/märässä, ja yksi öljytahra pihassa ei ole kaulakiikun paikka;
Nuo huohottimet kannattaa letkutta korkeammalle, ja varustaa jollain yleismallin paskansuodattimella, esim. mopon polttoainesuodattimella, ja tuommoinen muoviverkkoinen lienee optimi?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.08.2013, 22:42
vartiainen:n Avatar
vartiainen vartiainen ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 12.11.11
Sijainti: Pori
Viestit: 721
Perusasetus

Tos ajelin 800kilsaa yhtenä päivänä lj:llä niin kyl se keskitunneli lämpenee vähän silleen et jalal tuntee. Ei se kuuma ole.
__________________
Tiäräksää tuanoi
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.08.2013, 11:17
Marso Marso ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.07.12
Sijainti: Suomi
Viestit: 188
Perusasetus

Itse en tuota vaihdelaatikon huohotusta löytänyt, joten se ilmeisesti huohottaa siitä vaihdekepin reiästä?
Vaihdekepin runkopalikassa ei siis tuota huohotinta ollut. Voisikohan olla, että vaihdettuani kepin ja vaihdelaatikon välisen haitarikumin uuteen, on se liian tiivis ja ei pääse huohottamaan, joten tunkee sitten öljyt jakolaatikkoon?

Pääsi muuten tuohon huohotukseen hyvin käsiksi tuosta vaihdekepin ja lyhyen nelivedon keppien huoltoluukusta.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Marso Näytä viesti
Läjä (-86, laatikko ulosotolla) alkoi kusemaan vaihdelaatikon tyhjäksi jakolaatikon kautta, ilmeisesti jostain jakolaatikon yläosan kautta. Vuotoa tutkiessani löysin pohjapanssarin päältä ohuesta pellistä tehdyn lieriön muotoisen peltikupin, noin 10mm halkaisija ja 20mm pituutta, sisällä kupissa oli ohut jousi.
Liitteenä kuva kupista, jos joku sitä joskus sattuisi tarvitsemaan. (vieressä referenssinä normaali lattasulake)

Ja toisessa oma uusi ratkaisuni huohotukselle, letkun laitoin menemään runkoon. Vuotakoon sinne... ei sit haise niin pahalle, kun vuotaessaan pakoputkelle.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	2013-08-16 21.56.43.jpg‎
Views:	306
Size:	40,8 Kt
ID:	39805   Click image for larger version

Name:	2013-08-16 21.58.06.jpg‎
Views:	401
Size:	88,5 Kt
ID:	39806  
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.08.2013, 16:36
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Yks käytetty laatikko myytiin niin siinä oli letkulla liitetty toisiinsa jakiksen ja laatikon öljytulpat ostaja meinasi et vaihtaa stefat, mutta jättää letkun paikalleen ettei mitään säry jos joskus pettää.



Miten onkos jakiksen ja laatikon välissä liitoksessa sopivaa kohtaa johon poraisi reiän et olisi molemmissa sama öljy?
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 20.08.2013, 11:24
JES:n Avatar
JES JES ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 04.01.07
Sijainti: Sipoo, Finland.
Viestit: 363
Perusasetus

Ne öljypinnat on ihan eri tasoissa niin ei onnistu reikää poraamalla ainakaan hjssa. Toi täyttöproput yhdistävä letku toimii vain jos jakis tyhjenee laatikkoon (yleisin ongelma). Öljyt valuu sit hullunkierron kautta jakikseen takas. Toisinaan voi myös laatikko tyhjentyä jakikseen ja silloin tarvitaan pumppu jolla ylimmäräiset öljyt siirretään takas laatikkoon. Itsellä ollut kumpaakin ongelmaa 61ssä. Ensimmäinen vaihtui toiseen kun uusittiin jakiksen ja laatikon välinen stefa Kummankin vaihteiston huohotus toimii mut öljyt ei tahdo pysyä omilla paikoillaan Ongelma melko pieni kun laatikoissa pieni ylitäyttö ja muistaa pumpata öljyt, tuhannenkilometrin matkalla siirtyy pari desiä jakikseen. Tulviva jakis huomauttaa melko nopeasti ylitäytöstä vuotamalla huohotuksen ja väliryhmäpyörästön o-renkaan ohi.
__________________
SLCK #364,
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 20.08.2013, 17:18
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JES Näytä viesti
Ne öljypinnat on ihan eri tasoissa niin ei onnistu reikää poraamalla ainakaan hjssa

Tulviva jakis huomauttaa melko nopeasti ylitäytöstä vuotamalla huohotuksen ja väliryhmäpyörästön o-renkaan ohi.

Miten onkos siellä missään sellaista kohtaa josta öljyt tulisi ulos ilman painetta jakiksessa eli vain valumalla?
Entäs jos sen reiän poraa sen verran ylös, että molemmissa voi öljyn yläpinta olla siinä?
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 20.08.2013, 18:46
JES:n Avatar
JES JES ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 04.01.07
Sijainti: Sipoo, Finland.
Viestit: 363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Miten onkos siellä missään sellaista kohtaa josta öljyt tulisi ulos ilman painetta jakiksessa eli vain valumalla?
Entäs jos sen reiän poraa sen verran ylös, että molemmissa voi öljyn yläpinta olla siinä?
Pinnoissa on niin suuri ero, että jakis työntää ylitäytön takia öljyt pihalle jo pitkään ennen kuin laatikossa on tarpeeksi öljyä. Noin puoli litraa ylimääräistä öljyä pysyy jakiksessa sisällä, sen ylittävä määrä poistuu väliakselin o-renkaan ohi ja huohottimen läpi. Noin 3 l tulee laitettua jakikseen ulosoton täyttöpropun kautta, se määrä pysyy kiltisti sisällä.
__________________
SLCK #364,
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 05.08.2023, 09:47
raniemel raniemel ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.06.18
Sijainti: Oulu
Viestit: 36
Perusasetus

Mistä johtuu kun ajaessani hj61 pukkas vaihdelaatikon öljyt ulos?


[QUOTE=Nikuzai;1034124]Yks käytetty laatikko myytiin niin siinä oli letkulla liitetty toisiinsa jakiksen ja laatikon öljytulpat ostaja meinasi et vaihtaa stefat, mutta jättää letkun paikalleen ettei mitään säry jos joskus pettää.


Mistä johtuu kun ajaessani hj61 pukkas vaihdelaatikon öljyt ulos?
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 05.08.2023, 22:25
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.900
Perusasetus

Tarkasta eka se huohotin että ei ole ummessa. Sertsuu ja pyörittelyä...
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan hj61 jakolaatikon osa jpee90 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 25.02.2012 19:53
Trooperin simpukan öljyvuoto (korjattu ja osa numerot) MikkoS Tekniikka & Jutustelu 10 02.12.2009 19:36
mersun 300gd osa, mikä? ja öljyvuoto paikkaus eyeless Tekniikka & Jutustelu 2 31.01.2009 21:56
L200 4*4 ja perän öljyvuoto HJ60_Jussi Tekniikka & Jutustelu 2 08.09.2006 17:45
Nivan jakolaatikon öljyvuoto? jsn Tekniikka & Jutustelu 1 09.08.2006 21:16


Sivu luotu: 19:21 (GMT +2).