|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Traktorin putsari joka olis passeli berttaan?Vapaavirtaussuodin on aivan liian pieni kun vähänkin menee tukkoon niin alkaa ahistaa. Ideana olis rakentaa esim. traktorin suodatinpanokselle oma kotelo. Missähän rattorissa olis tarpeeks virtaava 3B 3,4l turbotetulle koneelle? Panoksen pituus ei saisi olla kuin max 40cm. Sellanen purtkimallinen suodatin kuvan tyyliin. Niin ja saisi olla myös yleinen ja halpa malli.
|
#2
|
||||
|
||||
Rakkoreista en tiiä, mutta..
mites jos joku pesöö tai saabi? niissähän on ainakin putkimallin suotimia... oon itte yleensä mennyt johonkin puuiloon tms suodatin hyllylle ja valkannut sopevan näköisen ja levystä vaan päädyt ja putkesta tarvittaessa kotelo |
#3
|
|||
|
|||
KERRANKIN ASIAA!
Mun mielestä kaikki vapaavirtaussuotimet joutaa jorpakkoon. Ne on blingblingiä. Onko niiden toimivuudesta mitään todisteita? Jostakin traktoripurkamoilta kyllä löytyy hyvin ilmanputsareita. Suosittelen yksinkertaista ja helposti löytyvää Valmetin putsaria. Aika nätin kokoinenkin vielä ja peltipönttö jota voi vähän muokata jos on tarvetta. Joku tuommonen 702S - 903 Valmetin pönttö on ihan passeli ja varmasti riittävä kun samaa putsaria on läpi koko mallisarjan (4,4 l ahdettuna). Ja varmaan siihen menee just tuommoinen kuvassa oleva patruuna sekä uudemmissa on vielä sisäpatruunakin. TT |
#4
|
|||
|
|||
6000 sarjan valtroissakin on varsin soppelia suodatinta. Pauttiarallaa tuon 35-40cm pitkiä ja noin halk 20cm putkimalleja. + Kotelointi.
Kone noissa on juur tuo 4.4l nelipyttynen. Kuutoskoneissa on sitten pykälää suurempia. ~45cm pitkiä/25cm halk. |
#5
|
|||
|
|||
Hyvä idis.
Saman tyyppinen homma käyny mielessä,oikeestaan mun idis oli putkittaa koko pömpeli hiluksin lavan kulmaan ja sit kuorma-auto purkaamolta putsarikotelo. Pahin ongelma on et mistä vetää putki lavalle,ala kautta on ahdasta ja katon kautta tulee hirveen näkönen ja peittää näkyvyyttä jos putki menee katolle b-pilarin kohalta. Kompromissi ois et ahtais putsarikotelon konehuoneeseen ja sit tarvittaessa snorkkeli putki katolle. Koneputka on vaan niin pirun ahdas ku on iso turbo ja kaikkee rihkamaa.
|
#6
|
|||
|
|||
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=66020
tästä kuvasta näkeee miten kunnollinen putsari pelastaa koneen totaalituholta...kyseessä joku volvolainen kuorma-auton putsari, nämä hengittää ja toimii. hina tais olla 70-80e, löytyy pitempänä ja lyhyempänä mallina. imuputkessa oleva alipaineanturi kertoo ilman riittävän melkein aina jopa hyvin hengittävässä 12h-t koneessa, vain äärimmäisessä hapetuksessa merkkivalo kopissa tuuttaa tilapäistä happivajausta.. |
#7
|
||||
|
||||
tämä ilman putsari asia on kyllä niin vittumainen viritetyissä diiseleissä kun ei tahdo löytyä sopivan kokoista suodatinta, jos joku vapari suodatinkin on arvioitu riittämään 500hp bensa autossa niin diiseli tarvitsee tuplat isomman ja juurikin tulee suodatus kyky eteen ei noi vapari putsarit kyllä kun oravat ja linnut erittele.... ja liian tukkosen suodattimen kyllä huomaa nopeesti kun ahtoletkut on täynnä öljyy eikä auto meinaa kulkee mihinkää varsinkin heräävyyteen vaikuttaa..
itsellä tuollanen pipercrossin suodatin on 50cm pitkä ja alkupäästä +20cm isoin mikä tuonne mahtuu järkevästi ja on jonkun verran suodatin alaa pitää kyllä muistaa ahkerasti putsata... hj:ssa oli tuo fleeguardin suodatin suht pätevä on vaa aika iso ja kallis.. http://www.nokianvenehuolto.com/flee...tin-p-791.html Viimeksi muokannut tdi : 28.09.2011 16:18 |
#8
|
||||
|
||||
Riittääköhän LJ70 vakioputsari ja kotelo mitenkään 3,4l koneelle? Kävis kokonsa puolesta aika hyvin mutta pidempikin mahtuis ja tota koteloa vois jatkaa jos löytys samalla halkaisijalla mutta pidempi patruuna (ljn patruuna about 20cm pitkä ja halkaisija noin 15,5 vai olikohan se 16.5 cm).
|
#9
|
||||
|
||||
Tuollainen on nyt purkin sisällä katolla:
16-9175 Ilmansuodatin Renault
12.90 € |
#10
|
||||
|
||||
Jaa et tollaneko riittää sitten? Olis aika passelin kokonen.
|
#11
|
|||
|
|||
Eikös vanhemmissa Sisuissa ole ollut Valmetin kutosen päällä sellainen kahden suodattimen rinnakkainen satsi, kumpikin omassa peltipöntössään? Saattoi olla myös leukun kanssa käytössä. Se voisi olla aika lähelle kaipaamaasi kokoa. Kärryvärkiksi menneistä Sisuista luulisi lähtevän pöntöt edullisesti?
Yritän muistaa mitata sitä suodatinta, kun pitäisi olla yksi sellainen varaosahyllyssä. 70- ja 80-luvun Valmet-traktoreissa on nokalla suodatinpönttö, jossa on lähtö päältä ja tulo sivussa. Koneena on vaparia ja ahdettua 4.2-4.4-litraista. Sen suodatin on vähän pidempi kuin se Sisun moottorissa käytetty. Edittiä: löysin kuvan (kiitos sisua45), eli Jyry-Sisussa on ollut tuollaista:
__________________
Jukka Viimeksi muokannut JiiPee : 29.09.2011 07:41 |
#12
|
||||
|
||||
LJn putsarin pinta ala vastaa käytännössä tuota jeeperin käyttämää suodatinta ja on aika paljon enemmän kuin tuon nykyisen vapaavirtaushelvetin. Jos se riittää Jeeperillä 203 takapyörähepan tuottamiseen niin eiköhän se riitä bertan 114 hepallekkin. Huolestuttavaa siinä tietty on että se on alunperin 2,4l turbo koneelle ja nyt on yksi litra pelissä enemmän mutta olisiko se sitten niin ylimitoitettu läjällekkin että riittäisi. LJn putsaripönttö menee myös aika pienillä muutoksilla berttaan joten sitä nyt kokeillaan ensin.
|
#13
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mulla olis yksi mann-filter öljykylpy suodatin, kokokin voisi olla sopiva. Mutta kuinka tuo öljy pysyy kotelossa, kun berta ajetaan vinoon maastossa...
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ei kai se sisun pönttökään nyt sentään täynnä sitä öljyä ole Tuossa vielä kuva miten hienosti toimii tuollanen vapaavirtausperkele konehuoneessa... Ei paljon ilma menny enää läpitte. Viimeksi muokannut tepa78 : 29.09.2011 13:50 |
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ei se täyteen tule, noin viisi senttiä pohjalle. Mutta kyljellään saattaa tulla öölit koneeseen. Tuo lienee jostain haarukkatrukista kotoisin? Kuitenkin 70-luvun alun länsi-saksalaista laatua.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#16
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mitat ja kuvat siitä suodattimesta:
__________________
Jukka |
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#18
|
|||
|
|||
Mutta hei, mites olis HooJiin suodatin koteloineen päivineen? Luulis löytyvän nurkilta.
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. |
#19
|
||||
|
||||
Ei mahdu Hoojiin eikä bjnkään putsari enään nykysellä setupilla. On pönttö kiinni turbossa ja toiselta puolelta putkilokarissa eikä putkia saa mitenkään fiksusti viritelty niihin.
|
#20
|
|||
|
|||
Tsekkaa uudehko Fiat Ducato, ainakin ne 2.8 TD koneella olevat. Iso sylinterimäinen panos, löytyy moponetistäkin, kotelo kevyt, muovinen, johon saa jollain tapaa varmasti letkulähdöt kiinni.
Sellaista itse katselin turbodieseliin. Ja komppaan kyllä noiden thuuning-putsareiden kammoksumista: ei koteloituja, liian pieniä, liian harvoja. Se mikä toimii vapari VTEC Hondassa kadulla, ei välttämättä toimi turbodieselissä ja kurassa. "Työkäyttöön" tehdyn (kuorkki, paku, maasturi, traktori) TD:n putsareissa on yleensä jo ajateltu samoja asioita, joita mielestäni maastokäytössä oleva TD tarvitsee: riittävän tiuha suodatus (turboa ajatellen), riittävän iso pinta-ala (virtausteho + pitkä käyttöikä), kotelointi (pitää kuran ja oravat loitolla). |
#21
|
||||
|
||||
...ja sit jatkaa sillä 3,4 L tilavuudella ja halutulla ahtopaineella sillä samalla rpm:llä.
|
#22
|
||||
|
||||
Ainakin 2,5-10... Tonnin trukeista (Mitsubishi, Kalmar, Linde...) löytyy tuon näköisiä koteloita http://www.tavo.fi/subpage.php?content=donaldson.
|
#23
|
||||
|
||||
Laita joku pitkulainen suodatin pönttö lokariin ja jatka siitä sitten snorkkelille ym.
Antaisi myös katuuskottavan ulkonäön.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#24
|
||||
|
||||
tollaset pöntöt molemmin puolin on snorkkelitki ja kulkee ilma läpi
|
#25
|
||||
|
||||
Jos tuon Western Starin lyö tulille, niin putookohan ämpärit alas?
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hilux LN110 passeli ET? | Smarty | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 10.03.2009 18:21 |
M:patrollin kuskinpuolen takaovi ja hj:iin putsari | jv | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 14.11.2007 21:01 |
Ilman putsari AC DELCO PC 348 | Masu | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 01.06.2007 09:48 |
O: Vitara -91 passeli karjapuskuri/valoteline | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 11.01.2006 23:07 |