|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Rj70 lelusta maasturiksi.Tullut vuosien varrella alotettua monia projekteja mutta tuntuu että tämä on ainoa joka on edennyt mukavasti niin laitetaanpa pientä kertomusta tästä. auto tuli ostettua syksyllä 2013 (kuva1) autossa oli trailmasterin alusta sekä 33" mutikat + vinssi, palkkihelmat sekä kasa valoja. näillä mentiin puoli vuotta kunnes alkoi RJ:n ajo-ominaisuudet maantiellä häiritsemään niin paljon että auto meni myyntiin ja tilalle tuli king cap. Offi-innostus alkoi kunnolla vasta king capilla ja pian tajusinkin että RJ olisi pikkasen etevämpi peli kuin king cap. meni n. 6kk RJ:n myymisen jälkeen kun king capilla offailu sai riittää. ei muuta kuin takaisin nettiautoon ja kas. oma vanha tuttu RJ:hän se siellä myynnissä ja ei kun kaupoille. -Ostin auton takaisin samalta hepulta jolle sen myin. Tästä alkoi harrastaminen. ensimmäiseksi autoon tehtiin kunnon astinlaudat RHS:stä (kuva 2) Syksyllä 2014 huomasin että maasturissahan pitää olla kunnon snorkkeli ja ei muuta kuin hakemaan imuriletkua ja rasiapora. Imuriletku katolle ja RS clion ilmanputsari letkun päähän ja kovaa ajoa. (kuva3) Seuraavaksi ruvettiin vääntämään nojailukaaria ja samalla auto vaihtoi väriä maastoon sopivammaksi ja asennettiin kemppilukko taakse. (kuva4) Tällä ajeltiin jouluun asti, ainoa mikä menoa tuntui haittaavan oli RJ:n peräylitys, tankki ja natokoukku. (kuva5) -Asia päätettiin ratkaista siten että vaihdetiin 35" kumit beadlockeilla ja autosta leikattiin 19cm takapäästä pois, tankki vaihtui ensin veneen tankkiin (sittemmin turvatankkiin) ja natokoukulle ei tehty mitään. (kuvat 6,7) (lyhennyksestä lisää juttua ja kuvia täältä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=125036) Nyt auto oli oleva hyvä. -tosin menopuoli vielä oli hieman heikonlainen avoimen etuperän takia joten tähän päätettiin hankkia arppi. näillä mentiinkin kevääseen 2015. keväällä 2015 päätettiin heivata kemppilukko takaata pois ja vaihtaa arppi tilalle. samalla päätettiin tehdä onnettomalle kulkupuolelle jotain. pakosarja vaihtui peltisarjaan, Imusarja portattiin kanteen ja imusarjan vesikierto hitsattiin umpeen. Alkuperäinen mehumaija nakattiin mäelle ja asennettiin weberi. Tehoa tuli selvästi lisää nyt jaksaa mennä ylämäkeenkin, tosin kulutuskin kasvoi samalla. Samalla reissulla tehtiin liuta muita pikkuparannuksia. (kuva8) kesän aikana ulkoisia muutoksia ei ole tullut pientä parantelua sitäkin enemmän. (kuva9) nyt suunnitelmissa on joko koko tekniikan vaihto tai sitten pelkkä välityksien muutos sekä rankka dietti jotta saadaan paino pois.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry Viimeksi muokannut A.I : 17.09.2015 20:40 |
#2
|
||||
|
||||
Autonkuljetus traileri tuli ostettua ja dietti alkoi.
ensimmäisenä takaata lähti n. 50kg työkalulaatikosto ja konepelliltä lifti -70kg seuraavaksi edestä napattiin akku ja siirrettiin konttiin. nyt takapää -20kg ja keula -50kg Tämän jälkeen alotettiin varsinainen kevennys, autosta lähti sisälokasuojat edestä (kuva1) Samalla napattiin konepellistä pintapelti pois. (kuva2) (pintapelti painaa muuten ihan pirusti arviolta puolet koko konepellin painosta.) pintapellin tilalle tulee ohuenohut lasikuitukerros konepellin rungosta on vielä tarkoitus karsia rasiaporalla ylimääräiset pois. lopputulos arviolta 10-12kg kevyempi kuvia tulee lisää kun homma etenee. samalla avarretaan myös etulokasuojia kun ei nuo oikein mahdu pyörimään.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#3
|
||||
|
||||
Miks ihmeessä sisälokasuojat pois?
|
#4
|
|||
|
|||
veikkaan et ottaa renkaat kiinni niin rajusti ettei sisä loksuista jää mitään jäljelle että saisi sellaisen ettei ottais kiinni toisaalta kannattaa sinne silti tehdä itse jostain muovista tms muotoilla jonkunlaiset loksut ettei ole kone huone ihan savessa
|
#5
|
||||
|
||||
because race car.
Paino on suht ylhäällä joten keventämällä kaatumaherkkyys pienenee ja kevyempänä akselit kestävät paremmin. Sisälle tulee joko ohut kuitu tai kumi. -Helpottaahan tuo huoltoakin. Kiinni ottamisen suhteen Jesse oli melkein oikeassa, jää pari milliä. Autossa on 2" korottavat jouset joiden päällä vielä 1" alumiinilätyt. Tarkoitus olisi avartaa lokareita lisää ja mahdollisesti madaltaa autoa tuon alumiinilätyn verran.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry Viimeksi muokannut A.I : 25.11.2015 17:09 |
#6
|
|||
|
|||
mikset nosta koppaa 2" ja sen jälkeen leikkailet lokarin kaaria viel? meinaa ei taida paljoo jäävän varsinkin jos joustoja parantelee niin jossei rajoita sisäänjoustoja aikaisemmin
|
#7
|
||||
|
||||
Lainaus:
-korinkorotuksella painopiste nousee (kaatuu herkemmin) ja maavara ei kasva milliäkään lisäksi joustoja ole tarve rajoittaa. päinvastoin. Lokareiden avartamisessa kun ei ole yhtään negatiivista puolta. ja saattaa olla että nekin tulevat lasikuidusta jos on ns "motii" (suom. motivaatiota).
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry Viimeksi muokannut A.I : 30.09.2015 18:14 |
#8
|
||||
|
||||
miks pitää kaaria suurentaa kun on noin pienet renkaatkiei saa suuttua
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#9
|
||||
|
||||
Lainaus:
Homma jatkuu ensiviikolla jolloin ruuvataan 5.29 perävälityksen alle ja katsotaan miten pirssi muuttuu. Mitäs ihmiset on mieltä ajatuksesta jos heivaisi ton kaasarikoneen askeineen päivineen verkonpainoksi ja laittaisi tilalle jonkun fiksumman ruisku-automaatti yhdistelmän.. ja mistä kannattaisi hommata kardaanillinen jakoloota vai kannattaako lyödä valmis kone + aski + jakis paketti suoraan kiinni.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry Viimeksi muokannut A.I : 31.10.2015 20:03 |
#10
|
|||
|
|||
Mersun turbokutonen kuulosti aika miehekkäältä, jotain sensuuntaista? Ehkä HJ:n kone mahtuis tai joku tuoreempi vois olla vähän köykäsempikin?
kun kattelin se G:n menoa tänään niin ei ne joustovarat, vaan voima, pito ja ajotaito... Oli se aika kyrv***s peli! |
#11
|
|||
|
|||
1.8t vag kone vois olla hyvä.. Kevyt ja viriosat suhkot halpoja ja paljon saatavilla kone on edullinen hankkia ja kestävyys on hyvä yli300hp tehoille helppo virittää sinne 300-400hp tehoille..
Mietittiin meidän turbo rj jo tuota 1.8t vag konetta. Viimeksi muokannut dynamics1 : 31.10.2015 20:29 |
#12
|
||||
|
||||
Tuo voisi olla mutta miten meinasit naittaa auton voimalinjaan? moottori on poikittaiskone kaikissa muissa paitsi passatissa ja siinä on niin ihmeellinen vaihdeloota että sitä ei ainakaan saa sovellettua.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#13
|
|||
|
|||
Eiköhän siihen saa sovite laipan tehtyä.. Niinkuin mekin teimme 1.9td ja volvon laatikon väliin.. Tai sitten saa tehtyä a4 vanhoista 95-00 quatrosta laatikko se on oikein päin. Jättää vaan etuvetarin lähdöt pois. Ja laatikko on kestävä. Kerholla juuri kyseinen moottorilla varustettu audi 450hv tehoilla.
|
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
tosin laitan mielummin bemarin tekniikan kun on tutumpi. =)
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#15
|
||||
|
||||
Pirssistä lähti konepellistä -18kg ja sisälokasuojista toisesta -9kg ja toisesta -14kg
akku takaluukkuun edestä -20kg alusyyläri sähköflektillä (sunnusta eikä ylläripyläri riitä jäähyteho vaidhetaan isompaan) -10kg Tähän mennessä keulasta laihdutettu -71kg vielä poistetaan turhia sähkökikkuloita ja siivotaan johtosarjaa painoa noista ei juuri lähde mutta selkeyttää huoltoa mutarännissä.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry Viimeksi muokannut A.I : 25.11.2015 17:32 |
#16
|
||||
|
||||
Mites se paino vähenee jos siirtää akun taakse?
sehän vaan siirtyy eripaikkaan... jos akun siirtäis tallin lattialle ni sittenhä se vähenis niinku artsi sanoki et jos painoo oikeesti haluu pois niin katto ja sivukyljet+ovet helevettiin... vaiks joku rätti pään päälle jos on sokerista tehty ja siltikin se vehje painaa aikast paljon... |
#17
|
|||
|
|||
Kui sää vlit olla ilman sähköpenkkejä ja peilejä? Neet sähköherkut on ihan must!
|
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#19
|
|||
|
|||
Ongelma ei ole liika paino, vaan väärä teho/ maakosketussuhde
Jos tuntuu ettei eteneminen tavan gummeilla riitä: https://www.mattracks.com |
#20
|
||||
|
||||
Lainaus:
Olet 100% oikeassa siinä että isot painot on katossa, ovissa ja kyljissä. mutta kuten Diskokaverilla on minullakin jotkut mukavuusvaatimukset ja lämmin koppi on yksi niistä. Mulla on tollanen sillipurkki jo katotaa jos innostuis joskus uudestaa..
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#21
|
||||
|
||||
Nii... kilpa-autothan on yleisesti tooosi mukavia
ei kyllä vaikuta vielä yhtään mihinkään joku lasikuitunen konepelli jos sitä painoa ei ota pois sieltä mistä tartteis... köykästähän siitä vehkeestä ei saa vaikka mitä tekis... pelkkä runko ja tekniikka painaa jo kahden suzukin verran joku tollanen vähän jo näyttää kilpurilta: |
#22
|
||||
|
||||
Ihan sama kuinka painava se sun auto on, mut mun mielestä on hyvä idea keventää sitä sieltä mistä voi, 100 kiloa on jo paljon vaikka pehmeellä suolla ajaessa, ite ainakin huomannu että jos tuo mun auto joka kuitenkin painaa n.2500 kiloa meinaaa alkaa vajoon suolla niin kun appari hyppää pois vajoaminen yleensä loppuu, toisinaan pitänyt itekin hypätä pois ja antaa auton mennä.
Siitä koneesta niin supran moottorihan tuohon on helppo laittaa. |
#23
|
|||
|
|||
Meidän tiimin G-Mersuun taidettiin tuolla aiemmin viitata kun moottoreita ehdoteltiin. Mersun 6-pyttyinen turbodiiseli + automaatti on _painava_ setti, jota ei ainakaan vakavissaan kannata ehdottaa tällaiseen kevennysprojektiin.
Meillä jotain vastaavaa kevennysprojektia tulossa talven mittaan. Kaikki mahdollinen paino kannattaa tietty siirtää pois etupäästä. Jos ei voi jotain heittää kokonaan mäelle, niin mieluummin sitten sinne kevyempään takapäähän. Juu - ei olla luopumassa moottorista. Mukavuusvaatimukset siis meilläkin. PS. Mikä mahtoi olla RJ:n lähtöpaino? |
#24
|
||||
|
||||
Lainaus:
mutta jos oikeesti tuollasesta malmikasasta haluaa painoa pois niin eihän sinne silloin voi paljon mukavuusvarusteita jättää... subbarikoteloki painaa jo kymmeniä kiloja... saati ne sähkösäätöiset nahkapenkit aika paljon lähtee painoo kun riisuu sisustan ja kojelaudan pois... lattiamatotkin painaa varmaan toistakymmentä kiloa... köykänen pitäis olla, ajettavuus ja mukavuudet kuin rollsroycessa ja sitten sillä pitäis vielä ajaa paris-dakar ralli... helppo yhtälö, eikö tietysti jos ajetaan vaan kilpaa lepa77:n kanssa makkaranpaistolaavulle niin siihen ehkä riittää vähempikin mites katsastusmies suhtautuu tuollaseen supran myllyyn? |
#25
|
||||
|
||||
Tottahan se siitä tykkää
Olihan se juur myynnis tarokin mis ol se 1JZ leimattuna, huimat 90 heppaako(vai kW) siin oli papereis , kai se riippuu ihan mimmosen katsurin sattuu löytämään tai tuntemaan Sithää tää ois peli kun semmosen sinne "pellin" alle nakkaat
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan! Salon seudun OFF ROAD Ry |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Mikä uudeksi (city)maasturiksi? Myös metsään. | Rinssi | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 19.02.2013 10:01 |
V: Ford farmi maasturiksi | mechanic-71 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 27.03.2007 22:20 |
Mikä maasturiksi? | legro | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 06.01.2007 16:48 |
L200 Maasturiksi | L200-01 | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 05.09.2005 19:19 |
O: Rj70 | Ykä | O/M/V Muut | 0 | 27.02.2004 10:37 |