|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Vararenkaan irroitus lavan alta ?Onko ideoita joilla korvata tuo Navaran nykyinen vararenkaan hissivinssisysteemi lavan alla, nuo kun yleensä parissa vuodessa jämähtää kiinni niin ettei niitä saa sieltä enää käyttöön kun ruoste ja roina tekee tehtävänsä. Onko millaisia virityksiä, esim. sokalla, jonka vetämällä sen sais putoamaan sieltä tai jotain vastaavaa ? Kuvia jos olisi jollakin laittaa...
|
#2
|
|||
|
|||
ite mietin samaa, ehkä jotkut raudat renkaan yli ja toiseen päähän saranat ja toiseen sokat? Mulla vaan ei se mekanismi oo niin kärsiny ku itte vararengas. Vanne näyttää siltä että siitä menee jalka potkaisemalla läpi
|
#3
|
|||
|
|||
Mazdarangerin vararengas on kulkenut lavalla jo liki 15 vuotta, eli ensimmäisestä vararengashissin takertelusta alkaen. Ei ruostu paikalleen ja vanteen sisäpuoli toimii hinausliinojen, taittopyörän jne. "laatikkona". Ei happane vanne ja pyörän saa käyttöön, vaikka auto olisi vähän syvemmälläkin pehmeässä paikassa tai muuten hankalasti.
Tuollaiset alkuperäiset ketjumallin rengashissit ei toimi ilman jokavuotista, runsasta hölväämistä vaseliinilla, jos sittenkään.
__________________
Jukka |
#4
|
|||
|
|||
Jos meinaa viritellä toisenlaista tellinkiä alle, niin ehkä kannattaa vilkaista jonkun transporter t4:n keksintöä..
|
#5
|
|||
|
|||
Lavan alla ei kyllä oikein toimi mikään, jonka pitäisi olla liikuteltavissa. Sit kun tarttee liikuttaa, niin kaikki on umpiruosteessa. Ota vaan suosiolla ne lelut pois ja pidä renkulaa lavalla. Tai sit hanki joku paikkaussarjakompurapaketti.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#6
|
|||
|
|||
Tuota joo...lava minulla tosin on tarpeellinen kaikenlaisten tavaroiden kuljetuksessa, näinollen vararengas veisi siellä liian paljon tilaa. Tuolla lavan alla kun on hyvä paikka jo valmiiksi, tai sitten voisihan sinne tietty rakentaa vaikka jollekin muulle säilytystilaa jos renkaan sijoittaa muualle. Lisämietintää tämä vissiin vielä kaipailee...
|
#7
|
||||
|
||||
Miulla oli aikoinaan -89 Chevyn pick-up, se oli silloin kymmenen vuotta vanha. Mielenkiinnosta otin vararenkaan alas lavan alta. Vanne oli melko karun näköinen, ja rengaskin luonnollisesti alkuperäinen, mutta hississä ei mitään vikaa. Ei sitä ikinä varmaan oltu käytetty, mutta se oli mallia vaijerihissi, ja hyvässä rasvassa. Ei sinne paljoa paskaa päässyt kun hissin kotelossa oli just vaijerin mentävä reikä, vaan en tiedä jos paljon käyttäis ni miten se pysyis kunnossa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#8
|
||||
|
||||
Ite kanssa otin -90 Chevyn picupista vararenkaan lavan alta alas viime talvena, kun piti saaha kaverin GMC:hen varapyörä. Kaikki toimi herkästi ja ongelmitta alkuperäisillä työkaluilla, jotka löytyi penkin takaa. Vanne oli kyllä niin ruosteinen, etten sitä viittiny enää takasin laittaa, mut kumissa oli ilmat ja kaikki. En näkis mitään ongelmaa sen käytössä jatkossakaan, jos miettisin tarvitsevani vararengasta kuskata mukana.
|
#9
|
|||
|
|||
Eli viritelmä täyteen rasvaa ja sitten vaan toivoo parasta. Eilen illalla laskin ja nostin sen vararenkaan hissillä ja katselin paikkoja. Siihen sen omaan riipunta-tukipalkkiin voisi kyllä tehdä ripustukset joissa sokat tms. Sokista vetäisyvaijeri sopivaan kohtaan josta nykäisemällä rengas putoaisi alas, sillai kuitenkin ettei joku oksa pääse nykäisemään ja rengas jää jonnekin matkan varrelle perän hiukan keventyessä. Täytyy vähän suunnitella lisää vielä tätä.
|
#10
|
||||
|
||||
Omasta Hiluxista on koko hissisyteemi otettu poies. ilman vararengasta on tullut ajeltua kaikki nämä vuodet. Ei sillä, että tekeekö Hiluxin vakiolla 205R16 vararenkaalla mitään jos alla on muuten 33" renkaat. Pääseehän sillä tietty pidemmälle kuin kolmella renkaalla.
Jollain joskus näin lavabiilissä lavakaaren poikkipalkkiin hitsatun laipan, jossa oli kyseisen auton pulttijako ja se rengas sitten oli siihen ripustettu takalasin kohdalle omilla muttereilla. Se oli aika näppärä sydeemi, mutta viehän se lavalta paljon tilaa. Töissä (rengasliike) kun autojen vararenkaita tullut ruuvailtua, niin hissisysteemi on tähänastistista tuntunut olevan kaikista pätevin. Honda, Citroen ja Peugeot ainakin käyttää tämmöstä saranallista kehtoa, joka tosiaan on siis metallihäkki, jonka toisessa päässä saranat ja toinen pää tulee koukuilla takakontin lattiasta läpi. Näissä on lähes poikkeuksetta AINA ollut niin umpiruosteessa koko häkki, ettei siitä ole mitään jäljellä. Eikä tarvitsekaan olla kuin 10v vanha. Mutta itsetehty on tietysti täysin eri asia. Sellaisen uskoisin toimivankin, kunhan huolella tekee. Volkkarin uudessa Transporterissa on myöskin samantapainen häkkisysteemi. Muutama kuukausi sitten tuli sporttipajeron hissimekanismia kokeiltua ja varsin hyvin pelitti kyllä. Omistaja sanoi, että kertaakaan ei ole otettu irti sitä ja autolla oli varmasti ikää yli 10 vuotta. Rasvaa vaan se taitaa kaivata. |
#11
|
||||
|
||||
Minun entisessä hiluxissa oli hissi ketjulla ja se kyllä jopa pelasi vaikka vuosimallia 1983 olikin. Se ketju ei niin herkästi ehkä ruostu jumiin kuin vaijeri.
Jossain laitteessa oli myös kaksi pitkittäistä tankoa, joiden päälle rengas tuli ja kontin lattiassa mutterista (tangoista kierretanko läpi lattian) sai pudotettua alas. Takaisinlaittaminen olikin sitten vähän hankalampi. |
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Vararenkaan suoja | Hailux | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 14 | 17.06.2015 23:23 |
Vararenkaan suojaus | traktori | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 07.12.2013 17:51 |
Myyty Vararenkaan pölykapseli | Heguli | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 08.01.2013 06:49 |
O:Vararenkaan teline | J-T | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 03.01.2008 17:26 |
M: VARARENKAAN SUOJIA | joujou | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 21.11.2007 17:55 |