Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.09.2013, 14:31
Korpikumpu:n Avatar
Korpikumpu Korpikumpu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 555
Perusasetus

Pajero Gen1:een L300 tai L200 moottori


Ajattelinpahan, että teen ihan topicin tästä. Jos joku on samaa suorittamassa, niin löytyy helpommin nuo vinkit tuohon hommaan.

Eli Pajerosta laukesi 2.5TD kone. Gen1 siis kyseessä ja kilometrejä 380 000 takana. Kesken ajon alkoi kuulua epäilyttävää rilkitystä ja ääntä en onnistunut paikantamaan. Noh, vikahan "kaivettiin" esiin ja lopputuloksena oli katkennut kampiakseli Eli kone vaihtoon. Tuon koneen purkuhommissahan selvisi se kilinän syy, eli kyseessä oli kiertokangen pultti, joka oli päässyt löystymään ja ilmeisesti aiheutti kilinän. Vierestä oli sitten kampiakseli poikki, kun öljypohjan aukaisin tuossa hiljan. Samassa rytäkässä meni 4/5 nokkapukeista poikki/säleiksi ja jotain muutakin pientä. Pari venttiiliä yms.

Noh, elinten luovuttajaksi löysin laatikkovaikaisen L300, jossa on sama lohko. Tai ainkin kaikki niin väitti ja kyllähän tuo tuntuu olevan Vaihtohommiksi meni pako-/imusarja (sis. turbo ja turbon öljyputki), öljynsuodattimenkanta, dieselpumppu, vesipumpun putki lämmittimelle, vesiputkenpätkä kannelle. Nämä ainakin näin äkkiseltään tuli mieleen. Jos jotain tulee niin lisään.

Moottorin irrottamisessa suurimmaksi huoleksi osoittautui laatikon ja koneen välisistä pulteista koneen suunnasta katsottuna vasen yläpultti, jota en nähnyt edessä olleen pellin takia. Nämä pellit ovat nyt jossain ruostumassa. Muut pultit irtoilivat helposti loppujen lopuksi jatkovarrella ja murroksella. Kardaanit vaan piti nappailla irti. No problemo.

Konehan lähti sitten todella helposti pois, kun ei ollut syyläriä edessä ja rojut irrotettu joka paikasta. Kannattaa sitten irottaa molemmilta puolen konetta ne maakaapelit...

Moottorin kannakekumit on ilmeisesti samanalaiset, ainakin päälisin puolin. Molemmissa on jotkut ihmeen suojakotelot joilla ei käsittääkseni tee mitään. Korjatkaa jos olen väärässä.

Tuossa hilujen vaihdossa ei ollut muuta vaikeaa, kuin ajoitusmerkkien saaminen kohdalleen. Sekin on todella helppoa, kun katsoo vain oikeat merkit. Itse katsoin väärin ensin ja kirosanoja lenteli, kun ei merkit pitäneen kutiaan. Ja joka neljännellä kerralla osuu siis tasapainoakselien merkit pidemmän hihnan merkkien kanssa kohdalleen.

Vaihdoin myös samalla kytkinen tuosta pajeron rohjakkeesta, kun se sattui olemaan hyvässä kunnossa. Kytkimen vaihdon yhteydessä vaihdoin myös vaihtipyörän, koska L300:n vauhtipyörän keskilaakeri oli silppuna vaihdelaatikon laukeamisen seurauksena ilmeisesti. Samalla sitten kääntyi myös hammasratas vauhtipyörän ympäriltä toisin päin. Loppuu se rallattelu starttaillessa. Ehkä. Ja toholla piti tovi kuumennella, mutta sittenpä se lähtisin taltalla vääntämällä ja paikalleen meni todella helposti samoilla lämmöillä.

Jos tästä olisi jollekin hyötyä. Itse kun en näitä juttuja oikein mistään löytänyt, muuten kun kyselemällä jokaista asiaa erikseen.

__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki.

Viimeksi muokannut Korpikumpu : 20.09.2013 14:37 Perustelu: Lisäystä.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.09.2013, 19:26
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Se startin korahtelu loppuu vasta kun modaa sen startin. Siellä on solenoidin alla semmonen jousi jonka sisään pitää laittaa kaksi nylocitonta m8 mutteria niin sitten ei enää korahtele starttaillessa. Se jousi näkyy kun ottaa solenoidin irti (kaksi ristipääruuvia+startin moottorille menevä kaapeli).
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi
Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.09.2013, 19:41
Korpikumpu:n Avatar
Korpikumpu Korpikumpu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 555
Perusasetus

Ok, pitää tsekata. Kuulemma se toviksi loppuu noinkin, mutta kun kuluu uudestaan, niin sama rumba alkaa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ Näytä viesti
Se startin korahtelu loppuu vasta kun modaa sen startin. Siellä on solenoidin alla semmonen jousi jonka sisään pitää laittaa kaksi nylocitonta m8 mutteria niin sitten ei enää korahtele starttaillessa. Se jousi näkyy kun ottaa solenoidin irti (kaksi ristipääruuvia+startin moottorille menevä kaapeli).
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.09.2013, 13:01
Korpikumpu:n Avatar
Korpikumpu Korpikumpu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 555
Perusasetus

No nyt kiireessä nostettiin moottori sisään. Kun on aikaa, niin pitäs ujutella lopullisesti paikalleen vekotin. Siis muuten paikallaan, mutta ei vielä booreilla. Siinä saattaa vielä tulla hiki.
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.09.2013, 10:57
Korpikumpu:n Avatar
Korpikumpu Korpikumpu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 555
Perusasetus

Niin, se ei sitten se moottorin öljypohja käy suoraan. Voi v****. Joutuu vielä heivaamaan koneen pois ja vaihtamaan öp:n ja varmaan sen sihdinkin putkineen. Eli l300 pohja ei mahdu etuperän takia paikalleen. Jää kantamaan ja ei asetu muutenkaan kunnolla esimerkiks kannatinkumit. Muuten kyllä meni kone helposti kohdalleen
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.09.2013, 21:38
khn81 khn81 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.10
Sijainti: Haapavesi
Viestit: 130
Perusasetus

Puota perää alaspäin, pääset helpommalla.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.09.2013, 22:16
Korpikumpu:n Avatar
Korpikumpu Korpikumpu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 555
Perusasetus

Jepa. Kone nostettiin veks. Öljypohja ja sihti vaihtoon. Kone pakettiin ja paikalleen. Meni jotta solahti. Flektistä kun ottaa siivet pois niin tosi helposti mahtuu.
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.09.2013, 17:47
Korpikumpu:n Avatar
Korpikumpu Korpikumpu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 555
Perusasetus

Kone on paikallaan ja kaiken PITÄS olla kunnossa. Eipä kuitenkaan starttaa. Hehkuttaa jne, mutta kun kääntää avaimesta käyntiin, niin kaikki sähköt pimeeks ja naksuu. Akuissa virtaa kyllä sen verran, että pitäis startata. Jos olis pahemmin oikosessa, niin eikös tuo polttais sulakkeita? Ei tuo sitä tee. Ensimmäisellä yrittämällä muuten jäi vissiin hehkurele päälle kun savuja laski siitä pumpun johtosarjasta ja maasta. Sit käytin akut irti, eikä enää tehny samaa.
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 30.09.2013, 17:48
Korpikumpu:n Avatar
Korpikumpu Korpikumpu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 555
Perusasetus

Harmi kun joutu töihin lähtee, niin ei ehtiny tutkia eikä hutkia.
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 30.09.2013, 18:33
giantti giantti ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.11.11
Sijainti: mustasaari
Viestit: 45
Perusasetus

laita moottorin ja akkujen maadoitukset kuntoon, ainakin gen2 pajero on tarkka siitä
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 30.09.2013, 18:39
jyrden jyrden ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.09
Sijainti: Haapajärvi
Viestit: 2.231
Perusasetus

Ja kannattaa tutkia et tuleko startille ees herätettä tuossa... Ittellä katos startilta heräte ku seisokeli pari kk tallin nurkalla jäynnistämättä... Virtalukolta vierrat lähti releelle, ja siitä sit ei enään...

Toi startin rele on siin kuskin puolen akun vieressä sellanen metallikuorinen rele. Pohjassa kaksi kaksinapasta liitintä...
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 30.09.2013, 20:04
Korpikumpu:n Avatar
Korpikumpu Korpikumpu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 555
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jyrden Näytä viesti
Ja kannattaa tutkia et tuleko startille ees herätettä tuossa... Ittellä katos startilta heräte ku seisokeli pari kk tallin nurkalla jäynnistämättä... Virtalukolta vierrat lähti releelle, ja siitä sit ei enään...

Toi startin rele on siin kuskin puolen akun vieressä sellanen metallikuorinen rele. Pohjassa kaksi kaksinapasta liitintä...
Jaa jaa. Pitääpä tarkistaa.

Maat pitäis olla kunnossa, kun on justiinsa pistetty paikalleen ja putsattu liitokset.
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 02.10.2013, 19:57
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Kato kuskin puolen akusta plusnavasta se piuhahässäkkä, siitä lähtee 3 ohuempaa johtoa jotka menee auton virtalaitteille.
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi
Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi!
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 02.10.2013, 20:35
Korpikumpu:n Avatar
Korpikumpu Korpikumpu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 555
Perusasetus

Vika ei ollu sähköissä. Vika oli startissa. Solenoidi kilahti, mutta startti ei pyörähtäny. Laitoin toisen ja kone paksahti käyntiin. Tosin kävi huonosti.

Ensin kuvitelma oli ilmavaivasta, vaan eipä ollut. Kävi tasaisesti kun kaasu oli pohjassa, mutt kierrokset todella alhaalla. Ja tyhjäkäyntiä ei käytännössä ollut.

Sitten tuli mieleen, että jostain syystä irrotin pumpun mikälietappiseonnimeltäänmikäsyöttöä antaa ja sehän oli päin persettä. Olin irrottanut sen kaasuvivuston ja en osannu laittaa oikeaan asentoon sitä takas. Eli kaasu palautu liian vähäiselle. Pari kertaa säätöä ja nyt se käy.
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 03.10.2013, 07:48
Korpikumpu:n Avatar
Korpikumpu Korpikumpu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 555
Perusasetus

Piti vielä sen verran mainita, että Pajerossahan oli se perinteinen hehkuvika, joka ei uusilla orkkishehkuillakaan korjaantunu. Tuossa korjaantu nyt rempan yhteydessä, kun vaihdoin koneen lämpötila-anturin koneen atuosasta. Täysin haperoa oli se. Nyt hehkuttaa normaalisti. Ja hehkut on siis samat kun ennenkin ja kaikki muut rojut ennallaan.
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Mitsubishi L200/L300 Vilkku/valoviiksi (uusi) awd O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 28.09.2011 09:30
Ostetaan O: Pätkä pajeroon moottori! nekzu O/M/V Ajoneuvot 0 15.06.2010 20:46
Ostettu Pajeron tai L200 moottori mitzuman O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 8 15.02.2010 20:35
Ostetaan moottori (tai koko auto) Pajeroon Dunkel O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 22.05.2006 10:02
Uuden L200:n laatikko vanhaan pajeroon? Hammer__ Tekniikka & Jutustelu 6 11.07.2005 09:10


Sivu luotu: 14:01 (GMT +2).