Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.01.2013, 10:59
Mikkosetä:n Avatar
Mikkosetä Mikkosetä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.07.12
Sijainti: Hattula
Viestit: 159
Perusasetus

Pikku-Volvoon B23E Moottori


Täällä on muutamassakin paikassa sivutettu Valpin moottorin vaihtoa, mutta tarkemmin ei olla missään keskusteltu.

Alunperinhän tuossa on B18 tikkukone, mutta kohtuullisen pienellä työllä sen tilalle pitäisi istua uudempi ja tehokkaampi B23.

Löysin puolitutulta siistin B23e:n kaikkine apulaitteineen todella halvalla, josta jo alustavasti kaupat sovittiin. Tuo e-malli kyseisestä koneesta siis on varustettu Boschin K-jet mekaanisella ruiskulla.

Ilmeisesti täällä Suomenmaallakin muutama on vastaavaan hommaan lähtenyt. Mitä mahdollisia kompastuskiviä tässä voi tulla eteen ja mitä osia minun tarvitsee hommata? Ainakin uusi kytkin on ostoslistalla, uudet bensalinjat paluupuolella varustettuna jne. Olisi kiva keskustella porukan kanssa, joka on jo näiden kanssa puuhaillut.


Osaamista ei vielä ole paljoakaan, mutta kiinnostusta kokeilla ja oppia on. Muutama auto-alan kaveri löytyy, jotka jeesaavat koneen vaihdossa, mutta hekään eivät näistä vanhemmista autoista kovin tiedä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.01.2013, 14:45
estate estate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.10.11
Sijainti: Kyyjärvi
Viestit: 106
Perusasetus

Valppiin en ole sekaantunut mutta jonkin verran on noidn takapotkuvolvojen kanssa tullut pelattua.

Ensimmäinen ongelma on se, että Valpin laatikkoa käytettäessä vinossa ollut B23 nousee pystyyn. Ei ole mikään ongelma, niitä on asennettu kyllä pystyyn, ventiilikoneiston voitelu pelaa pystyssäkin. Jotkut ovat muokanneet kannessa olevaa apukuskin puoleista seinämää, jotta öljy valuu paremmin takaisin öljypohjaan. Jos sen vinokoneen asentaa pystyyn täytyy öljypohja ja -pumppu ottaa tappikoneesta.

Jos haluaa moottorin kallelleen mutta käyttää alkuperäistä vaihteistoa pitää metsästää se tonnin koppa eli -75:n 244/242:n vaihteiston kytkinkoppa. Niissä on ollut vinokone ja M40 vaihteisto yhdistelmää, uudemman vaihteiston kytkinkoppa ei sovi siihen M40:in (joka Valpisakin on). M40:ssä kytkinkoppa tulee vaihteistoon kiinni laatikon puolelta ja pultit on kopan ulkopuolella. Vinokoneiden laatikoissa (M45, M46, M47) kytkinkopan ja vaihteiston yhdistävät pultit on kytkikopan sisällä. Jotkut ovat katkaisseet sen M40:n kopan ja hitsanneet takaisin kiinni kenokoneelle sopivaan asentoon, tai sitten koneen ja kytkinkopan välissä on käytetty sovitelaippaa jolla saa koneen kenolleen ja laatikko pysyy pystyssä.

Yksi vaihtoehto olisi asentaa vinokoneen perässä ollut vaihteistokin siihen Valppiin. Nelilovinen M45 on vain hivenen isompi kuin M40. Sitä vain en tiedä onko siinä Valpin M40:ssä välitykset erilaiset kuin henkilöautojen vastaavissa vaihteistoissa. Ilmeisesti jakovaihteisto on kuitenkin erilinen, joten sen puolesta vaihteiston vaihtaminenkin onnstuisi. M45 olisi kestävempi kuin se vanha M40, ja jos se on jo uudemmalla 22 boorisella kytkinakselilla (vanhemmat M45:t ja kaikki M40:t on 10 boorisella akselilla) niin siihen saa sen verran jytkyjä kytkimiä, että kestää repiä voimaakin.

Itsesään K-Jetillinen B23 on sangen yksinkertainen värkki. Tuolta http://www.k-jet.org/articles/information/k-jet-in-detail/ löytyy K-Jetin ohjeet ja muutakin tietoa/kytkentäkaavoja Volvoista.

Tarvittessa siitä B23:sta saa tehtyä kolmelitrasen. Pelkästään uudemman B230 koneen osia sekaan sekoittamalla ja pienellä koneistamokeikalla saa tilavuuden nostettua 2,5 litraa, ja ahtamalla saa lisää möyhyä jos ei pelkät kuutiosentit riitä. Kesällä törmäsin itse sellaiseen ikävään ongelmaan, että mistään ei saanut uusia männänrenkaita tuohon B23:een, löytyy niitä kumminkin kun jaksaa hetken etsiä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.01.2013, 16:22
HannuN HannuN ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.09.05
Sijainti: N/A
Viestit: 519
Wink

jäädään mielenkiinnolla odottamaan kattavaa tarinaa hyvien kuvien kera tästä operaatiosta !!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.01.2013, 09:32
Mikkosetä:n Avatar
Mikkosetä Mikkosetä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.07.12
Sijainti: Hattula
Viestit: 159
Perusasetus

Kiitos hyvästä vastauksesta!

Mitä noita antamiasi vaihtoehtoja mietin, niin ehkäpä kivuttomin olisi vaihtaa koko paketti, B23e-moottori, sen kytkinkoppa ja suoraan kytkinkoppaan sopiva vaihteisto. Ei sitten tarvitsisi tehdä niin paljoa modaamista.

Kuinka isoja fyysisiltä mitoiltaan nuo vaihteistot ovat? Sanoit, että M45 on lähelle M40:n pituinen, mutta mitenhän on M46:n tai M47:n mittojen laita? Mielessä käy ajatus Valpista nappivitosella. Varmaankin M45 tai M47 lienee järkevin.

Viimeksi muokannut Mikkosetä : 25.01.2013 09:39
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.01.2013, 19:51
estate estate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.10.11
Sijainti: Kyyjärvi
Viestit: 106
Perusasetus

M46 on noin 20 cm ja M47 kymmenkunta senttiä M45:sta pidempi. Leveydessä ja korkeudessa ei ole suurta eroa M40:iin.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.01.2013, 00:10
HannuN HannuN ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.09.05
Sijainti: N/A
Viestit: 519
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja estate Näytä viesti
M46 on noin 20 cm ja M47 kymmenkunta senttiä M45:sta pidempi. Leveydessä ja korkeudessa ei ole suurta eroa M40:iin.
noilla pituuksilla taitaa takakartaani mennä liika lyhkäseksi...loppuu nivelestä liikut ku kulmat menee ihan mettään. pitää muistaa että valpin akseliväli on vain 2100 mm ja jakis on aikalailla puolivälissä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.01.2013, 07:49
Valpuri Valpuri ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.02.10
Sijainti: Lahti
Viestit: 103
Perusasetus

vinokoneen laatikot on takapäästään erilaiset kuin m40, eli ne ei käy suoraan sinne jakolaatikkoon, jos tuollaista swappia olisin tekemässä laittaisin sen koneen pystyyn,,,ei siellä yhtään liikaa tilaa ole kallistella, itsekin tuollaista suunnittelin omaan autoon tosin moottorina olisi F malli, eli sähköruisku, on tuo oma valppi vain 24V järjestelmällä niin tuo omat ongelmansa,
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.01.2013, 11:46
kany:n Avatar
kany kany ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.07.04
Sijainti: Ii, Finland.
Viestit: 454
Perusasetus

Tästä aiheesta on keskusteltu joskus aikaisemminkin tällä palstalla. Yhtäkaikki, vinokone pystyyn tilanahtauden takia, imusarjan muokkaus mallista riippuen ja öljypohjajutut kuten tuossa ylempänä listattiin.

K-jetin toiminta kallistuksissa voi olla ongelma - tai sitten ei. Liekkö käytössä G-mesen bensa malleissa? Roippeitten sijoitus aiheuttanee pähkäilyjä, sivusuunnassa tilan leveys on sama kuin runkoaisojen väli eli kapea.

24V sähkö ei ole iso ongelma, 24V ruiskupumppuja löytyy ja loput sähköistä riittävän järeän jännitteenalentimen kautta ruiskuboxille/suuttimille. Jos K-jetti niin se ei virtaa mahdottomasti syö.

Syyläri pitää päivittää jäähdytystarvetta vastaavaksi, sijoitusta voi myös miettiä uusiksi.

B20 kone menee hieman pienemmällä jumpalla, tosin häviää ominaisuuksissa vaikka olis tehty B22ksi. B18 -> B20 muutoskin vaikuttaa jo valtavasti.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan volvoon ohjausvartsi white brothers O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 30.08.2012 22:59
Myydään Volvoon JAMANT O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 25.08.2010 17:59
rangen moottori volvoon ed Tekniikka & Jutustelu 31 13.11.2006 16:44
VOLVOON renkat ??? Tekniikka & Jutustelu 2 03.04.2006 22:22
Kahlaussarja volvoon A45 O/M/V Muut 0 04.07.2005 12:05


Sivu luotu: 05:19 (GMT +2).