Näytä yksittäinen viesti
  #28  
Vanha 20.04.2016, 22:54
L-200:n Avatar
L-200 L-200 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 28.07.04
Sijainti: Äänekoski, Finland.
Viestit: 2.155
Perusasetus

Ei se mene noin, ideana kaunis ruusunpunainen haave mutta kaukana todellisuudesta.
Tässä jo pyydän anteeksi, nyt tulee piiiiiiitkää tekstiä, anteeksi

Taksiyrittäjäkurssilla sitä laskettiin ja ei se matikka valehtele...
5% alennuksen antaminen vaatii ajosuoritetta lisää 20% että tulos olisi sama kuin ilman alennusta. -5% hintaan = +20% lisää ajoa että tulos on +-0, tuntuuko kannattavalta?
Entäs jos ajot eivät lisäännykkään tuon 20% verran? Ei kotona odottava laskupino pienene tuon 5% verran.... usko pois vaan, ei pienene...

Ei tulo; tai ennakkoverotuksella ole mitään tekemistä taksan määräytymisen kanssa.
Nuo määräytyvät ihan suoraan elinkeinotoiminnan tuloksen perusteella eli eivät vaikuta taksaan.
Jos taksiyrityksessä, yhtiömuodosta riippumatta verotusta kevennettäisiin esim poistamalla käyttövoimavero takseista, poistamalla autovero kokoneen takseista sekä poistamalla alv 10% kanta hinnasta niin taksaa voisi näppituntumalla alentaa n 6%, eli se itkuparkua aiheuttava lähtömaksu olisi arkena 5,70€ ja ilta/pyhä/yölähtö olisi 8.80€ ja 1-taksan km hinta olisi jotain 1,51/km. eli alennnuksena nykyisiin puhutaan muutamasta snt:stä.

Kuten huomaat niin tuo muutos ei vaikuta kokonaisuutena isosti hintaan, mutta kertymä vuositasossa koko alaa koskettavana on iso, ja - merkki valtion verokertymän kohdalla merkittävä. Voit olla varma ja takuulla ymmärrät että jostain se verokarhu tuon paikkaa ja se on sinun tasku missä se koura silloin kävisi, ei minun... eli tilanne tasoittuisi silloin heti ja tappiolle jäisi,, ullatus ullatus, sinä.. taksin kuluttaja, minun palkkani maksaja. Ei taida tuntua hyvälle sekään..
Tuolla logiikalla raakasti yksinkertaistettun asia olisi sama kuin mitä enempi työntekijän palkaa alennetataan niin se tekee ahkerammin töitä. Empä äkkiseltään usko että työmotivaatio ampuu raketin lailla ylös jos palkkaa alennetaan.....

Parin kympin lähtöraha.... elä loukkaanu mutta silloin se taksi on jo odottanut sinua kyytiinsä jo melki 10 minuuttia., Lähtöraha on 9€ ja sillä jämpti ja kun mittarissa on 20€niin odotusta siinä on silloin 11€ edestä. Nykyodotustaksa on 44,60€/h sis. alv 10% + kaikki auton ja työntekijän kulut. Elä edelleenkään loukkaanu mutta kyllä suomalaisella on varaa juoda baarissa viinaa 150-200€ edestä mutta sillä ei ole varaa maksaa turvallisesta ja huolehtivasta kyydistä sitä 20€:tä että sen umpijuopuneen sielun joku huolehtii kotiinsa lämpöiseen. Minä näen tätä joka viikonloppu joten, kyllä tämän vajaan 6v autoilijaurani aikana olen saanut osani ja kauhon lisää herkkua tulevaisuudessakin.

Voin kertoa ihan oikeasti taksissani tapahtuneen esimerkin hinnasta, sen kertymästä ja mittarin käytöstä, ja kyllä tähän tarinaan liittyy blondi nainen.

Keikka napsahti ja taajamasta 5 hlö keskustaan. Auto osoitteeseen ja tovi odottelua mittari kassalla (silloin ei ole hintaa taulussa eikä raha rullaa), liikettä näkyvissä joten sormi T3:lle eli taksa 3 (5-6 hlö), lähtötaksa tauluun ja sillei, tästä se alkaa.....
Porukka kyytiin, kepeää huulenheittoa ja fiilis hyvälle tuulelle, hyvä meno päällä.. kunnes..

"laita se mittari pois pliis" (arvatkaapas kuka tuon sanoi).... matkaa tehty sen verran että olin kääntänyt auton ja edennyt noin 50m.
"ei vittu" iski ajatus päässä, maailmanennnätys kerjäämisessä, olin hiljaa..
Pysäytin auton ja napsautin valot päälle ja "hölmönä" katsoin taakse ja kysymys lipsahti suusta "kukas tässä on pois jo jäämässä?"

Arvatkaapas kuka sanoi hunajaisella äänellään
"ei ku me mennään kylälle"..
Minä siihen "hölmönä" että "jaa, minä erehdyin luulemaan että joku jää jo tässä pois kun pitää mittaria toppuuttaa"
"ei ei ei ku mennään van" kuuluu hunajainen ääni takaa.
Päästy jo 400 m.. "voiksää pysäyttää mittarin jo"
Napakka jarrutus ja auto seis.
"totta kai, onko neiti jäämässä tässä jo pois kyydistä"

"ei ku me mennää kylälle"
"ahaa, no sinne on vielä noin 1,4 km joten pikkuisen pitäsi vielä malttaa"

Matka jatkuu.... juuri ja juuri ennen risteystä..
"hei pliis, tossaha o jo 11 euroo, laita se mittari poikki"
Ei voi mitään, nalli paloi.... Oikeasti kova jarrutus että porukka nyökkää ja auto pysähtyy etupuskuri maata viistäen. Valot päälle autoon ja .
"ilmoitusluontoisena asiana tiedoksi että jos mittari pitää sammuttaa niin myös kyyti päättyy ja porukka tyhjenee autosta ja edessä on kävelymatka josta ei veloiteta, kylälle on noin 1 km."
Tassä vaiheessa hunajapupun ilmiesesti miesystävä puuttuu peliin ja toteaa ihan rauhallisena
"aja vaan kylälle, kyllä me ollaan autossa kyydissä"
"kiitos" (tämä kuuluu ihan asiallisella äänellä ilman ivaa tai muutakaan.
...
Perillä (luojan kiitos)

Kuin salama kirkkaalta taivaalta äänen täyttää kaunis hunajainen naisolennon ääni... "siisoikeestikkomuka13,80eurootästämatkasta... josmuntääpitäämaksaaniinmulleijääku150euroobaariin viinaanryypättäväksi..."

Ette usko mutta nyt oli minun vuoroni Anskuuntua ja romahtaa....
"Voi neiti, vilpittömästi pyydän anteeksi kohtuutonta hintaa tästä kyydistä" salamana käsi käy kolikkorengillä josta nappaan 50 snt kolikon ja ojennan sen neidille
"kuule minä annan sulle tästä 50 senttii tippii, osta jääpala juomaasi, mä tarjoon"

Seurasi oikeasti hiljainen hetki... Auto täyttyy spontaanista uroshuutonaurusta, sellaisesta alkuvoimaisesta tyhjentävän hyvänolonpuuskan mukanatuomasta naurusta, kyllä te tiedätte mistä puhun.
Olkapäälle tulee koputus ja käännyn katsomaan, siinä se on hunajapupun mies ojentamassa 20€ seteliä ja totetaa että "tasaraha, tämä oli sen arvoinen veto"
Kiitän ja ojennan asiakkaalle kuitin jota hän ei tarvitse joten ruttaan sen, ojentelen käyntikortteja porukalle ja toivottaessani hauskaa illanajatkoa kuulen vielä hunajapupun äänen
"aatelkaa toi taksikuski anto mulle tippii"...
"ole hiljaa" oli viimeinen mitä kuulin keskustelusta....

Kokeilkaapas miten se putkimies suhtautuu kun menet kinuamaan että"eik tätä voi tehhä halvemmalla.."
varmasti voi.... mitä sitä putkee vetään, meneehä se vesi siinä puutarhaletkussaki... vittuuko sitä mitään liittimii laittaan, voiha sen letkun sitoo klemmareillaki ja eihä sitä mitään tartte seinään kiinnittää jättää lattialle lojumaan niin ei mee seinäkiinnikkeitä eikä mutkii tai mitään, jakotukilta vaan letku hanalle ja se os siinä, vartti ja valmista eikä maksa ku 70 euroo töineen...... samaten mene sähköki roikassa, paskat sitä tartte mitään johtoja seiniiin tai laipioon laitella, roikka vaan taululta lattialle ja siihe kii töpselii, ei se sähkö tiijä missä se kulkee...."
Makuasia sano mustiki munia nuollessaan....
Toine maksaa ja toine ei.. kummasta ny sit tykkää enempi...

Huomatkaapa nyt hyvät ystävät se että taksi on silloin siellä kun sinä haluat, ja sen eteen se taksinkuljettaja tekee työtään, eli on valmiina kuljettamaan sinua silloin kun sinä haluat ja sinne minne sinä haluat. Jos tuntuu että bussi on halvempi niin toki tilaa sitten bussi pihaan sinua viemään.... Kyllä, emme pärjää mitenkään es. bussille hinnoittelussa mutta emme me myöskään saa ostoliikennetukea valtiolta tai muuta suoraa rahallista tukea valtiovallan taholta. Lisäksi harvaan taksiin mahtuu jopa 50 hlö vaikka ajammekin samaa tietä, tosin bussi ajaa terminaaliin jonne myös matka päättyy, taksi vie ovelle saakka. Tilausajobussit on asia erikseen, mutta ne onkin sopimushintapohjalla...

Mutta tämä tästä... toivottavasti tämä nyt yhtään edes pikkaisen avasi sitä tosiasiaa ettei siinä taksassa ole oikeasti tyhjää juuri yhtään.
Anteeksi pitkä juttu mutta jahka seuraavan väittämän pääsen "ampumaan alas" niin kerron teille myös tarinan liikennevalistuksesta kaupanpäälle... , sille on jopa poliisikin nauranut... ja sekin jo edesmenneen KOP:n mainosta mukaillen
Tosi on.
Vastaa lainaten