Näytä yksittäinen viesti
  #48  
Vanha 03.01.2013, 20:53
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.947
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja _Niko Näytä viesti
Mites porukat on kuivaillut paineilmaa? Kesällä puhaltaminen onnistuu hyvin noin minuutin, sen jälkeen tulee vettä ilman sekaan ja mikään ei toimi.

Itse pohdin sellaista esimerkiksi neljänkymmen litran kokoista vaikkapa kaasupullon mallista astiaa johon ilma tulisi kyljestä ja muodostaisi syklonin ja ottaisi astin päältä kuivaa ilmaa
Saisi samalla vähän lisää tilavuutta paineilma järjestelmään, myös onnistuisi syöttämääm kahdella pienellä kompuralla ilmaa.
Jos on kuivapuhallusvehkeet, hiekansyötön toimimisen kannalta hiekka tulisi olla mahdollisimman kuivaa. Kelloon menee helposti kosteutta lisää hiekassa jo ennestään olevaan kosteuteen.

Paineilman lämmöllä ja jäähtymisellä matkan varrella on selvä merkitys miten ja missä vaiheessa saa vettä poistettua. Ilma tuntuu jäähtyvän yllättävän paljon jo jos se joutuu kulkemaan kymmeniä metrejä paineilmaletkua, eli loppupäässä saa vettä irti. Itse olen välttävästi pärjännyt kompuran alussa olevan pikkuisen säiliön tuoman jäähdytyksen lisäksi kun matkalla on pari kappaletta Wilkersoneja, joista toinen näkyi tuossa puhalluskellon kyljessä.

Iso painesäiliöhän toimisi tehokkaana jäähdyttimenä ja vedenerottimena. Sen huono puoli on hankala kuljetettavuus. Toisaalta lähellä kelloa riittänee melko pieni säiliö jos paineilmantuotot on pieniä.

Oleellista on ettei puhalluskellon sisätila rupea toimimaan liiaksi vedenerottimena, se ei niin kauheasti haittaa vaikka kosteutta muuten virtaa puhallusletkussa. Pakkasilmalla toimittaessa kosteus voi estää laitteiden toimimisen ja tukkia esim. ekana hengitysilman suodatukseen tarkoitetut vekottimet. Myös kauko-ohjaus voi lakata toimimasta.

Vettä ei jää kauheasti häiritsemään puhallushiekan kulkua ja puhalluksen aivan alussa tuleva vesi saadaan muualle kuin kelloon ja puhallus tapahtuu reippas mielellään kaikki hiekat kerralla kellosta puhaltaen. Tällainen reippaus on saavutettavissa vaikka 40 kilon säkki kerrallaan kelloon kaaten arviolta jollain 8 milliä tai isommilla suutinkooilla.

Pienillä suuttimilla ja kompuroilla tulee hommaan helposti keskeytyksiä ja vettä pyrkii menemään hiekkaan.



[Kumpi on arvon raadin mielestä parempi valinta autotallikäyttöön (pintapeltien puhallusta kellolla, vingun käyttöä jne.) joku vanha ruuvikompura kuten 7,5kW Tamrock FX 7/8 vai joku saman wattinen laatumerkkinen kaksoismäntäkompura? Lähinnä kiinnostaisi että onko ruuvissa muuta etua kuin hiljaisempi käyntiääni.

Lisäksi kiinnostaisi sellanen, että tuleeko jotain ongelmia veden kanssa jos laittaa paineilmasäiliön (vaikkapa galvanoitu) tallin ulkopuolelle? Minkä kokoista säiliötä minimissään raati suosittelee?

Sulakekokoa en nyt muista, mutta 2,5mm2 on piuhat ja 5,5kw moottori on hyvin pyörinyt siihen asti kun säiliö puhkes. Kestääkö 2,5mm2 piuhat ylipäänsä tuollaista 7,5kW moottoria?]

Oleellista on, että kompura on kunnossa. Mäntäkompura voi olla helpompi huoltaa. Kuulemma ruuvikompuroita voi olla jopa vaarallinen mennä omin päin availemaan, itse en ole kokeillut miten mahtaa huolto sujua. Ehjä vehje siis pitäisi saada kummassakin tapauksessa.

Mielestäni paineilmasäiliö on turvallisempi ulkona. 2,5 neliön piuhat käynee 7,5 kilowattiselle ja se riittää ehkä n. kuution tuotolle. On siis kesy puhaltamiseen, mutta sillä saa ajan kanssa täytettyä varsin isonkin painesäiliön. Isot säiliöt pitää olla turvallisessa kunnossa.

Oikosulkumoottorin ottama virta riippuu paljon myös kuinka suurta painetta vastaan kompura joutuu taistelemaan. Yllättävän ison moottorin voi manuaalisella tähtikolmiolla laittaa pyörimään pienillä johdoilla ja sulakkeilla. Itse olen hyvällä menestyksellä pyörittänyt 15 kw mosalla ja taajuusmuuttajalla olevaa Hydor R42:sta 16A sulakkeilla ja 2,5 piuhoilla. Siitä ei kuitenkaan ole silloin hyötyä verrattuna 7,5 kilowattiseen kompuraan kun pitää pyörittää pienillä kierroksilla.

Viimeksi muokannut tekniikkamies : 03.01.2013 21:01
Vastaa lainaten